Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ni alla vet att jag spetsar till lite så klart! :kramaJag vill gärna köra skoter, och det är ju bara att glömma här nere. Norra Sverige är fantastiskt, det tycker jag varje gång jag hälsar på!

Slog mig häromdagen att "fan, det är ju november!", det var svårt att känna så med 12 grader och växlande molnighet. Det brukar vara någon vecka i januari/februari då jag inte kör hoj, annars är det bara att köra på, visst, det kanske inte blir så många nöjesturer, men någon klämmer jag alltid in.

Med bro/rondellrenoveringen på Inre Ringvägen här i stan som ska pågå till jul så är det ett ännu lättare val när jag ska till jobbet - det heter ju som sagt "bilkö" och inget annat. :tungan

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Den där snubben Hellden samt den där fjanten Lorentz är ju farliga på riktigt. Deras extremism har ju inga hämningar och de verkar ju ha ett fast väljarstöd hos någonstans mellan fem och tio procent av alla hjärndöda Stockholmare och det har ju visat sig räcka för att ta sig in i riksdag såväl som regering.

Vi får verkligen hoppas att resten av det svenska folket tar sitt ansvar en söndag om sådär tio månader. Jag drömmer redan om ett politiskt landskap utan MP och L. Så lungt och tyst det kommer att bli…!

Jag håller förvisso med dig helt och hållet beträffande herrarna ovan, men det känns lite som att du lägger inte helt hälsosam del av dina tankar på att hata Stockholmare och huvudstaden?
Är det verkligen pudelns kärna i problembeskrivningen?

Bör kanske tillägga att jag själv inte är Stockholmare och kommer aldrig att bli.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag håller förvisso med dig helt och hållet beträffande herrarna ovan, men det känns lite som att du lägger inte helt hälsosam del av dina tankar på att hata Stockholmare och huvudstaden?

Om vi ser till kärninnehållet i den här tråden - Miljöpartiet - så är ju Hufvudstadsborna tyvärr orsaken till att de sitter i regeringen. Fram tills dess att Hufvudstadens röster var räknade så hade Miljöpartiet måttliga 3.6-3.7 procent av rösterna. Efter att man räknat de största distrikten i Hufvudstaden hoppade de upp på 4.3 procent.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att en förhållandevis stor andel av Hufvudstadsborna behöver få lite välförtjänt skit. De brukar vara snabba med att kritisera glesbygden för att rösta rött. Nu är de själva orsaken till att vi har en regering som är en rödgrön röra, utan att de riktigt fattar det.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Om vi ser till kärninnehållet i den här tråden - Miljöpartiet - så är ju Hufvudstadsborna tyvärr orsaken till att de sitter i regeringen. Fram tills dess att Hufvudstadens röster var räknade så hade Miljöpartiet måttliga 3.6-3.7 procent av rösterna. Efter att man räknat de största distrikten i Hufvudstaden hoppade de upp på 4.3 procent.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att en förhållandevis stor andel av Hufvudstadsborna behöver få lite välförtjänt skit. De brukar vara snabba med att kritisera glesbygden för att rösta rött. Nu är de själva orsaken till att vi har en regering som är en rödgrön röra, utan att de riktigt fattar det.

Där har du möjligen en liten poäng. Men det är förhoppningsvis på återgående efter Helldéns härjningar.
Själv har jag lite svårt för den lokalpatriotiska modellen som mest verkar gå ut på att döma alla som inte bor i samma avkrok som man själv gör. Eller i vart fall i närheten. Eller i vart fall där det är samma klimat. Eller i vart fall det det är lika lantligt/stadslikt. Osv...

Som om resten av världen idogt försökt att bosätta sig precis där men misslyckats.

Mest tröttsamt då alla vet att det är rätt grundlöst. Om man nu inte haft väldig otur i sina egna empiriska studier tidigare i livet. Eller är rätt enfaldig,

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Obs att M och Mp styr tillsammans i Stockholm och det är därför som Hellden får inflytandet över trafiken. Och M över den offentliga sjukvården i länet.

