Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så staten har inget med "järnvägen" att göra?

Vilka incitament finns det för staten att komma i tid med tågen om de är enda aktören? Vad händer om kunderna inte är nöjda? De kan inte välja en annan aktör Hur vet staten att just det man levererar är det kunderna vill ha?

Vilka incitament finns det för privat aktör på en fri och därmed konkurrensutsatt marknad att komma i tid med tågen? För denne är kunderna allt, levebrödet är nöjda kunder och intäkterna ifrån dem. Har man inga kunder så har man till slut inget jobb kvar. Är inte kunderna nöjda så väljer de ett annat alternativ pss som att jag väljer ICA istf Hemköp eller tvärtom av en/en kombination av miljoner olika anledningar som bara stämmer på mig och mina preferenser.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kina är väl numera ändå ett väldigt kapitalistiskt land? Om än med mycket kommunistiska inslag.
Håller med. Men jag skulle villja formulera det så här
Socialistiskt
och
Nationalistiskt

och kommer och tänka på en bok från Timbro
Yvan Blot: Socialism och Fascism - Samma Familj
boken kom ut 1984
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så staten har inget med "järnvägen" att göra?

Vilka incitament finns det för staten att komma i tid med tågen om de är enda aktören? Vad händer om kunderna inte är nöjda? De kan inte välja en annan aktör Hur vet staten att just det man levererar är det kunderna vill ha?

Vilka incitament finns det för privat aktör på en fri och därmed konkurrensutsatt marknad att komma i tid med tågen? För denne är kunderna allt, levebrödet är nöjda kunder och intäkterna ifrån dem. Har man inga kunder så har man till slut inget jobb kvar. Är inte kunderna nöjda så väljer de ett annat alternativ pss som att jag väljer ICA istf Hemköp eller tvärtom av en/en kombination av miljoner olika anledningar som bara stämmer på mig och mina preferenser.

Det finns x st aktörer på svensk järnväg.


Förr fanns det en.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det finns x st aktörer på svensk järnväg.


Förr fanns det en.

Gör det?
Vilka är aktörerna som står för själva järnvägen?

Alltså inte de som handlas upp för underhåll, ombyggnad mm av aktören som faktiskt äger och ansvarar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om nya budgeten från S+MP går igenom blir det högre skatt på bensin och dieselbilar. Igen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så SJ hade monopol på tågresor tidigare men inte längre, och det är ett problem?
Men SJ finns ju kvar, är de så förträffligt bra så konkurrerar de väl ut andra aktörer. Hur kan de andra ens ha några marknadsandelar om de är så kassa.

En gnutta valfrihet är alltså sämre än ett centralplanerat tvångsalternativ. Bra.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Så SJ hade monopol på tågresor tidigare men inte längre, och det är ett problem?
Men SJ finns ju kvar, är de så förträffligt bra så konkurrerar de väl ut andra aktörer. Hur kan de andra ens ha några marknadsandelar om de är så kassa.

En gnutta valfrihet är alltså sämre än ett centralplanerat tvångsalternativ. Bra.

Ett problem är att det bara finns begränsad kapacitet på spåren så exempelvis fick delar av regiontrafiken längs den sträckning som MTR express trafikerar färre slotar på spåren och därmed sämre turtäthet. Den som måste vänta dubbelt så länge på att komma till jobbet är nog inte så impad. Men visst, bra för de som bor i Gbg eller Sthlm som kan åka tåg lite billigare.

Jag hade ju kunnat se att man handlat upp hela sträckan på en enskild aktör istället, som får ta hela ansvaret, istället för att pressa in en massa halvtomma tåg på spåren i den fria konkurrensens namn.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Läste i aftonblaskan att straffskatt skulle höjas på redan köpta bensin o diesel bilar.
Med tanke på att jag missuppfattar saker jag läser då o då kanske någon mer kan bekräfta detta..
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag hade ju kunnat se att man handlat upp hela sträckan på en enskild aktör istället, som får ta hela ansvaret, istället för att pressa in en massa halvtomma tåg på spåren i den fria konkurrensens namn.

Du står mitt i pudelns kärna och skriver.
Den som handlar upp och kravställer är den part som har absolut störst ansvar för utfallet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du står mitt i pudelns kärna och skriver.
Den som handlar upp och kravställer är den part som har absolut störst ansvar för utfallet.
I sann marknadsivrar/libertanistisk anda är det ju lite grann; Staten bör inte lägga sig i men den skall ställa hårda krav på hur en tjänst skall levereras. Samtidigt är det aldrig tjänsteleverantörens fel. Alltid statens.
xx levererade en dålig produkt = statens fel

Sen är det ju det här med offentlig upphandling och att det i princip alltid är lägsta budet som vinner kontrakten. Lägsta budet är inte alltid bästa produkten eller kvaliteten.
Jag har lite insyn i ett företag som levererar till staten. De vinner alltid anbuden för att de lägger sig under alla andra. Det finns ingen ekonomi i deras bud. De gör förlust på varje "enhet" de levererar. Så istället kapar de kostnader och kvaliteten minskar. Det fuskas ganska ordentligt på vissa saker som är svåra att upptäcka. Ibland händer det att staten upptäcker det och det reklameras. Ibland slinker det igenom och felen uppkommer om några år istället.

Skulle detta kunna ha gjort bättre i statlig regi. Ja, för då hade fokuset varit på kvalitet och inte maximal vinst till ägarna av företaget.
Betyder inte att allt är bättre i stalig regi, men viss infrastruktur, sjukvård, säkerhet och skola vore det.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Så istället kapar de kostnader och kvaliteten minskar. Det fuskas ganska ordentligt på vissa saker som är svåra att upptäcka. Ibland händer det att staten upptäcker det och det reklameras. Ibland slinker det igenom och felen uppkommer om några år istället.
Men vänta nu. Du menar att det inte är en naturlag att "marknaden" sköter saker och ting bättre än staten? Eller att kvalitet inte är lika med maximalt vinst? Radikalt!
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
I sann marknadsivrar/libertanistisk anda är det ju lite grann; Staten bör inte lägga sig i men den skall ställa hårda krav på hur en tjänst skall levereras. Samtidigt är det aldrig tjänsteleverantörens fel. Alltid statens.
xx levererade en dålig produkt = statens fel
Nej den ska inte lägga sig i något öht, den ska minskas till noll.
Vad innebär dålig produkt? Strider den mot det förfrågningsunderlag som gick ut, det underlag till upphandling som "staten" tog fram? Staten ska leverera tex vård. Är vården dålig så är det statens fel i huvudsak. Följa kontrakt ska man göra oavsett om motparten är stat eller privatperson, finns ingen skillnad där.
Dåliga entreprenörer finns överallt. På en fri marknad går man bara till nästa, kanske tom till en som man anlitat tidigare och varit nöjd med.
Sen är det ju det här med offentlig upphandling och att det i princip alltid är lägsta budet som vinner kontrakten. Lägsta budet är inte alltid bästa produkten eller kvaliteten.
Jag har lite insyn i ett företag som levererar till staten. De vinner alltid anbuden för att de lägger sig under alla andra. Det finns ingen ekonomi i deras bud. De gör förlust på varje "enhet" de levererar. Så istället kapar de kostnader och kvaliteten minskar. Det fuskas ganska ordentligt på vissa saker som är svåra att upptäcka. Ibland händer det att staten upptäcker det och det reklameras. Ibland slinker det igenom och felen uppkommer om några år istället.
Så problemet är LOU?
Skulle detta kunna ha gjort bättre i statlig regi. Ja, för då hade fokuset varit på kvalitet och inte maximal vinst till ägarna av företaget.
Betyder inte att allt är bättre i stalig regi, men viss infrastruktur, sjukvård, säkerhet och skola vore det.
Hur vet staten vad som upplevs som kvalite? Hur vet man det utan signaler från marknaden, signaler på vad folk köper och vill ha(och lika viktigt, vad folk inte köper)? Staten levererar vara X. Med konkurrens så hade någon modig entreprenör vågat satsa på att erbjuda vara Y. Kanske hade folket upplevt vara Y som bättre än vara X, eller hur?

Finns ju inga incitament att leverera kvalite öht för staten. Varför ska de leverera kvalite, vad tjänar de på det? De riskar ju ingenting.
Det var någon tråd där det pratades djurvård. Där kunde man tydligen få veterinärtid i princip på momangen och veterinär på plats i ur och skur dygnet runt året om.
För människor är det telefontid om två veckor.

Till sist handlar det återigen om våld. De som vill ha en stat får gärna ha det, låt mig slippa undan bara.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
I sann marknadsivrar/libertanistisk anda är det ju lite grann; Staten bör inte lägga sig i men den skall ställa hårda krav på hur en tjänst skall levereras. Samtidigt är det aldrig tjänsteleverantörens fel. Alltid statens.
xx levererade en dålig produkt = statens fel

Sen är det ju det här med offentlig upphandling och att det i princip alltid är lägsta budet som vinner kontrakten. Lägsta budet är inte alltid bästa produkten eller kvaliteten.
Jag har lite insyn i ett företag som levererar till staten. De vinner alltid anbuden för att de lägger sig under alla andra. Det finns ingen ekonomi i deras bud. De gör förlust på varje "enhet" de levererar. Så istället kapar de kostnader och kvaliteten minskar. Det fuskas ganska ordentligt på vissa saker som är svåra att upptäcka. Ibland händer det att staten upptäcker det och det reklameras. Ibland slinker det igenom och felen uppkommer om några år istället.

Skulle detta kunna ha gjort bättre i statlig regi. Ja, för då hade fokuset varit på kvalitet och inte maximal vinst till ägarna av företaget.
Betyder inte att allt är bättre i stalig regi, men viss infrastruktur, sjukvård, säkerhet och skola vore det.
Staten har ansvaret för att upphandlingen görs korrekt. Om det görs en korrekt upphandling men en otillräcklig tjänst levereras så är det leverantörens fel. Då ska staten kunna häva avtalet och välja nästa företag och den felande leverantören borde bli skadeståndsskyldig. Det går att baka in i upphandlingen. Inget ovanligt.

Naturligtvis uppstår det då problem med tjänsten på kort sikt innan nästa leverantör kan ta vid. Marknadsliberaler som jag själv gör inte anspråk på att marknaden ska pricka rätt direkt. Däremot hävdar jag att marknaden över tid reglerar sig till det bättre, dock aldrig perfekt i alla lägen.

Om staten på något magiskt vis alltid prickar rätt direkt så är det vägen att gå. Tyvärr gör den sällan det då den inte har samma incitament som en fri marknad. Går man back är det ju bara att höja skatten eller trycka mer pengar som inflaerar bort folks sparkapital.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
I sann marknadsivrar/libertanistisk anda är det ju lite grann; Staten bör inte lägga sig i men den skall ställa hårda krav på hur en tjänst skall levereras. Samtidigt är det aldrig tjänsteleverantörens fel. Alltid statens.
xx levererade en dålig produkt = statens fel

Sen är det ju det här med offentlig upphandling och att det i princip alltid är lägsta budet som vinner kontrakten. Lägsta budet är inte alltid bästa produkten eller kvaliteten.
Jag har lite insyn i ett företag som levererar till staten. De vinner alltid anbuden för att de lägger sig under alla andra. Det finns ingen ekonomi i deras bud. De gör förlust på varje "enhet" de levererar. Så istället kapar de kostnader och kvaliteten minskar. Det fuskas ganska ordentligt på vissa saker som är svåra att upptäcka. Ibland händer det att staten upptäcker det och det reklameras. Ibland slinker det igenom och felen uppkommer om några år istället.

Skulle detta kunna ha gjort bättre i statlig regi. Ja, för då hade fokuset varit på kvalitet och inte maximal vinst till ägarna av företaget.
Betyder inte att allt är bättre i stalig regi, men viss infrastruktur, sjukvård, säkerhet och skola vore det.

Nej, det har ingen påstått. Men däremot OM man tar på sig rollen som den upphandlande enheten då har man på inget sätt blivit av med allt ansvar.

Det går utmärkt med stöd i LOU att vikta anbud på mängder med parametrar utanför just kostnad i pengar. Jag har själv inte haft lite insyn i offentliga upphandlingar genom arbetslivet, utan mycket.
Och precis som du säger vinner den med lägst pris. Enbart för att förfrågan är ställd med pris som absolut tyngsta parameter i bedömning av anbud.
Kan du tänka dig, på en sån fråga prioriterar leverantören ett lågt pris. Knepigt va?

Man kan vidare som upphandlande part kravställa på leveransenens redovisning av kvalitet precis hur man vill. Och avtala om kontraktsbrott och viten mm om man inte får den kvalitet man frågat efter i tid.
Om man däremot inte gör det utan frågar efter en jäkligt billig busslinje. Ja, då är det inte osannolikt att man får just en billig busslinje.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Klimatdebatt från riksdagen sänds på Expressen just nu.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bla vill MP förbjuda försäljning av nya fossildrivna bilar från 2025.
Sluta sälja bensin och diesel 2030.

Väntar mig ett argt inlägg om marknaden och våld från zoda. ;)
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Bla vill MP förbjuda försäljning av nya fossildrivna bilar från 2025.
Sluta sälja bensin och diesel 2030.

Väntar mig ett argt inlägg om marknaden och våld från zoda. ;)
Tycker att det är bra att de är tydliga med att de för en politik helt utan konsekvensanalys.
Stora ord för övrigt av ett parti på gränsen till existens att "kräva" tunga åtgärder. MP är antaget inte fler än att hembygdsföreningarna i landet förmodligen skulle kunna göra gemensam sak och driva krav de med, fast med större numerär tyngd.
Snart är det september igen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sluta sälja bensin och diesel 2030.
Vi kan iaf trösta oss med att Norge är än mer på hugget. Frågan är då - vad ska då bekosta deras välfärd, lusekofte och brunost? Att fiska laxfoder utanför Chiles kust till sina odlingar i Norge kan väl inte anses vara miljövänligt.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vi kan iaf trösta oss med att Norge är än mer på hugget. Frågan är då - vad ska då bekosta deras välfärd, lusekofte och brunost? Att fiska laxfoder utanför Chiles kust till sina odlingar i Norge kan väl inte anses vara miljövänligt.
Norge kan i motsats till oss glida omkring i minst 15 år medan de räknar av oljefonden. Eller använder den till att ställa om.
Det enda de avundas oss är arbetsmarknadsutbudet och kompetensregnet,
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top