Finnarna kan!
"Förnybar miljöbensin" är inte 100% sant, men typ 78% i vart fall.
Neste, ett petroleumbolag med huvudkontor i finska Esbo, meddelar nu att man är på upploppet av framställningen av en förnybar bensin för kommersiellt bruk. Sluttestandet genomförs bland annat tillsammans med Volvo Cars genom motorbolaget Powertrain Engineering Sweden AB.
Världens största producent av förnybar diesel och förnybart flygbränsle, Neste, är i slutfasen av testandet – som genomförs tillsammans med Volvo Cars – av en förnybar bensin tänkt för kommersiellt bruk.
teknikensvarld.se
Här kokar man syntetsoppa på ungefär samma bas som HVO 100 och får fram en formula som lär vara förnybar till typ 70% eller så i sitt grundutförande.
10% etanol tillsätts, och vips är man uppe på ca 80% förnybar substans i produkten.
Försöken är långt gångna, och soppan tydligen på väg ut på fältförsök. Kommer efter vad jag hört att rullas ut lite försiktigt hos några OKQ8-mackar i Mälardalen redan innevarande år(!)
Priset på pump verkar hamna
under alkylat, men över fossilsoppa.
Hoppsan!
Lite underligt att det inte tutas mer i luren om detta bränsle, men jag antar att ett bakslag är förödande med tanke på hur konservativa vi gamla fossiler är...
Det jag tycker är synnerligen intressant är att här finns en lösning för framtiden, där reduktionsplikten tidigare hotade att i varje nytt steg slå ut en ny grupp fordon om man bara arbetade med att fantasilöst sprita på groggen med allt mer etanol tills alla gamla fordon bara stod och kippade efter andan.
Här ser jag en framtid. I backspegeln, typ.
Meningslös bisats:
Några som kanske inte ser så mycket framtid är gänget i "motorbolaget Powertrain Engineering Sweden AB" som nämns ovan.
Det är Volvos gamla motortekniker, ingenjörer och innovatörer (nåja) som arbetat med att ta fram nya och förfina existerande förbränningsmotorer.
Volvoanställda ända sedan tidernas begynnelse, men sedan några år "avknoppade" till ett separat bolag.
"Utsparkade" är ett bättre ord, till ett företag med ett neutralt namn som kan läggas ner i tysthet utan att EDIT:
AB Volvo Volvo Cars behöver nämnas nämnas i sammanhanget.
Oh well, gubbarna har väl smörjts för att hållas på gott humör, men man tänka att det svider att ha arbetat ett helt liv inom Volvo, men att pensioneras ut från ett brevlådeföretag.
Ja, "gubbarna". Medelåldern är... ...påtaglig.