Menar du mej så är jag nog synnerligen omotaglig för information som inte lixom rymms i min bubbla. O jag drar alla över samma kam oavsett färg ras kön och ålder ?
Nä, det är en allmän reflektion.
Jag ser att du skojar, men jag menar det på djupet: det finns inget facit i nyhetsrapportering.
Jag var på väg att säga "längre" men det är mer än 100 år sedan uttrycket: "Det första offret i en konflikt är sanningen" myntades (Fritt tolkat) och redan då var det en gammal sanning.
Olika epoker och olika regimer har olika lång löplina att röra sig på, med sanningen som utgångsläge.
Gemensamt att alla förhåller sig till sanningen på ett sätt som kan - som
skall ifrågasättas.
Det är vårt ansvar att ifrågasätta och realitetspröva allt vi matas med.
Den som tror att SR/SVT/Public Service skulle vara någon slags likare och fria från någon agenda behöver titta på Aktuelltintervjun med Joakim Ruist någon gång emellanåt för att få sig en uppfriskande pungspark.
Man måste bygga sin egen världsbild, och den som försökt stapla identiska byggklossar på varandra vet att man inte kommer speciellt långt på det viset. Det krävs ett urval av olika geometriska former, och ett kitt att sammanfoga dem med för att få en stabil grund att betrakta världen från.
Edit:
Robert Fisk dog ifjol.
The Times och sedermera Independents mångårige reporter i Mellanöstern.
Alltid på plats där det hände något - och oftast där en vecka innan det small och därför två veckor före alla andra.
Här i ett 15 år gammalt framträdande, en paneldebatt angående USAs nära förestående inmarsch i Iran för att slå ut deras kärnanläggningar - för typ nuttifjuttonde gången.
Det blev inte av den gången heller, men Robert Fisk ställer frågan som ingen annan orkar:
Varför har Iran nukleär kapacitet?
4 minuter intressant berättande av en prolog ingen vill kännas vid idag.
Hade vi haft fler reportrar som Robert Fisk så hade vi haft en klarare horisont.
...och även han skall ifrågasättas, så klart!