Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Läste denna ”insändare” lite noggrannare…och blir lite orolig när någon snackar om att ta fram en ”folkbildningsstrategi” och att dessutom tvinga arbetsgivare att ”utbilda” sina anställda…

Detta låter ju precis som det Kina just nu gör med icke önskade minoriteter. Eller som man gjorde öster om Berlinmuren på åttiotalet. Eller som en liten kille från Linz gjorde med hela Tyskland på trettiotalet…

Varför blir det aldrig ramaskri när någon förespråkar extremism och revolution i klimatets namn…? Var är alla PK-journalister som annars gnäller, skriker och älskar att ta plats i media…?

it's ok when we do it.
Vare sig mer eller mindre. Du måste ha i tanken att DN som publicerar skräpet proklamerar samma politik (eller om möjligt ändå värre) som partiordföranden som uttalade på allvar att ett maktskifte är ett hot mot demokratin.
Självklart skall vi skolas att tycka rätt.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Snyggt och smidigt hanterat av ordningsvakten.

Tror dock att talarna inte övertygar de som inte redan är frälsta.
Håller med...

Öht så blir det väldigt fjantigt med sådana här "aktioner"... det är ju politiker, stadschefer och ägare av de stora bolagen som behöver övertygas, inte "svenson" på ett inrikesflyg. Det enda det skapar är irritation över att aktivisterna hindrar mig att komma hem...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Skämskudden är helt utsliten efter att ha sett det klippet. Jag måste tyvärr flyga en del i tjänsten, jag säger tyvärr, för visst är går det snabbt, men det är som all annan kollektivtrafik, trångt och jobbigt, även med skrytbiljetter. Hade gärna sluppit, men det finns noll alternativ som är realistiska.

Stora delar av mitt jobb är helt omöjligt att göras på distans, ända till någon berättar för mig hur jag gör en skadebesiktning av ett eldhärjat vindkraftverk över nätet.

För maskiner långt ut i skogen och på havet ska vi ha, vad som lätt glöms bort är att alla maskiner, även sådana som sitter längst upp på en 130 meter lång pinne, behöver service, brinner ibland, får bladskador, lagerhaverier, utmattningsskador, felkonstruktioner, elöverslag, läckage av 300 liter hydraulolja (det är jättejättekladdigt, i HELA möllan, jag vet!) etc.

Någon måste kunna fixa detta. Får vi inte flyga dit, så tror jag att vi släpper det affärsområdet, så får Vestas, Enercon, GE, SiemensGamesa mfl fixa sina snurror själva, för jag bilar inte 230 mil enkel för att fixa, då kan vi tjäna bättre pengar på övrig industri.

Det är så urbota dumt bara. De allra flesta som flyger inrikes gör det för att de måste i tjänsten. Bland annat flygs det mycket norrut för grön verksamhet, vind, Northvolt, etc. Sverige är ett långt land, ska vi kunna leva och verka på ett bra sätt över hela landet behövs flyget!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Skämskudden är helt utsliten efter att ha sett det klippet. Jag måste tyvärr flyga en del i tjänsten, jag säger tyvärr, för visst är går det snabbt, men det är som all annan kollektivtrafik, trångt och jobbigt, även med skrytbiljetter. Hade gärna sluppit, men det finns noll alternativ som är realistiska.

Stora delar av mitt jobb är helt omöjligt att göras på distans, ända till någon berättar för mig hur jag gör en skadebesiktning av ett eldhärjat vindkraftverk över nätet.

För maskiner långt ut i skogen och på havet ska vi ha, vad som lätt glöms bort är att alla maskiner, även sådana som sitter längst upp på en 130 meter lång pinne, behöver service, brinner ibland, får bladskador, lagerhaverier, utmattningsskador, felkonstruktioner, elöverslag, läckage av 300 liter hydraulolja (det är jättejättekladdigt, i HELA möllan, jag vet!) etc.

Någon måste kunna fixa detta. Får vi inte flyga dit, så tror jag att vi släpper det affärsområdet, så får Vestas, Enercon, GE, SiemensGamesa mfl fixa sina snurror själva, för jag bilar inte 230 mil enkel för att fixa, då kan vi tjäna bättre pengar på övrig industri.

Det är så urbota dumt bara. De allra flesta som flyger inrikes gör det för att de måste i tjänsten. Bland annat flygs det mycket norrut för grön verksamhet, vind, Northvolt, etc. Sverige är ett långt land, ska vi kunna leva och verka på ett bra sätt över hela landet behövs flyget!
Håller med om att flyget verkligen behövs.

Har själv jobbat mycket i fält. Inte lika mycket längre. Jag har tittat en del på AR och tror det kan lösa mycket. Du kan sitta och styra en annan tekniker remote. Du har spetskompetensen, teknikern på plats behöver bara var en hygglig tekniker utan tummar mitt i näven.

Jag har kört mycket remote support nu i coronatider. Funkar hjälpligt med facetime men med AR-glasögon hade jag kunnat reparera alla maskiner via länk. Specialverktyg kan alltid hyras ut till kund.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Håller med om att flyget verkligen behövs.

Har själv jobbat mycket i fält. Inte lika mycket längre. Jag har tittat en del på AR och tror det kan lösa mycket. Du kan sitta och styra en annan tekniker remote. Du har spetskompetensen, teknikern på plats behöver bara var en hygglig tekniker utan tummar mitt i näven.

Jag har kört mycket remote support nu i coronatider. Funkar hjälpligt med facetime men med AR-glasögon hade jag kunnat reparera alla maskiner via länk. Specialverktyg kan alltid hyras ut till kund.
Kruxet är just vid ovanliga oförutsedda händelser, som jag jobbar med och som aldrig går att arbeta bort eller planera in.

Personen istället för mig måste ha rätt certifikat och förmåga att klättra i ett beckmörkt torn, ibland brandrester och bråte, och dokumentera bra så det håller för en fyramiljonersoffert.

Men det största problemet jag ser direkt är uppkoppling. Vindkraftstorn är en enda stor Faradaybur. Oftast noll mottagning på mobilen. Det hjälper inte att tornen står mitt i ingenstans heller, ibland finns det inte ens täckning på hardstand, vill man surfa får man köra ned till site office. Vi kör alltid komradio, eller så får man klättra upp i nacellen och öppna luckorna. ?

Jag tror precis som du, att mycket går att lösa fjärrstyrt, och till viss grad gör vi det redan. Men vi kommer alltid att behöva åka och klappa om maskinerna. Åtminstone fram till van Neumann maskinerna är här. ?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Foliehatt får en helt ny innebörd...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Lustigt nog är det nästan 20% av miljöpartisterna som också tycker att det är för högt

Då kan man ju undra varför de överhuvudtaget röstar på MP eller kallar sig MP'are...? Om man inte gillar MP's patetiska försök att rädda världen genom att skatta ihjäl vanliga svenskar...då lär man väl knappast gilla något annat av deras påhitt heller...?

Tankade för övrigt den bensindrivna stortysken igår. Det börjar ju onekligen kännas bisarrt när mackens räkneverk går upp på fyrsiffrigt...Som sann miljövän tankade jag naturligtvis BF98. Den reas ju bort för endast 19.28 kronor per liter bensin jämfört med 19.80 kronor per liter bensin för BF95...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Då kan man ju undra varför de överhuvudtaget röstar på MP eller kallar sig MP'are...? Om man inte gillar MP's patetiska försök att rädda världen genom att skatta ihjäl vanliga svenskar...då lär man väl knappast gilla något annat av deras påhitt heller...?

Tankade för övrigt den bensindrivna stortysken igår. Det börjar ju onekligen kännas bisarrt när mackens räkneverk går upp på fyrsiffrigt...Som sann miljövän tankade jag naturligtvis BF98. Den reas ju bort för endast 19.28 kronor per liter bensin jämfört med 19.80 kronor per liter bensin för BF95...
Jag bidrog också till att rädda klotet.
Tankade schtoor-Toyotan med fossilfritt HVO och räkneverket stannade på 1717kr, skattat och klart.
Jäklar....nu blir det till att jobba hemifrån i framtiden :confused:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lyckades vrida i 35 liter diesel i Astra kombin efter 78 mil, e jhu fanimej billigt att åka diesel?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj

Jag har en bekant som röstar MP på grund av sitt fiskeintresse. Han är samtidigt den som är mest upprörd över soppapriset när han ska köra till fisket. Det är så himla festligt tycker jag. ?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har en bekant som röstar MP på grund av sitt fiskeintresse. Han är samtidigt den som är mest upprörd över soppapriset när han ska köra till fisket. Det är så himla festligt tycker jag. ?

Jag har svårt att förstå att någon väljer MP på grund av fiske, oavsett om vi talar yrkesfiske eller fritidsfiske...?

Fiskebåten slukar diesel och yrkesfiskaren tänker inte lägga sin röst på någon dåre som förespråkar högre dieselpris. MP står väl dessutom till 100% på "ursprungsbefolkningens" sida vad gäller jakt och fiske i fjällvärlden, alltså en linje som mer eller mindre vill begränsa rättigheterna för vanliga jägare och fritidsfiskare...? I alla fall om man försöker tolka det som kommer ur lokal media...?

MP är ju förvisso för ett kraftigt utökat strandskydd, men det gör nog varken till eller från vad gäller bebyggelse vid någon flugfiskares favoritställe...

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA