Old Badger
SportHojsentusiast
Så älä!Aha, vad smart…
Så älä!Aha, vad smart…
Gjorde den? Om det stämmer beror det på privata aktörers handlingar? Har de privata aktörerna fått samma budget?Innan den var konkurrensutsatt kom tågen i tid på välskötta järnvägar. Vad hände sedan?
Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?Vi kom på att vi behövde fler jobbskapande åtgärder men även flytta vinsterna från det allmänna till det privata!
Kina är världens snabbast växande ekonomi.Gjorde den? Om det stämmer beror det på privata aktörers handlingar? Har de privata aktörerna fått samma budget?
Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?
Man kan cherry-picka exempel som talar för eller mot båda alternativen Men frågan är på principiell nivå.
Om man måste välja, kapitalism eller socialism? Vad föredrar ni?(pick your poison)
Gjorde den? Om det stämmer beror det på privata aktörers handlingar? Har de privata aktörerna fått samma budget?
Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?
Man kan cherry-picka exempel som talar för eller mot båda alternativen Men frågan är på principiell nivå.
Om man måste välja, kapitalism eller socialism? Vad föredrar ni?(pick your poison)
Nu håller du på och busar igen!Gjorde den? Om det stämmer beror det på privata aktörers handlingar? Har de privata aktörerna fått samma budget?
Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?
Man kan cherry-picka exempel som talar för eller mot båda alternativen Men frågan är på principiell nivå.
Om man måste välja, kapitalism eller socialism? Vad föredrar ni?(pick your poison)
Anledningen till deras snabbt växande ekonomi är ju uppluckringen av socialismen. Marknadskrafterna blir starkare och starkare och fortsätter det i den riktningen kommer folket till slut få frihet och välstånd. Eller så slår staten tillbaka och försätter sig själva i samma sits som Nordkorea.Kina är världens snabbast växande ekonomi.
En socialistisk folkrepublik som styrs av kommunistpartiet.
Fn alltså "bäst" men inget jag vill ha...
Tung infrastruktur måste hållas i ett grepp och överses av en aktör.
Det funkar inte med en aktör som skall hålla banor och kontaktledning och sedan låta andra sladda runt på spåret som dom vill - med en stackars aktör som dessutom ges en black om foten genom att tvingas hålla igång den olönsamma trafiken i den lågtrafikerade delen av landet.
...som genom vansinnig inrikespolitik kommit att bli hela landet utom korridoren STO - GOT -MMA och Mälardalen.
Det har gjorts många avregleringar i landet som borde göras ogjorda men dummast är nog järnvägsexperimentet.
Det hemska är att det fanns tydliga och avskräckande exempel redan innan beslutet fattades. Det har skrivits ett antikvariat fullt av böcker om hur fel det gick i England:
View attachment 463800
View attachment 463801
View attachment 463802
Etc osv mm
Här är en bild på antikvariatet, för övrigt...
View attachment 463803
Kunskapen fanns, men ignorerades. Vi i Sverige visste minsann..-
Ja, jag är för en så liten inblandning från staten i mitt liv som möjligt.
Ja, jag vill ha valfrihet. Ja, jag tycker om kundanpassning och marknadsstyrda verksamheter - men privatiserad järnväg fungerar inte, inte när staten ändå skall hålla spåren och kringservicen, och andra bara skall roffa åt sig godbitarna.
Vi landar återigen i motsättningen mellan stad och lands intressen. Vilka geografiska områden som ska beskattas och vilka som ska subventioneras. Lantisars transportbehov och stadsbors behov av yta och råvaror.Nu håller du på och busar igen!
När järnvägen kom var det mesta privat. Men järnvägen kunde inte konkurrera med landsvägstrafiken så de flesta järnvägar förstatligades och lades sedan ofta ner.
Nu ska vi privatisera igen men inte på samma sätt som i järnvägens barndom.
Staten ska inte äga bolag säger många. Svenska staten vill säga för utländska stater får gärna äga bolag och göra vinster.
Förr kunde man säga att det man förlorade på gungorna tog man igen på karusellen. Men nu privatiserar vi de flesta "karuseller" och gungorna vill inga privata företag ta hand om naturligtvis så de förlusterna står vi skattebetalare för...
Nu är jag inte digital så det är inte etta eller nolla, svart eller vitt som gäller så jag behöver inte välja mellan pest eller kolera.
För kommunism är inge bra men ohejdad kapitalism där det bara är vinst i pengar är heller inge bra.
Det jag däremot kan säga är att jag är emot amerikaniseringen där jag, för min del, gör det jag kan för att inte själv bli amerikaniserad.
Vad gäller järnvägen så var britterna före oss, och visade hur fel det kan bli, men ideologiskt är privat och marknad viktigare än att det fungerar så deras lärdomar kunde vi inte ta del av...
Det är nog på den punkten vi går isär.Ett samhälle bygger i icke ringa grad på att vi faktiskt tar hand om varandra. Annars är det inget bra samhälle.
Det är lugnt, Xie Jinping håller som bäst på att vrida klockan tillbaka. Det kommer att stagnera.Anledningen till deras snabbt växande ekonomi är ju uppluckringen av socialismen. Marknadskrafterna blir starkare och starkare och fortsätter det i den riktningen kommer folket till slut få frihet och välstånd. Eller så slår staten tillbaka och försätter sig själva i samma sits som Nordkorea.
Så ett socialistiskt land som tillåter marknadskrafter är 'bäst".Anledningen till deras snabbt växande ekonomi är ju uppluckringen av socialismen. Marknadskrafterna blir starkare och starkare och fortsätter det i den riktningen kommer folket till slut få frihet och välstånd. Eller så slår staten tillbaka och försätter sig själva i samma sits som Nordkorea.
Socialism är bara av ondo. Track record för socialistiska stater vs kapitalistiska är inte till fördel för socialismen. Den står i direkt kontrast till frihet.
Vi landar återigen i motsättningen mellan stad och lands intressen. Vilka geografiska områden som ska beskattas och vilka som ska subventioneras. Lantisars transportbehov och stadsbors behov av yta och råvaror.
I min värld får Stockholmarna skylla sig själva och sluta gnälla över bopriser. Lantisar får skylla sig själva och sluta gnälla över transporter. Passar det inte så flytta. Jag vägrar stå med hatten i hand och kräva pengar för att jag inte reder ut situationen jag försatt mig i. Det får mig att tänka på filmen Bröllopsfotografen. Se klippen från 8:00 och 18:00.
Det är alltid någon som betalar och jag är snål och vill bara betala för mig och mina nära.
Jag hoppas du inte tolkat det som att jag tycker Kina är bäst för att deras ekonomi växer snabbast? Auktoritära regimer är inte min smak och auktoria regimer kan inte ha en helt fri marknad.Så ett socialistiskt land som tillåter marknadskrafter är 'bäst".
Fortfarande nej tack.
Sen är väl alltid diskussionen hur mycket stat hur mycket marknad.
100% marknad - 0% stat. Nej tack.
0% marknad - 100% stat. Nej tack.
Någonstans där emellan ligger sanningen.
Tycker västs "liberala demokratier" balanserat det ganska bra hittills.
Om du vet exakt var gränsen går är det bara att gratulera.
Finns uppenbarligen lika många åsikter på SH om var gränsen går som personer här.
Där kan man om inte annat bli förolämpad.Här är en bild på antikvariatet, för övrigt...
Black Books!
Fuck this. On topic. Har tankat e10 i båda mina hojar. Ena förgasare, andra insprut. Båda går som klockor. Vad är problemet?
Jag tror inte medlemmen i kommunistpartiet i Kina har mer med att göra med vilka som sitter i toppen av partiet och bestämmerKina är världens snabbast växande ekonomi.
En socialistisk folkrepublik som styrs av kommunistpartiet.
Fn alltså "bäst" men inget jag vill ha...
Jag har plåttank på mina så jag har inte märkt av något än. Har alltid tankat E5 och har inte sett någon rost i någon tank. Ska bli spännande att se om vinterhojen med förgasare blir svårstartad till vintern.Problemet är att redan E5 förstör och deformerarar plasttankar. E10 gör samma sak, men i dubbel omfattning.
En tank man demonterat behöver tömmas och sedan hängas ut på vädring i veckor innan den förhoppningsvis återtagit sin riktiga form igen och kan återmonteras.
Att dekalerna krullat sig och ramlat av under tiden finns ingen lösning på.
Mina erfarenheter från E10 i Finland för 10 år sedan säger att förbrukningen ökar med minst 10 % jämfört med ren bensin när man ligger och kör hårt på grus.
En högre bränsleförbrukning kunde man kanske stått ut med, men den våldsamt höjda förbrukningen innebär att att räckvidden minskas med mer än 10 % och det är ett jätteproblem när man har 30 mil mellan mackarna.
Jag ser etanolinblandningen som en trist utspädning av bränslet med verkningslös substans som jag måste betala skatt för.
Ja, det är siffror som motsägs från allt officiellt håll, men det är heller ingen "körcykel" som jag sett någon använda sig av.
Denna erfarenheten avser förgasarhojar, singlar och twinnar som går fullt eller nära fullt långa sträckor på tungt grus, tungt i synnerhet när det regnat.
Hojar med insprut och lambda påverkas mindre.
Jag har just kört upp min första dunk fyrtaktsalkylat till gräsklipparen.
Sågarna har gått på Aspen sedan den kom ut, men nu var det dags även här.
Bonnamacken hemma har bara diesel och en bensinpump - och den vart ju E10 nu, så klart. Däremot har dom både Aspen 2T och 4T på pump på sulan brevid, dygnet runt via kortterminal.
21.95 kr/litern kan egentligen inte sägas vara dyrt givet vad separat hantering redan inne i raffinaderiet och fram till konsument kostar på denna låga volym.
Speciellt inte givet att man slipper de negativa effekterna av E10.
Aspen är mer att likna vid AVGAS än spritskiten som sipprar ut ur vanliga pumpar.
Jag håller mig borta från E10 så länge det går, och speciellt på mina gamla hojar.
Japp.Jag ställer en rak fråga till er: Generellt sett, tror ni staten kan leverera bättre kvalité på ett kostnadseffektivt sätt jämfört med en konkurrensutsatt marknad?
Som avskaffandet av "plastkassarna" i butik. Men behålla "soppåsarna" av plast.Om förbrukningen ökar med 10% så är ju klimatnyttan nästan negativt. I och för sig inte helt förvånande om E5 och E10 endast är plakatpolitik utan riktigt nytta.
Vad blir ersättningen för bensin om 10-20 år? E100 eller något annat? Vilka alternativ finns som är petroliumfria?
Jag skulle nog betrakta det som en diktatur med kapitalistisk utrikespolitik. De har väldigt lätt för att anpassa saker internt för att få fördelar på andra marknader. Kommunismen finns väl kvar enbart på plakaten för att blidka folket. I praktiken är det en överklass som styr över resten. Inte riktigt klassisk kommunism som den var tänkt.Kina är väl numera ändå ett väldigt kapitalistiskt land? Om än med mycket kommunistiska inslag.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |