Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Rent generellt kan jag inte se att det är dåligt med fler producenter av en vara.
Brukar betyda lägre pris.
Kan vi bara få en hyfsad tillgång på reglerbar kraft borde många små tillskott från solen göra priset än lägre.
Hoppas jag...
Ja, Bilprovningen är ett lysande exempel på det! :tungan
Nu kan vi besiktiga våra SportHojar på betydligt fler ställen till ett lägre pris!:tummenupp
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Systemet med en tågoperatör, en postutdelare och en bilprovning fungerade i alla fall alldeles utmärkt. Man kunde resa och komma fram utan att halva sträckan blev med en tolv timmar försenad buss. Man kunde skicka brev och paket som kom fram i rimlig tid. Man slapp körförbud för att det inte fanns några lediga besiktningstider inom en trettio mils radie.

Att likställa en fungerande samhällsservice med kommunism är inte korrekt.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Systemet med en tågoperatör, en postutdelare och en bilprovning fungerade i alla fall alldeles utmärkt. Man kunde resa och komma fram utan att halva sträckan blev med en tolv timmar försenad buss. Man kunde skicka brev och paket som kom fram i rimlig tid. Man slapp körförbud för att det inte fanns några lediga besiktningstider inom en trettio mils radie.

Att likställa en fungerande samhällsservice med kommunism är inte korrekt.

Du menar att post, tåg, kollektivtrafik mm är avreglerade till full marknadsdrift utan statlig inblandning?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du menar att post, tåg, kollektivtrafik mm är avreglerade till full marknadsdrift utan statlig inblandning?
Hm, undras om vi inte bör överlåta alla samhällsviktiga funktioner till Försäkringskassan att hantera, de verkar iaf hålla rätt hårt i $tålarna och tar inte skit från vilka experter som helst, enbart det egna frälset duger där - som inte beblandar sig fysiskt med ofrälset.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, Bilprovningen är ett lysande exempel på det! :tungan
Nu kan vi besiktiga våra SportHojar på betydligt fler ställen till ett lägre pris!:tummenupp
Betydligt fler ställen, ja. Det är fakta. Lägre pris är det inte i normalfallet.

Sen att staten fick skjuta till pengar till bilprovningen från våra skattepengar räknar du inte in i kalkylen.
För övrigt kan du fortfarande besiktiga din ”SportHoj” på socialdemokratiska Svensk Bilprovning AB om du vill. De finns kvar, dock fortsätter de att gå back så staten skjuter fortfarande in resurser. Återigen inte med i din kalkyl.

Sen är det såklart en bra affär för de som har många fordon. De får ju delar av sin besiktningskostnad subventionerad av de som inte har fordon. Rättvisa á la sosse.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Systemet med en tågoperatör, en postutdelare och en bilprovning fungerade i alla fall alldeles utmärkt. Man kunde resa och komma fram utan att halva sträckan blev med en tolv timmar försenad buss. Man kunde skicka brev och paket som kom fram i rimlig tid. Man slapp körförbud för att det inte fanns några lediga besiktningstider inom en trettio mils radie.

Att likställa en fungerande samhällsservice med kommunism är inte korrekt.
Marknaden för tåg och post är knappast fri och oreglerad. Jag har i hela mitt liv hört klagomål om tågtider och postkontor som har dåliga öppettider. Efter marknad avreglerades lite så tycks många leva i villfarelsen att tågen kom i tid hela tiden. Det var bättre förr?

Samtidigt så var kanske servicenivån bättre förr. Svårt att jämföra men kan vara så, helt klart. Sen att SJ, posten och bilprovning ofta behövde statligt stöd av våra skattepengar för att inte gå omkull måste räknas in. Det är en icke försumbar kostnad som alla skattebetalare fått pynta in. Ser man till totalkostnaden så tror jag inte folk varit lika positiva.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nä, du har rätt. En av allt räcker.
Mao for president.
Jag tillhör de av oss som inte är digitala där det bara finns ytterligheter, rätt fel, etta nolla, svart eller vitt.
Att privatisera av ideologiska skäl oavsett om det blir bra eller dåligt är inte rätt i mitt tycke.

Fast jag är så udda att jag kan se andra vinster än bara de som mäts i pengar... :rodnar
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Betydligt fler ställen, ja. Det är fakta.

Nej, det är det inte. Det är lögn eller möjligtvis felaktiga fakta, för i mitt och Bosses närområde finns det nu BETYDLIGT FÄRRE ställen där vi kan besikta våra hojar jämfört med när Svensk Bilprovning regerade. Hur det ser ut i södra Sverige eller centrala Hufvudstaden är ointressant för mig.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag tillhör de av oss som inte är digitala där det bara finns ytterligheter, rätt fel, etta nolla, svart eller vitt.
Att privatisera av ideologiska skäl oavsett om det blir bra eller dåligt är inte rätt i mitt tycke.

Fast jag är så udda att jag kan se andra vinster än bara de som mäts i pengar... :rodnar

Om du på riktig tror att du betalde mindre för att besiktiga hojen före avregleringen behöver du tänka mer och annorlunda.
Alltså inkluderat minusposten i statskassan som bilprovningen skapade.

Om det är en fullständig guldgruva att besiktiga hojar skulle riskkapitalet hopas och slåss om kakan tills kakdelarna inte är alltför stora.
Kanske skulle man kunna komma fram till att vi nu betalar ganska nära den faktiska kostnaden för att besiktiga fordon?

Eller tänker du att bilprovningen tidigare var magiskt effektiva på ett aldrig skådat sätt i ett statligt verk?
Så effektiva att det inte kan återskapas ens inom samma verk som nu är ett bolag?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nej, det är det inte. Det är lögn eller möjligtvis felaktiga fakta, för i mitt och Bosses närområde finns det nu BETYDLIGT FÄRRE ställen där vi kan besikta våra hojar jämfört med när Svensk Bilprovning regerade. Hur det ser ut i södra Sverige eller centrala Hufvudstaden är ointressant för mig.

Att försöka bygga statiska slutsatser på sina egna enskilda erfarenheter är meningslöst. Och det vet du.
Det är inte lögn att det finns fler aktörer. Det vet du också.

Är det rättvist att jag via skattsedeln betalar för dina och Bosses besiktningar av nöjesfordon?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tillhör de av oss som inte är digitala där det bara finns ytterligheter, rätt fel, etta nolla, svart eller vitt.
Att privatisera av ideologiska skäl oavsett om det blir bra eller dåligt är inte rätt i mitt tycke.

Fast jag är så udda att jag kan se andra vinster än bara de som mäts i pengar... :rodnar
Vilka vinster ser du som inte kan mätas i pengar? Allt kostar. Att du ser en vinst i en bilprovning som du tycker var bättre förr kan i högsta grad mätas i pengar. Bilprovningen kostade mer för samhället förr. Därför var det bättre service på vissa platser. Någon annan betalade för du ska få bättre service.

Nej, det är det inte. Det är lögn eller möjligtvis felaktiga fakta, för i mitt och Bosses närområde finns det nu BETYDLIGT FÄRRE ställen där vi kan besikta våra hojar jämfört med när Svensk Bilprovning regerade. Hur det ser ut i södra Sverige eller centrala Hufvudstaden är ointressant för mig.
Jo det är betydligt fler ställen. Bara för att det inte finns i ditt närområde gör inte påstående falsk. Att du vill räkna bort stationer som inte passar dig ändrar inte faktumet att det finns fler stationer.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Om du på riktig tror att du betalde mindre för att besiktiga hojen före avregleringen behöver du tänka mer och annorlunda.
Alltså inkluderat minusposten i statskassan som bilprovningen skapade.

Om det är en fullständig guldgruva att besiktiga hojar skulle riskkapitalet hopas och slåss om kakan tills kakdelarna inte är alltför stora.
Kanske skulle man kunna komma fram till att vi nu betalar ganska nära den faktiska kostnaden för att besiktiga fordon?

Eller tänker du att bilprovningen tidigare var magiskt effektiva på ett aldrig skådat sätt i ett statligt verk?
Så effektiva att det inte kan återskapas ens inom samma verk som nu är ett bolag?
Återigen handlar det om pengar där jag ser andra vinster.
"För den som förstår behövs ingen förklaring, för den som inte förstår finns ingen förklaring" :krama

1632165762610.png
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tung argumentation.
Andra vinster behöver inte definieras antar jag? De bara är bättre liksom.
Det som är bättre för dig behöver inte vara bättre för mig och vice versa. Jag ser fler vinster än de som bara mäts i pengar. Om du inte gör det är inte nödvändigtvis sämre för dig, bara något som jag inte tycker är bättre.
Leif "vad-fan-får-jag-för-pengarna" har smitit undan med mer skatt än jag kommer att tjäna under hela mitt liv. Om vinst bara mäts i pengar är han således en vinnare. Men när man kunde läsa i LokalTidningen, detta är Scanialand, att han hade "kvalitetstid" med sin son i taxin till Arlanda så kändes hans "vinst" något som jag inte vill ha.
De flesta av oss, inte ens Leif, kan vurpa och bli allvarligt skadad och sedan betala allt ur egen ficka.
Att jag är med och betalar en "Rulle" som en känd SportHojare behöver känns bra även om jag gör det jag kan för att inte själv hamna där. Men norr om Frankhyttan kunde den lilla vänstern efter krönet kunnat sluta illa redan första säsongen i sadeln.

Miljöpartister kan se andra värden än det som mäts i pengar. Jag sympatiserar inte med deras politik men kan förstå att det finns ett liv utanför Stora Staden där det finns andra prioriteringar än pengar.
Livskvalitet kan inte mätas i pengar och jag måste inte ha den nyaste, dyraste, snabbaste SportHojen för att njuta av en krokig väg. Alla tycker inte så men det är inte sämre eller bättre, rätt eller fel utan bara en annan åsikt...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det som är bättre för dig behöver inte vara bättre för mig och vice versa.
Exakt precis så. Vi har alla olika preferenser.
Och just iom det så är det också bra att det finns fler alternativ att välja på(vare sig det gäller toalettpapper eller besiktningsfirmor). Så att du kan välja det alternativ som du upplever som bäst och JvA72 kan välja det alternativ han upplever som bäst.
Eller?
Jag ser fler vinster än de som bara mäts i pengar.
Ja så kan man känna. Frågan som jag tycker är intressant kopplat till detta är hur "vinsterna" uppkommer, vare sig de är i pengar eller som du menar uttryckt i något annat? De uppstår ur mänskligt handlande, alltså att vi agerar. Jag saltar maten för att jag tycker att det ger mig "vinst", mer värde än att inte salta maten. Jag kan inte mäta det i kronor. MEN jag kan mäta saltinköpet i kronor. Att salta maten/att köpa salt är värt mer för mig än kronorna jag blir av med vid köpet. Också här är det såklart bra om det finns fler alternativ att välja på.

Du tänker på tex på kundservice och mjuka delar hos tex en besiktningsstation i det här som inte går att mäta i pengar? Att det är en skön fåtölj på ditt favoritställe eller gott kaffe och att de dessutom så har en fin magnolia i rabatten utanför?
Nu svamlar jag fritt men det jag tänker är att om det är konkurrens så kommer man så nära som möjligt att faktiskt prissätta dessa mjuka parametrar, ju fler marknadsaktörer ju fler av folks preferenser kommer uttryckas som utbud på marknaden. Tex om kunderna föredrar besiktningsstation A istf B för att A har en guldfisk som heter Wanda så kommer det att visa sig som skillnad i kr på ett eller annat sätt. Folk vallfärdar till station A för att få morsa på Wanda. Station A som guld medans station B knappt går runt ekonomiskt. Det är skillnad i "pengar" dem emellan.
Så tänker jag....

Edit. Att slippa tvång är livskvalitet för mig.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det som är bättre för dig behöver inte vara bättre för mig och vice versa. Jag ser fler vinster än de som bara mäts i pengar. Om du inte gör det är inte nödvändigtvis sämre för dig, bara något som jag inte tycker är bättre.
Leif "vad-fan-får-jag-för-pengarna" har smitit undan med mer skatt än jag kommer att tjäna under hela mitt liv. Om vinst bara mäts i pengar är han således en vinnare. Men när man kunde läsa i LokalTidningen, detta är Scanialand, att han hade "kvalitetstid" med sin son i taxin till Arlanda så kändes hans "vinst" något som jag inte vill ha.
De flesta av oss, inte ens Leif, kan vurpa och bli allvarligt skadad och sedan betala allt ur egen ficka.
Att jag är med och betalar en "Rulle" som en känd SportHojare behöver känns bra även om jag gör det jag kan för att inte själv hamna där. Men norr om Frankhyttan kunde den lilla vänstern efter krönet kunnat sluta illa redan första säsongen i sadeln.

Miljöpartister kan se andra värden än det som mäts i pengar. Jag sympatiserar inte med deras politik men kan förstå att det finns ett liv utanför Stora Staden där det finns andra prioriteringar än pengar.
Livskvalitet kan inte mätas i pengar och jag måste inte ha den nyaste, dyraste, snabbaste SportHojen för att njuta av en krokig väg. Alla tycker inte så men det är inte sämre eller bättre, rätt eller fel utan bara en annan åsikt...
Vilka vinster som inte mäts i pengar får man av statligt monopol på bilprovningen? Jag tolkar det som att du vill ha bättre service till en lägre kostnad för dig men högre för skattebetalarna. Är det korrekt?

Leif Ö har för övrigt betalat 100-tals miljoner i skatt. Har du bidragit mer än honom så hatten av för dig.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det som är bättre för dig behöver inte vara bättre för mig och vice versa. Jag ser fler vinster än de som bara mäts i pengar. Om du inte gör det är inte nödvändigtvis sämre för dig, bara något som jag inte tycker är bättre.
Leif "vad-fan-får-jag-för-pengarna" har smitit undan med mer skatt än jag kommer att tjäna under hela mitt liv. Om vinst bara mäts i pengar är han således en vinnare. Men när man kunde läsa i LokalTidningen, detta är Scanialand, att han hade "kvalitetstid" med sin son i taxin till Arlanda så kändes hans "vinst" något som jag inte vill ha.
De flesta av oss, inte ens Leif, kan vurpa och bli allvarligt skadad och sedan betala allt ur egen ficka.
Att jag är med och betalar en "Rulle" som en känd SportHojare behöver känns bra även om jag gör det jag kan för att inte själv hamna där. Men norr om Frankhyttan kunde den lilla vänstern efter krönet kunnat sluta illa redan första säsongen i sadeln.

Miljöpartister kan se andra värden än det som mäts i pengar. Jag sympatiserar inte med deras politik men kan förstå att det finns ett liv utanför Stora Staden där det finns andra prioriteringar än pengar.
Livskvalitet kan inte mätas i pengar och jag måste inte ha den nyaste, dyraste, snabbaste SportHojen för att njuta av en krokig väg. Alla tycker inte så men det är inte sämre eller bättre, rätt eller fel utan bara en annan åsikt...

Jo, jag förstår vad du menar och hur du tänker.
Ingen här tror jag förnekar förekomsten av själsliga värden vare sig på ett personligt plan eller i ett större sammanhang.

Men jag är inte riktigt övertygad om att jag (eller du) förstår hur det hänger ihop med antalet aktörer på besiktningsmarknaden för fordon?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top