Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Jag har svårt att förstå att någon väljer MP på grund av fiske, oavsett om vi talar yrkesfiske eller fritidsfiske...?

Fiskebåten slukar diesel och yrkesfiskaren tänker inte lägga sin röst på någon dåre som förespråkar högre dieselpris. MP står väl dessutom till 100% på "ursprungsbefolkningens" sida vad gäller jakt och fiske i fjällvärlden, alltså en linje som mer eller mindre vill begränsa rättigheterna för vanliga jägare och fritidsfiskare...? I alla fall om man försöker tolka det som kommer ur lokal media...?

MP är ju förvisso för ett kraftigt utökat strandskydd, men det gör nog varken till eller från vad gäller bebyggelse vid någon flugfiskares favoritställe...

MP vill väl helst förbjuda all jakt?
Hur de ska få ihop det med Samevurmandet är oklart. Men konsekvens ligger inte högt på agendan där heller antar jag.

Zeromannen

Guest
Skämskudden är helt utsliten efter att ha sett det klippet. Jag måste tyvärr flyga en del i tjänsten, jag säger tyvärr, för visst är går det snabbt, men det är som all annan kollektivtrafik, trångt och jobbigt, även med skrytbiljetter. Hade gärna sluppit, men det finns noll alternativ som är realistiska.

Stora delar av mitt jobb är helt omöjligt att göras på distans, ända till någon berättar för mig hur jag gör en skadebesiktning av ett eldhärjat vindkraftverk över nätet.

För maskiner långt ut i skogen och på havet ska vi ha, vad som lätt glöms bort är att alla maskiner, även sådana som sitter längst upp på en 130 meter lång pinne, behöver service, brinner ibland, får bladskador, lagerhaverier, utmattningsskador, felkonstruktioner, elöverslag, läckage av 300 liter hydraulolja (det är jättejättekladdigt, i HELA möllan, jag vet!) etc.

Någon måste kunna fixa detta. Får vi inte flyga dit, så tror jag att vi släpper det affärsområdet, så får Vestas, Enercon, GE, SiemensGamesa mfl fixa sina snurror själva, för jag bilar inte 230 mil enkel för att fixa, då kan vi tjäna bättre pengar på övrig industri.

Det är så urbota dumt bara. De allra flesta som flyger inrikes gör det för att de måste i tjänsten. Bland annat flygs det mycket norrut för grön verksamhet, vind, Northvolt, etc. Sverige är ett långt land, ska vi kunna leva och verka på ett bra sätt över hela landet behövs flyget!
Måste vara extremt låg konkurrens om man måste förflytta sig 115 mil enkel resa för att göra en inspektion? Att ingen väljer att skaffa auktorisation för detta som har folk inom en närmare radie?

Zeromannen

Guest
Jag har svårt att förstå att någon väljer MP på grund av fiske, oavsett om vi talar yrkesfiske eller fritidsfiske...?

Fiskebåten slukar diesel och yrkesfiskaren tänker inte lägga sin röst på någon dåre som förespråkar högre dieselpris. MP står väl dessutom till 100% på "ursprungsbefolkningens" sida vad gäller jakt och fiske i fjällvärlden, alltså en linje som mer eller mindre vill begränsa rättigheterna för vanliga jägare och fritidsfiskare...? I alla fall om man försöker tolka det som kommer ur lokal media...?

MP är ju förvisso för ett kraftigt utökat strandskydd, men det gör nog varken till eller från vad gäller bebyggelse vid någon flugfiskares favoritställe...
Dieseln till fiskebåtar är skattebefriad.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Måste vara extremt låg konkurrens om man måste förflytta sig 115 mil enkel resa för att göra en inspektion? Att ingen väljer att skaffa auktorisation för detta som har folk inom en närmare radie?
Det är bara att öppna upp, jag har inga problem med konkurrens, och det finns redan fler aktörer än vi, men det är inte många som sysslar med skadebedömning/orsaksutredning och teknisk skadesanering i Sverige. Det är en ganska otacksam business eftersom vi jobbar med incidenter vilket gör det svårt för räknenissarna att göra budgetar. Vi har numera amerikanska ägare och de hatar vår avdelning. ?

Detta är ju bara ett exempel för att belysa att inrikesflyget behövs, vind är ett litet affärsområde för oss, industrin är vår största marknad.

Kanske det kommer konkurrens när Markbygden är färdig utanför Piteå.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

Det är just det som är det festliga och tragiska. Han är opåläst och tror att Miljöpartiets politik är till gagn för fritidsfisket.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Dieseln till fiskebåtar är skattebefriad.

Kanske det, men det hindrar ju inte MP från att fortsatt planera en snabb utfasning av diesel, genom att försöka göra allt så dyrt eller krångligt som möjligt. Och jag kan inte påminna mig om att jag såg några el-fiskebåtar eller laddstolpar för dessa sist jag var nere i hamnen...

Sedan är ju MP ivriga påhejare av minskade fiskekvoter lite här och där (i alla fall så länge det bara drabbar svenska fiskare och inte öststatsbåtar). Så jag har fortsatt svårt att se varför en yrkesfiskare skulle rösta på MP.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är just det som är det festliga och tragiska. Han är opåläst och tror att Miljöpartiets politik är till gagn för fritidsfisket.
Det är detta som är hela debatten i ett nötskal. Folk röstar med fötterna och vad de tror passar deras privata intressen. Hade alla läst på lite grann vad de olika partierna står för så hade röstsiffrorna sett helt annorlunda ut.

Som i tv intervjun för några år sen med den skotska fiskaren som stolt förkunnade att han var så glad för Brexit, nu fick han fiska så mycket han ville utan kvoter. När journalisten då frågade vem som skulle köpa fisken nu när de inte lägre tillhörde den inre marknaden så blev det tyst.
Nu några år senare så klagar både fiskare och artister/skådespelare över att de inte längre kan göra affärer och jobb med EU som de gjorde förut...håhå ja ja...

Och i kategorin "Jag Tänkte Inte På Det" hittar vi Bruce Dickinson från Iron Maiden:

"The lead singer of the British heavy metal band Iron Maiden expressed frustration over U.K. travel restrictions in the aftermath of Brexit on Monday, despite voting for the measure in 2016.
Bruce Dickinson, who was previously an outspoken supporter of Britain leaving the European Union, told Sky News in a new interview that he is frustrated by travel difficulties that U.K. artists are subsequently facing in Europe."

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
MP, och många kommuner, vill ju lägga ner allt vad flygplatser heter, tex Gävle kommun som oavsett vad alla andra säger ska ha bort flygplatsen. Sista försöket nu är att dra en kraftledningsgata tvärs över flygplatsen. Det trots att Flygvapnet, Civilförsvaret, Region Gävleborg mfl vill ha kvar den. men då vill kommunpolitikerna i Gävle istället, av principskäl, att länets beredskapsflygplats ska ligga i Söderhamn.

Skogsbränder är farliga, dyra att släcka och skapar både förödelse och ekonomiska problem för skogsägarna, bortsett från miljöpåverkan. Bara de senaste fyra åren, 2017-2020 upptäckte skogsbrandflyget i Sverige 132 bränder, i snitt per år, till en kostnad av 15,61 miljoner om året. Dessutom har man i snitt per år identifierat och positionerat bränder efter information från SOSAB. Det vore ju kul att räkna på vad det skulle ha kostat att INTE upptäcka dom i ett tidigt skede, alternativt INTE bistått med att guida räddningstjänsten rätt, medan det fortfarande bara är en liten brand.

Sen kan man ju räkna på utsläppen från flygplanen kontra koldioxidlagrande skog som brinner upp istället, och hur det påverkar djur och växtliv. Jag tror inte att man tjänar på att avveckla skogsbrandflyget, och då behövs det flygplatser. Men något säger mig att den generelle miljöpartisten aldrig ens har hört talas om det, utan tror att det räcker med en facebookgrupp, 4 tweets och en tiktok-video så löser sig allt.

Zeromannen

Guest
Kanske det, men det hindrar ju inte MP från att fortsatt planera en snabb utfasning av diesel, genom att försöka göra allt så dyrt eller krångligt som möjligt. Och jag kan inte påminna mig om att jag såg några el-fiskebåtar eller laddstolpar för dessa sist jag var nere i hamnen...

Sedan är ju MP ivriga påhejare av minskade fiskekvoter lite här och där (i alla fall så länge det bara drabbar svenska fiskare och inte öststatsbåtar). Så jag har fortsatt svårt att se varför en yrkesfiskare skulle rösta på MP.
Perra har ju provat elbåt så nu har han ju skaffat argument för att ALLT ska vara eldrivet på sjön!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är detta som är hela debatten i ett nötskal. Folk röstar med fötterna och vad de tror passar deras privata intressen. Hade alla läst på lite grann vad de olika partierna står för så hade röstsiffrorna sett helt annorlunda ut.

Som i tv intervjun för några år sen med den skotska fiskaren som stolt förkunnade att han var så glad för Brexit, nu fick han fiska så mycket han ville utan kvoter. När journalisten då frågade vem som skulle köpa fisken nu när de inte lägre tillhörde den inre marknaden så blev det tyst.
Nu några år senare så klagar både fiskare och artister/skådespelare över att de inte längre kan göra affärer och jobb med EU som de gjorde förut...håhå ja ja...

Och i kategorin "Jag Tänkte Inte På Det" hittar vi Bruce Dickinson från Iron Maiden:

"The lead singer of the British heavy metal band Iron Maiden expressed frustration over U.K. travel restrictions in the aftermath of Brexit on Monday, despite voting for the measure in 2016.
Bruce Dickinson, who was previously an outspoken supporter of Britain leaving the European Union, told Sky News in a new interview that he is frustrated by travel difficulties that U.K. artists are subsequently facing in Europe."

