Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
se på andra statliga verk som Skatteverket, Trafikverket eller Transportstyrelsen. De sköter alla sina jobb utan att ha några vinstkrav att ta hänsyn till.
Jag håller inte med till 100% och misstänker att det finns fler med den uppfattningen
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Så vitt jag minns så var den statliga bilprovningen också effektiv och kvalitetssäker (vad betyder det ordet?), man har nog samma regelverk och protokoll oavsett om det är statligt eller privat. Man behöver inte incitament för att göra sitt jobb, se på andra statliga verk som Skatteverket, Trafikverket eller Transportstyrelsen. De sköter alla sina jobb utan att ha några vinstkrav att ta hänsyn till.

Skolan är gratis på så sätt att man inte betalar för att gå i skola. Att det sen finansieras med skattemedel är en annan sak. Avsikten med detta system är skola, vård och omsorg då blir tillgängliga för alla och inte bara för de som kan betala. Vi har valt det systemet eftersom det utjämnar litet av livets orättvisor och gör utbildningen tillgänglig för alla. I slutänden är det något vi alla tjänar på, vem vet vilka talanger som kanske aldrig hade kommit till sin rätt om utbildningen krävde pengar för att vara tillgänglig.
Jag säger inte att staten inte kan utföra något bra. Jag säger att det saknas incitament för att göra det bättre och mer kvalitetssäkert. Marknaden har dessa incitament och gör jobbet bättre generellt. Ibland sämre innan marknaden reglerat sig. Att statliga verksamheter jobbar helt utan incitament är felaktigt. De har en budget att förhålla sig till men marknaden är starkare. Bilprovningen gick back många år och fick lösas ut av skattemedel. Således tog de inte självkostnadspris för en besiktning. Hade det varit självkostnadspris så hade de inte gått back.

Skola för barnen tycker jag definitivt ska vara skattefinansierad. Kolla skillnaderna mellan kommunala skolor och privata. De privata har generellt bättre studieresultat, högre lärartäthet och de lyckas göra vinst. De kommunala går oftare back och har sämre studieresultat. På samma budget som de privata. Är ”problemet” med skolornas vinster att skolpengen är för hög eller att de kommunala är ineffektiva?
Jag ser inte skolan som gratis. Jag betalar mycket och gärna till barnens utbildning. Dock är det inte samma som att jag vill betala mer än nödvändigt eller betala för en dåligt utförd tjänst.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Skola för barnen tycker jag definitivt ska vara skattefinansierad. Kolla skillnaderna mellan kommunala skolor och privata. De privata har generellt bättre studieresultat, högre lärartäthet och de lyckas göra vinst. De kommunala går oftare back och har sämre studieresultat. På samma budget som de privata. Är ”problemet” med skolornas vinster att skolpengen är för hög eller att de kommunala är ineffektiva?
Jag ser inte skolan som gratis. Jag betalar mycket och gärna till barnens utbildning. Dock är det inte samma som att jag vill betala mer än nödvändigt eller betala för en dåligt utförd tjänst.
Att betygen är högre i privata skolor säger ju inget om kvaliteten på utbildningen egentligen, utan kan ju till stor del handla om att dom vill verka mer attraktiva för att locka "kunder". Att lärartätheten är högre är inte den bild jag har fått, snarare att dom har stora klasser med så billiga, dvs olegitimerade, lärare som möjligt, eftersom det är så dom kan maximera sina vinster, eftersom dom inte har andra intäkter än skolpengen och bara kan få mer i vinst genom att antingen mosa in fler elever, eller ha så låga utgifter som möjligt, dvs billiga lärare. Vilka lärare är billigast tror du, unga oerfarna/outbildade, eller erfarna med utbildning?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Att betygen är högre i privata skolor säger ju inget om kvaliteten på utbildningen egentligen, utan kan ju till stor del handla om att dom vill verka mer attraktiva för att locka "kunder". Att lärartätheten är högre är inte den bild jag har fått, snarare att dom har stora klasser med så billiga, dvs olegitimerade, lärare som möjligt, eftersom det är så dom kan maximera sina vinster, eftersom dom inte har andra intäkter än skolpengen och bara kan få mer i vinst genom att antingen mosa in fler elever, eller ha så låga utgifter som möjligt, dvs billiga lärare. Vilka lärare är billigast tror du, unga oerfarna/outbildade, eller erfarna med utbildning?
Jag skrev skolresultat, inte betyg. Nationella prov är en bra indikator. De visar att elever på privata skolor presterar bättre. Är inte prestationen det viktigaste? Ska man då satsa på kommunala skolor som kostar skattebetalarna mer och levererar en sämre tjänst? Inte enligt mig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skrev skolresultat, inte betyg. Nationella prov är en bra indikator. De visar att elever på privata skolor presterar bättre. Är inte prestationen det viktigaste? Ska man då satsa på kommunala skolor som kostar skattebetalarna mer och levererar en sämre tjänst? Inte enligt mig.
På vilket sätt kostar en kommunal skola mer? Att dom har en utbildning som matchar provresultaten behöver ju inte betyda högre kvalitet eller att den bättre matchar behovet: https://www.dagensarena.se/innehall/friskolor-hogre-betyg-samre-prestation/

Ska vi privatisera vägnätet också? Polis, räddningstjänst, sjukvård? Helt ta bort den allmänna pensionen? Privatisera hela elförsörjningen, så att den också blir effektiv?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ok, låter logiskt. Vem gjorde det då?
Det får den personen svara för.
På vilket sätt kostar en kommunal skola mer?

Ska vi privatisera vägnätet också? Polis, räddningstjänst, sjukvård? Helt ta bort den allmänna pensionen? Privatisera hela elförsörjningen, så att den också blir effektiv?
Den kostar mer när kommunen måste gå in med ytterligare resurser när skolan går back. Inte ovanligt. Finns även statliga resurser som går till kommunala skolor i utanförskapsområden.

Nu är det ju inte tal om att privatisera finansieringen av skolsystemet, bara att privata aktörer ska få verka inom den offentligt finansierade sfären. Jag står fast vid att skola för barnen ska finansieras via skattesedeln. Om du vill förbjuda eldsjälar från att starta en skola eller att föräldrar inte ska få välja var deras barn ska gå i skolan så fine. Tyck det. Jag håller inte med.

Vill du att jag ändå svarar på frågor om vilka andra samhällsfunktioner som ska privatiseras så svarar jag gärna, men då går vi ännu mer OT.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det får den personen svara för.

Det skulle ju också kunna vara så att det inte har hänt. I så fall känns det lite som att din argumentation är en aning tunn.
Var det inte du som nyligen sa att det argumenten är det centrala för dig?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det skulle ju också kunna vara så att det inte har hänt. I så fall känns det lite som att din argumentation är en aning tunn.
Var det inte du som nyligen sa att det argumenten är det centrala för dig?
Tro det om du vill. Eller så går du tillbaka några sidor i denna tråden så ser du.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Tro det om du vill. Eller så går du tillbaka några sidor i denna tråden så ser du.

Både du och jag vet att det inte har hänt att någon påstått att med en lastbalanseringsmojäng (den definitionen har nog bara du använt) löser alla former av problematik angående elförsörjning.

Om det va det centrala i din argumentation är jag besviken.
Jag tror fortfarande att du kan bättre.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Både du och jag vet att det inte har hänt att någon påstått att med en lastbalanseringsmojäng (den definitionen har nog bara du använt) löser alla former av problematik angående elförsörjning.

Om det va det centrala i din argumentation är jag besviken.
Jag tror fortfarande att du kan bättre.
Det var det som sades. Inte jag som hittat på. Sök på lastbalanseringsmojäng i tråden och läs sidorna innan och efter för kontext. Vill du inte så slipp. Bra att du i alla fall inte tror att lastbalanseringsmojänger är den enda lösningen för elektrifieringen nu och i framtiden.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag håller inte med till 100% och misstänker att det finns fler med den uppfattningen
Det är klart att man kan få bättre service om man betalar mer men detta med köer och väntetider verkar gälla all verksamhet idag. Man kan ju hamna i rejäla köer även hos Comviq, Tele2 eller Bredbandsbolaget. Det är inte heller bara att knalla in på Cityakuten eller Aleris och tro att man ska få omedelbar hjälp. Vinstintresse är ett bra incitament för att ge god service, men det är också ett incitament för besparingar på både personal och utrustning. Annars blir det ingen vinst, och vad är då meningen med verksamheten?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är klart att man kan få bättre service om man betalar mer men detta med köer och väntetider verkar gälla all verksamhet idag. Man kan ju hamna i rejäla köer även hos Comviq, Tele2 eller Bredbandsbolaget. Det är inte heller bara att knalla in på Cityakuten eller Aleris och tro att man ska få omedelbar hjälp. Vinstintresse är ett bra incitament för att ge god service, men det är också ett incitament för besparingar på både personal och utrustning. Annars blir det ingen vinst, och vad är då meningen med verksamheten?
Med en marknad kan du gå till företag som har kortare köer om du betalar för dig. Det är inte svårt att göra vinst på korta kötider om man tar mer betalt för tjänsten, givet att det finns betalande kunder.

Det bästa med statliga verksamheter är att om du inte är nöjd så kan du byta till… inget annat. One size fits all.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag säger inte att staten inte kan utföra något bra. Jag säger att det saknas incitament för att göra det bättre och mer kvalitetssäkert. Marknaden har dessa incitament och gör jobbet bättre generellt. Ibland sämre innan marknaden reglerat sig. Att statliga verksamheter jobbar helt utan incitament är felaktigt. De har en budget att förhålla sig till men marknaden är starkare. Bilprovningen gick back många år och fick lösas ut av skattemedel. Således tog de inte självkostnadspris för en besiktning. Hade det varit självkostnadspris så hade de inte gått back.
Tanken bakom statligt och kommunal verksamhet är att det ska vara en service till medborgarna, som antingen finansieras med avgifter eller med skattemedel. Oavsett vilket så ska man inte ta ut mer i avgift än vad verksamheten kostar. I och med att man inte behöver göra vinst på verksamheten bör detta vara det billigaste alternativet, man betalar för det man får helt enkelt.

Skola för barnen tycker jag definitivt ska vara skattefinansierad. Kolla skillnaderna mellan kommunala skolor och privata. De privata har generellt bättre studieresultat, högre lärartäthet och de lyckas göra vinst. De kommunala går oftare back och har sämre studieresultat. På samma budget som de privata. Är ”problemet” med skolornas vinster att skolpengen är för hög eller att de kommunala är ineffektiva?
Det är lite svårbedömt. Vad jag vet så har privata skolor lägre lärartäthet, lärare kostar pengar och ju färre lärare desto högre vinst. Det är sant att privata skolor har högre betyg, men det kan ju bero på att höga betyg generellt lockar fler elever. Här finns ett incitament att sätta betyg i överkant.
De privata skolorna har också andra regler som ger dem lägre kostnader: de kan vägra att ta elever med "särskilda behov" som kostar pengar, de etablerar sig gärna i socialt starka områden med elevunderlag med goda förutsättningar. Kommunala skolor måste enligt lag ta emot alla elever, vilket ger högre kostnader för skolan.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det var det som sades. Inte jag som hittat på. Sök på lastbalanseringsmojäng i tråden och läs sidorna innan och efter för kontext. Vill du inte så slipp. Bra att du i alla fall inte tror att lastbalanseringsmojänger är den enda lösningen för elektrifieringen nu och i framtiden.

Dina argument är alltså någon annans kontext gällande mojänger?
Jag tänker inte ägna mig åt att stärka din mycket vaga icke sammansatta referens, vill du ta dig från en solklar återvändsgränd av skitsnack får du leta och mecka själv.
Återigen, du kan bättre. Tror jag...
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Med en marknad kan du gå till företag som har kortare köer om du betalar för dig. Det är inte svårt att göra vinst på korta kötider om man tar mer betalt för tjänsten, givet att det finns betalande kunder.

Det bästa med statliga verksamheter är att om du inte är nöjd så kan du byta till… inget annat. One size fits all.
Visst kan man byta, men till vad? Om du inte är nöjd med servicen, hur vet du vad du ska byta till? Det vet du inte. Jag har en äldre släkting som bytt hemtjänstföretag ett antal gånger, och det blir bara värre. Något företag kan vara bra de första veckorna, men sen blir det färre personal och sämre. De privata betalar dåliga löner och har hög personalomsättning och illa utbildad personal, eftersom de är billigare. Samma som med privatdrivna skolor, det har fler outbildade lärare än kommunala skolor eftersom outbildad personal kostar mindre att anställa.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top