Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
På 70 och 80-talet var bensinvärmare den perfekta maskeringen för att elda upp sin bil och få ut försäkringspengar.

"Värmare? No questions asked"

Tänk på det när du monterar in en i en 500E!
Japps det gäller att ha koll på grejerna. Vi får se om det projektet blir av ens, det är jävligt mycket jobb för något den bilen inte behöver. ?

Raderad medlem 51742

Guest
Att vi i Sverige är så ängsliga när det gäller att uppfattas på rätt sätt av andra tror jag skulle kunna få den märkliga effekten att om det på något sätt skulle bli obligatoriskt att synliggöra att man stödjer miljöpartiets politik skulle de kunna mångdubbla sitt stöd i vissa kretsar.

Kanske inte att man röstar på dem, partipolitik är för infekterad och valhemligheten är ändå väldigt djupt rotad i Sverige... men att man signalerar att man står bakom deras principer.

Får vi kanske snart se ett förslag från MP att alla skall tvingas ta ställning (via en kryssruta i deklarationen eller liknande) till om man är för eller emot klimatet och därmed för eller emot våra barns framtid. Resultatet skall automatiskt synas på ens profil på sociala medier, men man kommer även få ett klistermärke hemskickat som man fäster på ytterdörren liksom en symbol som man syr fast på sina kläder. Allt för att man lättare skall kunna förhålla sig till sina medmänniskor.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nånstans i grunden gillar jag tanken på att beskatta förbrukning av råvaror och minska skatten på arbete. Då skulle man kunna reparera saker och inte kasta dem vid minsta problem. Där var väl grunden till MP, men sen verkar de ha haft svårt att ta till sig fakta som inte passar med den egna världsbilden.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Keyword: "God"

Man röstar på MP antingen för att känna sig god, och är hemligt trygg i förvissningen att riksdagens sammansättning och andra partier kommer att ta udden av de mest vansinniga förslagen.

...eller för att man är bottenlöst naiv och balanserar på gränsen till att förordnas en God Man.

Jag vet inte...

MP startade väl en gång i tiden på landsbygden, men nuförtiden finns ju knappt en kotte på landsbygden och framförallt inte i glesbygden som röstar på dem. Och detta är inte särskilt svårt att förstå. Det är ju bara att titta på alla galenskaper de kläckt ur sig som är direkt landsbygdsfientliga. Räcker inte det så kan man konsultera ett antal avhoppade MP'are som gärna berättar om den bättre vetande storstadsfalangen som nu styr partiet.

Samtidigt antyder statistiken att MP har sitt allra största stöd i just storstadsområdena. I sista riksdagsvalet låg de ju behagligt långt under fyra procent långt in på måndag eftermiddag...tills man räknade rösterna från centrala Hufvudstaden, där de väl fick elva-tolv procent av rösterna och tragiskt nog hoppade upp på 4.4 % i hela landet.

Varför är det så...? Vilken del av deras politik är attraktivt för den som bor i en tvåa på kniv-Söder...? Varför genomskådar man inte deras symbolpolitik på samma sätt som oss lantisar...? Finns det något i deras politik som faktiskt är attraktivt, eller handlar det bara om någon form av samvetslättnad att välja ett påstått miljövänligt alternativ eftersom man vet att man är tvärfast i konsumtionsbubblan jämfört med lantisar...?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag vet inte...

MP startade väl en gång i tiden på landsbygden, men nuförtiden finns ju knappt en kotte på landsbygden och framförallt inte i glesbygden som röstar på dem. Och detta är inte särskilt svårt att förstå. Det är ju bara att titta på alla galenskaper de kläckt ur sig som är direkt landsbygdsfientliga. Räcker inte det så kan man konsultera ett antal avhoppade MP'are som gärna berättar om den bättre vetande storstadsfalangen som nu styr partiet.

Samtidigt antyder statistiken att MP har sitt allra största stöd i just storstadsområdena. I sista riksdagsvalet låg de ju behagligt långt under fyra procent långt in på måndag eftermiddag...tills man räknade rösterna från centrala Hufvudstaden, där de väl fick elva-tolv procent av rösterna och tragiskt nog hoppade upp på 4.4 % i hela landet.

Varför är det så...? Vilken del av deras politik är attraktivt för den som bor i en tvåa på kniv-Söder...? Varför genomskådar man inte deras symbolpolitik på samma sätt som oss lantisar...? Finns det något i deras politik som faktiskt är attraktivt, eller handlar det bara om någon form av samvetslättnad att välja ett påstått miljövänligt alternativ eftersom man vet att man är tvärfast i konsumtionsbubblan jämfört med lantisar...?

Ber att få påpeka att de får höga siffror i delar av centrala och södra Sthlm. Norrort t.ex. är inte gångbar mark för MP.
Dessvärre är väl stora delar av de MP-täta stadsdelarna sysselsatta med icke-konkurrensutsatt verksamhet och berörs därför i liten grad av deras tokigheter. Därför är jag tyvärr inte övertygad om att de tappat lika mycket där som i alla andra delar av landet.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ber att få påpeka att de får höga siffror i delar av centrala och södra Sthlm. Norrort t.ex. är inte gångbar mark för MP.

Jag är inte så säker på det...? Drygt sex procent på Norrmalm samt Solna och Sundbyberg...?

Att jämföra med 0.3-1 procent i mina trakter...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jo, det var den jag skummade igenom lite snabbt…

Om man dessutom orkar googla lite till så verkar MP attrahera väldigt många väljare i Lund och i centrala Stockholm, men nästan inga väljare alls i Arvidsjaur.

Last edited:

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
4,7% för Stockholms län, inte graverande från rikssnittet.
Illa, men att tro att gemene villaförortsfigur i regionen har Bolund på idolporträtt stämmer inte helt.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jo, mina vänner runt Arlandatrakten och i Roslagen har inte heller särskilt mycket till övers för firma Bolund och Stenevi. De flesta av dem bor lantligt och även om de inte har mer än en timme till Centralstationen så har de i alla fall inte dygnetruntöppna apotek, Seven Eleven, tunnelbanestation eller pendeltågsstation runt knuten och vansinnet med elsparkcyklar överallt har inte riktigt nått deras breddgrader...

Att humanistiska universitetsstäder drar till sig allt möjligt slödder är ju ingen nyhet. Dessa människor brukar ju inte heller vara lite fulla av sig själva så att de i egenskap av "bättre vetande" röstar på MP är inte heller någon skräll.

Men delar av centrala Hufvudstaden, då...? Vad i MP's politik är det som är så jävla bra för dem...? Förmågan att inte genomskåda symbolpolitiken vittnar om låg bildning såväl som dålig allmänbildning, men ändå...? Köper de Bolunds trams om enda staden där man kan fiska lax rakt av...?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Men delar av centrala Hufvudstaden, då...? Vad i MP's politik är det som är så jävla bra för dem...? Förmågan att inte genomskåda symbolpolitiken vittnar om låg bildning såväl som dålig allmänbildning, men ändå...? Köper de Bolunds trams om enda staden där man kan fiska lax rakt av...?

För mig är det minst sagt jävligt oklart vad uppsidan av ett MP-styre är oavsett var du bor. Det är inte direkt en majoritet av Stockholmarna som jublar över t.ex. Helldéns framfart i regionen, det finns de som gör det men de är ärligt talat ganska lätt räknade.
Det är det som jag på riktigt inte förstår och tror är problematiskt på allvar, det går ju liksom inte att komma åt med debatt eller diskussion om alternativa tankar och lösningar.

Jag tror tyvärr att det bara finns en rimlig förklaring till röstbeteendet. Samma förklaring som dessvärre gäller för många märkliga mänskliga tilltag.
De är helt enkelt dumma i huvudet. Som fan.

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det fanns ju en anledning till att Peter Eriksson hoppade av som språkrör. Han är ju norrlänning och har förståelse för att Sverige är långt och att det inte alltid fungerar praktiskt med extrema åtgärder. Han slutade ju just för att han tyckte det var för mycket extremism i de egna leden...

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det fanns ju en anledning till att Peter Eriksson hoppade av som språkrör. Han är ju norrlänning och har förståelse för att Sverige är långt och att det inte alltid fungerar praktiskt med extrema åtgärder. Han slutade ju just för att han tyckte det var för mycket extremism i de egna leden...

Har inte Peter Eriksson den för MP-politiker mycket avvikande egenskapen att inte vara just dum i huvudet?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är väl ok att vara dum i huvudet. Men varför sådan frenesi från alla håll och kanter i att pracka på andra sina dumihuvudet-saker?
Kör du dina tunga stenar i din pickup och låt mig vara ifred.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Peter Eriksson är ju bosatt i min hemkommun och nog har han väl ganska många drag av att vara en tvättäkta Miljöpartist. Men han är också glesbygdsmänniska på riktigt, med skogsfastighet i snudd på väglöst land.

Det är ju denna kombination som till slut blev omöjlig. Han är själv jägare samtidigt som en högljudd falang inom partiet vill idiotförklara alla som inte är veganer. Han åker själv tusentals mil SUV varje år samtidigt som hans partikamrater vill ha mångdubbelt högre bränslepriser.

MP är helt enkelt inte ett parti för den som vill vara mån om miljön och samtidigt bo och verka i glesbygd.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Lorentz är ledsen för att någon vill ta itu med en minoritetsregering som tror att de kan köra över riksdagen…

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka