Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Tyvärr är det inte bara miljöfascisterna som är oförmögna...
Och inte ensamma med den stora personliga prestigen likaså...
Jag är för avgiftsfri kollektivtrafik som fungerar. De flesta skulle tjäna på det ekonomiskt och miljön likaså men så länge moderaterna är med och styr lär det inte ske. Av ideologiska skäl.
Min kommunalskatt är högre än Tokholmarnas men regionskatten är samma även för oss med lägre turtäthet utanför tunnelbane- och pendeltågsnätet.

– Avgiftsfri kollektivtrafik för alla är inget mirakelmedel för att öka resandet i kollektivtrafiken och minska resandet med bil. För att åtgärden ska vara effektiv behövs ett i grunden väl fungerande kollektivtrafiksystem, säger Jens Alm.

Då landstingspolitikerna i Stockholm räknade på saken visade det sig att alla med en månadsinkomst på mindre än 40 000 kronor skulle gynnas, även om man inte åker kollektivt dagligen. I Göteborg räknades fram att en skattefinansiering skulle kosta en genomsnittlig göteborgare 155 kronor per månad, att jämföras med dagens pris på 545 kronor per månad.
Sakargumenten för de som inte vill ha fria bussresor har visat sig gripna ur luften. I bästa fall tyder detta på rädsla för förändring. I sämsta fall en vilja till klasscementerande politik.
Det största problemet med kollektivtrafiken är att den inte fungerar för stora delar av landet. För mig tar det lika lång tid att cykla mina 3,5mil till jobbet som det tar att åka kollektivt, trots att jag bor i Skåne som inte direkt räknas som glesbygd. Och om jag cyklar kan jag komma fram när jag själv vill, inte när bussen/tåget råkar gå, en gång i timmen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det största problemet med kollektivtrafiken är att den inte fungerar för stora delar av landet. För mig tar det lika lång tid att cykla mina 3,5mil till jobbet som det tar att åka kollektivt, trots att jag bor i Skåne som inte direkt räknas som glesbygd. Och om jag cyklar kan jag komma fram när jag själv vill, inte när bussen/tåget råkar gå, en gång i timmen.
Jag som bor i södra Stockholm har också alltid sparat tid på att cykla till jobbet jämfört med kollektivtrafiken. Tex när jag hade 7km till jobbet tog det en timme och 2 byten med kollektivtrafiken, knappa 20 min med cykeln, och när jag hade 31km sparade jag runt 20 min med cykeln. Och som sagt, jag hade inga tider att passa, och inga inställda avgångar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det största problemet med kollektivtrafiken är att den inte fungerar för stora delar av landet. För mig tar det lika lång tid att cykla mina 3,5mil till jobbet som det tar att åka kollektivt, trots att jag bor i Skåne som inte direkt räknas som glesbygd. Och om jag cyklar kan jag komma fram när jag själv vill, inte när bussen/tåget råkar gå, en gång i timmen.
Helt rätt men eftersom många anser att kollektivt betyder betala för andra så ser det illa ut.
Kollektivtrafiken behöver förbättras där den behövs inte bara som nu där det kortsiktigt affärsmässigt går att räkna hem. Men så länge vinst bara kan räknas i pengar blir det svårt.
Jag älskar att cykla och gör mina 2 mil istället för att ta pendeln sista biten men alla har inte den möjligheten. Tyvärr måste jag passa tågtider eftersom 60 mil i veckan blir för jobbigt. Dessutom skulle det ta över 3 timmar enkel resa enligt Gurgel...
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
När vi flyttade "hit" så gick det en buss från andra sidan vägen fram till ingången på jobbet, två gånger på morgonen och två gånger på kvällen.
Den var alltid fullsatt.
Det gick också mängder med bussar till centrum dagligen.
Busshållplatsen finns kvar men det går endast någon enstaka buss in till centrum, på fel tid och ibland inte alls.
Allt beror på att det blev en regionaltågstation 3 km från oss, i fel rikning.
Så mina alternativ nu är cykel 3 km åt fel håll, sedan tåg, byte till buss, kort prommenad eller cykel 3km åt rätt håll, buss, byte buss kort prommenad. Båda alternativen tar en dryg timme.
Cyklar jag hela vägen tar det ca 25min.
Ny cykelvägrar jag om inte väderförhållandena är optimala för mig så det blir oftast bilen.
Hade bussen till jobbet fortsatt gå hade vi kunnat ha en bil mindre.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När vi flyttade "hit" så gick det en buss från andra sidan vägen fram till ingången på jobbet, två gånger på morgonen och två gånger på kvällen.
Den var alltid fullsatt.
Det gick också mängder med bussar till centrum dagligen.
Busshållplatsen finns kvar men det går endast någon enstaka buss in till centrum, på fel tid och ibland inte alls.
Allt beror på att det blev en regionaltågstation 3 km från oss, i fel rikning.
Så mina alternativ nu är cykel 3 km åt fel håll, sedan tåg, byte till buss, kort prommenad eller cykel 3km åt rätt håll, buss, byte buss kort prommenad. Båda alternativen tar en dryg timme.
Cyklar jag hela vägen tar det ca 25min.
Ny cykelvägrar jag om inte väderförhållandena är optimala för mig så det blir oftast bilen.
Hade bussen till jobbet fortsatt gå hade vi kunnat ha en bil mindre.
Hade jag haft 25 minuter med cykel hade jag cyklat året runt. :tummenupp
Väl medveten om att det tar längre tid i snön. :krama
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
När vi flyttade "hit" så gick det en buss från andra sidan vägen fram till ingången på jobbet, två gånger på morgonen och två gånger på kvällen.
Den var alltid fullsatt.
Det gick också mängder med bussar till centrum dagligen.
Busshållplatsen finns kvar men det går endast någon enstaka buss in till centrum, på fel tid och ibland inte alls.
Allt beror på att det blev en regionaltågstation 3 km från oss, i fel rikning.
Så mina alternativ nu är cykel 3 km åt fel håll, sedan tåg, byte till buss, kort prommenad eller cykel 3km åt rätt håll, buss, byte buss kort prommenad. Båda alternativen tar en dryg timme.
Cyklar jag hela vägen tar det ca 25min.
Ny cykelvägrar jag om inte väderförhållandena är optimala för mig så det blir oftast bilen.
Hade bussen till jobbet fortsatt gå hade vi kunnat ha en bil mindre.

Det hjälper ju heller inte att kollektivtrafiken blivit mångfalt dyrare medan det relativa inflationsjusterade priset för fossila drivmedel har MINSKAT det senaste decenniet. Det borde väl göra bensinkramarna här i tråden glada :)
 

Bifogat

  • 543138D8-4657-4377-BA35-1192ED25B365.jpeg
    543138D8-4657-4377-BA35-1192ED25B365.jpeg
    397 KB · Visningar: 17

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det hjälper ju heller inte att kollektivtrafiken blivit mångfalt dyrare medan det relativa inflationsjusterade priset för fossila drivmedel har MINSKAT det senaste decenniet. Det borde väl göra bensinkramarna här i tråden glada :)
För elektronkramarna så kan jag meddela att jobbresorna sker elektriskt :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Snart är det val…

Men hatten av för i alla fall något av regeringspartierna, som i alla fall inte kör sitt privatiseringsmantra på repeat…
"Det blir även en satsning på fler veterinärer "
Dom vi har tar ju redan hutlösa summor för de som de gör. Skall vi ha flera sådanna utsugare?
Bättre att lastbalansera lite eluttag.
Eller mera seriöst se till att det finns möjlighet till laddning även ute på landet.
 

Smygarn76

Medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Chav-ville
Hoj
Speed Triple
"Det blir även en satsning på fler veterinärer "
Dom vi har tar ju redan hutlösa summor för de som de gör. Skall vi ha flera sådanna utsugare?
Bättre att lastbalansera lite eluttag.
Eller mera seriöst se till att det finns möjlighet till laddning även ute på landet.

Veterinärer känns väldigt dyrt för att det inte är "subventionerat" av skattepengar som vården av människor är.
En majoritet av laddning kommer ske i hemmet, men självklart så kommer det byggas ut.
Med tanke på hur lång tid det tagit att bygga biogas mackar så går det ruskigt fort med El (och är såklart mkt lättare).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Det blir även en satsning på fler veterinärer "
Dom vi har tar ju redan hutlösa summor för de som de gör. Skall vi ha flera sådanna utsugare?
Bättre att lastbalansera lite eluttag.
Eller mera seriöst se till att det finns möjlighet till laddning även ute på landet.

Det kanske är så att de är så dyra för att det är brist på dem?

Lastbalanserar man efterfrågan på veterinärer räcker de åt fler. ;)
 

notrightrider

Clap your hands if you're working too hard.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"Det blir även en satsning på fler veterinärer "
Dom vi har tar ju redan hutlösa summor för de som de gör. Skall vi ha flera sådanna utsugare?
Bättre att lastbalansera lite eluttag.
Eller mera seriöst se till att det finns möjlighet till laddning även ute på landet.

Det kanske är så att de är så dyra för att det är brist på dem?

Lastbalanserar man efterfrågan på veterinärer räcker de åt fler. ;)


Veterinärer är billiga!
Djursjukvård däremot, den har skjutit i höjden de senaste 15 åren.


Dyrare djursjukvård sedan riskkapitalbolagen kom in”​

25 december 2013
Försäkringsbolagen Agria och Sveland menar att kostnaderna för veterinärbesök har ökat kraftigt sedan riskkapitalbolagen gått in i den svenska djursjukvården. Det skriver Expressens nättidning. Men på Evidensia och Djursjukhusgruppen tillbakavisas anklagelserna.



Veterinärer är faktiskt förvånansvärt billiga, och det svenska Distriktveterinär-systemet fungerar fantastiskt bra - speciellt tillsammans med den tunga vården man kan få från ATG-klinikerna runt om i landet.

ATG-klinikerna ägs numera av Hästnäringens Nationella Stiftelse
https://hastnaringen.se/ och står utanför kvartalsrapporthetsen.

För smådjur är det tuffare, och vet man inte vart man skall vända sig så är man ett fett byte - speciellt om man har dåligt försäkringsskydd.

Själva veterinären dock, har inte betalt efter förtjänst. Att välja veterinärbanan är något man gör av övertygelse och passion mer än något annat.

Somliga tjänar förvisso pengar, men få hinner göra av med dem...

Antalet utbildningsplatser per år har i Sverige legat på 100 st i evighetersevighet.
Behovet har legat någonstans mellan det dubbla och det tredubbla.

Lösningen, i brist på pengar till utökad utbildning, har varit att snylta på andra länders utbildningar.

Fler svenska veterinärer har utbildats i länder som Polen, Ungern, Slovakien, Tjeckien och Rumänien än i Sverige de senaste decenniet.

Det är en typisk svensk missmatch mellan behov och resurser, och när förändringen äntligen kommer är det för lite och för sent.



Slutligen en liten extra hyllning till våra veterinärer:

Under 40 år med häst, varav 10 år med så många som kring 30 stycken samtidigt så har vi bara träffat på duktiga, kompetenta och hängivna veterinärer.

Precis noll felbehandlingar, och inte ens någon tveksam diagnos. Vi får ut veterinär precis när vi behöver det - mitt i natten, i hällregn, i snöstorm och inte sällan larmas veterinären ut på ytterligare jobb under besöket hos oss.

Somliga behandlingar har varit kostsamma, det är självklart - men faktiskt alltid prisvärda.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det hjälper ju heller inte att kollektivtrafiken blivit mångfalt dyrare medan det relativa inflationsjusterade priset för fossila drivmedel har MINSKAT det senaste decenniet. Det borde väl göra bensinkramarna här i tråden glada :)

Att kollektivtrafiken är hårt subventionerad och diesel/bensin ändå hårdare beskattat gör givetvis Kadhammars jämförelse (inte oväntat) fullständigt meningslös.

Möjligen har den en poäng med att påvisa oförmågan till ekonomiskt hållbar drift i kommunal/statlig regi.
Kan man på allvar inte leverera kollektivtrafik till konkurrenskraftigt pris jämfört mot ett sönderskattat alternativ trots subventioner. då är det inte självklart att felet ligger i att alternativet är för billigt.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att kollektivtrafiken är hårt subventionerad och diesel/bensin ändå hårdare beskattat gör givetvis Kadhammars jämförelse (inte oväntat) fullständigt meningslös.

Möjligen har den en poäng i med att påvisa oförmågan till ekonomiskt hållbar drift i kommunal/statlig regi.
Kan man på allvar inte leverera kollektivtrafik till konkurrenskraftigt pris jämfört mot ett sönderskattat alternativ trots subventioner. då är det inte självklart att felet ligger i att alternativet är för billigt.
Det kanske i mångt och mycket ligger i att all (?) kollektivtrafik är outsourcad, till bolag som vill maximera sin vinst? Sen är visserligen priser och subventioner politiskt styrda, men om bolagen kan gå med vinst, inklusive den overhead som finns på båda sidor, så borde ju rent teoretiskt ett kommunalt/regionalt ägt bolag kunna driva det och istället för vinst till investmentbolaget ha lägre priser istället. Men verkligheten tycks ju vara en annan...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fast kollektivtrafik är ju inte alltid lönsam då den traffikerar ställen där det inte alltid finns full täckning för kostnaderna.
Skall du bara ha lönsam trafik så blir det ju lite som tågavregleringen och en massa nya bolag som vill köra Sthlm-Göteborg-Malmö men alla andra rutter är de inte intresserade av då de inte är lönsamma.
Betyder det att vi bara borde köra dessa rutter och skippa resten.... Nä. VIssa saker kan/får vara olönsamma och ändå ha en nytta.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det kanske i mångt och mycket ligger i att all (?) kollektivtrafik är outsourcad, till bolag som vill maximera sin vinst? Sen är visserligen priser och subventioner politiskt styrda, men om bolagen kan gå med vinst, inklusive den overhead som finns på båda sidor, så borde ju rent teoretiskt ett kommunalt/regionalt ägt bolag kunna driva det och istället för vinst till investmentbolaget ha lägre priser istället. Men verkligheten tycks ju vara en annan...
Däri ligger det en hel del.
Men ligger ansvaret för det på bolaget som levererar tjänsten som förmodat uppfyller förfrågan som ligger till grund för att de fick uppdraget eller på den som ställer frågan och köper tjänsten?
Självklart kommer bolaget göra vad de kan för att generera vinst inom de ramar som finns för att uppfylla "godkänd" leverans. Allt annat än det är att beteckna som tjänstefel.

Det är dock helt fritt för den upphandlande parten att kravställa på det de handlar upp. Skriver man dock en förfrågan med: "Vi vill köpa billig busstrafik" och inte specificerar eller följer upp är det inte otroligt att man får just det man frågar efter.

Personligen har jag noll och ingen erfarenhet av upphandling av just Kollektivtrafik. Men om det ens lite påminner om hur kommun/region/stat hanterar sina upphandlingar angående bygg och fastighet har jag dessvärre mycket underlag för att tro att det kravställs fullständigt bedrövligt dåligt.
Att samma personer (de som kravställer) sedan är djupt indignerade och besvikna att de får levererat det de faktiskt frågade efter och, hör och häpna, inte det de tänkte men inte beskrev. Det är kanske inte helt oväntat och stärker definitivt tesen om var oförmågan ligger.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kollektivtrafik är precis som annan infrastruktur svår att hantera vinstdrivande. Poängen är att vinsten kommer på andra ställen i samhället och alla sträckor utom de allra mest tättbelagda kommer att gå med "förlust"...

Vilket för övrigt gäller också vanliga vägar, VA-system osv osv. Vansinne att lägga under "vinstkrav".
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Kollektivtrafik är precis som annan infrastruktur svår att hantera vinstdrivande. Poängen är att vinsten kommer på andra ställen i samhället och alla sträckor utom de allra mest tättbelagda kommer att gå med "förlust"...

Vilket för övrigt gäller också vanliga vägar, VA-system osv osv. Vansinne att lägga under "vinstkrav".
Det håller jag definitivt med om.
Däremot tycker jag inte avsaknaden av vinstkrav ursäktar undfallenhet, ineffektivitet, tokslöseri med andras pengar mm som tyvärr kännetecknar icke konkurrensutsatt verksamhet. Det håller nog nästan alla med om, men glömmer att det är just det som är drivkraften till att man vill privatisera och outsourca.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det håller jag definitivt med om.
Däremot tycker jag inte avsaknaden av vinstkrav ursäktar undfallenhet, ineffektivitet, tokslöseri med andras pengar mm som tyvärr kännetecknar icke konkurrensutsatt verksamhet. Det håller nog nästan alla med om, men glömmer att det är just det som är drivkraften till att man vill privatisera och outsourca.
Jag delar inte bilden att "icke konkurrensutsatt verksamhet" präglas av detta. Att det förekommer - absolut, men det gör det ju minst lika mycket i "konkurrensutsatt verksamhet". Exemplen äro legio.

Avarterna skall nog inte styra bilden av helheten.
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top