Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Han får väl flytta till Hufvudstaden, så att han definitivt kan åka tunnelbana till sina fiskevatten. En sådan flytt kommer ju också att bättra på fiskelyckan. Bolund säger ju själv att Hufvudstaden är enda staden i världen där man kan fånga lax...
Vadå är ni i Kalix för fina att åka tunnelbana där..?
/Frågar åt en miljöpartist
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tro det eller ej, men vi har faktiskt flera busslinjer, till och med en "Tågshuttle" som tar folk till tåget...
 

Bifogat

  • ak-buss-kopiera.jpg
    ak-buss-kopiera.jpg
    159 KB · Visningar: 26

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96

Ekonomisk käftsmäll att vänta för bilpendlare​

Bilisterna är stora förlorare i förslag om ny skattelättnad för arbetsresor.
Av John Eriksson
Publicerad i går, 10:27


Regeringen föreslår att det nuvarande avdraget för kostnader över 11.000 kronor per år för resor till och från arbetet ska ersättas med en skattereduktion där varken färdmedel eller de faktiska kostnaderna ska ha någon betydelse.
I dagsläget får den som pendlar med privat bil och gör en tidsvinst på två timmar tur och retur göra ett avdrag med 18:50 kronor per mil. För en person som kör 14 mil om dagen 210 dagar om året innebär det en skattelättnad netto på 21.695 kronor vid 50 procent marginalskatt och 13.017 kronor vid 30 procent.
– Det nuvarande reseavdraget är krångligt och omodernt och ger upphov till mycket fel. Tanken med det nya förslaget är att enbart antalet resor behöver deklareras. Det innebär en kraftig förenkling, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Förslaget är att man i stället ska få en schablonmässig skattereduktion med 5 kronor per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg i större delen av landet, medan gränsen är 3 mil i ett antal storstadskommuner. Det ska underlätta för dem som bor i områden med sämre kollektivtrafik. Man ska få reduktion upp till 8 mil enkel väg och i underlaget ska även utgifter för väg-, bro- och färjeavgifter som man betalar ingå.
Det innebär för personen som kör 14 mil om dagen att den får en skattereduktion med 11.550 kronor per år, alltså en förlust jämfört med idag på 10.145 kronor för den med 50 procent marginalskatt och 1.467 kronor för den med 30 procent.
Trängselskatt kommer dessutom inte att ingå i underlaget. Därmed försvinner möjligheten att göra avdrag för den kostnaden. För personer som bor i Stockholmsområdet och bilpendlar in till city med rätt att göra avdrag för resorna, kan det därför bli en ekonomisk käftsmäll med en kostnadsökning på flera tusenlappar i månaden totalt sett.
– Syftet med förslaget är att skattelättnaden på ett bättre sätt ska gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar, och samtidigt vara enklare än nuvarande system att tillämpa, administrera och kontrollera, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen.
Moderaterna är kritiska till förslaget.
– Det är ett ytterligare dråpslag mot de som är beroende av att köra bil. Vi är emot förslaget, det slår väldigt hårt för de som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet och klara vardagen. Det följer den logik som Miljöpartiet fått med sig Socialdemokraterna och Centerpartiet på. Det gäller både bonus-malus, bränsleskatterna och reseavdraget, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna, till Dagens PS.
Förslaget är nu ute på remiss. Om det blir godkänt föreslås lagändringarna träda i kraft 1 januari 2021.
Tja, vad finns det och tillägga.
Miljöpartister är ibland mer kommunistiska än kommunister.
De betraktar folks pengar som om det vore statens, så att om de får en idé som behöver finansieras så höjer de bara skatten eller avgifterna.
Det finns inga gränser på deras vilja att ta pengar från folk till sina idéer.
Enligt undersökningar nyligen så visade det sig att Miljöpartister inte tycker det är så viktigt att vara självförsörjande.
Go figure…
Det är alltså sådana omogna bohemer och parasiter på samhället som skall vara med och styra i politiken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är alltså sådana omogna bohemer och parasiter på samhället som skall vara med och styra i politiken.
Som sagt, jag har inbillat mig att samhället är hierarkiskt i fler perspektiv än bara maktmässigt, att ju högre upp man är, desto smartare och mer insatt och utbildad är man, men svenska politiker bevisar gång på gång på gång motsatsen, oavsett om det är på riksdagsnivå eller kommunpolitik. Det handlar mer om prestige, makt och att inte hålla med dom andra, oavsett vilka det är och vad dom säger. Helst ska man skapa ett långvarigt avtryck också.

Sen ska man dupera folket så pass att man får tillräckligt med röster för att få makten, och för att folket inte ska syna bluffen, utan svälja hela paketet med hull och hår. Ingenstans handlar det ju om vad som är bäst för folket och landet. Demokrati är i sig inte fel, men sättet det utnyttjas är inte alltid rätt. Den upplyste envåldshärskaren kan ha sina fördelar, synd bara att alla såna brukar bli mer eller mindre knäppa mer eller mindre fort.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm

Ekonomisk käftsmäll att vänta för bilpendlare​

Bilisterna är stora förlorare i förslag om ny skattelättnad för arbetsresor.
Av John Eriksson
Publicerad i går, 10:27


Regeringen föreslår att det nuvarande avdraget för kostnader över 11.000 kronor per år för resor till och från arbetet ska ersättas med en skattereduktion där varken färdmedel eller de faktiska kostnaderna ska ha någon betydelse.
I dagsläget får den som pendlar med privat bil och gör en tidsvinst på två timmar tur och retur göra ett avdrag med 18:50 kronor per mil. För en person som kör 14 mil om dagen 210 dagar om året innebär det en skattelättnad netto på 21.695 kronor vid 50 procent marginalskatt och 13.017 kronor vid 30 procent.
– Det nuvarande reseavdraget är krångligt och omodernt och ger upphov till mycket fel. Tanken med det nya förslaget är att enbart antalet resor behöver deklareras. Det innebär en kraftig förenkling, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Förslaget är att man i stället ska få en schablonmässig skattereduktion med 5 kronor per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg i större delen av landet, medan gränsen är 3 mil i ett antal storstadskommuner. Det ska underlätta för dem som bor i områden med sämre kollektivtrafik. Man ska få reduktion upp till 8 mil enkel väg och i underlaget ska även utgifter för väg-, bro- och färjeavgifter som man betalar ingå.
Det innebär för personen som kör 14 mil om dagen att den får en skattereduktion med 11.550 kronor per år, alltså en förlust jämfört med idag på 10.145 kronor för den med 50 procent marginalskatt och 1.467 kronor för den med 30 procent.
Trängselskatt kommer dessutom inte att ingå i underlaget. Därmed försvinner möjligheten att göra avdrag för den kostnaden. För personer som bor i Stockholmsområdet och bilpendlar in till city med rätt att göra avdrag för resorna, kan det därför bli en ekonomisk käftsmäll med en kostnadsökning på flera tusenlappar i månaden totalt sett.
– Syftet med förslaget är att skattelättnaden på ett bättre sätt ska gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar, och samtidigt vara enklare än nuvarande system att tillämpa, administrera och kontrollera, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen.
Moderaterna är kritiska till förslaget.
– Det är ett ytterligare dråpslag mot de som är beroende av att köra bil. Vi är emot förslaget, det slår väldigt hårt för de som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet och klara vardagen. Det följer den logik som Miljöpartiet fått med sig Socialdemokraterna och Centerpartiet på. Det gäller både bonus-malus, bränsleskatterna och reseavdraget, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna, till Dagens PS.
Förslaget är nu ute på remiss. Om det blir godkänt föreslås lagändringarna träda i kraft 1 januari 2021.
Ja det tar ju bort intresset att veckopendla till städer och jobba så det blir nog toppen för byggbranschen :tummenupp
foliehattar och idioter finns gott om vid makten så dom kan höra av sig när tunnelbanan går till Värmland :dummer
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så ser ju bussarna ut här också, utanför rusningstid, men likförbannat måste dom gå 4-5 gånger i timmen, tomma. Och sen klagar SL på att dom går back...

Norrbottenskusten begåvades ju med persontåg för inte så länge sedan. Längs järnvägssträckan Luleå-Boden-Kalix-Haparanda (som normalt används till tunga godstransporter) kan man numera ta ett persontåg en sådär tre gånger per dag.

Tyvärr har man knullat upp rejält vad gäller avgångstider, ankomsttider och anslutningar till annan trafik. Mitt eget reseschema skulle till exempel bli helt omöjligt med detta tåg. Transporten till flygplatsen skulle i bästa fall bli en tre timmars resa, istället för en timme med egen bil. Dessutom har man fått för sig att man inte heller ska stanna i några av byarna längs vägen, trots att dessa har fullt fungerande järnvägsstationer vad gäller godstrafiken.

Sedan är man förvånad för att "Tågshuttlen" - bussen som tar folk till järnvägsstationen - allt som oftast går tom och för att folk i vissa byar inte vill köra bil 40 minuter till Kalix för att sedan ta tåget 60 minuter åt det håll man precis kom ifrån...
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Som sagt, jag har inbillat mig att samhället är hierarkiskt i fler perspektiv än bara maktmässigt, att ju högre upp man är, desto smartare och mer insatt och utbildad är man, men svenska politiker bevisar gång på gång på gång motsatsen, oavsett om det är på riksdagsnivå eller kommunpolitik. Det handlar mer om prestige, makt och att inte hålla med dom andra, oavsett vilka det är och vad dom säger. Helst ska man skapa ett långvarigt avtryck också.

Sen ska man dupera folket så pass att man får tillräckligt med röster för att få makten, och för att folket inte ska syna bluffen, utan svälja hela paketet med hull och hår. Ingenstans handlar det ju om vad som är bäst för folket och landet. Demokrati är i sig inte fel, men sättet det utnyttjas är inte alltid rätt. Den upplyste envåldshärskaren kan ha sina fördelar, synd bara att alla såna brukar bli mer eller mindre knäppa mer eller mindre fort.
Tyvärr har jag samma uppfattning - makten är viktigare än vad man gör och med vem man gör det.

Jag brukar ju säga (lite raljant fast ändå inte) att jag tycker att hela blockpolitiken borde förbjudas och att det parlamentariska systemet borde göras om. Partierna som ska sitta i regeringen skall samarbeta i storleksordning upp till 51% av väljarkretsen.

Alltså, får S 28%, M 21% har de alltså 49%, då får de ta med tredje största parti, SD, och så får de tre bilda regering, eller hur nu väljarna röstar, men minst 51% av de folkvalda ska sitta i regeringen. Resterande partier får agera såsom de finner bäst i Riksdagen, men regeringsunderlaget har alltid majoritet.

Alla partier oavsett färg får lägga sina käpphästar åt sidan och samarbeta, ni vet så där som ALLA vi andra måste göra ute på våra arbetsplatser. Jag har gott om klappmongon att samarbeta med emellanåt, och jag vet att jag inte alltid är uppskattad heller. Likförbannat måste vi utföra vår uppgift. Är det någon politiker som inte klarar av samarbetet så får väl facket träda in och medla? (Jag vet att politiker inte har varken lön eller ett fackförbund, men ni fattar).

Varför i hela friden, ska det vara annorlunda i regering och riksdag?? Där om NÅGON stans borde samarbetet vara på topp. För folket, för landet. Var goda förebilder, visa att det går att lösa uppgiften trots att ni i delar tycker olika. Fast oftast tycker inte ens politiker olika, de vill bara lösa problemet med olika metoder.

Men nej, så länge vi har det här systemet där de folkvalda kan välja bort de som fler har röstat på så blir det sandlåda och "jag kan inte jobba med dom"-tjafs. Odugligt, onödigt. Visa nu lite jävla stake och lös uppgiften! Det är kanske svårt, men jag säger som Denis Leary, "Life sucks, get a fucking helmet!".
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hade ni varit ok med att politiker försöker göra bensin/diesel så innidjävulens dyrt OM ni hade haft "fungerande" kollektivtrafik? Hade det sas fått er att inte ogilla det de håller på med, som framkommer enligt ovan?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Hade ni varit ok med att politiker försöker göra bensin/diesel så innidjävulens dyrt OM ni hade haft "fungerande" kollektivtrafik? Hade det sas fått er att inte ogilla det de håller på med, som framkommer enligt ovan?

Jag vet inte riktigt vad som menas med fungerande kollektivtrafik, men i mitt fall - inte en chans. Jag lägger minst lika mycket bränslepengar på mina leksaker - framförallt på flera typer av snöskotrar - som på min bil. Så när våra "folkvalda" försöker rädda världen genom att höja mina bränsleskatter så att jag blir mer sugen på en elbil, då gör de också min fritid avsevärt dyrare. För hör och häpna - det finns fortfarande ingen elbil som uppfyller min kravspec och det finns definitivt inga elfordon som är intressanta som leksaker...

Jag har i varje fall inte röstat för detta och jag må vara en egoist, men jag har svårt för scenariot med att en promille av världens befolkning ska tvingas in i någon slags Bror Duktig mentalitet medans andra och betydligt större drakar skrattar hela vägen till banken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Till dom ställen jag åker utöver jobb, så tar det 2-5 gånger längre tid med kollektivtrafik, och minst 1,5 gång priset, oftast >2 gånger dyrare, jämfört med bilen, räknat på 20kr milen. Om jag åker hem till byn så hamnar jag dessutom en halvmil från dit jag ska, sen får jag gå sista biten.

Och det är om jag åker själv, och inte behöver ha med så mycket packning. Ska jag ha med fru och 3 ungar så finns det inte på kartan att åka kollektivtrafik. Och elbil med stora lastutrymmen, och plats för 2 vuxna och tre bilbarnstolar och dragkrok finns inte. Så då blir det diesel och HVO100 istället, jag killgissar att det ändå är miljövänligare än en ny elbil.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Hade ni varit ok med att politiker försöker göra bensin/diesel så innidjävulens dyrt OM ni hade haft "fungerande" kollektivtrafik? Hade det sas fått er att inte ogilla det de håller på med, som framkommer enligt ovan?
Nej. Jag är motorcyklist, det innebär att jag kör motorcykel och inte åker buss.

Däremot får gärna kollektivtrafiken bli mycket bättre - min fru hade gladeligen åkt kollektivt till jobbet om det inte tagit mer än dubbelt så lång tid, kostat i princip lika mycket som att köra bil, och varit "smutsigt och äckligt" (hennes ord, inte mina). Men vi är väldigt långt från det, och då bor och arbetar hon i Malmö som väl med svenska mått mätt får räknas som en stad.

Dock ska inte folk tvingas att åka ett färdmedel de inte vill för att staten bestämmer att det föredragna sättet bara ska finnas för de som har mest pengar. De politiker som sätter en sådan plan i verket kommer att åka ut så himla fort - för de allra flesta värdesätter nog sin frihet, och förstår att i det stora sammanhanget - människan vs. planeten, spelar inte vårat bilkörande någon avgörande roll i lilla Sverige.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Miljöförstöring!
Det här tycker jag är sorgset. Vi har en sån jäkla vacker natur som inte borde förstöras med dessa väderkvarnar.
Om Energimyndighetens vindkraftsstrategi från tidigare i år genomförs kan vi få mellan 5 000 och 12 000 turbiner till 2040, inklusive dagens bestånd.
Vi har typ 4300 idag.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Nej. Jag är motorcyklist, det innebär att jag kör motorcykel och inte åker buss.

Däremot får gärna kollektivtrafiken bli mycket bättre - min fru hade gladeligen åkt kollektivt till jobbet om det inte tagit mer än dubbelt så lång tid, kostat i princip lika mycket som att köra bil, och varit "smutsigt och äckligt" (hennes ord, inte mina). Men vi är väldigt långt från det, och då bor och arbetar hon i Malmö som väl med svenska mått mätt får räknas som en stad.

Dock ska inte folk tvingas att åka ett färdmedel de inte vill för att staten bestämmer att det föredragna sättet bara ska finnas för de som har mest pengar. De politiker som sätter en sådan plan i verket kommer att åka ut så himla fort - för de allra flesta värdesätter nog sin frihet, och förstår att i det stora sammanhanget - människan vs. planeten, spelar inte vårat bilkörande någon avgörande roll i lilla Sverige.
dom politikerna åker ju inte ut... dom väljs ju om och om igen som ledare för landet...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vi har typ 4300 idag.
Gissa hur många Stockholms skärgård har?

Jag har väl kanske postat detta tidigare, tål att upprepas. Minst vindkraftverk finns där flest bor och dess infrakstuktur borde blir billig där genomsnittlig vindhastighet är bland de högsta i landet. Bygga på en kobbe är billigare än ute till havs.
vkp2020.jpg

amv2007.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Gissa hur många Stockholms skärgård har?

Jag har väl kanske postat detta tidigare, tål att upprepas. Minst vindkraftverk finns där flest bor och dess infrakstuktur borde blir billig där genomsnittlig vindhastighet är bland de högsta i landet. Bygga på en kobbe är billigare än ute till havs.
vkp2020.jpg

amv2007.jpg
Det där är ju f*n sjukt.
Varför bygger man inte där det blåser och man slipper dra minst kabel till sin målgrupp...
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
dom politikerna åker ju inte ut... dom väljs ju om och om igen som ledare för landet...
Det är skillnad på den här smyghöjningen av soppapriset som de flesta klarar av. För att folk ska bli påverkade på riktigt behöver priset upp över typ 50 kr/litern. DÅ börjar folk få och faktiskt MÅSTE låta bilen stå.

Kanske. När jag var i Rumänien i våras låg literpriset på bensin några kronor lägre än i Sverige, just nu kostar en liter €1.30 I Rumänien låg medelinkomsten på cirka 12500 kr/månad under 2020, och det kördes bil överallt, av precis alla - trots att deras kostnad för bensin är typ som om den skulle kostat 50 kr litern här.

Vreden kommer när det blir allvar på riktigt. Det är precis som snömoset om att vi "lever som om vi hade fyra jordklot". Det gör vi inte, för då hade det tagit slut i affären på riktigt. Det finns mat, det finns saker att köpa. Så länge det är så händer det inte så mycket.

Men när det FAKTISKT tar slut - när det inte finns mat att köpa, när bensinen är så dyr så man inte har råd att tanka på en medelinkomst alls - då kommer reaktionerna. Innan dess - händer inte så mycket mer än att folk är småsura och fortsätter rösta som vanligt och hoppas att det löser sig.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top