Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Inte mer än vad än vad som refererats från nån pressrelease, men jag är övertygad om att det kommer finnas nåt flytande att köpa & hälla i tanken under min resterande livstid i alla fall.
:squid

Det är jag med.
Men ur ett MC och entusiastperspektiv vore det helt briljant om det dessutom var fossilfritt. Debattklimatet kring t.ex. tillgång till banor mm kommer vara extremt mycket enklare då.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Det är jag med.
Men ur ett MC och entusiastperspektiv vore det helt briljant om det dessutom var fossilfritt. Debattklimatet kring t.ex. tillgång till banor mm kommer vara extremt mycket enklare då.
Absolut. Skulle ju göra hela motorhobbyn så mycket mindre kontroversiell framöver!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här kanske skiljer sig från olika delar av landet, i Dorotea finns det nog inte så många skolor att välja på men häromkring desto fler. När jag växte upp i en villaförort till Gävle gick alla i mitt område och det bortanför i samma skola, så varje morgon kl 8 kom det 4 bussar längs med genomfartsvägen och plockade upp både ungar och folk som skulle till sina jobb. Det funkade ju eftersom man inte hade fria skolval, och alla gick i den skola som var närmast. Man hade heller inte några problem med segregation, det blev väldigt blandade klasser.

Men idag, när man har fria val så går man inte i samma skola som sina grannar, som man kanske inte ens känner eftersom man aldrig har naturliga möten. Dessutom blir det ju omöjligt att ha gemensam skollogistik, så på mornarna är det bilköer IN i bostadsområdena, eftersom en överväldigande majoritet skjutsar sina barn till skolan. Så istället för 2 skolbussar är det 200 SUVar som körs fram och tillbaka av stressade föräldrar, med alla risker det för med sig, bortsett från miljöpåverkan.

Tänk om någon politiker kunde tänka ett varv till, och liiiite utanför boxen en enda jävla gång?!
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det kommer helt säkert att kritiseras ändå, men jag är säker på att varje pluspoäng behövs.
Ja för klimat fascismen handlar inte bara om utsläpp utan om allt som stör. Så ljud är också ett bekymmer.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Absolut. Skulle ju göra hela motorhobbyn så mycket mindre kontroversiell framöver!
Inte då, det är buller, det är farligt, det är onödigt och det tar plats från djur/natur/skolor/bostäder/företag osv. och när man skadas så stjäls det sjukvårdsplats...

Att det sedan läggs tid på att maniskt köra runt istället för att bygga vårt samhälle till en ekologisk utopi gör ju att precis ALLT är emot ändå, tänk om det gick att "skörda"denna manin till att verka för samhällets bästa istället.

Vi är bara tillåtna att söka lyckan, att faktiskt vara lyckliga gör oss inproduktiva och värdelösa och skall därför förbjudas!
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det står ju tydligt att energimängden per år räcker. Det har redan konstaterats av samtliga i tråden.

Att infrastrukturen och en elproduktion som klarar av effekttoppar behövs inte? Ringer du regeringen och ber dem ställa in alla planerade utbyggnader av elnätet? MER el behövs inte, osv.

Det är tydligt att mer el behövs och att energimängden på årsbasis är tillräcklig. Om du inte håller med om det så argumentera gärna vidare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det här kanske skiljer sig från olika delar av landet, i Dorotea finns det nog inte så många skolor att välja på men häromkring desto fler. När jag växte upp i en villaförort till Gävle gick alla i mitt område och det bortanför i samma skola, så varje morgon kl 8 kom det 4 bussar längs med genomfartsvägen och plockade upp både ungar och folk som skulle till sina jobb. Det funkade ju eftersom man inte hade fria skolval, och alla gick i den skola som var närmast. Man hade heller inte några problem med segregation, det blev väldigt blandade klasser.

Men idag, när man har fria val så går man inte i samma skola som sina grannar, som man kanske inte ens känner eftersom man aldrig har naturliga möten. Dessutom blir det ju omöjligt att ha gemensam skollogistik, så på mornarna är det bilköer IN i bostadsområdena, eftersom en överväldigande majoritet skjutsar sina barn till skolan. Så istället för 2 skolbussar är det 200 SUVar som körs fram och tillbaka av stressade föräldrar, med alla risker det för med sig, bortsett från miljöpåverkan.

Tänk om någon politiker kunde tänka ett varv till, och liiiite utanför boxen en enda jävla gång?!
Vad är ditt förslag till lösning?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det står ju tydligt att energimängden per år räcker. Det har redan konstaterats av samtliga i tråden.

Att infrastrukturen och en elproduktion som klarar av effekttoppar behövs inte? Ringer du regeringen och ber dem ställa in alla planerade utbyggnader av elnätet? MER el behövs inte, osv.

Det är tydligt att mer el behövs och att energimängden på årsbasis är tillräcklig. Om du inte håller med om det så argumentera gärna vidare.

När du väl förstår vad du försöker diskutera kanske det är någon mening att bemöta dig. Till dess: Må så gott.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är ditt förslag till lösning?
Jag skulle inte ha några problem med att lägga ner det fria skolvalet, kanske tom skrota friskolorna, ha skolbussar/säkra skolvägar, och låta ungarna gå i den närmsta skolan. Jag tror att det skulle vara bättre för både klimat, närmiljö och trafikmiljö än att ungarna äger veganskt en gång i månaden.

Åtminstone i grundskolan, där utbudet ska vara lika för alla. Gymnasieutbildning och eftergymnasial utbildning är två andra saker.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det står ju tydligt att energimängden per år räcker. Det har redan konstaterats av samtliga i tråden.

Att infrastrukturen och en elproduktion som klarar av effekttoppar behövs inte? Ringer du regeringen och ber dem ställa in alla planerade utbyggnader av elnätet? MER el behövs inte, osv.

Det är tydligt att mer el behövs och att energimängden på årsbasis är tillräcklig. Om du inte håller med om det så argumentera gärna vidare.

Hur definierar du mer el?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag skulle inte ha några problem med att lägga ner det fria skolvalet, kanske tom skrota friskolorna, ha skolbussar/säkra skolvägar, och låta ungarna gå i den närmsta skolan. Jag tror att det skulle vara bättre för både klimat, närmiljö och trafikmiljö än att ungarna äger veganskt en gång i månaden.

Åtminstone i grundskolan, där utbudet ska vara lika för alla. Gymnasieutbildning och eftergymnasial utbildning är två andra saker.
Jaha ok. Själv vill jag gärna få välja skola för mina barn men där tycker vi olika. Fair enough. Tror att vänsterpartiet är ensamma med att vilja begränsa det fria skolvalet nu.

Hur definierar du mer el?
Åtgärder som förhindrar elbrist. Min definition av elbrist är: https://www.energiforetagen.se/pres...ar-manga-ansikten--energiforetagen-forklarar/
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det är korrekt att de tar självkostnadspris. Normal vinst för ett företag i den storleken är 8-15%. Det är premien man betalar till aktieägarna för att ge incitament för en effektiv och kvalitetssäker verksamhet. Incitamenten för den statliga verksamheten är mycket lägre.

Antar att du är en som tror att skolan för våra barn är gratis för skattebetalarna bara för att du inte behöver betala något direkt till skolväsendet.
Så vitt jag minns så var den statliga bilprovningen också effektiv och kvalitetssäker (vad betyder det ordet?), man har nog samma regelverk och protokoll oavsett om det är statligt eller privat. Man behöver inte incitament för att göra sitt jobb, se på andra statliga verk som Skatteverket, Trafikverket eller Transportstyrelsen. De sköter alla sina jobb utan att ha några vinstkrav att ta hänsyn till.

Skolan är gratis på så sätt att man inte betalar för att gå i skola. Att det sen finansieras med skattemedel är en annan sak. Avsikten med detta system är skola, vård och omsorg då blir tillgängliga för alla och inte bara för de som kan betala. Vi har valt det systemet eftersom det utjämnar litet av livets orättvisor och gör utbildningen tillgänglig för alla. I slutänden är det något vi alla tjänar på, vem vet vilka talanger som kanske aldrig hade kommit till sin rätt om utbildningen krävde pengar för att vara tillgänglig.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top