Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag delar inte bilden att "icke konkurrensutsatt verksamhet" präglas av detta. Att det förekommer - absolut, men det gör det ju minst lika mycket i "konkurrensutsatt verksamhet". Exemplen äro legio.

Avarterna skall nog inte styra bilden av helheten.
Den inte helt oväsentliga skillnaden är att den konkurrensutsatta verksamheten inte överlever om den präglas av ovanstående. Detsamma gäller dessvärre inte i det andra fallet.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det kanske i mångt och mycket ligger i att all (?) kollektivtrafik är outsourcad, till bolag som vill maximera sin vinst? Sen är visserligen priser och subventioner politiskt styrda, men om bolagen kan gå med vinst, inklusive den overhead som finns på båda sidor, så borde ju rent teoretiskt ett kommunalt/regionalt ägt bolag kunna driva det och istället för vinst till investmentbolaget ha lägre priser istället. Men verkligheten tycks ju vara en annan...
Långt ifrån alla kollektivtrafik är outsourcad. Jag bor i en storstad där kollektivtrafik är offentligt ägd och där biljettpriserna står för 25% av intäkterna, resten från skattebetalarna. Biljettpriserna är allt annat än låga.

I teorin borde politikerna kunna driva det mer effektivt än en konkurrensutsatt marknad då man inte behöver ta ut vinst. I realiteten outsourcas olika uppdrag till en lägre budget och marknaden gör vinst och levererar ett bättre resultat.

Att klaga på de privata företag som gör sitt uppdrag är fel. Klaga istället på politiker som inte upphandlar ordentligt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den inte helt oväsentliga skillnaden är att den konkurrensutsatta verksamheten inte överlever om den präglas av ovanstående. Detsamma gäller dessvärre inte i det andra fallet.

Nja, det gör den nog många gånger om du tänker efter. Ägarna kan även där skjuta in pengar, ”kreativa konkurser” eller komplicerade företagstransaktioner och förstås rena bedrägerier kan givetvis hålla även dåligt utförd konkurrensutsatt verksamhet igång över lång tid.

I teorin sitter ju alla med fullständig information, gemensam uppfattning om kvalitet osv men i verkligheten är det ju inte så. Lika lite som att det är så stor skillnad mellan offentlig och privat verksamhet, mellan ”monopol” och helt oreglerad marknad. Jag vet inte ens om det går att hitta något som inte är konkurrensutsatt verksamhet idag.

Att upphandlingar utförs dåligt många gånger beror nog till stor del på att lagstiftningen ser ut som den gör och den icke offentliga verksamheten slipper ju många gånger detta gissel, liksom allt med offentlighetslagstiftning och liknande som många inte tänker på men som kräver stora resurser för att uppfylla.

Enkelt är att överklaga upphandlingar, det svåra är att göra sådana som ger tydliga utslag. Enkelt i teorin, skitsvårt i praktiken.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nja, det gör den nog många gånger om du tänker efter. Ägarna kan även där skjuta in pengar, ”kreativa konkurser” eller komplicerade företagstransaktioner och förstås rena bedrägerier kan givetvis hålla även dåligt utförd konkurrensutsatt verksamhet igång över lång tid.

I teorin sitter ju alla med fullständig information, gemensam uppfattning om kvalitet osv men i verkligheten är det ju inte så. Lika lite som att det är så stor skillnad mellan offentlig och privat verksamhet, mellan ”monopol” och helt oreglerad marknad. Jag vet inte ens om det går att hitta något som inte är konkurrensutsatt verksamhet idag.

Att upphandlingar utförs dåligt många gånger beror nog till stor del på att lagstiftningen ser ut som den gör och den icke offentliga verksamheten slipper ju många gånger detta gissel, liksom allt med offentlighetslagstiftning och liknande som många inte tänker på men som kräver stora resurser för att uppfylla.

Enkelt är att överklaga upphandlingar, det svåra är att göra sådana som ger tydliga utslag. Enkelt i teorin, skitsvårt i praktiken.
Bedrägerier, komplicerade företagskonstruktioner och korruption är betydligt vanligare i statliga bolag. privata bolag med det beteendet försvinner tids nog, det gör sällan staten.

Det finns flera exempel på ej konkurrensutsatt verksamhet. Spritförsäljning inom Sverige är en no-brainer. Om du har något lagligt sätt att köpa sprit från någon annan i Sverige förutom systemet så tipsa gärna.

Det är skitsvårt med upphandlingar men det ska lösas. Om man har incitament att lära sig av sina misstag så brukar det gå bra. Företag har betydligt högre incitament än politiker.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nja, det gör den nog många gånger om du tänker efter. Ägarna kan även där skjuta in pengar, ”kreativa konkurser” eller komplicerade företagstransaktioner och förstås rena bedrägerier kan givetvis hålla även dåligt utförd konkurrensutsatt verksamhet igång över lång tid.

I teorin sitter ju alla med fullständig information, gemensam uppfattning om kvalitet osv men i verkligheten är det ju inte så. Lika lite som att det är så stor skillnad mellan offentlig och privat verksamhet, mellan ”monopol” och helt oreglerad marknad. Jag vet inte ens om det går att hitta något som inte är konkurrensutsatt verksamhet idag.

Att upphandlingar utförs dåligt många gånger beror nog till stor del på att lagstiftningen ser ut som den gör och den icke offentliga verksamheten slipper ju många gånger detta gissel, liksom allt med offentlighetslagstiftning och liknande som många inte tänker på men som kräver stora resurser för att uppfylla.

Enkelt är att överklaga upphandlingar, det svåra är att göra sådana som ger tydliga utslag. Enkelt i teorin, skitsvårt i praktiken.

På vilket sätt är det skitsvårt i praktiken?
Jag tycker faktiskt inte att det är skitsvårt att specificera det man har behov av att köpa. Eller at sätta tydliga KPI på det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På vilket sätt är det skitsvårt i praktiken?
Jag tycker faktiskt inte att det är skitsvårt att specificera det man har behov av att köpa. Eller at sätta tydliga KPI på det.

Jag tror att de flesta upphandlingsenheter och -jurister skulle hålla med mig om att det i praktiken är ganska svårt, särskilt när det gäller mer komplicerade upphandlingar som tex tjänster, framtida IT-system osv.

Allt behöver förstås inte vara svårt men det är sällan helt enkelt, särskilt när ”behovet” skall specificeras oerhört detaljerat i en komplex verksamhet.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tror att de flesta upphandlingsenheter och -jurister skulle hålla med mig om att det i praktiken är ganska svårt, särskilt när det gäller mer komplicerade upphandlingar som tex tjänster, framtida IT-system osv.

Allt behöver förstås inte vara svårt men det är sällan helt enkelt, särskilt när ”behovet” skall specificeras oerhört detaljerat i en komplex verksamhet.
Faktum är att det inte behöver vara oerhört detaljerat, snarare fritt från: "motsvarande, likvärdigt, erfordligt, enligt standard, som referensobjekt" mm och att alla handlingar i förfrågningsunderlag är likställda.
Det är tyvärr extremt ovanligt, men svårt är det inte. Absolut inte extremt svårt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
På vilket sätt är det skitsvårt i praktiken?
Jag tycker faktiskt inte att det är skitsvårt att specificera det man har behov av att köpa. Eller at sätta tydliga KPI på det.
Skitsvårt var ett dåligt ordval. Komplicerat är ett bättre ord.

Enligt mig är hela problemet brist på incitament. Tjänstemannaansvar finns inte och korruption är inte ovanligt i offentliga upphandlingar. Jag bor i en storstad med stora problem med mutor och korruption.

Vinstdrivande företag kommer förr eller senare gå under och ägarna förlorar pengar om de inte gör sitt jobb. Politiker och tjänstemän har mycket mindre ”skin in the game” och lyckas landa på fötterna. I synnerhet tjänstemännen. Dan Eliasson är ett lysande exempel på en vandrande katastrof som fortfarande lyfter topplön. Efter många år och många misslyckanden har han en symbolisk tjänst på elefantkyrkogården, med full lön. För företag kan man inte placera så många misslyckade människor på en elefantkyrkogård. Då går man under.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Skitsvårt var ett dåligt ordval. Komplicerat är ett bättre ord.

Enligt mig är hela problemet brist på incitament. Tjänstemannaansvar finns inte och korruption är inte ovanligt i offentliga upphandlingar. Jag bor i en storstad med stora problem med mutor och korruption.

Vinstdrivande företag kommer förr eller senare gå under och ägarna förlorar pengar om de inte gör sitt jobb. Politiker och tjänstemän har mycket mindre ”skin in the game” och lyckas landa på fötterna. I synnerhet tjänstemännen. Dan Eliasson är ett lysande exempel på en vandrande katastrof som fortfarande lyfter topplön. Efter många år och många misslyckanden har han en symbolisk tjänst på elefantkyrkogården, med full lön. För företag kan man inte placera så många misslyckade människor på en elefantkyrkogård. Då går man under.
Det är helt säkert ett bättre ordval. Men att man som uppbärande av skattefinansierad lön utför komplicerade uppdrag är inget orimligt krav.
Själv har jag levt och verkat i samma stad med erfarenheter därav. På gott och ont.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är helt säkert ett bättre ordval. Men att man som uppbärande av skattefinansierad lön utför komplicerade uppdrag är inget orimligt krav.
Själv har jag levt och verkat i samma stad med erfarenheter därav. På gott och ont.
Jag håller med dig. Tjänstemannaansvar, direktdemokrati och bantning av stat, landsting och kommun tror jag löser mycket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det krävs nog ekonomiska incitament.

Det borde inte vara så svårt för VOI att införa parkeringsplatser med betallås och ett betalsystem som innebär att det blir väldigt dyrt att lämna sparkcykeln på annan plats.
Helst ett system som gör att vem som helst kan återställa sparkcykeln och inkassera "panten".

Och kommunen i sin tur borde göra det dyrt för VOI när deras sparkcyklar hittas på fel platser.
Till en börja med gäller det för VOI att hitta mark för parkeringsplatserna.
Vilket ju innebär att de ska komma överens med Göteborgs, Stockholms osv markägare.
Men har Styr och Ställ klarat av det......
Men det som gör VOI, BOLT osv populära är väl att man kan dumpa hojen var som helst.
När man inte behöver den längre.
Själv är jag mest less på frånvaron av hjälm på elhojåkarna.
Första dödsfallet i Helsingborg kom samma dag som elhojåkarna släpptes ut i Helsingborg.
Och hjälm borde man väl kunna besluta om i Riksdagen.
Ursäkta jag glömde Riksdagen lider av impotens. :rodnar
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Till en börja med gäller det för VOI att hitta mark för parkeringsplatserna.
Vilket ju innebär att de ska komma överens med Göteborgs, Stockholms osv markrägare.
Men har Styr och Ställ klarat av det......
Men det som gör VOI, BOLT osv populära är väl att man kan dumpa hojen var som helst.
När man inte behöver den längre.
Själv är jag mest less på frånvaron av hjälm på elhojåkarna.
Första dödsfallet i Helsingborg kom samma dag som elhojåkarna släpptes ut i Helsingborg.
Och hjälm borde man väl kunna besluta om i Riksdagen.
Ursäkta jag glömde Riksdagen lider av impotens. :rodnar

Det är svårt för alla näringsidkare att hitta gratis mark inne i stan, Voi får väl betala marknadsmässig hyra för sina kvadratmeter som alla andra.

Och ska man lämna sin sparkcykel var som helst ja då ska det ta mig fan kosta pengar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är svårt för alla näringsidkare att hitta gratis mark inne i stan, Voi får väl betala marknadsmässig hyra för sina kvadratmeter som alla andra.

Och ska man lämna sin sparkcykel var som helst ja då ska det ta mig fan kosta pengar.
Precis, svårare är det inte !
Kanske vanliga P-böter ? Som för bilar ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Apropå miljö ? ! ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Apropå miljö ? ! ?

Den här kalkylen gjorde jag en gång och då var det på fossilt bränsle.
Det är alltså miljövänligare att tre personer samåker i en Lupo runt joggingspåret
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag delar inte bilden att "icke konkurrensutsatt verksamhet" präglas av detta. Att det förekommer - absolut, men det gör det ju minst lika mycket i "konkurrensutsatt verksamhet". Exemplen äro legio.

Avarterna skall nog inte styra bilden av helheten.
Men upphandlingar i "konkurrensutsatta verksamheter" är också jobbskapande! Och fler jobbskapande åtgärder vill vi ha! :tummenupp
Banverket, numera en del av Trafikverket, skötte tidigare underhållet av den statliga, då icke "konkurrensutsatta verksamheten" att underhålla järnvägsspåren. Lika många jobbar där nu men de underhåller inga spår utan hanterar istället upphandlingar. Många extrajobb alltså för att se till att andra gör samma jobb! :tummenupp
De flesta är naturligtvis privata företag och några har också utländska ägare som säkerställer att skattemedlen som finansierar banunderhållet går till det privata och även lämnar landet som vinster istället för att stanna i Sverige!:tummenupp

Källa? Trovärdig, för mig, medarbetare på Tragikvärket som började på SJ som sen blev Banverket. Fick inte bli chef eftersom Tragikvärket, som så många andra företag, inte gillar erfarenhet! "Vi har som policy att anställa chefer som tänker utan för lådan" och vet du vad lådan innehåller är du körd... :huvet
Det är svårt för alla näringsidkare att hitta gratis mark inne i stan, Voi får väl betala marknadsmässig hyra för sina kvadratmeter som alla andra.

Och ska man lämna sin sparkcykel var som helst ja då ska det ta mig fan kosta pengar.

Precis, svårare är det inte !
Kanske vanliga P-böter ? Som för bilar ?
Hr Hell i Tokholma vet hur man gör med motorcykelparkeringar "som upptar gatuutrymme" så det borde gå använda dennes erfarenheter även på elsparkcyklar. Även i andra städer... :tummenupp
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men upphandlingar i "konkurrensutsatta verksamheter" är också jobbskapande! Och fler jobbskapande åtgärder vill vi ha! :tummenupp
Banverket, numera en del av Trafikverket, skötte tidigare underhållet av den statliga, då icke "konkurrensutsatta verksamheten" att underhålla järnvägsspåren. Lika många jobbar där nu men de underhåller inga spår utan hanterar istället upphandlingar. Många extrajobb alltså för att se till att andra gör samma jobb! :tummenupp
De flesta är naturligtvis privata företag och några har också utländska ägare som säkerställer att skattemedlen som finansierar banunderhållet går till det privata och även lämnar landet som vinster istället för att stanna i Sverige!:tummenupp

Källa? Trovärdig, för mig, medarbetare på Tragikvärket som började på SJ som sen blev Banverket. Fick inte bli chef eftersom Tragikvärket, som så många andra företag, inte gillar erfarenhet! "Vi har som policy att anställa chefer som tänker utan för lådan" och vet du vad lådan innehåller är du körd... :huvet



Hr Hell i Tokholma vet hur man gör med motorcykelparkeringar "som upptar gatuutrymme" så det borde gå använda dennes erfarenheter även på elsparkcyklar. Även i andra städer... :tummenupp
Kanonbra exempel på statlig ineffektivitet.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top