Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
El är intressant och bra, men inte så fantastiskt som man vill utmåla.
och inte så miljövänligt heller om man sätter i stora batteripackar.
Fråga t.ex. de som bor i de områdena man bryter mineralern, de uppskattar inte förstöringen av grundvattnet.
Men strunt i det, det drabbar ju inte elbilsförarna själva?
Det heter att uttjänta/skadade Teslors batterier kan återvinnas till annat.
Problemet med det är att det är så dyrt mot nya batterier att man inte gör det.
Säkerhetsföreskrifterna för hantering, lagring och frakt av sådana batterier är inte heller något som gynnar återvinning.

Det krävs mycket utbyggnad för att få hela landets bilflotta att kunna ladda.
Och redundansen är crap för force majeure.
Ett veckolångt strömavbrott efter storm, eller annan krissituation, kanske till och med terrorattentat(?), så blir det problem.
Inte bara till och från jobb, utan faktiskt mycket allvarligare när förnödenheter och dricksvatten inte kommer fram till befolkningen.
Jag skulle vilja se t.ex. Stockholm med omnejd vara utan el i en vecka efter attentat.
Ingen vacker syn.

Ett annat problem är att import, produktion, och försäljning av fossilbränsle (läs diesel till räddningstjänsten etc) riskerar slås ut, upphöra.
Hur då klara kriser, militära behov, specialfordon (terräng etc), eller snöskotrar?

Hur skulle man göra om man får effektivitet av att ta fram alternativa, men miljövänliga bränslen?
T.ex. fånga in CO2 i luften och skapa helt rena och effektiv bensin, diesel, eller vad man nu vill, med hjälp av utvunnet kolvät från CO2?

En högst tänkvärd video om man tar steget tillbaka och funderar över situationen:

Avslutningsvis så har jag nyligen beställt en ny plugg in hybrid, bara för att testa.
En Formentor om nu någon kan ana vad det handlar om ?
Den var faktiskt lite tänkvärd! Det hade underlättat med en sammanfattning men han pratar om så mycket men både för- och nackdelar tas upp. :tummenupp


Om man ska sammanfatta något så är det att koldioxidneutralitet är att eftersträva istället för symbolpolitik. https://sv.wikipedia.org/wiki/Koldioxidneutral
Gillar hans humor, symbolpolitik t.ex. is like trying to stop a hurricane by farting in its general direction!
Om jag använder mina fordon så lite så den miljömässiga brytpunkten för tillverkan av det nya fordonet och skrotningen av det gamla ligger så långt fram att det är miljömässigt bättre att köra mindre med mitt gamla fordon.
Intressant att det bara, enligt hans beräkningar, bara är 1% av utsläppen från Formel 1 kommer från bilarna som tävlar. Föga förvånande visserligen, vad kostar en fotbollsmatch miljön?
Och är det Mc-träffar får arrangörerna betala för polisinsatsen medans fotbollsklubbarna låter det allmänna, skattebetalarna, betala.

Sedan är jag emot det affärsmässiga att vinst bara ska räknas i pengar. Mina barn är. än så länge, affärsmässigt en förlust. Mina motorcyklar är definitivt en affärsmässig förlust. Men dessa har gett mitt liv en känslomässig vinst. Den vinsten kan inte mätas i pengar.

Jag är inte ensam...

Nyliberalismen har tagit sig ända upp till Tornedalen, och allt skall räknas på vinst eller förlust. Och som vanligt får naturen räknas som extern kostnad.

Och om det då ändå hade kostat företagen det jag betalar för dessa industriprojekt så hade det ju varit väl och ve. Men icke, SSAB, LKAB, Facebook betalar alltså 0,5 öre/kWh för denna el, som produceras genom att perforera mitt land med dessa väldiga monoliter.

Människor som bor i denna glesa del av landet har försakat många olika tjänster som normalt ingår i statens baspaket, till fördel för att bo i en annan typ av samhälle. Ett samhälle där kraven på att klara sig själv är betydligt högre, oavsett problem. Så snälla gör inte denna del av landet till samma exploaterade stycke mark som finns på nästan alla andra platser i Sverige. Gör för guds skull inte Tornedalen till resten av Sverige. Vi tar gärna sämre kvalité på det baspaket staten levererar, bara vi slipper exploateringen som följer med
.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hur gör man om man vill ha laddning direkt för att man behöver köra ett par timmar senare?

Det har hävdats i tråden att elnätet och elproduktionen kan vara oförändrad och att allt löser sig med lastbalansering. Därför mitt uttalande. Bra att du inte tycker det, då är det BrooklynS som fortsatt hävdar det.
Haha, googla "Straw Man" så kommer en bild på "Tegel1432" upp...

Vill minnas att du anklagade någon annan för att argumentera ohederligt när du blev svarslös sist. Humor igen. :hihi


Nå.
Under de 20 år eller så som det kommer att dröja innan ALLA ICE-fordon är ersatta med något annat så kommer mycket annat att hända i samhället. Idag, just nu, och under den närmast överskådliga tiden är inte "elbilar" en faktor att räkna med när det kommer till frågor som elförsörjning (effektbrist, överföringskapacitet etc). Det förstår nog de flesta som ids undersöka saken och har ett godkänt grundskolebetyg i matematik. Dvs kanske inte alla i Bensinupproret 2.0 och i Samnytts elbilsredaktion.

De stora utmaningarna ligger i att man - av till största delen ideologiska skäl - lagt ned kärnkraften utan att ha någon ersättning för den. Omställningen till ett fossilfritt samhälle har mycket starka argument bakom sig och det är nog bara tomtar som påstår att vi inte behöver förändra hela energisektorn, globalt, på betydligt kortare tid än vad som kanske hade varit bekvämast. I klartext ersätta fossil energiproduktion med förnybar och ej klimatpåverkande. Detta kräver som bekant mängder av elektricitet, både för att skapa framtidens industrier, råvaror och tjänster men också för att tex producera vätgas som är väldigt energikrävande men som kan vara en del i såväl energilagring som transporter framgent.

Jag har iaf svårt att se att detta går att lösa utan ny kärnkraft i någon form. Och där kommer vi troligen att få se en del jobbiga avböner i relativ närtid. :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det får man inte...om man inte har egen produktion av el förstås... :)
Det går att lösa med tariffsystem... gå före i kön och samtidigt betala mer... Snåljåparna väntar till 23.00 med att ladda, de som MÅSTE ha bilen pröjsar dubbla elpriset och trycker du på "röd panik" får du all kapacitet tillgänglig (dock max 11kW) i 60 min så du tar dig till närmaste snabbladdare mot, säg, 100 kr i engångskostnad.

Eller något annat sätt med motsvarande effekt. Det finns ju många resurser som begränsas på samma vis; exempelvis motorvärmare, för att ta något mycket närliggande...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det går att lösa med tariffsystem... gå före i kön och samtidigt betala mer... Snåljåparna väntar till 23.00 med att ladda, de som MÅSTE ha bilen pröjsar dubbla elpriset och trycker du på "röd panik" får du all kapacitet tillgänglig (dock max 11kW) i 60 min så du tar dig till närmaste snabbladdare mot, säg, 100 kr i engångskostnad.

Eller något annat sätt med motsvarande effekt. Det finns ju många resurser som begränsas på samma vis; exempelvis motorvärmare, för att ta något mycket närliggande...
Men då måste väl snabbladdaren få strömmingen från en annan gren i elnätet, som får el från ett annat basnät? Alternativt ha ett eget batterilager att ladda från, men då måste ju det fyllas på, antingen när alla andra laddar bilarna på natten, eller när alla är vakna och jobbar.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Min laddbox är/ kan vara helt frånkopplad från extern styrning.
Den försörjer min bil max så fort jag stoppar i kontakten.
Det betyder att jag kan köra på el 98% av mina resor. Ska jag vänta med att ladda så blir den plötsliga behovsresan med bensin och så är ju finessen borta.

Om nu inte energiförsörjningen till fastigheten villkoras, men då har vi andra problem.

Bygg fler kärnkraftverk, helst Bridreaktorer och bygg ut elnätet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men då måste väl snabbladdaren få strömmingen från en annan gren i elnätet, som får el från ett annat basnät? Alternativt ha ett eget batterilager att ladda från, men då måste ju det fyllas på, antingen när alla andra laddar bilarna på natten, eller när alla är vakna och jobbar.
Nej, varför det? Om du har 20 platser som delar på 110 kW så räcker det i det exemplet till 10 st som kör samtidigt på max, dvs 11 kW. 40 platser som delar på samma kapacitet så har man möjlighet till 5 st samtidiga maxförbrukare. Det där är inga avancerade program utan det är principen för det mesta när det gäller fördelning av begränsade resurser.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, varför det? Om du har 20 platser som delar på 110 kW så räcker det i det exemplet till 10 st som kör samtidigt på max, dvs 11 kW. 40 platser som delar på samma kapacitet så har man möjlighet till 5 st samtidiga maxförbrukare. Det där är inga avancerade program utan det är principen för det mesta när det gäller fördelning av begränsade resurser.
Jo, men du sa ju att man skulle ladda bilen i en timme för att kunna ta sig till en snabbladdare, det kräver ju fortfarande stora mängder energi, och den måste ju uppstå någonstans och transporteras till snabbladdaren på något sätt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, men du sa ju att man skulle ladda bilen i en timme för att kunna ta sig till en snabbladdare, det kräver ju fortfarande stora mängder energi, och den måste ju uppstå någonstans och transporteras till snabbladdaren på något sätt.
STORA mängder energi i detta fall är då 11kWh vilket räcker 5-8 mil med de flesta elbilar. Det är ungefär lika mycket som en motorvärmare+kupevärmare drar på fem timmar så kapaciteten finns ju...

11 kW är ingen snabbladdare utan en vanlig trefas laddbox.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det finns lösningar och en lastbalanseringsmojäng går att koppla in på befintlig anläggning.

Vilket många redan gjort och har löst det problemet.

Dvs MER el behövs inte, vilket är en av de påståenden som hela tiden sprids.

Haha, googla "Straw Man" så kommer en bild på "Tegel1432" upp...

Vill minnas att du anklagade någon annan för att argumentera ohederligt när du blev svarslös sist. Humor igen. :hihi


Nå.
Under de 20 år eller så som det kommer att dröja innan ALLA ICE-fordon är ersatta med något annat så kommer mycket annat att hända i samhället. Idag, just nu, och under den närmast överskådliga tiden är inte "elbilar" en faktor att räkna med när det kommer till frågor som elförsörjning (effektbrist, överföringskapacitet etc). Det förstår nog de flesta som ids undersöka saken och har ett godkänt grundskolebetyg i matematik. Dvs kanske inte alla i Bensinupproret 2.0 och i Samnytts elbilsredaktion.

De stora utmaningarna ligger i att man - av till största delen ideologiska skäl - lagt ned kärnkraften utan att ha någon ersättning för den. Omställningen till ett fossilfritt samhälle har mycket starka argument bakom sig och det är nog bara tomtar som påstår att vi inte behöver förändra hela energisektorn, globalt, på betydligt kortare tid än vad som kanske hade varit bekvämast. I klartext ersätta fossil energiproduktion med förnybar och ej klimatpåverkande. Detta kräver som bekant mängder av elektricitet, både för att skapa framtidens industrier, råvaror och tjänster men också för att tex producera vätgas som är väldigt energikrävande men som kan vara en del i såväl energilagring som transporter framgent.

Jag har iaf svårt att se att detta går att lösa utan ny kärnkraft i någon form. Och där kommer vi troligen att få se en del jobbiga avböner i relativ närtid. :)
Ok bra att du ändrat uppfattning.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
STORA mängder energi i detta fall är då 11kWh vilket räcker 5-8 mil med de flesta elbilar. Det är ungefär lika mycket som en motorvärmare+kupevärmare drar på fem timmar så kapaciteten finns ju...

11 kW är ingen snabbladdare utan en vanlig trefas laddbox.
Jo, men totalt sett gå går det ju åt mer energi.
Först ladda lite hemma så man kan göra av med det för att köra till snabbladdaren.
Mängden energi som ska in i fordonet är ju hemma minus resa till laddare och så ur snabbladdaren.
Vilken typ av laddare har minst förluster i systemet? Bättre att ladda hemma länge eller borta fort?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, men totalt sett gå går det ju åt mer energi.
Först ladda lite hemma så man kan göra av med det för att köra till snabbladdaren.
Mängden energi som ska in i fordonet är ju hemma minus resa till laddare och så ur snabbladdaren.
Vilken typ av laddare har minst förluster i systemet? Bättre att ladda hemma länge eller borta fort?

”I händelse av nödläge”


Som vanligt verkar många utgå från att det alltid är extremläget som måste dimensionera alla lösningar. Dessutom för alla samtidigt.

Det har hänt mig några gånger under åren att tankstationen haft slut på bensin eller diesel när jag skulle tanka.
Enligt rådande tankesätt kan man ju absolut inte köra diesel- eller bensinbil. Hur gör man då när man kommer fram mitt i natten till sista macken med snustorrt i tanken, det är smällkallt ute och 12 mil enkel väg till nästa mack? Alltså hur GÖÖÖÖR man då? :va
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Dimensionera lösningar? Extremläget? Vem säger det.

Vi sitter ju i skiten NU. Problemen har vi nu och de blir värre ju fler som vill förbruka. Finns det "för lite el" så finns det ännu mer "för lite el" om behovet av el ökar, allt annat lika. Vi har 2 men behöver 5, imorgon behöver vi 7 men har fortfarande bara 2.


Vad har vi typ 5 miljoner registrerade bilar i Sverige.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Dimensionera lösningar? Ska väl dimensioneras så att det funkar helt enkelt.

Vi sitter ju i skiten NU. Problemen har vi nu och de blir värre ju fler som vill förbruka. Finns det "för lite el" så finns det ännu mer "för lite el" om behovet av el ökar, allt annat lika. Vi har 2 men behöver 5, imorgon behöver vi 7 en har fortfarande bara 2.


Vad har vi typ 5 miljoner registrerade bilar i Sverige.
Dom får väl lastbalansera lite så som resten av landet. Hur svårt skall det vara...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Symbolpolitik gör att det är viktigt att avgiftsbelägga motorcykelparkeringar i Tokholma, för de tar upp gatuutrymme. Men tillåta elsparkcyklar trots att de tar upp betydligt mer gatuutrymme.
Hur miljövänliga är dessa med en livslängd på max två år? Det har visat sig att de flesta användarna inte ställt bilen utan skulle gått eller åkt kollektivt annars. Förutom att de inte parkeras på avgiftsbelagda parkeringar slängs de på trottoarer och i vattendrag.

Men ska vi rädda klimatet hjälper inte symbolpolitik. Jag kan göra min del men halverar jag min elförbrukning halveras inte min kostnad.

Vi behöver mer el men om Bitcoin kostar så mycket energi hur miljövänligt är då det kontantlösa samhället?



1630430733141.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dom får väl lastbalansera lite så som resten av landet. Hur svårt skall det vara...
Dimensionera lösningar? Extremläget? Vem säger det.

Vi sitter ju i skiten NU. Problemen har vi nu och de blir värre ju fler som vill förbruka. Finns det "för lite el" så finns det ännu mer "för lite el" om behovet av el ökar, allt annat lika. Vi har 2 men behöver 5, imorgon behöver vi 7 men har fortfarande bara 2.


Vad har vi typ 5 miljoner registrerade bilar i Sverige.

Det är ju precis här som missförstånden uppstår. Det finns inte "för lite el" i Sverige.

Man måste skilja på kW och kWh.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är ju precis här som missförstånden uppstår. Det finns inte "för lite el" i Sverige.

Man måste skilja på kW och kWh.
Med "el" menar man effekt eller energi? Kalla det vad du vill kaoset med elsystemet fick dem att säga nej till 2000 jobb. Som jag sa. Vi har problem NU.

Eller är du som miljöpartiet och tror att det inte kan finnas för lite energi vissa stunder under ett år bara för att vi sett över året totalt är nettoexportör?
Effekten finns någon annanstans men vi kan inte överföra den där det behövs, så där det behövs kommer att lida av effekt och energibrist.

Ute i skogen har jag effektbrist, min micro på 2 kW kulle jag vilja köra i en timme. Jag saknar effekten 2 kW och saknar då också energin 2 kWh i det fallet.

Finns inte effekt tillgänglig då den behövs blir det heller ingen energi.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med "el" menar man effekt eller energi? Kalla det vad du vill kaoset med elsystemet fick dem att säga nej till 2000 jobb. Som jag sa. Vi har problem NU.

Eller är du som miljöpartiet och tror att det inte kan finnas för lite energi vissa stunder under ett år bara för att vi sett över året totalt är nettoexportör?
Effekten finns någon annanstans men vi kan inte överföra den där det behövs, så där det behövs kommer att lida av effekt och energibrist.

Ute i skogen har jag effektbrist, min micro på 2 kW kulle jag vilja köra i en timme. Jag saknar effekten 2 kW och saknar då också energin 2 kWh i det fallet.

Finns inte effekt tillgänglig då den behövs blir det heller ingen energi.
Det här har ju dragits både en och fem gånger i tråden förut, men effektbrist är något annat och det uppstår vissa korta stunder på dygnet framförallt vintertid. Det kan handla om minuter men är självklart ett problem för tex en ståltillverkare som behöver effekten NU.

Men det har inte ett dugg med "elbilar" att göra, eftersom laddning kan ske under de tider så effektbrister inte råder utan då vi har ett effektöverskott. Vilket sker och så har man under 50 år hanterat hushållsförbrukning med olika tariffsystem. Kör inte tvättmaskinen kl 06-08 måndag morgon 12 januari, utan kör den nattetid då elen är billig (dvs när vi har effektöverskott). Behöver man ladda in sina i genomsnitt 5-6 kWh i sin elbil gör man det lämpligen mellan 01.00 och 05.00 då det finns tillgänglig effekt i nätet och elen är billig. Det är ju så det fungerar med ALL elektricitetskonsumtion i landet sedan åtminstone 1970-talet.

Att vi nu inte har tillräcklig baskapacitet beror på att man ersatt kärnkraftsreaktorer med vindkraft och den senare har inte alls förutsättningar att leverera grundeffekt och då måste vattenkraften stå för en större del, och där finns begränsningar i bla effektöverföringen till södra Sverige. Men det är inte heller hela sanningen utan hela Norden hänger ihop och importerar/exporterar hela tiden för att jämna ut laster och matcha produktion med konsumtion regionalt. Men totalt sett kommer vi pga industriella satsningar att behöva betydligt mer elproduktion - och här är kärnkraft faktiskt det realistiska alternativet.

Politiska beslut som har ställt till det. Inte elbilar.

Hela frågan kokar egentligen ned till att man måste skilja på Sveriges elförsörjning och frågan om elbilar. Man kan lika gärna fokusera på motorvärmare, bruket av hårtorkar eller varmvattenberedare då de har minst lika stor elförbrukning och definitivt används på tider som är kritiska för effektbehovet. Tre timmar på motor- och kupévärmare = 6 kWh. Det är mer än vad genomsnittsbilisten behöver ladda varje dag. Torktumlare en timme = 2kWh. En tvätt 60 grader, ca 1 kWh. En varmvattenberedare kan dra 2500 kWh/år, dvs ganska precis lika mycket som genomsnittselbilen.

Alla dessa exempel belyser det faktum att elbilarna inte är något hot mot elförsörjningen, att laddningen inte kräver vare sig hög effekt eller dyra investeringar och att de inte behöver ske under tider då elektriciteten är dyr.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det här har ju dragits både en och fem gånger i tråden förut...
Ja ändå drar du upp det igen.

Jag frågade om deras problem med att de måste tacka nej till 2000 arbetstillfällen beror på brist på effekt eller energi?

I mitt inlägg sa jag att vi har problem nu och visade med exemplet från sverigesradio(jag sade aldrig något om vare sig effekt eller energi).
Du svarar då att det blir missförstånd och att man måste skilja på kW och kWh.... Jaha. Jo det kan ju vara bra. Deras olycka kvarstår.
Så oavsett om de missförstår huruvida de har effekt eller energibrist så står de fortfarande där 2000 jobb fattigare.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top