UK har ju varit inkörsporten för import till EU vilket borde ha gett en väldans massa arbetstillfällen och vinster till UK.
Men dom verkar mest ha stirrat sig blinda på avgifterna.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
UK har ju varit inkörsporten för import till EU vilket borde ha gett en väldans massa arbetstillfällen och vinster till UK.
Men dom verkar mest ha stirrat sig blinda på avgifterna.
Jag pratade med en hel del engelsmän i samband med brexit och de hade alla röstat för utträde men medgav att det var en ren missnöjesröstning. När man då skärskådande deras argument så var det mestadels den brittiska regeringens problem som inte hade så mycket med EU att göra...
Det är väldigt många engelsmän som idag ångrar att de röstade för utträdet...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har en bekant som röstar MP på grund av sitt fiskeintresse. Han är samtidigt den som är mest upprörd över soppapriset när han ska köra till fisket. Det är så himla festligt tycker jag. ?
Han får väl ta tunnelbanan som alla andra. Hur f*n svårt skall det vara!

Bolund_1.jpg

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
Gixxer
Jag pratade med en hel del engelsmän i samband med brexit och de hade alla röstat för utträde men medgav att det var en ren missnöjesröstning. När man då skärskådande deras argument så var det mestadels den brittiska regeringens problem som inte hade så mycket med EU att göra...
Det är väldigt många engelsmän som idag ångrar att de röstade för utträdet...
De får väl köra en ny omröstning igen då. :brynad

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Ekonomisk käftsmäll att vänta för bilpendlare​

Bilisterna är stora förlorare i förslag om ny skattelättnad för arbetsresor.
Av John Eriksson
Publicerad i går, 10:27

Regeringen föreslår att det nuvarande avdraget för kostnader över 11.000 kronor per år för resor till och från arbetet ska ersättas med en skattereduktion där varken färdmedel eller de faktiska kostnaderna ska ha någon betydelse.
I dagsläget får den som pendlar med privat bil och gör en tidsvinst på två timmar tur och retur göra ett avdrag med 18:50 kronor per mil. För en person som kör 14 mil om dagen 210 dagar om året innebär det en skattelättnad netto på 21.695 kronor vid 50 procent marginalskatt och 13.017 kronor vid 30 procent.
– Det nuvarande reseavdraget är krångligt och omodernt och ger upphov till mycket fel. Tanken med det nya förslaget är att enbart antalet resor behöver deklareras. Det innebär en kraftig förenkling, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Förslaget är att man i stället ska få en schablonmässig skattereduktion med 5 kronor per mil för den del av resan som överstiger 1,5 mil enkel väg i större delen av landet, medan gränsen är 3 mil i ett antal storstadskommuner. Det ska underlätta för dem som bor i områden med sämre kollektivtrafik. Man ska få reduktion upp till 8 mil enkel väg och i underlaget ska även utgifter för väg-, bro- och färjeavgifter som man betalar ingå.
Det innebär för personen som kör 14 mil om dagen att den får en skattereduktion med 11.550 kronor per år, alltså en förlust jämfört med idag på 10.145 kronor för den med 50 procent marginalskatt och 1.467 kronor för den med 30 procent.
Trängselskatt kommer dessutom inte att ingå i underlaget. Därmed försvinner möjligheten att göra avdrag för den kostnaden. För personer som bor i Stockholmsområdet och bilpendlar in till city med rätt att göra avdrag för resorna, kan det därför bli en ekonomisk käftsmäll med en kostnadsökning på flera tusenlappar i månaden totalt sett.
– Syftet med förslaget är att skattelättnaden på ett bättre sätt ska gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar, och samtidigt vara enklare än nuvarande system att tillämpa, administrera och kontrollera, säger biträdande finansminister Åsa Lindhagen.
Moderaterna är kritiska till förslaget.
– Det är ett ytterligare dråpslag mot de som är beroende av att köra bil. Vi är emot förslaget, det slår väldigt hårt för de som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet och klara vardagen. Det följer den logik som Miljöpartiet fått med sig Socialdemokraterna och Centerpartiet på. Det gäller både bonus-malus, bränsleskatterna och reseavdraget, säger Niklas Wykman, skattepolitisk talesperson för Moderaterna, till Dagens PS.
Förslaget är nu ute på remiss. Om det blir godkänt föreslås lagändringarna träda i kraft 1 januari 2021.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Han får väl ta tunnelbanan som alla andra. Hur f*n svårt skall det vara!
Precis, hela vägen till fiskevattnen.

Han får väl flytta till Hufvudstaden, så att han definitivt kan åka tunnelbana till sina fiskevatten. En sådan flytt kommer ju också att bättra på fiskelyckan. Bolund säger ju själv att Hufvudstaden är enda staden i världen där man kan fånga lax...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning