Jag håller förvisso inte med om dina tankar om Rosling, med undantag för att han inte officiellt har pratat för något enskilt parti eller liknande.
Men bortsett från det.
Ja att mänskligheten vill blunda för situationen gör ju inte saken bättre.
Det sätter oss bara i en ännu svårare situation i framtiden.
Om vi skall göra något som inte renderar i krig så tycker jag att man t.ex. skall göra till lag att alla resurser som konsumeras skall finnas lokalt i respektive land, åtminstone vad gäller mat och energi.
I princip.
Men visst borde man fortfarande kunna handla en viss del över gränserna.
Men vad är sunt?
Ett 80/20 förhållande?
80% kommer lokalt, och 20% importeras?
Och på samma vis tvingas man stoppa migration över länder.
På det sättet anpassar man i alla fall så att varje region eller land snabbare anpassar magen efter matsäcken.
Andra förslag?
Jag har än inte sett någon annan säga annat än ungefär som du uttrycker det nu.
Det uttryckssättet innebär att vår frihet skall begränsas av en förfärlig överpopulation i andra delar av världen, och sättet hittills att bemöta detta är att skuldbelägga oss trots vår lilla andel av jordens befolkning.
Eller hur tänker du, vad har du för förslag som inte straffbelägger oss som lever i en (nästan) konstant befolkningsmängd?
Problemet är precis som det alltid varit att det inte fungerar. Vi har ända sedan hästen uppfanns börjat resa och då upptäckt att det finns saker i andra länder som vi vill ha. Kryddor från indien, guld från afrika, olja från mellanöstern...och sen kom teknikutveckligen med telefoner från...ja, var kommer de ifrån egentligen. Kobolt, guld, plast, aluminium för att inte tala om know how. Hur ska vi bestämma vad som ska ingå i i de 20% vi importerar, och vad ska vi avstå ifrån som inte ryms inom 20%...ocvh vem ska bestämma detta?
Sen lever vi inte i en nästan konstant befolkningmängd...ja visst, i antalet människor, men inte i antalet närande och tärande. Vi blir precis som i andra länder äldre och äldre på grund av att det föds för få barn. Se på japan och sydkorea t ex. Vem ska jobba och betala skatt för en befolkning som snart inte jobbar utan bara ska ha pension? På grund av detta måste vi imponera immigranter som kan jobba istället för oss som bara ska ha pension...
Vi måste bygga kärnkraftverk...men inte där jag bor. Vi måste få in fler invandrare som kan göra jobben vi svenskar inte vill ha...men de får inte bo nära mig. Vi måste göra något åt miljön, sluta resa, sluta göra roliga saker som förpestar naturen...men någon annan måstre göra det för jag måste få fortsätta att köra bil och hoj...
...repeat....
Ekvationen är tyvärr olöslig...vi kommer att sitta här om 50-100 år och diskutera samma sak, samtidigt som ovädren blåser över bunkern vi tvingades bygga uppe på ett berg för att kunna överleva i stormarna, värmeböljorna och översvämningarna...
Det har alltid funnits profeter som säger att jorden kommer att gå under...men nä, den går inte under. Mänskligheten kommer däremot att ta död på sig själv genom att såga av grenen den sitter på, men jorden kommer att finnas kvar och alla bacillerna och maskarna som är de enda överlevande kommer att sitta på puben och garva arslet av sig över den "överlägsna, mänskliga" rasen som var en liten parentes i jordens historia...