Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mjä det är ju en otroligt ineffektiv elbil.

Först gör man metanol o där går det åt mängder med energi, sedan spjälkas den till vätgas med hjälp av mängder av energi. O till sist omvandlar man vätgas till el igen och driver bilen. Är väll bara typ 65-70% kvar av energin från början som tillslut driver bilen.

Batteri bil är väll typ 95%+ av elen som driver bilen.

Undrar hur mycket mera det smäller när en 800 bars tryckta k med vätgas exploderar när våra bilbrännare håller på på natten?

Fördelen är att det går snabbare och tanka/ladda.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom hela processen med vätgas är så ineffektiv i sig så har samtliga fordonstillverkare övergett den.

Däremot är den ju utmärkt i industriell tillämpning och i applikationer där batterier blir svåra, tex långdistansflyg. Lagring av energi när vindkraften levererar ”för mycket” är också ett rimligt användningsområde.

Till bilar? Nope, Toyota har bara investerat fast sig i ett stickspår som redan idag är omkört av dagens batteriteknik. 60 mils räckvidd? Haha
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Skillnaden är bara den att tobak, sprit, kemikalier och plastpåsar, dvs saker som vi faktiskt har eller villhöver kommer att lösa sig iallafall. Tänker på prohibion i USA när gangstergängen frodades på smuggelsprit. Vi löser problemet på ett eller annat sätt oavsett vad politikerna hittar på.
Exakt, lite beroende på hur "nödvändig varan är.
Efterfrågan på lagligt producerad potatis skulle gå mot noll om skatten på den höjdes till 2000%. Efterfrågan på svart potatis däremot skulle öka, kanske inte så jättemycket i just potatisfalllet iom att folk antagligen skulle hitta dugliga substitut. Egenodling skulle också säkert öka om man nu slipper skatta för den, det är ju inte säkert iofs.
Jag själv tror iallafall att det löser sig med lastbalansering...
Ja det är att se mlm som ett axiom.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Effektiviteten är inget som spelar någon roll alls i princip om det upplevda värdet är högre än alternativen.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Eftersom hela processen med vätgas är så ineffektiv i sig så har samtliga fordonstillverkare övergett den.

Däremot är den ju utmärkt i industriell tillämpning och i applikationer där batterier blir svåra, tex långdistansflyg. Lagring av energi när vindkraften levererar ”för mycket” är också ett rimligt användningsområde.

Till bilar? Nope, Toyota har bara investerat fast sig i ett stickspår som redan idag är omkört av dagens batteriteknik. 60 mils räckvidd? Haha

Ja, tom Toyota har ju nu insett bristerna med vätgasen som drivmedel för personbil och lanserar nu ett investeringpaket på motsvarande över 100 miljarder sek för att bygga upp produktion av batterier.

För de som istället vill behålla V8an eller boxer-sexan eller vad det kan vara så har Porsche nu tillsammans med Siemens börjar bygga en fabrik där man producerar nästan fossilfri bensin, via vindkraft->vätgas->metan->bensin. Man räknar med ett pris på 2 USD per liter, så kanske blir runt 40-50 kr/liter vid pumpen för gemene man.

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man kan tillverka vätgas själv med solceller... :)

 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man kan tillverka vätgas själv med solceller... :)

Perfekt för radhusområdet.
Man kan ha sin vätgastank man köpt billigt på nätet på baksidan av huset. Där brevid grillen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Eftersom hela processen med vätgas är så ineffektiv i sig så har samtliga fordonstillverkare övergett den.

Däremot är den ju utmärkt i industriell tillämpning och i applikationer där batterier blir svåra, tex långdistansflyg. Lagring av energi när vindkraften levererar ”för mycket” är också ett rimligt användningsområde.

Till bilar? Nope, Toyota har bara investerat fast sig i ett stickspår som redan idag är omkört av dagens batteriteknik. 60 mils räckvidd? Haha
Nu är du ute och snurrar. Många stora tillverkare utvecklar vätgasteknik. Toyota, BMW, Volvo.
Mercedes och Volvo för tunga transporter.
Jag pratade med min kompis som är teknikchef på Volvo lastvagnars drivlineutveckling och ha sa att de jobbar med vätgas parallellt med eldrift...men han har kanske ingen aning...?



Mercedes och Volkswagen ska inte satsa på vätgas i bilar men Mercedes ska köra lastbilar med vätgas, tillsamman med Volvo


Även Hyundai ska släppa modeller med bränsleceller:

 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Perfekt för radhusområdet.
Man kan ha sin vätgastank man köpt billigt på nätet på baksidan av huset. Där brevid grillen.
Finns säkert att köpa på Wish eller Alibaba för inga pengar... :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltså, idén i sig är bra med lite kontroll på hur folk förvarar sakerna. Jag menar de lyckas ju förvara gasolbeållare utan att elda upp mera än 10 hus per år.
Fast vätgas är väl lite mera reaktivt?
 
Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ett bekymmer med vätgas är att det är mer benägett att rymma.
Ställer andra krav på ledningar, tankar och apparater.
Där naturgas blir kvar smiter vätgasen.

Edit: jävla mobiltelefon.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vätemolekyler är ganska små jämfört med strukturen på de flesta material.

Att vätgas är ett alternativ för tung trafik gör inte att det är en bra idé för personbilar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ett bekymmer med vätgas är att detnär.mer nenägwt att rymma.
Ställer andra krav på ledningar, tankar och apparater.
Där naturgas blir kvar smiter vätgasen.

Plus att vätgas med tiden gör att stål blir väldigt sprött och inte lika hållfast. Kan kännas som en viktig aspekt när man lagrar en väldigt explosiv gas med flera hundra bars tryck.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är du ute och snurrar. Många stora tillverkare utvecklar vätgasteknik. Toyota, BMW, Volvo.
Mercedes och Volvo för tunga transporter.
Jag pratade med min kompis som är teknikchef på Volvo lastvagnars drivlineutveckling och ha sa att de jobbar med vätgas parallellt med eldrift...men han har kanske ingen aning...?



Mercedes och Volkswagen ska inte satsa på vätgas i bilar men Mercedes ska köra lastbilar med vätgas, tillsamman med Volvo


Även Hyundai ska släppa modeller med bränsleceller:

Jadå, så länge vi pratar kristallkulor får vi ju snurra hur mycket som helst men eftersom hela kedjan är så pass ineffektiv så kommer ju dessa fordon att kräva TRE kärnkraftverk vid samma mängd som batteribilar kräver ETT kärnkraftverk, så de faller ju redan på sin egen orimlighet. Mirai var kanske konkurrenskraftig för 10 år sedan om vi räknar bort Tesla, men idag har ju väldigt många elbilar en WLTP-räckvidd på mer än 60 mil eller strax under, dessutom finns laddinfrastruktur på plats och är enkel att bygga ut. Bilarna är billiga, okomplicerade, kräver lite underhåll och är utprovade. Case closed som jag ser det i alla fall.

Detta redan innan vi pratar om den nödvändiga infrastrukturkedjan som inte ens finns på papperet idag.

I min kristallkula snurrar att vätgas i fordonssammanhang blir en lösning för medel- och långdistansflyg och möjligen också fartyg, där ger sig tankinfrastrukturen själv och de är svåra att ersätta med elektricitet i annan form om man nu inte går all in på små kärnreaktorer även på civilfartyg.
Men vätgas är ju uppenbarligen en stor del av framtiden när det gäller ståltillverkning och energilagring av tex vindenergi (detta lär förstås hänga ihop). :)

Men mp har inget som helst inflytande över denna utveckling...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Skillnaden är bara den att tobak, sprit, kemikalier och plastpåsar, dvs saker som vi faktiskt har eller villhöver kommer att lösa sig iallafall. Tänker på prohibion i USA när gangstergängen frodades på smuggelsprit. Vi löser problemet på ett eller annat sätt oavsett vad politikerna hittar på.
De som är pålästa i historia och allmänbildade, ja det finns en och annan politiker, som förstår att någonstans finns det en gräns för vilka dumheter de kan hitta på. Skulle de skapa ett samhälle där vi inte får utöva våra intressen och frihet så blir det revolution, på ett eller annat sätt.

Jag själv tror iallafall att det löser sig med lastbalansering...
Ja exakt. eller som när politiker får frågan varför skatten är lika hög på snus som på cigaretter: Höjer vi för mycket på cigg så ökar cigarettsmugglingen. Snus funkar inte så.
Vätgas är ju en utmärkt energibärare.
Ja, det är elintensivt att producera vätgas men i många länder används överproduktion av sol- och vind-el till det.
Elenergi som annars gått förlorad.
Säkerhetsaspekten är intressant, biogasbilar finns det ju en del och det är väl inte någon större debatt om dessa.
Få i ghettona som kör sådana.
Men kontroll av gastankar har ju visat på skrämmande dåligt rostskydd och mediokra installatoner så där har väl tillverkarna en del att jobba med.
Inte kul för andra eller tredje ägaren att få byta tankar. Nästan lika illa som att byta batteri.

Eftersom hela processen med vätgas är så ineffektiv i sig så har samtliga fordonstillverkare övergett den.

Däremot är den ju utmärkt i industriell tillämpning och i applikationer där batterier blir svåra, tex långdistansflyg. Lagring av energi när vindkraften levererar ”för mycket” är också ett rimligt användningsområde.

Till bilar? Nope, Toyota har bara investerat fast sig i ett stickspår som redan idag är omkört av dagens batteriteknik. 60 mils räckvidd? Haha

Jadå, så länge vi pratar kristallkulor får vi ju snurra hur mycket som helst men eftersom hela kedjan är så pass ineffektiv så kommer ju dessa fordon att kräva TRE kärnkraftverk vid samma mängd som batteribilar kräver ETT kärnkraftverk, så de faller ju redan på sin egen orimlighet. Mirai var kanske konkurrenskraftig för 10 år sedan om vi räknar bort Tesla, men idag har ju väldigt många elbilar en WLTP-räckvidd på mer än 60 mil eller strax under, dessutom finns laddinfrastruktur på plats och är enkel att bygga ut. Bilarna är billiga, okomplicerade, kräver lite underhåll och är utprovade. Case closed som jag ser det i alla fall.

Detta redan innan vi pratar om den nödvändiga infrastrukturkedjan som inte ens finns på papperet idag.

I min kristallkula snurrar att vätgas i fordonssammanhang blir en lösning för medel- och långdistansflyg och möjligen också fartyg, där ger sig tankinfrastrukturen själv och de är svåra att ersätta med elektricitet i annan form om man nu inte går all in på små kärnreaktorer även på civilfartyg.
Men vätgas är ju uppenbarligen en stor del av framtiden när det gäller ståltillverkning och energilagring av tex vindenergi (detta lär förstås hänga ihop). :)

Men mp har inget som helst inflytande över denna utveckling...
Du är väldigt svartvit när det kommer till vätgas. Du har redan fått förklarat för dig att vätgasen kan framställas av waste energy. Tog inte det argumentet? Waste energy är en stor del av den totala elproduktionen som bara går till spillo. Här kommer ett par till:
Vätgas är mycket enklare att transportera dit elledningarna inte når, jämfört med att transportera batterier med motsvarande energiinnehåll.
Ett vätgasfordon tankas mycket snabbare än en elbil laddas.

Du har fått tre argument för vätgas. Är några av dessa ogiltiga, i så fall vilka och varför? Håller med dig om att systemeffektiviteten är lägre men bilen tankas inte långsammare för det.

Vätgas har sin plats och batterier har sin. Båda har för- och nackdelar. Detta låter lika svartvitt som att lastbalansering gör att inga fler ledningar eller ökad energiproduktion behövs i framtiden.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du kan släppa halmgubben kring lastbalansering nu.


Vätgas kan göras av waste energy, absolut det är ju det jag skriver också. Därför har det sin plats. Men argumenten mot att vätgasbilar skulle ta över pga att ”de är snabbare att tanka” är både fler och betydligt tyngre.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top