Ekonomisk käftsmäll att vänta för bilpendlare
Bilisterna är stora förlorare i förslag om ny skattelättnad för arbetsresor.
Av
John Eriksson
Publicerad i går, 10:27
Regeringen föreslår att det nuvarande avdraget för kostnader över 11.000 kronor per år för resor till och från arbetet ska ersättas med en skattereduktion där varken färdmedel eller de faktiska kostnaderna ska ha någon betydelse.
I dagsläget får den som pendlar med privat bil och gör en tidsvinst på två timmar tur och retur göra ett avdrag med 18:50 kronor per mil. För en person som kör 14 mil om dagen 210 dagar om året innebär det en skattelättnad netto på 21.695 kronor vid 50 procent marginalskatt och 13.017 kronor vid 30 procent.
– Det nuvarande reseavdraget är krångligt och omodernt och ger upphov till mycket fel. Tanken med det nya förslaget är att enbart antalet resor behöver deklareras. Det innebär en kraftig förenkling, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Förslaget är att man i stället ska få en schablonmässig skattereduktion med 5 kronor per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg i större delen av landet, medan gränsen är 3 mil i ett antal storstadskommuner. Det ska underlätta för dem som bor i områden med sämre kollektivtrafik. Man ska få reduktion upp till 8 mil enkel väg och i underlaget ska även utgifter för väg-, bro- och färjeavgifter som man betalar ingå.
Det innebär för personen som kör 14 mil om dagen att den får en skattereduktion med 11.550 kronor per år, alltså en förlust jämfört med idag på 10.145 kronor för den med 50 procent marginalskatt och 1.467 kronor för den med 30 procent.
Trängselskatt kommer dessutom inte att ingå i underlaget. Därmed försvinner möjligheten att göra avdrag för den kostnaden. För personer som bor i Stockholmsområdet och bilpendlar in till city med rätt att göra avdrag för resorna, kan det därför bli en ekonomisk käftsmäll med en kostnadsökning på flera tusenlappar i månaden totalt sett.
– Syftet med förslaget är att skattelättnaden på ett bättre sätt ska gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar, och samtidigt vara enklare än nuvarande system att tillämpa, administrera och kontrollera, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen.
Moderaterna är kritiska till förslaget.
– Det är ett ytterligare dråpslag mot de som är beroende av att köra bil. Vi är emot förslaget, det slår väldigt hårt för de som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet och klara vardagen. Det följer den logik som Miljöpartiet fått med sig Socialdemokraterna och Centerpartiet på. Det gäller både bonus-malus, bränsleskatterna och reseavdraget, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna, till Dagens PS.
Förslaget är nu ute på remiss. Om det blir godkänt föreslås lagändringarna träda i kraft 1 januari 2021.