Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En gång i tiden när jag var ung och dum nog att försöka prata med krogvakter i Stockholm var det en vakt som sa till mig: - Jag känner mig hotad.
Jag var inte alls hotfull utan det var hans metod att hota mig med stryk, för underförstått ligger ju att han har rätt att freda och försvara sig ifall han känner sig hotad.

Tar man med sig det vidare till dessa flygaktivister så är det väl bara att fråga om dom kapat planat och förklara att man känner sig hotad. Därefter har man sannolikt vittnen som kan styrka att man var rädd.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jodå, allt handlar om omständigheterna.

"Omständigheterna" lär ju i så fall vara ett flygplan fullt med irriterade Svartöstadare som är måttligt roade för att flyget hem blir försenat...? Således inte väldigt många som tänker backa upp aktivistens historia om att denna helt oprovocerat blivit "misshandlad"...?

Jag har lyckligtvis inte hamnat i någon sådan situation än, men sådana saker måste rimligtvis kunna lösas med lite civilkurage från människorna runt omkring...? Ett helt flygplan kan ju inte sitta knäppt tyst och låta packet hålla på, väntandes på att flygvärdinnorna eller en väktare ska släpa bort packet...?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"Omständigheterna" lär ju i så fall vara ett flygplan fullt med irriterade Svartöstadare som är måttligt roade för att flyget hem blir försenat...? Således inte väldigt många som tänker backa upp aktivistens historia om att denna helt oprovocerat blivit "misshandlad"...?

Jag har lyckligtvis inte hamnat i någon sådan situation än, men sådana saker måste rimligtvis kunna lösas med lite civilkurage från människorna runt omkring...? Ett helt flygplan kan ju inte sitta knäppt tyst och låta packet hålla på, väntandes på att flygvärdinnorna eller en väktare ska släpa bort packet...?
Jag vill minnas att det för kanske tio år sedan inträffade något liknande, och vederbörande avhystes då utan pardon av andra passagerare som inte hade lust att vänta... :)

Oklart om det blev några följder eller bara ett snabbt löst problem.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Ett helt flygplan kan ju inte sitta knäppt tyst och låta packet hålla på, väntandes på att flygvärdinnorna eller en väktare ska släpa bort packet...?
Grejen var den att de redan hade hunnit borda och att säkerhetspersonal var därför tvungna att genomsöka hela planet efter medtagna eventualiteter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Grejen var den att de redan hade hunnit borda och att säkerhetspersonal var därför tvungna att genomsöka hela planet efter medtagna eventualiteter.
Exakt och ett genomsök tar tid.
Tro mig jag vet.
Dessutom brukar man väl fortfarande ta av bagaget och köra det en gång till genom röntgen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är ingen expert på reglerna, men jag har för mig att det tyvärr blir genomsökning av flygplanet och ny boarding för alla andra, så fort en boardad passagerare lämnar flygplanet, oavsett om det är frivilligt eller inte.

Jag har själv varit med om en flygning från Birmingham till Barcelona där man gick ner på en liten fransk flygplats för att kasta av en knarkare som fick hjärtstillestånd. Alla andra fick kliva av, räknas och sedan kliva på igen…Jag antar att man aldrig kan utesluta scenariot med någon dåre som vill spränga flygplanet men inte sig själv.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag är ingen expert på reglerna, men jag har för mig att det tyvärr blir genomsökning av flygplanet och ny boarding för alla andra, så fort en boardad passagerare lämnar flygplanet, oavsett om det är frivilligt eller inte.

Jag har själv varit med om en flygning från Birmingham till Barcelona där man gick ner på en liten fransk flygplats för att kasta av en knarkare som fick hjärtstillestånd. Alla andra fick kliva av, räknas och sedan kliva på igen…Jag antar att man aldrig kan utesluta scenariot med någon dåre som vill spränga flygplanet men inte sig själv.
[OffTopic]
Generellt ja, men långt ifrån alltid.
Piloten bestämmer vad som sker på planet lite krasst sett.
Vill han göra om allt så gör man om allt.
Vill han lyfta med 2 aktivister limmade på golvet i kabinen så gör man det.
Vill han inte inte släppa ombord skyddsvakter med en läkare för att rädda en passagerare som fått hjärtstillestånd i luften, så kommer de inte släppas ombord.
(Det sistnämnda är självupplevt och personen klarade sig inte)
[/OffTopic]

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
[OffTopic]
Vill han göra om allt så gör man om allt.
Vill han lyfta med 2 aktivister limmade på golvet i kabinen så gör man det.
Vill han inte inte släppa ombord skyddsvakter med en läkare för att rädda en passagerare som fått hjärtstillestånd i luften, så kommer de inte släppas ombord.
(Det sistnämnda är självupplevt och personen klarade sig inte)
[/OffTopic]
Trist om det är Mohammed Atta som är pilot :confused:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
[OffTopic]

[/OffTopic]
Njae, han har fortfarande BCL och motsvarande att förhålla sig till samt "Company rules".

En kul grej när jag skulle flyga från Palma till en stad i Tyskland som inte var Hannover och vi började push back och flygvärdinnan välkomnade oss på flighten till Hannover.
En passagerare räckte upp handen och sa att han inte ville dit, och alla andra stämde in :)
Detta var sista flighten för dagen och kris med sista landningstid.
Så besättningen i vårt plan tog sina prylar och sprang till planet som skulle till Hannover och det planets besättning kom som gazeller till vårt.
Annars hade vi alla blivit kvar hela natten.
Vi hann med några minuters marginal. Som kuriosa så hade vi Hannover som alternativ så hade vi blivit sena hade vi hamnat där lika fan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kollade lite på olika klimatklockor som verkar vara på modet just nu.
CClock.jpg
Så plus minus några år, men det är ju lite grann det som är fokuset miljörörelsen för tillfället.
Inget fel med att vara drivna. Det är bra och det behövs.
Men jag känner att viss symbolpolitik som drivs här hemma, just nu, inte kommer ge resultat eller kommer ge fel resultat på den stora skalan.

Kolla bara hur det gick med plastpåsar och hur skatten minskade användningen av dem.
"enligt handeln har konsumtionen på pappersbärkassar och soppåsar ökat, så i stället för att använda en påse till både mat och sopor köper man nu två påsar: pappersbärkassar och soppåsar."

Vet själv hur det blev när jag handlar. Det blir papperskassar för hela slanten på storhandlandet under helgen. Sen läggs de inne i skafferiet och ligger där tills de blir för många. Då åker de i pappförpackningsinsamlingen.
Soppåsarna kommer från Biltema på rulle.
Är det miljövänligare än plastkassar...Nä

Det är ju lite grann det som illa genomtänkt symbolpolitik leder till.
Hellre rätt beslut, på rätt nivå, med rätt resultat.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Kollade lite på olika klimatklockor som verkar vara på modet just nu.

Är dessa online eller springer klimataktivisterna runt med ”klimatklockor” runt handleden…? Eller är de ytterligare ett sätt för ”vanligt folk” att få lite medvetande eller rent av bättre samvete…?

En riktig klocka låter som en briljant ide helt i linje med MP’s symbolpolitik. Vi förbrukar lite naturresurser och mineraler för att tillverka klockor, sedan kör UPS eller PostNord hem varenda enskild klocka till beställarens dörr…

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den liberala demokratins tid är på väg att ta slut. Förbered er för omskolningsläger.
Jawohl Herr Ober! Artikeln skriven av:
Pia Björstrand, talesperson, Klimataktion
Leo Rudberg, ordförande, Fältbiologerna
Frida Berry Eklund, talesperson, Våra barns klimat
Kimberly Nicholas, klimatforskare och medlem i Researchers Desk
Göran Folin, samordnare, Alternativ Stad/Jordens Vänner

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
År 2045 beräknas Hybrit och den nystartade konkurrenten H2 Green Steel (H2GS) att tillsammans konsu-mera 67–72 TWh (Svenska Dagbladet 2021). För att sätta detta i perspektiv var Sveriges elförbrukning år 2020 134 TWh (Energimyndigheten 2020). En-bart dessa två projekt skulle alltså bidra med en ökning av elförbrukningen med dryga 50 procent från 2020 års nivå.
Den exporterade elen som nu kom-mer behöva tas i anspråk inhemskt för Hybrit hade enligt professor Björn Karls-son kunnat användas till att ersätta smut-sig elektricitet i form av kolkraft i andra länder motsvarande 15 miljoner ton kol-dioxid, beräknat på en energiåtgång på 15 TWh. Detta skulle vara 2,5 gånger mer än vad Hybrit-satsningen potentiellt kan ge i minskning av CO2 utsläpp(Ny Tek-nik 2019). Då elbehoven för Hybrit och H2GS nu snarare förväntas komma att uppgå till omkring 70 TWh skulle med andra ord 10–12 gånger mer koldioxid kunna sparas genom att använda den här elektriciteten på andra sätt.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Är dessa online eller springer klimataktivisterna runt med ”klimatklockor” runt handleden…? Eller är de ytterligare ett sätt för ”vanligt folk” att få lite medvetande eller rent av bättre samvete…?

En riktig klocka låter som en briljant ide helt i linje med MP’s symbolpolitik. Vi förbrukar lite naturresurser och mineraler för att tillverka klockor, sedan kör UPS eller PostNord hem varenda enskild klocka till beställarens dörr…

...som inte är hemma eftersom de alla är fulskrivna där det är som mest lönsamt för dem.
Försändelsen körs tillbaka till terminalen i industriområdet med stadens glesaste täckning i kollektivtrafiken och där alla gång- och cykelbanor är spärrade med avkopplade trailers och bulgarer som steker spädgris över brinnade bildäck, i sin tur tända med smetdiesel och spillolja - allt bredvid stadens dricksvattentäkt.

Typ.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den liberala demokratins tid är på väg att ta slut. Förbered er för omskolningsläger.

Läste denna ”insändare” lite noggrannare…och blir lite orolig när någon snackar om att ta fram en ”folkbildningsstrategi” och att dessutom tvinga arbetsgivare att ”utbilda” sina anställda…

Detta låter ju precis som det Kina just nu gör med icke önskade minoriteter. Eller som man gjorde öster om Berlinmuren på åttiotalet. Eller som en liten kille från Linz gjorde med hela Tyskland på trettiotalet…

Varför blir det aldrig ramaskri när någon förespråkar extremism och revolution i klimatets namn…? Var är alla PK-journalister som annars gnäller, skriker och älskar att ta plats i media…?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Alltså jag förstår att du har hoppet uppe för att kunna få något flashigt som en klocka och jag är ledsen att förstöra dagen lite för dig samt att detta blir lite jobbigt..... men du kommer alltså inte få en fysisk klocka hemskickad till dig.... Beklagar...
?
?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad