Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

G20 lovar ökat fokus på era plånböcker.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja och så är det ju svårt att flasha med att man har störst privatjet också.

De flesta hyr tydligen privatjet… ganska prisvärt om man skall med ett gäng från specifik plats till annan specifik plats och faktiskt betalar för arbetstiden.

Sedan finns det väl inget som säger att bilden alls har med konferensen att göra?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu börjar totalförsvaret i Sverige oroa sig för att Kina är en växande ägare till svensk elproduktion: https://www.gd.se/2021-10-31/kinesiska-staten-ager-vindkraftpark-i-ockelbo-kommun

I Åmot-Lingbo i Ockelbo kommun finns en av Sveriges största landbaserade vindkraftparker. Ägaren är ett kinesiskt statligt bolag som svartlistats av USA. – Kan bli problematiskt om bolaget får en stor andel av vindkraften i Sverige, säger Oscar Almén, analytiker hos totalförsvaret.

Tidningen kontaktar Oscar Almén, Kinaanalytiker på Totalförsvarets forskningsinstitut FOI, för att fråga om det finns något problematiskt med att kinesiska statliga företag äger vindkraftparker i Sverige.

– Sju procent av den installerade effekten av vindkraft är ju inte så hemskt mycket egentligen. Vindkraften är ju också bara en begränsad del av den totala elproduktionen i Sverige. Däremot kan det det bli problematiskt om företaget får en mer dominant position. Om Kina kontrollerar en stor andel av elproduktionen kan det potentiellt användas som påtryckningsmedel mot Sverige.

Och den dagen vi inte dansar efter deras pipa så kan man ju ana att dom får mycket tekniska problem med sin elproduktion i Sverige, med delar som är svåra att få fram, självklart utom deras kontroll så klart. I ett skymningsläge skulle det slå svårt mot ett alltmer elberoende samhälle. Vi kan inte ens kommunicera efter en timme, i orter över 8000 invånare, i mer glesbefolkade område håller mobilnäten igång i 4h. Sen är vi tillbaka på 1700-tal, kallt, mörkt och ensamt.

Fast det är klart, vi hade strömavbrott här för några veckor sedan, och då dog mobilnätet ungefär samtidigt som strömmen försvann. Nätbolagen vet väl att MSB aldrig undersöker om dom lever upp till kraven, och eventuella böter är billigare än fungerande system. Annat var det när telenätet skulle klara minst 72h av strömavbrott.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De flesta hyr tydligen privatjet… ganska prisvärt om man skall med ett gäng från specifik plats till annan specifik plats och faktiskt betalar för arbetstiden.

Sedan finns det väl inget som säger att bilden alls har med konferensen att göra?
Även om det möjligen är prisvärt så är det nog knappast klimatsmart.

Bilden kanske inte hör dit, men ärligt talat skulle det förvåna dig?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är väll i era trakter som det är i Värmland runt Arvika, A traktor ungdomarna snor UPS batteripaketen i tele masterna till att driva sina bilstereo, värmländska polisen hade ju beslagtagit ett gäng ton UPS batterier ur A traktorer.

Tror det var 6 Ton tot.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu börjar totalförsvaret i Sverige oroa sig för att Kina är en växande ägare till svensk elproduktion: https://www.gd.se/2021-10-31/kinesiska-staten-ager-vindkraftpark-i-ockelbo-kommun

Och den dagen vi inte dansar efter deras pipa så kan man ju ana att dom får mycket tekniska problem med sin elproduktion i Sverige, med delar som är svåra att få fram, självklart utom deras kontroll så klart. I ett skymningsläge skulle det slå svårt mot ett alltmer elberoende samhälle. Vi kan inte ens kommunicera efter en timme, i orter över 8000 invånare, i mer glesbefolkade område håller mobilnäten igång i 4h. Sen är vi tillbaka på 1700-tal, kallt, mörkt och ensamt.

Fast det är klart, vi hade strömavbrott här för några veckor sedan, och då dog mobilnätet ungefär samtidigt som strömmen försvann. Nätbolagen vet väl att MSB aldrig undersöker om dom lever upp till kraven, och eventuella böter är billigare än fungerande system. Annat var det när telenätet skulle klara minst 72h av strömavbrott.

Ja det här har ju påtalats i decennier, men ingen är ansvarig i det avreglerade landskap som bl.a. svensk infrastruktur utgör. Ett annat område som räddats från kommunismens klor är sjukvårdsberedskapen, med kända följder i pandemins inledning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Även om det möjligen är prisvärt så är det nog knappast klimatsmart.

Bilden kanske inte hör dit, men ärligt talat skulle det förvåna dig?

Nja, när hela världens delegater skall samlas på ett ställe blir det ju flyg tyvärr. Säkert en och annan privatjet också. Men åtgärderna kräver ju förhandling innan och de sköter man inte via teamsmöte.

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Är det samma klimatkonferens som herrarna och damerna som åkt med dessa är på?
(Är det en skämtbild?)

Nope. Ingen skämtbild.

När det hålls stora summits så räcker inte ens uppställningsplatserna till på destinationsflygplatsen.

Det är bara en bråkdel av de inflygna privatplanen som står uppställda på destinationen. Resten lyfter igen och går tomma till lämplig uppställning 1-3 timmar bort och ställs upp där istället.

Klimatmötet i Davos 2019 bedömdes generera 1500 flygplansrörelser lokalt över Schweiz.

Med tanke på allt dom (inte) kom fram till så hade det varit bättre för miljön att inte hålla mötet alls.

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Är det samma klimatkonferens som herrarna och damerna som åkt med dessa är på?
(Är det en skämtbild?)

Glöm inte att en klimatkonferens är ett partaj för lika delar beslutsfattare och stenkastande vänsterungdomar.

Alltså människor som inte behöver följa det som beslutas eller betala för följderna av det som beslutas.

Den ene för att den helt enkelt är av överbestämmande ras, helt i linje med MP’s direktiv om att andra men inte nödvändigtvis en själv ska leva miljövänligt. Den andre för att den har varken intelligens för att begripa följderna eller pengar för att betala följderna.

De största följderna och de största kostnaderna drabbar återigen den vite, lönnfete medelålders mannen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
1500 flygplansrörelser kan låta mycket, men det är ungefär som en enda dag på Heathrow…

Frågan är snarare hur man skall få till stånd internationell överenskommelser utan att träffas och förhandla. Man kan ha åsikter om dessa möten, liksom tex demokratin, men i brist på bättre är det detta vi har och det går att nå framgång också.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Medan MP räddar världen med plastpåseskatt…

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väll i era trakter som det är i Värmland runt Arvika, A traktor ungdomarna snor UPS batteripaketen i tele masterna till att driva sina bilstereo, värmländska polisen hade ju beslagtagit ett gäng ton UPS batterier ur A traktorer.

Tror det var 6 Ton tot.

Dessutom är det väl 10kr/kg för blyet när dom tjänat ut.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Utländsk investerare(Ui) -Hej, har jag kommit till den statliga myndigheten Svenska Kraftnät(SvK)?
SvK -Ja jo det stämmer. Hur kan jag hjälpa till?
Ui -Det är så att jag vill ansöka om tillstånd för att ansluta några tåtar till elnätet? Typ nästa vecka på torsdag om det går bra?
SvK -Har du svenskt pass?
Ui -Nej.
SvK -Har ditt bolag sitt säte i Sverige?
Ui -Nej.
SvK - Tillstånd nekat.
Och du förresten, du vet väl om att vi har en gedigen myndighetsbyråkrati i detta land? Det är ett antal utredningar, tillstånd, samråd och processer som krävs. Du kanske har hört talas om sånt som nätkoncession och MKB va? Miljöbalken är bra att känna till. Bygglov och sånt kan vara en grej att titta på också.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Medan MP räddar världen med plastpåseskatt…

När det gäller plast och återvinning är det bra att hålla sina förväntningar på en rimlig nivå:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
AFA-aktivister och andra stenkastare har hittat ett nytt sätt att roa sig…

Kvinnorna som fördes bort från Arlanda hade tydligen gått ombord på ett SAS-flyg till Luleå och sedan vägrat sätta sig ner. Varpå vakter tillkallades för att föra bort dem. Flyget blev sedan flera timmar försenat då reglementet säger att flygplanet dessutom måste sökas igenom, så att aktivisterna inte har lämnat något kvar.

Jag hade mycket väl kunnat vara ombord på samma flyg. Vad säger lagen ifall man skulle övermanna eller rent av knocka en av dem, så att flyget kan komma iväg…? De kompromissar ju med min (och alla andras) flygsäkerhet. Då måste jag ju rimligtvis få försvara mig med lämplig grad av våld…? Och jag är helt säker på att en av dem hotade att rycka sitt bombbälte…

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
AFA-aktivister och andra stenkastare har hittat ett nytt sätt att roa sig…

Kvinnorna som fördes bort från Arlanda hade tydligen gått ombord på ett SAS-flyg till Luleå och sedan vägrat sätta sig ner. Varpå vakter tillkallades för att föra bort dem. Flyget blev sedan flera timmar försenat då reglementet säger att flygplanet dessutom måste sökas igenom, så att aktivisterna inte har lämnat något kvar.

Jag hade mycket väl kunnat vara ombord på samma flyg. Vad säger lagen ifall man skulle övermanna eller rent av knocka en av dem, så att flyget kan komma iväg…? De kompromissar ju med min (och alla andras) flygsäkerhet. Då måste jag ju rimligtvis få försvara mig med lämplig grad av våld…? Och jag är helt säker på att en av dem hotade att rycka sitt bombbälte…
Du har ju all rätt att nyttja nödvärn, även tredje parts.

Sen kan dom fundera på hur många ton koldioxid alla plan som tvingades ligga i väntläge släppte ut, helt i onödan, inklusive alla utryckningsfordon.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA