Raderad medlem 51742
Guest
Nu måste väl inte lösningen nödvändigtvis bestå av att subventionera, vilket för övrigt är just det som regeringen föreslår, vilket kanske är den förväntade lösningen om man ser det utifrån deras ideologiska utgångspunkt.I min värld borde inte politikerna ens ta i frågan. Nu har de dock gjort det och följden är att marknaden satt olika pris på el i olika delar av landet. Igen, staten ska inte lägga sig i.
Rätt att klaga har man alltid. Stockholmare kan klaga på bopriser. Norrlänningar på bristande samhällsservice. Att försöka subventionera Stockholmares bopriser eller Norrlänningars samhällsservice på bekostnad av andra är bara ett försök att lura marknaden. Precis som ROT-avdrag inte gjort det billigare att anlita snickare. I slutändan handlar det om att lösa situationen för sig själv genom att flytta eller något annat. Att räkna med att andra ska betala för dig har man inte mycket för. Men klaga det går alltid.
Men jag tänker att nuvarande uppdelning i elnätsområden inte är någon lösning som uppstått dynamiskt utifrån hur utbud bäst möter efterfrågan på en fri marknad, utan det är snarare utkomsten av olika regleringar. Man förändrar constraints som påverkar systemet på ett annat sätt än tidigare och när man ser till sådana effekter som uppstår kan man alltid ställa sig frågan: vad är det egentligen vi vill optimera för? Eller mer specifikt, vid balanseringen där olika trade-offs behöver vägas mot varandra, vilka effekter är önskvärda och inte... och för vem?
Vårt elsystem har ju i stor utsträckning byggts upp utifrån en utgångspunkt med ett system som balanseras på nationell nivå, vilket skapar flera constraints som påverkar hur marknaden kommer att fungera. Därutöver har vi geografiska, tekniska och andra constraints som påverkar.
Att tillföra constraints i form av elnätsområden kommer då förstås påverka hur marknaden kommer optimera sig, samtidigt som man måste förhålla sig till de andra constraints jag tog upp. Andra typer av effekter kommer då uppstå än om man hade låtit bli att göra uppdelningen. Det man då behöver kunna göra är att argumentera för varför dessa effekter är mer önskvärda än de effekter som uppstått om man inte gjort denna reglering. Och särskilt de som drabbas av de negativa effekterna lär väl inte jubla över dess förträfflighet.
Det jag vill komma till är att istället för att försöka lägga plåster på såren genom subventioner finns ju alltid möjligheten att ställa sig frågan ifall uppdelningen i elnätsområden är bra från första början och i såna fall varför?