Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ett tag skulle man ju byta ut alla glödlampor mot lågenergi/led också, för att spara både pengar och miljö. I många fall har man ju dessutom inte alls minskat elförbrukningen, eftersom dom drar så lite så kan man ju ha all möjlig belysning tänd istället, så summa summarum så är den totala förbrukningen densamma :huvet

Precis, jag försökte räkna på detta men det var ju omöjligt att räkna hem lampsbyten från glödljus ekonomiskt med att spara ström då led eller lågenergilampor var så dyra att det inte gick ihop. Att man sen bytte ut dom eftersom glödljusen gick sönder är väl en annan sak.

Det är lite så jag tänker man byter ut saker då dom går sönder och är uttjänta inte för att bara byta.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag tror också som du säger att detta glöms bort, vad är klokast att ta och skrota en fullt fungerande fosilbil som redan tillverkats och fungerar för att tillverka en ny som går på el innan man körts slut på fosilbilen? Att man gör en omställning säger jag inget om men att skrota bort fungerande bilar och övrigas saker i förtid för att nytillverka nya "miljövänliga" vete sjutton hur klokt det är?


Många håller Volvo Duett som den ultimata miljöbilen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Många håller Volvo Duett som den ultimata miljöbilen.
Men där finns faktiskt lite övrigt att önska på komfortsidan...:tungan

Har en 940-91 och den börjar väl närma sig nu, ekonomiskt iaf.! :tummenupp

Även om jag skulle rulla 2000mil/år så landar jag in på en 2500 i månaden med ALLA kostnader och den gör precis exakt samma transportarbete som en helt ny bil gör för mig, tar mig från punkt A till punk B när jag vill dit och det rätt bekvämt.

2500 i månaden....räcker det ens till leasingavg. på en ny elbil?

Skulle nog kunna köra den på 5literdunk alkylatsoppa och gå jämt upp eller med vinst mot ny ändå med kapitalkostnad och värdeminskningen inräknad, undrar hur miljövinsten mot fossil blir då förresten när man ska räkna in dunkarna och den transporten. :hihi

Kör ju hojen på alkylat nu, GREEN RACING! :banana
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finnarna kan!

"Förnybar miljöbensin" är inte 100% sant, men typ 78% i vart fall.


Neste, ett petroleumbolag med huvudkontor i finska Esbo, meddelar nu att man är på upploppet av framställningen av en förnybar bensin för kommersiellt bruk. Sluttestandet genomförs bland annat tillsammans med Volvo Cars genom motorbolaget Powertrain Engineering Sweden AB.



Här kokar man syntetsoppa på ungefär samma bas som HVO 100 och får fram en formula som lär vara förnybar till typ 70% eller så i sitt grundutförande.
10% etanol tillsätts, och vips är man uppe på ca 80% förnybar substans i produkten.

Försöken är långt gångna, och soppan tydligen på väg ut på fältförsök. Kommer efter vad jag hört att rullas ut lite försiktigt hos några OKQ8-mackar i Mälardalen redan innevarande år(!)

Priset på pump verkar hamna under alkylat, men över fossilsoppa.
Hoppsan!

Lite underligt att det inte tutas mer i luren om detta bränsle, men jag antar att ett bakslag är förödande med tanke på hur konservativa vi gamla fossiler är...

Det jag tycker är synnerligen intressant är att här finns en lösning för framtiden, där reduktionsplikten tidigare hotade att i varje nytt steg slå ut en ny grupp fordon om man bara arbetade med att fantasilöst sprita på groggen med allt mer etanol tills alla gamla fordon bara stod och kippade efter andan.

Här ser jag en framtid. I backspegeln, typ.




Meningslös bisats:

Några som kanske inte ser så mycket framtid är gänget i "motorbolaget Powertrain Engineering Sweden AB" som nämns ovan.

Det är Volvos gamla motortekniker, ingenjörer och innovatörer (nåja) som arbetat med att ta fram nya och förfina existerande förbränningsmotorer.

Volvoanställda ända sedan tidernas begynnelse, men sedan några år "avknoppade" till ett separat bolag.
"Utsparkade" är ett bättre ord, till ett företag med ett neutralt namn som kan läggas ner i tysthet utan att EDIT: AB Volvo Volvo Cars behöver nämnas nämnas i sammanhanget.

Oh well, gubbarna har väl smörjts för att hållas på gott humör, men man tänka att det svider att ha arbetat ett helt liv inom Volvo, men att pensioneras ut från ett brevlådeföretag.

Ja, "gubbarna". Medelåldern är... ...påtaglig. :blah
 
Last edited:

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men där finns faktiskt lite övrigt att önska på komfortsidan...:tungan

Har en 940-91 och den börjar väl närma sig nu, ekonomiskt iaf.! :tummenupp

Även om jag skulle rulla 2000mil/år så landar jag in på en 2500 i månaden med ALLA kostnader och den gör precis exakt samma transportarbete som en helt ny bil gör för mig, tar mig från punkt A till punk B när jag vill dit och det rätt bekvämt.

2500 i månaden....räcker det ens till leasingavg. på en ny elbil?

Skulle nog kunna köra den på 5literdunk alkylatsoppa och gå jämt upp eller med vinst mot ny ändå med kapitalkostnad och värdeminskningen inräknad, undrar hur miljövinsten mot fossil blir då förresten när man ska räkna in dunkarna och den transporten. :hihi

Kör ju hojen på alkylat nu, GREEN RACING! :banana


Tänk att ha en daily driver som kidsen inte ens vill göra A-traktor av, nu när dom kan ta Cayenner, Touareger & Hummers och sätta trekantig skylt på.

Nej nej, inget nedvärderande alls.
Jag blev mer eller mindre påtvingad en tjänstebil när mina 1000-kronorsbilar ansågs skämma ut företaget jag jobbade på.

"1000-kronorsbilar" var förövrigt kollegornas benämning på mina fordon.
Själv skulle jag aldrig betalt så mycket för en bil.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Märkligt att Volvo Cars överhuvudtaget nämns. Elbilslobbyn på detta forum har ju redan deklarerat att ALLA biltillverkare har lagt ner ALLA former av utveckling kring förbränningsmotorn…

Volvo Cars, förresten. En gång och under namnet Volvo Personvagnar en respektabel sponsor av motorsport, långt innan det blev segling och golf för hela slanten…
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Nej nej, inget nedvärderande alls.
Jag blev mer eller mindre påtvingad en tjänstebil när mina 1000-kronorsbilar ansågs skämma ut företaget jag jobbade på.

"1000-kronorsbilar" var förövrigt kollegornas benämning på mina fordon.
Själv skulle jag aldrig betalt så mycket för en bil.
Jantelandet Sverige i ett nötskal. Där folk blir bajsnödig så fort någon i gruppen inte följer strömmen. Och nu förtiden bokstavligen.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tänk att ha en daily driver som kidsen inte ens vill göra A-traktor av, nu när dom kan ta Cayenner, Touareger & Hummers och sätta trekantig skylt på.

Nej nej, inget nedvärderande alls.
Jag blev mer eller mindre påtvingad en tjänstebil när mina 1000-kronorsbilar ansågs skämma ut företaget jag jobbade på.

"1000-kronorsbilar" var förövrigt kollegornas benämning på mina fordon.
Själv skulle jag aldrig betalt så mycket för en bil.
Ha ha ha ha, var ett tag sen det var 1000kr bilar, nu verkar det finnas folk som pröjsar uppåt 50´ för fina, oskruvade ex.

När jag tog över denna hade den gått 16´enl. mätare och besiktning, 2 ägare innan och den sista gubben ställde ner 10år innan när han fyllde 80, när jag fick den funkade inte hastighetsmätaren/kmräknaren som den skulle och hade sannolikt inte gjort det på ett gäng år sååå, kanske bortåt det dubbla iaf.

Men men, den verkar outslitlig så det dröjer nog innan det blir elbil för mig, racebussen ska jag byta nu då den börjar närma sig livets slutskede men där finns inga el-alternativ som tar mig till och från banorna så jag får nog fortsätta vara kolvdriven med någon form av flytande energi i tanken ett tag till.

Får se vad det blir bara, ska avvakta vintern iaf. så man inte handlar någon skattemässig katastrof... :tungan
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Men men, den verkar outslitlig så det dröjer nog innan det blir elbil för mig, racebussen ska jag byta nu då den börjar närma sig livets slutskede men där finns inga el-alternativ som tar mig till och från banorna så jag får nog fortsätta vara kolvdriven med någon form av flytande energi i tanken ett tag till.

Får se vad det blir bara, ska avvakta vintern iaf. så man inte handlar någon skattemässig katastrof... :tungan
Värt att tänka på då du säkert köper en dieselderiven buss.
Fiat godkänner inte HVO100 i sina några år gamla motorer.
Men, Renault, Citroen m fl som är badge engineering av Fiat Ducato godkänner HVO100.
Min 2010 Ducato går utmärkt på HVO och eftersom den är utanför motorgarantier så kvittar det, men enl Fiat rasar den vilken minut somhelst.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Många håller Volvo Duett som den ultimata miljöbilen.
En kompis köpte en Duett 60:a för några år sen när första ägaren skulle sluta köra bil. Det är enda bilen jag åkt i där framfjädringen börjat självsvänga efter ett gupp och sen hållit i gungningen flera hundra meter. Jag tror Bilprovningen hade missat att kolla stötdämparna nån vecka innan det.
Den bör dessutom vara trafiksäker eftersom man knappt kan köra för fort med den.
 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Märkligt att Volvo Cars överhuvudtaget nämns. Elbilslobbyn på detta forum har ju redan deklarerat att ALLA biltillverkare har lagt ner ALLA former av utveckling kring förbränningsmotorn…

Volvo Cars, förresten. En gång och under namnet Volvo Personvagnar en respektabel sponsor av motorsport, långt innan det blev segling och golf för hela slanten…

Åja!

PG var tungt inne och sponsade hEstsport redan på schuttitalet.
Här igång och leder "raketen" med den tidens topphästar och -ryttare kvar inne på arenan direkt efter prisutdelningen.

img.jpeg.jpg
Hur seriöst var det?





Å vilka fina bilar man kunde vinna!

16676dc5-c6ff-4952-84e0-58ace587f68f_fbimg.jpg

Seriöst...?



Bilderna nallade från: https://www.tidningenridsport.se/ljuva-minnen-fran-tidiga-ghs/
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Elpriset slår nya rekord på spotmarknaden i södra sverige.

Spotpriset på el på elbörsen Nordpool onsdag 15 september.
Elområde 1 (norra Norrland), 65 öre/kWh
Elområde 2 (södra och mellersta Norrland), 65 öre/kWh
Elområde 3 (Svealand och norra Götaland), 140 öre/kWh
Elområde 4 (södra Götaland), 163 öre/kWh
Källa: Nordpool

Hela artikeln här:
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad betalar serverhallarna i SE1/SE2 för elen - eller är det företagshemligheter? Att skatten är 0,5 öre/kWh för dem vet vi medans du och jag betalar 41 öre/kWh. Dvs omvänd Robin Hood-skatt.
Ja, du kan ju alltid fråga Åsa Wiklund Lång hur mycket Gävle kommun sponsrar Micro$oft med, både mark, el och förstörda vägar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad betalar serverhallarna i SE1/SE2 för elen - eller är det företagshemligheter? Att skatten är 0,5 öre/kWh för dem vet vi medans du och jag betalar 41 öre/kWh. Dvs omvänd Robin Hood-skatt.
Socialism för företag och kapitalism för vanliga människor? ;)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är ju också lätt att tro att streaming löser alla miljöproblem: https://svenska.yle.fi/artikel/2020...ar-storre-klimatavtryck-an-cd-och-vinylskivor
Fantastiskt!

Tur jag beställde Röyksopps Lost Tapes på just kasett då... :D

Har någon som förespråkar total övergång till elfordon räknat på hur stor energibehovet för landbaserade fordonstransporter är?

Om ett år ungefär kommer ellastbilar som fungerar hyfsat för kortare transporter och distrubition i närområdet men de lastar mycket mindre och räckvidden är för dålig för distrubition i mer glesbefolkade län så de kommer inte ta över i första generationen, sen är det vilken prisbild de får då.

Tekniken är ungefär som en klassisk lastbil där dom bytt ut motorn mot en elmotor så drivlinan är densamma så den ska inte behöva vara så mycket dyrare förutom batt.packen då, kanske på samma nivå som gasbilarna som har tank och pump som är fördyrande mot klassisk diesel.
Det är fortfarande mer energieffektivt att frirulla än att återvinna energi i backarna så det är ju inte helt lätt att rulla tunga fordon på el men det blir väl bättre kanske.

Det finns en anledning till att en mycket stor andel tung transport går över till den "fossilfria"( jodå, jag har fått det så förklarat för mig, när jag motsatte det påståendet så var det iaf. mindre co2... :rofl ) naturgasen nu förutom km-kostnaden(vilken börjar ätas upp av prisökning nu när allt fler kör och stationerna ökar i antal...)men hur långt räcker nuvarande produktion el till personbilstransporterna?

Är den största anledningen till hastighetssänkningarna på våra vägar till för att sänka energibehovet och inte för att öka "säkerheten"?
Man kan ju börja fundera...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dagens lokalblaska innehåller en mycket träffsäker krönika om Per Bolund och Stockholmifiering.

Och min åsikt är nog densamma. Det finns nog ett hundratal - kanske tusentals - små svenska orter där en lax mitt i stan går minst lika bra som i Hufvudstaden…

def96e99061c468df6645ab1f1b31358.jpg
Flera kulturskribenter - i just Stockholm - har den senaste veckan skrivit om hur sura eller arga de blir av bo i huvudstaden. Stockholmare sägs ju vara mer stressade och kanske rentav otrevligare än andra, men har det nu gått så långt att Stockholmarna själva tröttnat på sin stad?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fantastiskt!

Tur jag beställde Röyksopps Lost Tapes på just kasett då... :D

Har någon som förespråkar total övergång till elfordon räknat på hur stor energibehovet för landbaserade fordonstransporter är?

Om ett år ungefär kommer ellastbilar som fungerar hyfsat för kortare transporter och distrubition i närområdet men de lastar mycket mindre och räckvidden är för dålig för distrubition i mer glesbefolkade län så de kommer inte ta över i första generationen, sen är det vilken prisbild de får då.

Tekniken är ungefär som en klassisk lastbil där dom bytt ut motorn mot en elmotor så drivlinan är densamma så den ska inte behöva vara så mycket dyrare förutom batt.packen då, kanske på samma nivå som gasbilarna som har tank och pump som är fördyrande mot klassisk diesel.
Det är fortfarande mer energieffektivt att frirulla än att återvinna energi i backarna så det är ju inte helt lätt att rulla tunga fordon på el men det blir väl bättre kanske.

Det finns en anledning till att en mycket stor andel tung transport går över till den "fossilfria"( jodå, jag har fått det så förklarat för mig, när jag motsatte det påståendet så var det iaf. mindre co2... :rofl ) naturgasen nu förutom km-kostnaden(vilken börjar ätas upp av prisökning nu när allt fler kör och stationerna ökar i antal...)men hur långt räcker nuvarande produktion el till personbilstransporterna?

Är den största anledningen till hastighetssänkningarna på våra vägar till för att sänka energibehovet och inte för att öka "säkerheten"?
Man kan ju börja fundera...

Inte bara för korta sträckor... Volvo kör all in på elektriska lastbilar i alla segment, korta, medel och långa distanser...


Enligt min kompis som är chef på drivlineutvecklingen på Volvo Lastvagnar så väger två seriekopplade 500 hästars motorer och batterier för 50 mils räckvidd lika mycket som de stora dieslarna med full tank och allting runt omkring. Eftersom de behöver 50 mil innan föraren måste vila så är tanken att de ska ladda under vilan så de kan köra ett nytt pass igen. Det som måste ske är att alla truckstops bygger ut nätet av snabbladdare vilket Volvo kallt räknar med kommer att ske i samma veva som lastbilarna börjar säljas.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Vad betalar serverhallarna i SE1/SE2 för elen - eller är det företagshemligheter? Att skatten är 0,5 öre/kWh för dem vet vi medans du och jag betalar 41 öre/kWh. Dvs omvänd Robin Hood-skatt.
Dom betalar "vanliga" priser.
Det går inte att ge rabatter eftersom marknaden styrs av spotmarknaden och hur väl den elhandlaren lyckades med sin upphandling.
På grund av de enorma volymer dom köper så har dom i och för sig förmånen att kunna förhandla ner "påslaget" som elhandlaren har, och det är något öre.
Här uppe är skatten för övrigt "bara" 32,5 öre/kWh, så det är väl vårat "långkalsongstillägg"
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top