Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Att en studie eller utredning har finansiärer som ibland på förhand kräver ett givet resultat är ju knappast ett kontroversiellt uttalande. Jag har själv lett utredningar där jag stött på det. Jag hatar det men så ser världen ut.

Nyss var det det ju du som antydde att de som stod bakom studien var betalda av någon hemlig finansiär för att få fram ett visst resultat och därmed inte var trovärdig, men nu tror du alltså att det kan vara så att studien stämmer?
Jag har inte sagt något om hemliga finansiärer. Ingen har gjort det. Det är både osant och ohederligt av dig.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För de som undrar hur elnätet kommer hantera att fler och fler personer har elbilar så är detta en möjlighet att gå, att man inför effektavgift på den tidpunkt när dem högsta förbrukningen sker, men sänker kostnaderna i övrigt, för att styra förbrukningen till de tider där belastningen på nätet är lägre.

 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Så det är elbilarnas fel nu att vi lagt ner viss produktionteknik och ersatt med annan produktionsteknik helt olik i övrigt? Inte skräppolitikernas. Svårt det där med problem och symtom.
Men då kanske vi ska göra så att vi slutar subventionera elbilar utan ist punktbeskattar vi dem och öronmärker pengarna för elsystem/infrastruktur.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
För de som undrar hur elnätet kommer hantera att fler och fler personer har elbilar så är detta en möjlighet att gå, att man inför effektavgift på den tidpunkt när dem högsta förbrukningen sker, men sänker kostnaderna i övrigt, för att styra förbrukningen till de tider där belastningen på nätet är lägre.

Perfekt för de sominte kan välja när de vill arbeta. De måste bruka el när det är som dyrast.
Laga mat när du kommer hem varje dag....
Tvätta, köra diskmaskin, titta på tv, använda datorn...
Kan du inte göra det på dagtid eller tidiga morgontimmar så vad synd. Det är bara betala mera då.
Eller de kanske vill att man skall köra timer på saker. För det är inte så att t.ex. diskmaskin/tvättmaskinen/torktumlaren är en de största brandriskerna i hemmet och att sätta dessa på timer så att de går under natten eller när du inte är hemma kommer säkert inte öka rikskerna något.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Så det är elbilsköparna fel? Inte skräppolitikernas. Svårt det där med problem och symtom.
Men då kanske vi ska göra så att vi slutar subventionera elbilar utan ist punktbeskattar vi dem och öronmärker pengarna för elsystem/infrastruktur.
Jag brukar inte hålla med dig i något....Men där har du fan en bra idé?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För de som undrar hur elnätet kommer hantera att fler och fler personer har elbilar så är detta en möjlighet att gå, att man inför effektavgift på den tidpunkt när dem högsta förbrukningen sker, men sänker kostnaderna i övrigt, för att styra förbrukningen till de tider där belastningen på nätet är lägre.

Det är ju bra att dom har kommit på att det är både dyrt och tidskrävande att bygga ut elnätet. Vi betalar ju dubbelt så mycket i nätavgift som vi betalar för elen, och varje år delar Vattenfall ut en rejäl bunt miljarder i vinst till staten, istället för att återinvestera dom pengarna i ett stabilt och ändamålsenligt elnät :huvet Kallas inte det penningtvätt om du och jag skulle ha gjort något liknande?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju bra att dom har kommit på att det är både dyrt och tidskrävande att bygga ut elnätet. Vi betalar ju dubbelt så mycket i nätavgift som vi betalar för elen, och varje år delar Vattenfall ut en rejäl bunt miljarder i vinst till staten, istället för att återinvestera dom pengarna i ett stabilt och ändamålsenligt elnät :huvet Kallas inte det penningtvätt om du och jag skulle ha gjort något liknande?

Jag tror order är "ocker"
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är ju bra att dom har kommit på att det är både dyrt och tidskrävande att bygga ut elnätet. Vi betalar ju dubbelt så mycket i nätavgift som vi betalar för elen, och varje år delar Vattenfall ut en rejäl bunt miljarder i vinst till staten, istället för att återinvestera dom pengarna i ett stabilt och ändamålsenligt elnät :huvet Kallas inte det penningtvätt om du och jag skulle ha gjort något liknande?

Och på dom ställena där elen producerats synns inte stor del av dom miljarderna till, jag skulle snarare kalla detta kolonialism.

Att inte återinverstera i elnätet är väl bara en marknadsanpassning av staten det är ju så övriga samhället fungerar? I detta fallet anses säkert en vinst i form av utdelning till staten att stoppa pengar i sina djupa gapande hål säkert viktigare än att ha ett fungerande elnät. Att det sen är åt helvete är ju inget att snacka om.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Förbrukningsproblematiken kan lösas med kommunikation. En modern laddbox kommunicerar med huset/parkeringshuset/hyreshuset som den är kopplad till och anpassar laddningen till övriga strömförbrukningen. Då kan man ladda elbilar även på svaga nät, även om tiden för laddning såklart ökar.
Moderna laddboxar kan också kommunicera med internet/elbolaget så att den väljer att ladda när tarifferna är som lägst. Nästa steg är ju att laddboxarna kommunicerar med hela elnätet så lastbalanseringen blir nationell och till och med internationell. Den måste ju bara få veta hur mycket den kan ladda just nu. När jag har kopplat in bilen så säger jag bara att jag vill åka igen i morgon bitti klockan 07.30, då får laddboxen och bilens inbyggda laddare se till bilen är laddad till 07.30 utifrån de resurser som finns...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förbrukningsproblematiken kan lösas med kommunikation. En modern laddbox kommunicerar med huset/parkeringshuset/hyreshuset som den är kopplad till och anpassar laddningen till övriga strömförbrukningen. Då kan man ladda elbilar även på svaga nät, även om tiden för laddning såklart ökar.
Moderna laddboxar kan också kommunicera med internet/elbolaget så att den väljer att ladda när tarifferna är som lägst. Nästa steg är ju att laddboxarna kommunicerar med hela elnätet så lastbalanseringen blir nationell och till och med internationell. Den måste ju bara få veta hur mycket den kan ladda just nu. När jag har kopplat in bilen så säger jag bara att jag vill åka igen i morgon bitti klockan 07.30, då får laddboxen och bilens inbyggda laddare se till bilen är laddad till 07.30 utifrån de resurser som finns...
Det finns ju tankar om att man ska använda elbilarna som buffertar, när det tex är mörkt/molnigt/vindstilla/osv, dom blir batteripack som tappas av in i elnätet. I teorin låter ju det fantastiskt, nackdelen är ju bara om jag behöver ha min bil fulladdad imorgon bitti. Då ska man ju så klart kunna välja det, men om jag känner befolkningen rätt så vill nog alla ha sin bil fulladdad... Men, då kan man ju införa ett system så att man har, säg 10 såna på ett år, där bilen inte funkar som buffert, utan blir fulladdad, och vips är 1984 här med full kraft...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns ju tankar om att man ska använda elbilarna som buffertar, när det tex är mörkt/molnigt/vindstilla/osv, dom blir batteripack som tappas av in i elnätet. I teorin låter ju det fantastiskt, nackdelen är ju bara om jag behöver ha min bil fulladdad imorgon bitti. Då ska man ju så klart kunna välja det, men om jag känner befolkningen rätt så vill nog alla ha sin bil fulladdad... Men, då kan man ju införa ett system så att man har, säg 10 såna på ett år, där bilen inte funkar som buffert, utan blir fulladdad, och vips är 1984 här med full kraft...

De systemen testas redan med full kraft b la i Holland där det finns ett helt "testkvarter" i någon av de större städerna, minns inte vilken, där hela kvarteret drivs av solenergi och alla bilarnas batterier är lagringen. En bil står ju still 98,7% av tiden man har den så har man bara tillräckligt många elbilar så funkar systemet. I Ajax (fotbollslaget) stadium (Johan Cruijff Arena) så drivs hela klabbet av solceller som lagrar i gamla uttjänta Nissan Leaf batterier. När de har överskott så går det ut i elnätet.

Annars blir ju problemet precis som du beskriver detsamma för sådana bra ideer som t ex en Bilpool som folk delar på och bokar när de behöver resursen. En lysande ide förutom till påsk, jul, sommar, höstlovet och varje helg när alla ska till sin stuga/fjällresa/mormor osv...

Alla system med delade resurser kräver en stor mängd resursdelar, den kritiska massan innan det fungerar måste vara väldigt stor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns ju tankar om att man ska använda elbilarna som buffertar, när det tex är mörkt/molnigt/vindstilla/osv, dom blir batteripack som tappas av in i elnätet. I teorin låter ju det fantastiskt, nackdelen är ju bara om jag behöver ha min bil fulladdad imorgon bitti. Då ska man ju så klart kunna välja det, men om jag känner befolkningen rätt så vill nog alla ha sin bil fulladdad... Men, då kan man ju införa ett system så att man har, säg 10 såna på ett år, där bilen inte funkar som buffert, utan blir fulladdad, och vips är 1984 här med full kraft...

Man kan ju tänka sig en mer egoistisk lösning där kunden bara använder bilens batteri för egna behov kombinerat med en reglering där kunden har specificerat gränsen för hur mycket batteriet får tömmas vid strömavbrott.

Äger man en bränsledriven bil kan man ju sannolikt acceptera att elbilen vid strömavbrott töms ända ner till noll vid strömavbrott. Vanligtvis är ju strömavbrott maximalt någon timme och skulle strömavbrottet inträffa i samband med någon exceptionell händelse så man tror det ska pågå längre tid hinner man förhoppningsvis som kund ändra till att systemet ska hushålla mer med strömmen.

Moddlaren skulle kanske kunna bli 100% offgrid med en smart inkopplad elbil.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sedan behöver inte alla system täcka 100% av alla ”men ifall…” utan klarar de 80% av alla situationer (eller snarare 95%) så är det ju sjukt bra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det viktigaste är ju vilka 20% dom inte klarar, om det är dom som "aldrig" inträffar, eller dom som var längst ner på den alfabetiskt sorterade listan...
Alltid är det extremfallen som tas upp, men de är ju oftast fullständigt irrelevanta. Och när man fastnar vid dessa orimligheter blir man lätt överkörda av politiker som bara ser orimligheten.

Försöker man däremot utgå från rimliga situationer och scenarier är det lättare att få gehör för dem.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
När jag har kopplat in bilen så säger jag bara att jag vill åka igen i morgon bitti klockan 07.30, då får laddboxen och bilens inbyggda laddare se till bilen är laddad till 07.30 utifrån de resurser som finns...
Om resurserna finns till det vill säga.

Det är såklart bra med "smarta" system som samtalar och att gemene man då också är medveten om att märkeffekt inte innebär laddeffekt.
Men någonstan vid en given producerande effekt tar det ju slut ändå. n+1 laddstolpar i all oändlighet går inte, effekten som just min bil kommer få går mot noll ju fler bilar som ska dela på den givna effekten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Förbrukningsproblematiken kan lösas med kommunikation. En modern laddbox kommunicerar med huset/parkeringshuset/hyreshuset som den är kopplad till och anpassar laddningen till övriga strömförbrukningen. Då kan man ladda elbilar även på svaga nät, även om tiden för laddning såklart ökar.
Moderna laddboxar kan också kommunicera med internet/elbolaget så att den väljer att ladda när tarifferna är som lägst. Nästa steg är ju att laddboxarna kommunicerar med hela elnätet så lastbalanseringen blir nationell och till och med internationell. Den måste ju bara få veta hur mycket den kan ladda just nu. När jag har kopplat in bilen så säger jag bara att jag vill åka igen i morgon bitti klockan 07.30, då får laddboxen och bilens inbyggda laddare se till bilen är laddad till 07.30 utifrån de resurser som finns...

Och eftersom dina grannar bara för säkerhets skull vill ha bilarna laddad så snart som möjligt så säger dom till sina laddboxar att dom ska köra igen om en timme. Och så blev var den lastbalanseringen spolierad.

Och
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är svårt att föra en diskussion när vissa i tråden tror att man kan gå från 200k elbilar till 5 miljoner och det enda som behövs är lastbalansering. Ok att det är ett komplement men när det hävdas att varken ökad elproduktion eller fler laddstolpar behövs för 25x fler fordon så blir nivån låg.

Snälla höj nivån. el är framtiden men det finns problem att lösa som inte enbart lasbalansering i kombination med motorvärmaruttag kan lösa.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
El är intressant och bra, men inte så fantastiskt som man vill utmåla.
och inte så miljövänligt heller om man sätter i stora batteripackar.
Fråga t.ex. de som bor i de områdena man bryter mineralern, de uppskattar inte förstöringen av grundvattnet.
Men strunt i det, det drabbar ju inte elbilsförarna själva?
Det heter att uttjänta/skadade Teslors batterier kan återvinnas till annat.
Problemet med det är att det är så dyrt mot nya batterier att man inte gör det.
Säkerhetsföreskrifterna för hantering, lagring och frakt av sådana batterier är inte heller något som gynnar återvinning.

Det krävs mycket utbyggnad för att få hela landets bilflotta att kunna ladda.
Och redundansen är crap för force majeure.
Ett veckolångt strömavbrott efter storm, eller annan krissituation, kanske till och med terrorattentat(?), så blir det problem.
Inte bara till och från jobb, utan faktiskt mycket allvarligare när förnödenheter och dricksvatten inte kommer fram till befolkningen.
Jag skulle vilja se t.ex. Stockholm med omnejd vara utan el i en vecka efter attentat.
Ingen vacker syn.

Ett annat problem är att import, produktion, och försäljning av fossilbränsle (läs diesel till räddningstjänsten etc) riskerar slås ut, upphöra.
Hur då klara kriser, militära behov, specialfordon (terräng etc), eller snöskotrar?

Hur skulle man göra om man får effektivitet av att ta fram alternativa, men miljövänliga bränslen?
T.ex. fånga in CO2 i luften och skapa helt rena och effektiv bensin, diesel, eller vad man nu vill, med hjälp av utvunnet kolvät från CO2?

En högst tänkvärd video om man tar steget tillbaka och funderar över situationen:

Avslutningsvis så har jag nyligen beställt en ny plugg in hybrid, bara för att testa.
En Formentor om nu någon kan ana vad det handlar om ?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top