Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja ändå drar du upp det igen.

Jag frågade om deras problem med att de måste tacka nej till 2000 arbetstillfällen beror på brist på effekt eller energi?

I mitt inlägg sa jag att vi har problem nu och visade med exemplet från sverigesradio(jag sade aldrig något om vare sig effekt eller energi).
Du svarar då att det blir missförstånd och att man måste skilja på kW och kWh.... Jaha. Jo det kan ju vara bra. Deras olycka kvarstår.
Så oavsett om de missförstår huruvida de har effekt eller energibrist så står de fortfarande där 2000 jobb fattigare.

Om folket i Robertsfors förstod skillnaden på kW och kWh så skulle dom kunna öppna den där fabriken fattar du väl?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Lyssnar man så är det faktiskt inte elbrist utan brist i överföringskapaciteten. För klena kablar. Så energin finns finns men rubriksättaren har inte förstått eller lyssnat på inslaget där Olle Norberg även försöker förklara med vatten. Vattnet finns tillräckligt men ledningen är för tunn...

Eller så hänger man bara på Dagens Industri...

Elbrist stoppar utländsk etablering – kommunen tvingas säga nej till 2.000 nya jobb

Oron över elförsörjningen är stor i många av landets kommuner, enligt en ny rapport. Ett exempel är Robertsfors i Västerbotten, som går miste om uppemot 2.000 nya arbetstillfällen efter att kommunen på grund av elbrist tvingats tacka nej till ett utländskt bolag som ville etablera sig.

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tur att att vi inte behöver öka elproduktionen vid en omställning från fossilbilar till elbilar då vi bara har effektbrist(KW) och inte energibrist(KWh). Jag läser elbrist som antingen effektbrist eller energibrist eller brist på ledningar men laborerar man med förutsättningarna för att passa ens agenda så kan man nog skarva lite.

Energi=effekt gånger tid. Eftersom alla som laddar bilar har oändligt med tid så finns ingen energibrist. Att ersättning av alla fossilbilar till el ger ett ökat energibehov om cirka 11,5 TWh + förluster är irrelevant eftersom tiden är oändlig.

Zoda, de 2000 förlorade jobben kan man ordna genom lastbalansering. Ska jag eller du ringa Robertsfors kommun och upplysa? Jag får ta ett snack med president Kim i Nordkorea och meddela att läget är lugnt. De har bara lite effektbrist ibland så det stör inte.

Jag ska sluta larva mig(Kanske). För omställningen från fossil till el behöver vi alla dessa:
- Ökad elproduktion med minst 11,5 TWh per år. Sannolikt runt 20 TWh.
- Stabil elproduktion dygnet runt med upp- och nedtrappning när behovet minskar och ökar.
- Infrastruktur, elnät och ledningar för att hantera den ökade energimängden.
- Lastbalansering där det är möjligt.
Alla punkter är helt nödvändiga. Har jag missat någon punkt? Ska någon punkt tas bort, i så fall varför?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Lyssnar man så är det faktiskt inte elbrist utan brist i överföringskapaciteten.

Vilket innebär att det är brist av vad i deras ända av "överföringskapaciteten"?

Det blir som att säga att i mitt exempel då jag är ut i skogen och vill slå på micron inte har effektbrist eller energibrist(eller vad ni nu menar är fel ordval) utan att det egentligen handlar om brist i överföringskapacitet. Effekt finns på någon geografisk plats på denna planet men kan inte överföras.

Kalla det vad ni vill, det hjälper inte mig där ute i skogen. Vi har problem nu. Det kan mycket riktigt bla handla om för klena kablar, det är korrekt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vilket innebär att det är brist av vad i deras ända av "överföringskapaciteten"?

Det blir som att säga att i mitt exempel då jag är ut i skogen och vill slå på micron inte har effektbrist eller energibrist(eller vad ni nu menar är fel ordval) utan att det egentligen handlar om brist i överföringskapacitet. Effekt finns på någon geografisk plats på denna planet men kan inte överföras.

Kalla det vad ni vill, det hjälper inte mig där ute i skogen. Vi har problem nu. Det kan mycket riktigt bla handla om för klena kablar, det är korrekt.

Alla, Kan vi enas om att elbrist är mer än bara energibrist?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kan vi inte enas om att det viktigaste inte är att enas?;)
Gärna faktagrundade argument men känslomässiga åsikter är naturligtvis också välkomna, detta är SportHoj! :hihi
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kan vi inte enas om att det viktigaste inte är att enas?;)
Gärna faktagrundade argument men känslomässiga åsikter är naturligtvis också välkomna, detta är SportHoj! :hihi
Fair. Då vädjar jag bara till er som anser att elbrist endast är energibrist att försöka förstå att när vissa i tråden skriver elbrist så kan det även avse definitionen från energiföretagens branschorganisation.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
2000 jobb i Robertsfors är inte kattskit. Det är ju ett jobb per person där oavsett ålder...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fair. Då vädjar jag bara till er som anser att elbrist endast är energibrist att försöka förstå att när vissa i tråden skriver elbrist så kan det även avse definitionen från energiföretagens branschorganisation.
För min del får du ha vilka definitioner som helst, jag är mer för att dela åsikter och argument än att komma fram till samma sak... :krama
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Den var faktiskt lite tänkvärd! Det hade underlättat med en sammanfattning men han pratar om så mycket men både för- och nackdelar tas upp. :tummenupp


Om man ska sammanfatta något så är det att koldioxidneutralitet är att eftersträva istället för symbolpolitik. https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxidneutral
Gillar hans humor, symbolpolitik t.ex. is like trying to stop a hurricane by farting in its general direction!
Om jag använder mina fordon så lite så den miljömässiga brytpunkten för tillverkan av det nya fordonet och skrotningen av det gamla ligger så långt fram att det är miljömässigt bättre att köra mindre med mitt gamla fordon.
Intressant att det bara, enligt hans beräkningar, bara är 1% av utsläppen från Formel 1 kommer från bilarna som tävlar. Föga förvånande visserligen, vad kostar en fotbollsmatch miljön?
Och är det Mc-träffar får arrangörerna betala för polisinsatsen medans fotbollsklubbarna låter det allmänna, skattebetalarna, betala.

Sedan är jag emot det affärsmässiga att vinst bara ska räknas i pengar. Mina barn är. än så länge, affärsmässigt en förlust. Mina motorcyklar är definitivt en affärsmässig förlust. Men dessa har gett mitt liv en känslomässig vinst. Den vinsten kan inte mätas i pengar.

Jag är inte ensam...

Nyliberalismen har tagit sig ända upp till Tornedalen, och allt skall räknas på vinst eller förlust. Och som vanligt får naturen räknas som extern kostnad.

Och om det då ändå hade kostat företagen det jag betalar för dessa industriprojekt så hade det ju varit väl och ve. Men icke, SSAB, LKAB, Facebook betalar alltså 0,5 öre/kWh för denna el, som produceras genom att perforera mitt land med dessa väldiga monoliter.

Människor som bor i denna glesa del av landet har försakat många olika tjänster som normalt ingår i statens baspaket, till fördel för att bo i en annan typ av samhälle. Ett samhälle där kraven på att klara sig själv är betydligt högre, oavsett problem. Så snälla gör inte denna del av landet till samma exploaterade stycke mark som finns på nästan alla andra platser i Sverige. Gör för guds skull inte Tornedalen till resten av Sverige. Vi tar gärna sämre kvalité på det baspaket staten levererar, bara vi slipper exploateringen som följer med
.

Ja visst är den det, det sätter saker i perspektiv på ett förnuftigt sätt.
Bortsett från orenheter i avgaser (CO, NOX, etc) så är det effektivare att plantera några träd för att förbättra CO2 i luften i världen.

Och en förbluffande korkad sak som miljöfascisterna inte förmår förstå:
Att vi lägger t.ex. 10% mer resurser för att förbättra våra CO2 emissioner med 10% är en ytterst dålig investering för jordklotet.
Det vore faktiskt mycket bättre om vi använde dessa resurser till att förbättra CO2 emissioner i fattigare länder.
Då skulle vi förmodligen kunna förbättra deras emissioner med 30%, dessutom för en kanske dubbelt så stor population!
Alltså det är bättre att förbättra de tekniksvaga mindre miiljöeffektiva kollektiven i andra länder, mycket lättare att få mer nytta per krona så att säga.
Men miljöfascisterna är fullständigt oförmögna till sunda analyser.
Den personliga prestigen är väl för stor…?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men miljöfascisterna är fullständigt oförmögna till sunda analyser.
Den personliga prestigen är väl för stor…?

Som vi konstaterat flera gånger om - det handlar till allra största del om symbolpolitik. Symbolvärdet är viktigare än faktisk nytta. Glassig förpackning är definitivt viktigare än faktisk nytta. Och så klart att muppar som Bolund och Hellden får ta åt sig av äran när de anser sig rädda världen från undergång. Att minska Sveriges utsläpp med några promille är viktigare, för vem kommer ihåg dem om de lyckas halvera Indiens utsläpp...?
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Jag tror mycket handlar om ett slags självspäkande. Någonstans på vägen slog "tänk på barnen i ..." slint och förvånansvärt många av dagens vuxna befolkning verkar skämmas över att faktiskt ha det bättre än gemene man i utvecklingsländer. Tyvärr smittar beteendet av sig på lättledda unga och barn som verkligen är ideologiskt övertygade om att de gör rätt sak.

Att på något sätt kunna äta kakan (att ens äga någon typ av fordon överhuvudtaget t ex), men ändå kunna känna sig lite bättre till mods medan man gör det leder alltså till denna typ av moderna avlatsbrev.

Det är knappast en slump att många av dessa förespråkare är relativt välbetalda innerstadsmänniskor. Gärna inom moderna branscher som media, kommunikation, HR eller förvisso offentlig verksamhet.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag tror mycket handlar om ett slags självspäkande. Någonstans på vägen slog "tänk på barnen i ..." slint och förvånansvärt många av dagens vuxna befolkning verkar skämmas över att faktiskt ha det bättre än gemene man i utvecklingsländer. Tyvärr smittar beteendet av sig på lättledda unga och barn som verkligen är ideologiskt övertygade om att de gör rätt sak.

Att på något sätt kunna äta kakan (att ens äga någon typ av fordon överhuvudtaget t ex), men ändå kunna känna sig lite bättre till mods medan man gör det leder alltså till denna typ av moderna avlatsbrev.

Det är knappast en slump att många av dessa förespråkare är relativt välbetalda innerstadsmänniskor. Gärna inom moderna branscher som media, kommunikation, HR eller förvisso offentlig verksamhet.
Den typen av unga innerstadsmänniskor är samma grupp som inte vill kosta på sig en bil. Men utgår trots det från att de får låna bil av föräldrar eller vänner, närhelst de behöver det.
Snylta på andra heter det.
Men ändå vara självgoda ”för de har minsann ingen bil, utan tar buss och cykel för klimatet”.
Notera att allmänna kommunikationsmedel i landet (buss och tåg) är sponsrade med skattemedel motsvarande 30% av biljettpriserna!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den som tror att Sverige blivit miljövänligare med elsparkcyklarna borde nog inte få vara folkvald att leda någonting i landet.

Det är länge sedan jag hade en blöt utekväll i Hufvudstaden, men jag kan ändå tänka mig att suget att få kasta en eller tio av dessa över kajkanten måste vara enormt...Särskilt om man snubblar över en av dessa när man knallar hem i soluppgången, lite lagomt less, nedspydd och rund under fötterna...

Ungefär som varje gång man kör förbi en perfekt klippt golfbana. Jag vet inte varför, men jag tänker alltid på crosshojar och kopplingar som släpps snabbt...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Den typen av unga innerstadsmänniskor är samma grupp som inte vill kosta på sig en bil. Men utgår trots det från att de får låna bil av föräldrar eller vänner, närhelst de behöver det.
Snylta på andra heter det.
Men ändå vara självgoda ”för de har minsann ingen bil, utan tar buss och cykel för klimatet”.
Notera att allmänna kommunikationsmedel i landet (buss och tåg) är sponsrade med skattemedel motsvarande 30% av biljettpriserna!
Samma gäng som inte vill "take it for the team" och vaccinera sig...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den typen av unga innerstadsmänniskor är samma grupp som inte vill kosta på sig en bil. Men utgår trots det från att de får låna bil av föräldrar eller vänner, närhelst de behöver det.
Snylta på andra heter det.
Men ändå vara självgoda ”för de har minsann ingen bil, utan tar buss och cykel för klimatet”.
Notera att allmänna kommunikationsmedel i landet (buss och tåg) är sponsrade med skattemedel motsvarande 30% av biljettpriserna!
Hyckleri på hög nivå. Har för mig att lokaltrafik och tåg finansieras betydligt mer än 30% från skattsedeln. Handlar snarare runt 300% av biljettpriset som finansieras av skattebetalarna.

Snylta på andra ska man inte göra men trenden är att färre och färre ska äga sin bil. Att äga en bil i framtiden kommer vara för entusiaster, likt MC- och båtägandet idag. Vi kommer sannolikt glida runt i självkörande elbilar till vardags. Jag själv kör mc endast och äger ingen bil. Använder M Mobility de gånger jag behöver frakta något. Funkar riktigt bra om man bor i städerna.
Samma gäng som inte vill "take it for the team" och vaccinera sig...
Samma gäng som gör lagliga skatteavdrag. Shit alltså, bilsnyltande, antivaxxande skatteplanerare. Värsta sorten. Syns inte på utsidan heller så det kan vara vem som helst. Din granne eller kollega. Samhällsförstörare. Paria. Gäller att sätta kollektivets väl före individens frihet i dessa tider. Tvångsvaccinering och höjda skatter löser problemet.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja visst är den det, det sätter saker i perspektiv på ett förnuftigt sätt.
Bortsett från orenheter i avgaser (CO, NOX, etc) så är det effektivare att plantera några träd för att förbättra CO2 i luften i världen.


Alltså det är bättre att förbättra de tekniksvaga mindre miiljöeffektiva kollektiven i andra länder, mycket lättare att få mer nytta per krona så att säga.
Men miljöfascisterna är fullständigt oförmögna till sunda analyser.
Den personliga prestigen är väl för stor…?
Tyvärr är det inte bara miljöfascisterna som är oförmögna...
Och inte ensamma med den stora personliga prestigen likaså...
Jag är för avgiftsfri kollektivtrafik som fungerar. De flesta skulle tjäna på det ekonomiskt och miljön likaså men så länge moderaterna är med och styr lär det inte ske. Av ideologiska skäl.
Min kommunalskatt är högre än Tokholmarnas men regionskatten är samma även för oss med lägre turtäthet utanför tunnelbane- och pendeltågsnätet.

– Avgiftsfri kollektivtrafik för alla är inget mirakelmedel för att öka resandet i kollektivtrafiken och minska resandet med bil. För att åtgärden ska vara effektiv behövs ett i grunden väl fungerande kollektivtrafiksystem, säger Jens Alm.

Då landstingspolitikerna i Stockholm räknade på saken visade det sig att alla med en månadsinkomst på mindre än 40 000 kronor skulle gynnas, även om man inte åker kollektivt dagligen. I Göteborg räknades fram att en skattefinansiering skulle kosta en genomsnittlig göteborgare 155 kronor per månad, att jämföras med dagens pris på 545 kronor per månad.
Sakargumenten för de som inte vill ha fria bussresor har visat sig gripna ur luften. I bästa fall tyder detta på rädsla för förändring. I sämsta fall en vilja till klasscementerande politik.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top