Det hade kanske varit bättre tvärtom.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Obs att M och Mp styr tillsammans i Stockholm och det är därför som Hellden får inflytandet över trafiken. Och M över den offentliga sjukvården i länet.

Det hade kanske varit bättre tvärtom.
Nja, Helldén är kommunpolitiker, och Mp styr Stockholmstad tillsammans med M, L, C och KD. Sjukvården bedrivs däremot av Region Stockholm, före detta Stockholms läns landsting, precis som i resten av Sverige.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Där har du möjligen en liten poäng. Men det är förhoppningsvis på återgående efter Helldéns härjningar.
Själv har jag lite svårt för den lokalpatriotiska modellen som mest verkar gå ut på att döma alla som inte bor i samma avkrok som man själv gör. Eller i vart fall i närheten. Eller i vart fall där det är samma klimat. Eller i vart fall det det är lika lantligt/stadslikt. Osv...

Som om resten av världen idogt försökt att bosätta sig precis där men misslyckats.

Mest tröttsamt då alla vet att det är rätt grundlöst. Om man nu inte haft väldig otur i sina egna empiriska studier tidigare i livet. Eller är rätt enfaldig,
Haha jag kanske är läser in för mycket här - men menar du att jag är "rätt enfaldig" för att jag ur ett särintresse (vårt mc-körande) förordar att bo där det är mindre snö och kallt än där det är mer snö och kallt? :rofl

I så fall fortsätter jag gladeligen med min enfaldighet ut och kör hoj och är glad i min dumhet. 12 grader i morse - regnigt och grått - men 12 grader. Det tog mig 17 minuter att köra 12 km i morgontrafiken på hojen här i Malmö. :banana

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det tog mig 17 minuter att köra 12 km i morgontrafiken på hojen här i Malmö.
Det tar mig 30 minuter att åka 40km till jobbet - vilket jag inte gjort på snart två år iom work@home. Bring it on soppapriset, bring it on. Slipper tanka bilen för 3k varje månad. För det kommer man 340 mil på hojen och det blir ca 90 mil krokväg per helg! :tummenupp

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Det tar mig 30 minuter att åka 40km till jobbet - vilket jag inte gjort på snart två år iom work@home. Bring it on soppapriset, bring it on. Slipper tanka bilen för 3k varje månad. För det kommer man 340 mil på hojen och det blir ca 90 mil krokväg per helg! :tummenupp
Det är ju också bra - jag trivs dock inte med att jobba hemma för mycket, plus att många delar av mitt arbete inte går att göra på distans. Men! Jag är inte måndag - fredag - kontorstidsbunden, utan gör som jag vill och som det behövs, vilket innebär att jag i regel inte kör fram och tillbaka till jobbet varje dag.

Men om jag kör alla jobbdagarna under en månad, 20 dagar och behöver 0,5 liter soppa per mil x 2,5 mil så kostar det mig en femhunka, med dagens soppapris och V-Power (för det måste jag ju ha :dummer:rofl). Det är inget att gnälla över, och det är fullständigt omöjligt att åka så billigt kollektivt.

Ja jag vet - jag räknar inte med alla kostnaderna - men de har jag ju ändå. Jag sliter inte däck och bromsar i någon större utsträckning på ringvägen direkt, det gör jag på mina kursdagar med SMC, mina resor och nöjesturer.

Alltså - för mig är mc-pendling till arbetet väldigt billigt!

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Haha jag kanske är läser in för mycket här - men menar du att jag är "rätt enfaldig" för att jag ur ett särintresse (vårt mc-körande) förordar att bo där det är mindre snö och kallt än där det är mer snö och kallt? :rofl

I så fall fortsätter jag gladeligen med min enfaldighet ut och kör hoj och är glad i min dumhet. 12 grader i morse - regnigt och grått - men 12 grader. Det tog mig 17 minuter att köra 12 km i morgontrafiken på hojen här i Malmö. :banana

Nä, jag menar att det är rätt enfaldigt att tro sig veta hur andra människor tänker, resonerar och fungerar på underlag av var de bor. Än värre om man tror att man tillhör de få utvalda som valt rätt och att de som bor annanstans bara inte förstått det geniala i ens egna val. Som ofta inte ens är ett val utan snarare ett arv.

Tjatar man dessutom om det som den nästan enda orsaken till allt man är missnöjd med i världen. T.ex. i en lång, lång rad inlägg på ett forum, då kan det lätt bli så att det kloka man själv egentligen har att säga döljs bakom enfaldigheten.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nä, jag menar att det är rätt enfaldigt att tro sig veta hur andra människor tänker, resonerar och fungerar på underlag av var de bor. Än värre om man tror att man tillhör de få utvalda som valt rätt och att de som bor annanstans bara inte förstått det geniala i ens egna val. Som ofta inte ens är ett val utan snarare ett arv.

Tjatar man dessutom om det som den nästan enda orsaken till allt man är missnöjd med i världen. T.ex. i en lång, lång rad inlägg på ett forum, då kan det lätt bli så att det kloka man själv egentligen har att säga döljs bakom enfaldigheten.
Nu försvarar jag inte Alatalo, men mycket av debatten i Sverige handlar om att man ska tunnelbanan istället för bilen, eller åtminstone bussen. Det förutsätts på något vis att man har några kilometer till jobbet, och en väl utbyggd kollektivtrafik, som passar allt och alla, från ensamstående föräldrar till skiftjobbare och långpendlare. Ja, det går ju att lösa det med att köpa en ny bil också så klart, och skrota den gamla för miljöns skull.

Precis som för Per Bolund, som inte har tid att ta tåget utan måste flyga, så har inte alla utanför tullarna tid att ta bussen, eller råd att köpa den bil som är PK just nu. Men politiken styrs lik förbannat av dom som bor innanför tullarna, och dom vägrar se till landet som helhet. Visst, många av företagen inom tullarna drar in enorma summor pengar, men dom producerar vare sig energi, mat eller byggmaterial, så resten av Sverige måste trots allt också fungera.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Nu försvarar jag inte Alatalo, men mycket av debatten i Sverige handlar om att man ska tunnelbanan istället för bilen, eller åtminstone bussen. Det förutsätts på något vis att man har några kilometer till jobbet, och en väl utbyggd kollektivtrafik, som passar allt och alla, från ensamstående föräldrar till skiftjobbare och långpendlare. Ja, det går ju att lösa det med att köpa en ny bil också så klart, och skrota den gamla för miljöns skull.

Precis som för Per Bolund, som inte har tid att ta tåget utan måste flyga, så har inte alla utanför tullarna tid att ta bussen, eller råd att köpa den bil som är PK just nu. Men politiken styrs lik förbannat av dom som bor innanför tullarna, och dom vägrar se till landet som helhet. Visst, många av företagen inom tullarna drar in enorma summor pengar, men dom producerar vare sig energi, mat eller byggmaterial, så resten av Sverige måste trots allt också fungera.

Trodde att jag vart tydlig med att jag på intet sätt ser en miljöpartistisk politik förd utifrån en enskild region/stad/gata/byhåla som något positivt.

Att vi har en journalistkår i framförallt PS som är Stockholmsbaserad till stora delar och har lite bekymmer med vidsyntheten är inte heller det en nyhet. De basunerar givetvis ut de delar de förstår eller relaterar till av det huvudlösa som Bolund & co säger och gör.

Att det på något sätt skulle beskriva mentaliteten hos gemene Stockholmare, eller för all del någon annan grupp alls, är rent nonsens i ett aningens enfaldigt resonemang.
Det var min poäng.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj

Huvudet på spiken!

Det tar tre gånger så lång tid för mig att ta bussen till jobbet än att köra bil. Ett månadskort hos Skånetrafiken med stadsbussar i Malmö kostar 550 kr, det är vad jag max har i bensin varje månad på hojen.

Vi hade ett möte med kommunpolitikerna i mitt bostadsområde förra året - det var ganska komiskt när kommunalrådet vevade ned rutan och undrade var man kunde parkera, varvid en av oss sade "men tog du inte cykeln?" för det är ju det vi har fått höra när vi påpekar att det inte finns parkering, varje gång, i varje skrivelse eller debatt. :) Han körde samma ursäkt som vi "ska hämta barn". Man bara storknar, liksom verkligen?

Är man verkligen så långt från verkligheten bara för att man är kommunalråd, så att man inte förstår att det är fler som har barn, vill komma hem i tid osv?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Huvudet på spiken!

Det tar tre gånger så lång tid för mig att ta bussen till jobbet än att köra bil. Ett månadskort hos Skånetrafiken med stadsbussar i Malmö kostar 550 kr, det är vad jag max har i bensin varje månad på hojen.

Vi hade ett möte med kommunpolitikerna i mitt bostadsområde förra året - det var ganska komiskt när kommunalrådet vevade ned rutan och undrade var man kunde parkera, varvid en av oss sade "men tog du inte cykeln?" för det är ju det vi har fått höra när vi påpekar att det inte finns parkering, varje gång, i varje skrivelse eller debatt. :) Han körde samma ursäkt som vi "ska hämta barn". Man bara storknar, liksom verkligen?

Är man verkligen så långt från verkligheten bara för att man är kommunalråd, så att man inte förstår att det är fler som har barn, vill komma hem i tid osv?

Det är väl huvudproblematiken. Det är med få undantag någon annan som ska uppoffra sig för den goda saken.
Överstepräst Bolund själv flög som bekant till Glasgow och tillbaka nyligen med förklaringen att hans schema inte går ihop annars. Alla andras scheman har alltså mycket mer plats och de flyger till vardags av ren lättja, illvilja eller dumhet?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Det är väl huvudproblematiken. Det är med få undantag någon annan som ska uppoffra sig för den goda saken.
Överstepräst Bolund själv flög som bekant till Glasgow och tillbaka nyligen med förklaringen att hans schema inte går ihop annars. Alla andras scheman har alltså mycket mer plats och de flyger till vardags av ren lättja, illvilja eller dumhet?
Verkligen - och om inte våra politiker och beslutsfattare föregår med exempel så kommer heller inte folket att ändra sig, givetvis och med all rätt.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Gör det förbjudna nu, hoppar in i tråden utan att läst allt. Slå mig den som vill men orkar inte läsa 1 miljard inlägg. :2cool

Är det så att våra hojar ska skickas på skroten om 8 år? ( eller musuem )
Även alla andra fyrhjuliga fossila fordon?
Ingen större idé snart att byta hoj utan köra dom man har tills dom är helt slut i så fall.

Eller vad tror ni andra, 8 år känns inte så långt bort.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En idealistisk musikerkamrat är övertygad miljövän och flyger tex aldrig. Begagnade kläder, fairphone, vegetarisk mat som han lagar själv osv.

Därtill har han den mycket sympatiska egenskapen att han lever som han lär och pådyvlar inte andra sin övertygelse. För detta åtnjuter han min stora respekt, fastän jag kör bensinslukande Landcruiser, jagar, äter en myckenhet kött och inte har några som helst problem med att flyga om jag ändå måste (vilket är sällan).

För hans del innebär det att han åker tåg på turnéer där vi andra flyger, vilket tar honom i genomsnitt två dagar extra om vi tex han konsert i Tyskland. Han har tid, säger han.

Rekordet var nog på en Brasilienturné. Han tog båten, dvs hyrde en liten hytt på ett fraktfartyg. Det tog 12 dagar enkel väg, och på köpet lärde han sig grundläggande filippinska... det blev dessutom dyrare än att flyga. Tre veckor extra alltså, för 10 dagar i Brasilien.

Men ibland undrar jag om han ändå inte har en poäng och om fler vore som honom skulle nog världen vara en smula bättre. Helt klart är nog att sympatierna för mp skulle öka om de föregick med gott exempel istället för att försöka tvinga andra att göra något som de egentligen inte ens gör själva...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA