Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Lorentz är ledsen för att någon vill ta itu med en minoritetsregering som tror att de kan köra över riksdagen…


Lorentz uppfyller däremot tveklöst alla kriterier beträffande huvudinnehåll.
Men visst är demokrati skit. Sådana simpla detaljer kan givetvis inte stå i vägen för Tovatts geniala framfart.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jo, mina vänner runt Arlandatrakten och i Roslagen har inte heller särskilt mycket till övers för firma Bolund och Stenevi. De flesta av dem bor lantligt och även om de inte har mer än en timme till Centralstationen så har de i alla fall inte dygnetruntöppna apotek, Seven Eleven, tunnelbanestation eller pendeltågsstation runt knuten och vansinnet med elsparkcyklar överallt har inte riktigt nått deras breddgrader...
Fast många av dom som bor mitt i smeten äter färska grönsaker som flygs hit från hela världen, apelsinjuice som kommer från odlingar på skövlad regnskog och flyger till Thailand för att ölen är billig och för att leva i samklang med naturen.
För mig är det minst sagt jävligt oklart vad uppsidan av ett MP-styre är oavsett var du bor. Det är inte direkt en majoritet av Stockholmarna som jublar över t.ex. Helldéns framfart i regionen, det finns de som gör det men de är ärligt talat ganska lätt räknade.
Det är det som jag på riktigt inte förstår och tror är problematiskt på allvar, det går ju liksom inte att komma åt med debatt eller diskussion om alternativa tankar och lösningar.
Jag är visserligen cyklist, men jag gillar heller inte Helldén, han gör ett PR-stunt och visar vilken fantastisk cykelbana dom har byggt på ett ställe, 200m stump. Sen byggs resten av infran om för att gynna bilism och cykelbanorna används som förvaringsytor, så att alla får tränga ihop sig på det som blev över :huvet
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hoppas de rättrogna miljöpartisterna inte läst Tom Clancys Täcknamn Rainbow (Rainbow Six)

Ekoterrorism med ambitioner...

Ja, boken varpå det utmärkta dataspelet baseras på.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Alltså inkluderat minusposten i statskassan som bilprovningen skapade.
Det där är fel.
När det begav sig så vill jag minnas att Bilprovningen inte alls gick back, utan hade som krav på sig att gå runt, vilket de gjorde, så det behövdes inte skattemedel för att få det att rulla. Kollade senaste rapporten från 2020 och det verkar fortfarande vara fallet. De går runt om än med marginell vinst.
Ja dom hade som krav att gå runt och det gjordes till och med en artikel att bilprovningen gjorde onödigt stora vinster vilket låg utanför deras mål.
Artikelns huvudsyfte var att belysa det där sidoprojektet med att många svenskar bodde i Spanien på vintern och att dom kunde få problem med körförbud, så Bilprovningen gjorde helt enkelt en fullutrustad buss eller om det var en lastbil och så blåste man på försök ner till Spanien och gav möjlighet att besikta svenska fordon. En helt vansinnig ide, men i artikeln vill jag minnas att det försöket hade kopplingar till deras problem med stora vinster.

En lägre avgift kan jag tycka hade varit ett lättare sätt att lösa det på.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det där är fel.

Ja dom hade som krav att gå runt och det gjordes till och med en artikel att bilprovningen gjorde onödigt stora vinster vilket låg utanför deras mål.
Artikelns huvudsyfte var att belysa det där sidoprojektet med att många svenskar bodde i Spanien på vintern och att dom kunde få problem med körförbud, så Bilprovningen gjorde helt enkelt en fullutrustad buss eller om det var en lastbil och så blåste man på försök ner till Spanien och gav möjlighet att besikta svenska fordon. En helt vansinnig ide, men i artikeln vill jag minnas att det försöket hade kopplingar till deras problem med stora vinster.

En lägre avgift kan jag tycka hade varit ett lättare sätt att lösa det på.
Din anekdot om Bilprovningens Spanienturné är ett lysande exempel på hur fel det blir när staten leker affär.
I denna artikeln framgår att de gjorde förlust både 2008 och 2009. De har gått back många år men inte alla. Totalen är förlust. Kolla artikeln. 384,5 MSEK i omsättning, 350,4 MSEK i förlust. Länka gärna till en källa som kan backa upp ditt påstående om ”onödigt stora vinster”.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fast många av dom som bor mitt i smeten äter färska grönsaker som flygs hit från hela världen, apelsinjuice som kommer från odlingar på skövlad regnskog och flyger till Thailand för att ölen är billig och för att leva i samklang med naturen.

Jo, jag kan gissa att där finns en och annan kavajförsedd kotlettfrilla som gärna skaffar sig gott samvete genom att lägga en röst på MP. MP vill ju så väl när de propagerar för höjda bensinpriser och det känns ju att luften blir renare i staden där man kan fiska lax...I nästa andetag drar de ner till Östermalmshallen för att komplettera sin sushi med sjögräs som flugits in från Japan...

Bilprovningen gjorde helt enkelt en fullutrustad buss eller om det var en lastbil och så blåste man på försök ner till Spanien och gav möjlighet att besikta svenska fordon.

Lugn och fin, du får inte rucka på vissa debattörers bestämda uppfattning att ett icke-privat och icke-vinstdrivande företag alltid erbjuder usel service...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om jag tvingar alla att köpa toalettpapper och sedan ser till att jag är den enda som får sälja toalettpapper så tror jag att jag kan göra vinst.
Har inget med service att göra. Det är det som är så bra, jag har inget behov att att bry mig om sånt som kundservice, jag har återkommande kunder iaf.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lugn och fin, du får inte rucka på vissa debattörers bestämda uppfattning att ett icke-privat och icke-vinstdrivande företag alltid erbjuder usel service...
Givet att skrönan stämmer, tycker du det är väl investerade skattepengar att besiktiga fordon för de som är på långsemester utomlands?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Din anekdot om Bilprovningens Spanienturné är ett lysande exempel på hur fel det blir när staten leker affär.
I denna artikeln framgår att de gjorde förlust både 2008 och 2009. De har gått back många år men inte alla. Totalen är förlust. Kolla artikeln. 384,5 MSEK i omsättning, 350,4 MSEK i förlust. Länka gärna till en källa som kan backa upp ditt påstående om ”onödigt stora vinster”.
Oavsett vinst eller förlust så behöver statliga företag inte ta ut mer än vad verksamheten kostar att driva, alltså självkostnadspris. Inga aktieägare behöver bli rika på verksamheten. Sen bilprovningen privatiserades för tio år sedan har priset för en kontrollbesiktning ökat från ca 300kr till ca 500kr idag. Den s k "konkurrensen" har inte gjort det billigare, vilken marknadskrafternas förespråkare brukar hävda.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Oavsett vinst eller förlust så behöver statliga företag inte ta ut mer än vad verksamheten kostar att driva, alltså självkostnadspris. Inga aktieägare behöver bli rika på verksamheten. Sen bilprovningen privatiserades för tio år sedan har priset för en kontrollbesiktning ökat från ca 300kr till ca 500kr idag. Den s k "konkurrensen" har inte gjort det billigare, vilken marknadskrafternas förespråkare brukar hävda.
Det är korrekt att de tar självkostnadspris. Normal vinst för ett företag i den storleken är 8-15%. Det är premien man betalar till aktieägarna för att ge incitament för en effektiv och kvalitetssäker verksamhet. Incitamenten för den statliga verksamheten är mycket lägre.

Har du missat att staten fått skjuta till resurser till Bilprovningen? De gick lika mycket back som de omsatte 2009. Vem tror du betalade mellanskillnaden? Skattebetalarna såklart. Sen att du bara ser prislappen du personligen betalar är helt irrelevant. Priset numera är marknadsmässigt. I snitt är totalkostnaden för en besiktning billigare nu än då. Tillgängligheten har generellt sett blivit bättre med fler stationer och fler lediga tider. Sen kan tillgängligheten blivit lite sämre i de områden där folk inte vill betala för servicen, ja, men det handlar mest om områden som redan är kraftigt subventionerade med regional nedsättning av arbetsgivaravgifter, stödpaket med mera.

Antar att du är en som tror att skolan för våra barn är gratis för skattebetalarna bara för att du inte behöver betala något direkt till skolväsendet.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Givet att skrönan stämmer, tycker du det är väl investerade skattepengar att besiktiga fordon för de som är på långsemester utomlands?

Det känns som att jag redan har svarat på den frågan för flera veckor sedan...?

Återigen - jag tycker att det låter som en alldeles utmärkt ide att blåsa lite skattepengar även på saker som ligger långt utanför Hufvudstaden. Kanske få lite balans i användandet av skattepengar, så att inte allt går åt till Hufvudstadens socialbudget och gigantiska infrastrukturprojekt enbart i syfte att transportera tämligen värdelösa människor...?

Du verkar ju vara av den bestämda uppfattningen att Hufvudstaden är landets motor och att allt annat är tärande verksamhet. Vakna upp och börja gärna med att läsa på vad som menas med ett fungerande samhälle.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det känns som att jag redan har svarat på den frågan för flera veckor sedan...?

Återigen - jag tycker att det låter som en alldeles utmärkt ide att blåsa lite skattepengar även på saker som ligger långt utanför Hufvudstaden. Kanske få lite balans i användandet av skattepengar, så att inte allt går åt till Hufvudstadens socialbudget och gigantiska infrastrukturprojekt enbart i syfte att transportera tämligen värdelösa människor...?

Du verkar ju vara av den bestämda uppfattningen att Hufvudstaden är landets motor och att allt annat är tärande verksamhet. Vakna upp och börja gärna med att läsa på vad som menas med ett fungerande samhälle.
Du svarade på en annan fråga förra veckan gällande subventioner av dina besiktningsbesök. Nu tycker du det är en bra idé att staten letar upp bilägare på semester utomlands för att besiktiga deras bilar. Fair enough, jag håller inte med. När folk väntar på operation för cancer så kan de i alla fall trösta sig med att några får bilen besiktigad under semestern utan extra kostnad.

Gällande balansen i användandet av skattepengar så är den redan till fördel för glesbygd. De får mycket mer skattekronor per innvånare än Stockholmare. Eller menar du att Dorotea och Stockholm ska ha lika stor budget? Du vill ha mer. Du vill att jag betalar, jag fattar det.

Jag är inte Stockholmare, jag ser inte det som landets motor. Dock ser jag att de finansierar hålor på vischan. Det är orättvist och det ger inga incitament till förbättring av misskötta kommuner. Jag tror inte Norrland går under utan stödet från Stockholm, tror du det?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ärligt talat, är det någon av er som känner att någon som helst osäkerhet angående vad i princip alla tycker i den frågan?

Mitt i förra bilprovningsjiddret försökte jag höra mig för om någon hade koll på Porsches kommande fossilfria bränsle, men det drunknade nog i annat.
Har någon koll på det?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ärligt talat, är det någon av er som känner att någon som helst osäkerhet angående vad i princip alla tycker i den frågan?

Mitt i förra bilprovningsjiddret försökte jag höra mig för om någon hade koll på Porsches kommande fossilfria bränsle, men det drunknade nog i annat.
Har någon koll på det?
Sant.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Gällande balansen i användandet av skattepengar så är den redan till fördel för glesbygd. De får mycket mer skattekronor per innvånare än Stockholmare. Eller menar du att Dorotea och Stockholm ska ha lika stor budget?

Ska vi ta det ytterligare en gång...?

Jag vill att även människan som bor i Dorotea ska ha ett liv värdigt en samhällsmedborgare. Människan i Dorotea betalar också skatt, men ser i dagsläget en samhällsservice som minskar i rekordfart, samtidigt som skattepengar blåses på gigantiska infrastrukturprojekt i storstadsområdena.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ska vi ta det ytterligare en gång...?

Jag vill att även människan som bor i Dorotea ska ha ett liv värdigt en samhällsmedborgare. Människan i Dorotea betalar också skatt, men ser i dagsläget en samhällsservice som minskar i rekordfart, samtidigt som skattepengar blåses på gigantiska infrastrukturprojekt i storstadsområdena.

Och människan ifråga betalar MER skatt dessutom….
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ska vi ta det ytterligare en gång...?

Jag vill att även människan som bor i Dorotea ska ha ett liv värdigt en samhällsmedborgare. Människan i Dorotea betalar också skatt, men ser i dagsläget en samhällsservice som minskar i rekordfart, samtidigt som skattepengar blåses på gigantiska infrastrukturprojekt i storstadsområdena.
Jo ett värdigt liv ställer jag också upp på. På vilka orter i Sverige menar du det bor människor som inte lever ett värdigt liv? Förstår att definitionen av värdigt skiljer sig åt. De platser jag inte tycker är värdiga är stortstadsgetton med 50% utlandsfödda och lika stor arbetslöshet. Vill jag ge dem min lön för att de ska fortsätta vara arbetslösa och parasitera på de arbetande? Nej, jag tycker man bör riva eländet och skicka hem de som inte kan försörja sig.

I norrlandsorterna är andelen utlandsfödda betydligt lägre men många kommuner har hög arbetslöshet i kombination med slösaktiga vänsterpolitiker. Det vill inte jag betala för. De får snällt flytta dit jobben finns.

Vet du hur stor andel av kommunerna som går med plus och bidrar till andra kommuner med sitt välstånd står politiskt? 0% leds av vänsterblocket, 100% leds av högerblocket. Olycklig slump som inte faller väl in i din agenda. Kolla din egen kommun. blir försörjda av Stockholm, vänsterstyre, största arbetsgivarna är offentlig samhällsservice, inte företag. Andelen företag kontra offentlig verksamhet är rekordlåg. Testa att locka arbetsgivare istället.
Och människan ifråga betalar MER skatt dessutom….
Fel igen. Dorotea omfattas av regional nedsättning av arbetsgivaravgiften. 30% nedsättningen. Arbetsgivaravgiften är en del av totala löneutrymmet.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Mitt i förra bilprovningsjiddret försökte jag höra mig för om någon hade koll på Porsches kommande fossilfria bränsle, men det drunknade nog i annat.
Har någon koll på det?
Inte mer än vad än vad som refererats från nån pressrelease, men jag är övertygad om att det kommer finnas nåt flytande att köpa & hälla i tanken under min resterande livstid i alla fall.
:squid
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top