Old Badger
SportHojsentusiast
Den var faktiskt lite tänkvärd! Det hade underlättat med en sammanfattning men han pratar om så mycket men både för- och nackdelar tas upp.El är intressant och bra, men inte så fantastiskt som man vill utmåla.
och inte så miljövänligt heller om man sätter i stora batteripackar.
Fråga t.ex. de som bor i de områdena man bryter mineralern, de uppskattar inte förstöringen av grundvattnet.
Men strunt i det, det drabbar ju inte elbilsförarna själva?
Det heter att uttjänta/skadade Teslors batterier kan återvinnas till annat.
Problemet med det är att det är så dyrt mot nya batterier att man inte gör det.
Säkerhetsföreskrifterna för hantering, lagring och frakt av sådana batterier är inte heller något som gynnar återvinning.
Det krävs mycket utbyggnad för att få hela landets bilflotta att kunna ladda.
Och redundansen är crap för force majeure.
Ett veckolångt strömavbrott efter storm, eller annan krissituation, kanske till och med terrorattentat(?), så blir det problem.
Inte bara till och från jobb, utan faktiskt mycket allvarligare när förnödenheter och dricksvatten inte kommer fram till befolkningen.
Jag skulle vilja se t.ex. Stockholm med omnejd vara utan el i en vecka efter attentat.
Ingen vacker syn.
Ett annat problem är att import, produktion, och försäljning av fossilbränsle (läs diesel till räddningstjänsten etc) riskerar slås ut, upphöra.
Hur då klara kriser, militära behov, specialfordon (terräng etc), eller snöskotrar?
Hur skulle man göra om man får effektivitet av att ta fram alternativa, men miljövänliga bränslen?
T.ex. fånga in CO2 i luften och skapa helt rena och effektiv bensin, diesel, eller vad man nu vill, med hjälp av utvunnet kolvät från CO2?
En högst tänkvärd video om man tar steget tillbaka och funderar över situationen:
Avslutningsvis så har jag nyligen beställt en ny plugg in hybrid, bara för att testa.
En Formentor om nu någon kan ana vad det handlar om ?
Om man ska sammanfatta något så är det att koldioxidneutralitet är att eftersträva istället för symbolpolitik. https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxidneutral
Gillar hans humor, symbolpolitik t.ex. is like trying to stop a hurricane by farting in its general direction!
Om jag använder mina fordon så lite så den miljömässiga brytpunkten för tillverkan av det nya fordonet och skrotningen av det gamla ligger så långt fram att det är miljömässigt bättre att köra mindre med mitt gamla fordon.
Intressant att det bara, enligt hans beräkningar, bara är 1% av utsläppen från Formel 1 kommer från bilarna som tävlar. Föga förvånande visserligen, vad kostar en fotbollsmatch miljön?
Och är det Mc-träffar får arrangörerna betala för polisinsatsen medans fotbollsklubbarna låter det allmänna, skattebetalarna, betala.
Sedan är jag emot det affärsmässiga att vinst bara ska räknas i pengar. Mina barn är. än så länge, affärsmässigt en förlust. Mina motorcyklar är definitivt en affärsmässig förlust. Men dessa har gett mitt liv en känslomässig vinst. Den vinsten kan inte mätas i pengar.
Jag är inte ensam...
Nyliberalismen har tagit sig ända upp till Tornedalen, och allt skall räknas på vinst eller förlust. Och som vanligt får naturen räknas som extern kostnad.
Och om det då ändå hade kostat företagen det jag betalar för dessa industriprojekt så hade det ju varit väl och ve. Men icke, SSAB, LKAB, Facebook betalar alltså 0,5 öre/kWh för denna el, som produceras genom att perforera mitt land med dessa väldiga monoliter.
Människor som bor i denna glesa del av landet har försakat många olika tjänster som normalt ingår i statens baspaket, till fördel för att bo i en annan typ av samhälle. Ett samhälle där kraven på att klara sig själv är betydligt högre, oavsett problem. Så snälla gör inte denna del av landet till samma exploaterade stycke mark som finns på nästan alla andra platser i Sverige. Gör för guds skull inte Tornedalen till resten av Sverige. Vi tar gärna sämre kvalité på det baspaket staten levererar, bara vi slipper exploateringen som följer med.