Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu har man lyckats att avskaffa blyad bensin i alla världens länder.
Det tog ett tag men nu är det gjort.

Undrar hur länge det dröjer innan alla världens länder avskaffar fosila bränslen...?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Då var det kört då, Daniel Helldén slutar som trafikborgarråd och ger sig in i rikspolitiken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/daniel-hellden-om-framtiden

Men det det kanske inte finns någon orsak till oro, det kanske trots allt är så att allas transportbehov går att lösa med elsparkcyklar? Och tänk så många filer man kan klämma in på dagens 1+2-vägar :tummenupp

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Då var det kört då, Daniel Helldén slutar som trafikborgarråd och ger sig in i rikspolitiken: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/daniel-hellden-om-framtiden

Men det det kanske inte finns någon orsak till oro, det kanske trots allt är så att allas transportbehov går att lösa med elsparkcyklar? Och tänk så många filer man kan klämma in på dagens 1+2-vägar :tummenupp
Satsar mot riksdagen.

– Jag ser så mycket som händer här i stan som styrs av politiken på den nationella nivån, så jag har en viktig uppgift att göra där, säger Daniel Helldén.
En frihetligt sinnad människa hade noterat detta och jobbat för att minska denna styrning. För en politiker är det deras levebröd att ta folks pengar, avlöna sig själva och förstöra.
Låt folk få behålla sina egna pengar och spara spendera på vad fasiken de nu själva vill.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag skulle vilja se t.ex. Stockholm med omnejd vara utan el i en vecka efter attentat.
Ingen vacker syn.

Avslutningsvis så har jag nyligen beställt en ny plugg in hybrid, bara för att testa.
En Formentor om nu någon kan ana vad det handlar om ?
Det blir svårt att tanka flytande bränsle också när man är utan el.

Formentor har fjädringen utprovad av Mattias Ekström https://www.vibilagare.se/nyheter/m...b-var-att-hitta-den-sportsliga-vardagskanslan

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Satsar mot riksdagen.

En frihetligt sinnad människa hade noterat detta och jobbat för att minska denna styrning. För en politiker är det deras levebröd att ta folks pengar, avlöna sig själva och förstöra.
Låt folk få behålla sina egna pengar och spara spendera på vad fasiken de nu själva vill.
Å ena sidan så ser jag fördelar med att han slutar som trafikborgarråd, då kanske det tillsätts någon som INTE är miljöpartist och därmed INTE värnar all växtlighet som hänger ut över gång och cykelbanor och bitvis gör dom både farliga och oanvändbara.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Den som tror att Sverige blivit miljövänligare med elsparkcyklarna borde nog inte få vara folkvald att leda någonting i landet.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Den som tror att Sverige blivit miljövänligare med elsparkcyklarna borde nog inte få vara folkvald att leda någonting i landet.
Och den som tror att dom förbättrar framkomligheten har inte sett högarna av dom som står ivägen på gång och cykelbanor.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och den som tror att dom förbättrar framkomligheten har inte sett högarna av dom som står ivägen på gång och cykelbanor.
Lätt löst.
Förbjud parkering på kommunal mark. (Se Köpenhamn !)
Kanske med undantag för parkeringsplatser för elsparkhojarna.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Lätt löst.
Förbjud parkering på kommunal mark. (Se Köpenhamn !)
Undantag kanske för parkeringsplatser för hojarna

Det krävs nog ekonomiska incitament.

Det borde inte vara så svårt för VOI att införa parkeringsplatser med betallås och ett betalsystem som innebär att det blir väldigt dyrt att lämna sparkcykeln på annan plats.
Helst ett system som gör att vem som helst kan återställa sparkcykeln och inkassera "panten".

Och kommunen i sin tur borde göra det dyrt för VOI när deras sparkcyklar hittas på fel platser.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det krävs nog ekonomiska incitament.

Det borde inte vara så svårt för VOI att införa parkeringsplatser med betallås och ett betalsystem som innebär att det blir väldigt dyrt att lämna sparkcykeln på annan plats.
Helst ett system som gör att vem som helst kan återställa sparkcykeln och inkassera "panten".

Och kommunen i sin tur borde göra det dyrt för VOI när deras sparkcyklar hittas på fel platser.
Precis. Markägaren sätter villkoren för huruvida de får köra på dennes mark och hur själva tjänsten får se ut. Kommun/markägaren sätter krav på tex "parkeringsplatser med betallås...." och att fordon ska hämtas/lämnas på anvisad plats typ.
Företagen får sen välja om de vill etablera under de förutsättningarna.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och eftersom dina grannar bara för säkerhets skull vill ha bilarna laddad så snart som möjligt så säger dom till sina laddboxar att dom ska köra igen om en timme. Och så blev var den lastbalanseringen spolierad.

Och
Nja, vitsen är ju att laddboxen säger till ägaren att just nu får du inte full laddning men om några timmar så kanske det finns kraft att ladda. Det är precis som med demokrati, ingen har rätt... :)

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Tanken var ju vanligt god. "Istället för bil så åker du elsparkcykel!"
I praktiken var det de som tidigare gick och åkte kommunalt som började åka sparkcykel...bilisterna kör lika mycket iallafall...inte mycket till miljövinst där alltså...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, vitsen är ju att laddboxen säger till ägaren att just nu får du inte full laddning men om några timmar så kanske det finns kraft att ladda. Det är precis som med demokrati, ingen har rätt... :)

Och precis som vanligt hittar folk vägar runt systemet för att tillskansa sig fördelar de inte ens behöver.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Det är svårt att föra en diskussion när vissa i tråden tror att man kan gå från 200k elbilar till 5 miljoner och det enda som behövs är lastbalansering. Ok att det är ett komplement men när det hävdas att varken ökad elproduktion eller fler laddstolpar behövs för 25x fler fordon så blir nivån låg.

Snälla höj nivån. el är framtiden men det finns problem att lösa som inte enbart lasbalansering i kombination med motorvärmaruttag kan lösa.

Det är väl ingen här som på fullt allvar tror att lastbalanseringen löser problemet. Hela elnätet och distributionen av el måste byggas om/byggas ut/omvärderas/omformuleras och på många andra sätt förändras, det är väl ganska självklart? Allting är dock inte svart eller vitt och just nu har politikerna panik. Det tjatas om miljö från andra partier, från medborgare som skriker högst, från EU (som också har panik) och från delar av resten av världen. Samtidigt så finns det stora länder som skiter i det här och bygger kolkraft så det står härliga till.

Det som däremot händer är att det är stora krafter i rörelse och då händer det också grejer. Det är för många som vill att tåget ska heta Eldrift och då blir det också så, på gott och ont...

Fick jag önska så skulle man försöka ta det lite lugnt och utvärdera allting först, annars blir det som med "frälsaren Etanol och E85" som skulle lösa alla problem...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Gå runt till grannarna och sådär lite i förbifarten dra ur sladden....:hihi

:rofl Nu påminner du mig om en tomte som brukade komma till KTH-biblioteket, läsa dagstidningarna gratis och prata med alla.
Han brukade plocka lapparna med parkeringsböterna från felparkerade bilar, bara för att dom snabbt skulle få ytterligare en p-bot.

Han hade även idéer om att hyra kommunens idrottsanläggningar och hyra ut som parkeringsplatser. Han hade ju räknat ut exakt hur mycket pengar han skulle tjäna på det.

Och så hade han diverse olika idéer om att bygga mopedbilar som han skulle parkera gratis.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Hur gör man om man vill ha laddning direkt för att man behöver köra ett par timmar senare?
Det är väl ingen här som på fullt allvar tror att lastbalanseringen löser problemet. Hela elnätet och distributionen av el måste byggas om/byggas ut/omvärderas/omformuleras och på många andra sätt förändras, det är väl ganska självklart? Allting är dock inte svart eller vitt och just nu har politikerna panik. Det tjatas om miljö från andra partier, från medborgare som skriker högst, från EU (som också har panik) och från delar av resten av världen. Samtidigt så finns det stora länder som skiter i det här och bygger kolkraft så det står härliga till.

Det som däremot händer är att det är stora krafter i rörelse och då händer det också grejer. Det är för många som vill att tåget ska heta Eldrift och då blir det också så, på gott och ont...

Fick jag önska så skulle man försöka ta det lite lugnt och utvärdera allting först, annars blir det som med "frälsaren Etanol och E85" som skulle lösa alla problem...
Det har hävdats i tråden att elnätet och elproduktionen kan vara oförändrad och att allt löser sig med lastbalansering. Därför mitt uttalande. Bra att du inte tycker det, då är det BrooklynS som fortsatt hävdar det.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tanken var ju vanligt god. "Istället för bil så åker du elsparkcykel!"
I praktiken var det de som tidigare gick och åkte kommunalt som började åka sparkcykel...bilisterna kör lika mycket iallafall...inte mycket till miljövinst där alltså...
Enligt DN så kommer 70% av dom som väljer bort kollektivtrafiken färdas med cykel, till fots eller liknande, endast 30% kommer att välja bilen istället, och kollektivtrafiken har tappat 10 procentenheter av det totala resandet, https://www.dn.se/sthlm/pandemieffekt-for-sl-kan-tappa-var-femte-resenar/:
1630402274592.png
Men, man går inte ut i media och är glada för att fler än tidigare transporterar sig hälsosamt och miljövänligt, utan det stora problemet är att SL tappar biljettintäkter. Inte ens Helldén verkar glädjas över det, utan folk ska till varje pris tillbaka till pendel och tunnelbana.

Hela samhället är verkligen ett Ponzi-spel, vi måste bli fler för att betala gårdagens skulder, och vi måste hela tiden konsumera mera och mera för att hålla igång ekonomin. Vi ska inte köra mindre bil, vi ska bara kasta dom vi har och köpa en ny.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur gör man om man vill ha laddning direkt för att man behöver köra ett par timmar senare?

Det har hävdats i tråden att elnätet och elproduktionen kan vara oförändrad och att allt löser sig med lastbalansering. Därför mitt uttalande. Bra att du inte tycker det, då är det BrooklynS som fortsatt hävdar det.

Hypotetiskt i en ideal värld så när du kommer hem från jobbet kl 17:15 och skriver in att du ska ha bilen igen kl 18:00 så kan din bil snabbladdas genom att ta ström från resten av bilarna i kvarteret som inte behöver bilarna förrän kl 7:45 imorgon.

I verkligheten är folk giriga och egoistiska så problemet blir att alla gör så bara för att dom vill ha sin bil fulladad direkt ifall de råkar komma på att snuset är slut.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning