Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Olja är ca 40 miljarder back i handelsbalansen, el är ca 5 miljarder plus.

Apropå ge bort svenska tillgångar då.
Likväl så har vi ju ändå inhemska behov, om utländska investerare bygger elproduktion här, och produkten inte kan utnyttjas av oss, så spelar det väl ingen roll om vi får någon slags ekonomisk ersättning för det? Fast det är klart, det är väl bra att vi får in dom pengarna så att vi kan köpa olja till Karlshamnsverket...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Äntligen någon inom hyfsat seriös media som ifrågasätter klimataktivisternas anti-demokrati…

Ska vi gissa att dessa journalister snabbt blir utstötta av sina mer politiskt korrekta kollegor…?
Nu blir jag lite förvånad. Du brukar skriva genomtänkta saker, men kritik mot Greta Thunberg har funnits i samtliga media i flera år. Påstår man något annat så far man med osanning. Det har varit mer positivt än negativt i Public Service, men inte enbart positivt.

Det hade varit konstigt om hon inte hade fortsatt uppmärksamhet i svensk media med tanke på hur det ser ut internationellt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Nu blir jag lite förvånad. Du brukar skriva genomtänkta saker, men kritik mot Greta Thunberg har funnits i samtliga media i flera år. Påstår man något annat så far man med osanning. Det har varit mer positivt än negativt i Public Service, men inte enbart positivt.

Det hade varit konstigt om hon inte hade fortsatt uppmärksamhet i svensk media med tanke på hur det ser ut internationellt.

Jag kan ha missat något då jag inte befinner mig i Sverige på heltid, men jag vet inte heller vilken public service du tar del av. Mitt intryck är i alla fall att all tidigare kritik mot Greta kommit nästan enbart från "alternativ media" väldigt långt ut på högerkanten. Eller i alla fall från organ som snabbt avfärdas som "alternativ media" av sådana som själva anser sig vara seriös media. Vår statskontrollerade media SVT och SR har ju unisont ställt sig bakom den gullepluttande och politiskt korrekta lovsången till Greta, oavsett om det handlar om nyhetssändningar eller soffprogram...?

Nytt för mig är i alla fall att fler än en journalist hos de norska motsvarigheterna verkar ha nyktrat till, och dessutom att detta nämns i SVT's nyhetsrulle med klimatnyheter.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag såg en viss kantring när Gretas budskap gick från "lyssna på vetenskapen" gällande klimatet till en mer politiskt kritik mot konsumtionssamhället i stort.
Där kom, med rätta, en hel del kritik då ett politiskt budskap har helt andra spektra och inte är lika svart-vitt som klimatbudskapet.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är inte helt lätt att hitta tillbaka i flödet, men det mest tydliga i SVT var Erika Bjerström 2019 där hon menade att Greta framstår som vänsterpopulist. Det har även varit kritik kring hennes seglats till New York.

Att googla Greta och kritik ger mest påhopp på hennes person och det ser jag som att kritikerna mest framställer sig själva som intellektuellt underutvecklade. Diskutera budskapet så kanske jag lyssnar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Enligt en ny dom i Frankrike så kan man få skadestånd pga vindkraftverk.

Saxat ur the Guardian.

France

French couple who said windfarm affected health win legal fight​

Christel and Luc Fockaert awarded €110,000 after over health problems they claim were caused by windfarm
A windfarm in France.

Kim Willsher in Paris
Mon 8 Nov 2021 11.04 GMT

A French court has recognised “turbine syndrome” after a couple complained their health was damaged by living near a windfarm.
In what is believed to be the first judgment of its kind in France, Belgians Christel and Luc Fockaert were awarded more than €100,000 in compensation by the judge in Toulouse.

The couple claimed they experienced a range of health problems including headaches, insomnia, heart irregularities, depression, dizziness, tinnitus and nausea for more than two years, insisting these were caused by six wind turbines set up 700 metres from their home at Fontrieu in the Tarn, southern France.
The turbines had been installed in 2008. However, it was reported that the couple’s health problems started five years later. The Fockaerts believed this was because woodland between their property and the nearest turbine was cut down.
They singled out the noise, which they said was “comparable to a washing machine continually turning”, and the “white flashing lights” on the turbines, as particularly detrimental to their health.
“We didn’t understand straight away, but little by little we realised the problem came from the turbines,” Christel Fockaert said. “The turbines flash every two seconds … we had to have outside lights to counter the effect of the flashes.”
The couple moved away from the area in 2015 and said their health problems disappeared shortly afterwards.

Doctors failed to find any health problem, but a court expert said turbine syndrome had been previously identified by scientific research.
However, an Australian study found sickness attributed to wind turbines is more likely to have been caused by people getting alarmed at the health warnings circulated by activists. Researchers said it was “essentially a sociological phenomenon” and that giving it a name like “wind turbine syndrome” and “vibro-acoustic disease” was a key feature in its spread.
Other peer-reviewed studies in Europe, Canada and the US have also debunked the alleged “syndrome” – that is not medically recognised – suggesting it is adverse publicity, opposition to the turbines or the power of negative expectations and suggestions that might be making people feel sick.
The Fockaerts’ case was originally thrown out of court in January last year but they appealed, saying the judge had ignored the experts’ reports they had commissioned and instead had gone to see for themselves but had spent only an hour at the site of the complaint.

The energy companies Sasu, Margnes Energie and Sasu Singladou Energie, which run the park, were ordered to pay €110,000 in compensation to the couple and were reported to have since changed the lights and speed of the six turbines.
Alice Terrasse, the couple’s lawyer, told French television: “It’s an unusual case and as far as I know there has been no precedent.”
The ruling is expected to spark a flood of complaints, but Terrasse warned against others seeking to profit from the Fockaerts’ victory.

“This case cannot be reproduced. This (wind) park caused an unusual nuisance because of its configuration but each case is different and should be examined differently.”
She added that the judgment should serve as a warning to those companies setting up windfarms to reflect carefully on their impact on the local population.
Emmanuel Forichon, of the environmental collective Toutes Nos Énergies - Occitanie Environnement (All our Energy - Occitanie Environment) said the ruling was “important and brave”.
“We already consider environmental issues and biodiversity, and occasionally the impact on landscapes, but not enough the issues of human health. This could create a jurisprudence and, above all, make the regulations evolve,” he said.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Enligt en ny dom i Frankrike så kan man få skadestånd pga vindkraftverk.
Fullt förståeligt. Morsan i Läppe bort två kilometer från två snurror. När vinden ligger på blir jag (på besök) rejält störd nattetid då det är låga frekvenser på ljudet som inte lätt kan isoleras bort. Hela huset blir en "trumma" för infraljudet från det eländiga wosch-wosch ljudet. Själv har jag bara kajor som väsnas i skymning/gryning.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Fullt förståeligt att ljudet kan upplevas som störande på annars tysta ställen på landsbygden.

Så varför inte placera några av dessa runt Hufvudstaden…? Någon postade en karta över var det blåser mest, men min egen erfarenhet är i alla fall att det allt som oftast blåser hårt i Hufvudstaden. Oavsett var man befinner sig. Oftast i form av motvind.

Några på Gärdet, några i Hagaparken, en på varje Fjäderholme, en på Kastellholmen och naturligtvis en högst upp på Skansen. Hela staden låter ju mer eller mindre illa dygnet runt vilket rimligtvis borde innebära att ljudet från vindsnurrorna drunknar i annat ljud…? Dessutom borde ju vinsterna med korta ledningar till två hål i väggen på Södermalm - där folk ju verkligen behöver el - vara uppenbara…? Staten kanske till och med kan bjussa på direktkabel till vår vice staDsministers båtplats, så att båten alltid är laddad och klar för laxfisket…?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fullt förståeligt att ljudet kan upplevas som störande på annars tysta ställen på landsbygden.

Så varför inte placera några av dessa runt Hufvudstaden…? Någon postade en karta över var det blåser mest, men min egen erfarenhet är i alla fall att det allt som oftast blåser hårt i Hufvudstaden. Oavsett var man befinner sig. Oftast i form av motvind.

Några på Gärdet, några i Hagaparken, en på varje Fjäderholme, en på Kastellholmen och naturligtvis en högst upp på Skansen. Hela staden låter ju mer eller mindre illa dygnet runt vilket rimligtvis borde innebära att ljudet från vindsnurrorna drunknar i annat ljud…? Dessutom borde ju vinsterna med korta ledningar till två hål i väggen på Södermalm - där folk ju verkligen behöver el - vara uppenbara…? Staten kanske till och med kan bjussa på direktkabel till vår vice staDsministers båtplats, så att båten alltid är laddad och klar för laxfisket…?
Fantastisk idé faktiskt! Observatiroekullen lämpar sig väl också väl för en rejäl snurra. Ingen kan väl observeraq något därifrån ändå längre, så kullen kan ju få en ny roll som Vindkraftskullen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Herr Bolund flyger så klart: https://www.dn.se/sverige/bolund-hela-fortroendet-for-parisavtalet-star-pa-spel/

Hur ska du själv resa till Glasgow?

– Jag kommer att åka med flyg, för jag får inte ihop min kalender och mina åtaganden på något annat sätt. Men det är för mig ett tecken på att vi alla fortfarande är delar av ett fossilberoende samhälle som inte har de lösningar på plats som krävs för att kunna resa med mindre klimatavtryck. I mitt framtida Europa kommer vi att kunna åka snabbtåg mellan både Stockholm och Glasgow och Barcelona och Aten.
Tänkte han bygga en bro från Göteborg till Glasgow då, i sann MP-anda? Och det går ju tåg redan idag, han får väl göra som alla andra, jobba på tåget? Och alla andra ska ju ta kollektivtrafik, överallt, oavsett tiden det tar, och dom problem det medför.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
"Storstadens puls" blir bara än mer taktfast och ökar vid ihållande vind.

Mycket bra ide...! Klimatdemonstrationer, Fridays for Future, BLM-sammankomster och dylika evenemang - som ju uteslutande arrangeras i stora städer - får ett taktfast och synnerligen gratis basdunk i bakgrunden...!

Nämen...Det är ju naturligtvis inte söta lilla svärmorsdrömmens fel att han tvingas flyga...Det är ju så klart det fossilberoende samhället som håller honom som gisslan...!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vi ska rädda miljön genom att förstöra(ljud, den estetiska och natur)miljön?
Är det tanken?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Fullt förståeligt. Morsan i Läppe bort två kilometer från två snurror. När vinden ligger på blir jag (på besök) rejält störd nattetid då det är låga frekvenser på ljudet som inte lätt kan isoleras bort. Hela huset blir en "trumma" för infraljudet från det eländiga wosch-wosch ljudet. Själv har jag bara kajor som väsnas i skymning/gryning.
Upplevde detta hos en bekant jag besökte för ett tag sedan.

Vi satt inne o drack kaffe men efter en stund började jag höra något dovt svagt dunkande ljud, tog nog minst 30-45 minuter innan jag reagerade.

Frågade om det var värmesystemet som lät men nej det var vindkraftverken några km bort.

Vännen ställde ett fullt glas vatten i fönstret o man såg svaga krusningar på ytan i samma takt som dunkande. Då har dom 50 cm massiva tegelväggar i detta gammla huset och ändå så tar sig det lågfrekventa ljudet in genom väggarna.

När man väl hört ljudet så var det lögn i helsike att koppla bort det ungefär som tinnitus fast man känner ljudet från Vindkraften.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bara jag som är besviken på att det är så tafatt?

Som jämförelse...
AN American national was arrested at the Tuguegarao City Airport for joking that his luggage contained a bomb, according to a police report released on Friday

Under the law, anyone who will make a bomb joke may face a fine of not more than P40,000 and that he or she may also be imprisoned for not more than five years

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...