Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Läste lite snabbt om att Ford håller på med nån snabbladdning med en gas och vätskekyld kabel som gör att man ska kunna ladda elbilen på 5 min, man ska upp till 2500A?

Räknar man på låga 400V så har man då en effekt på 1000 kW, jag vet inte om jag vill vara i närheten vid laddning om nåt går galet. Troligtvis är väl spänningen betydligt högre än 400V så effekterna man då ska hantera känns ut ganska våldsamma.

Du har rätt, så höga effekter är orimligt att vara nära.

2019MI1_JF_1232.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fast på uran kommer man rätt långt per kilo. Bra för klimatet!

Jag kanske måste förtydliga att jag tänkte på de bränslen som säljs på macken, dvs olika varianter av kolväten.
Och mjölken räknas inte även om den finns på macken och innehåller en liten bråkdel kolväten, och uranet har inte en molekyl kolväten.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
69bd88cbac8fe011a7b895de3a5cefbc.jpg

Så stor skillnad är det ju inte…
Nej det är det inte. Hade jag stått vid pumpen hade jag ändå valt det billigaste. Hållbarhet måste bli billigare för att skapa incitament. Då menar jag inte billigare genom bonus/malus utan faktiskt billigare på en fri marknad. Det är inte omöjligt.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
69bd88cbac8fe011a7b895de3a5cefbc.jpg

Så stor skillnad är det ju inte…
Men tanken är väl att man bli motiverad att tanka miljövänliga alternativ.
Nu blir det E10 och så spar jag 120:- på en tankning vid pumpen samt slipper den 30% högre förbrukningen på E75 dom driver upp prisskillnaden per mil ytterligare.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Apropå elproduktion som jag inte riktigt greppat. En producent säljer sin el till ett elhandelsföretag som i sin tur importerar/exporterar el till sin kunder.

Ponera att företag X producerar el från vindkraft som elhandelsföretag Y i Sverige köper som sen säljer till elhandelsföretag Z i polen. Skulle det i praktiken kunna bli så att investerare i vindkraft (som är/äger X, Y och Z) bygger snurror i Sverige och producerar billig el som exporteras och kan säljas dyrare t.ex. i Polen? Vad får Sverige isf ut av det?

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Apropå elproduktion som jag inte riktigt greppat. En producent säljer sin el till ett elhandelsföretag som i sin tur importerar/exporterar el till sin kunder.

Ponera att företag X producerar el från vindkraft som elhandelsföretag Y i Sverige köper som sen säljer till elhandelsföretag Z i polen. Skulle det i praktiken kunna bli så att investerare i vindkraft (som är/äger X, Y och Z) bygger snurror i Sverige och producerar billig el som exporteras och kan säljas dyrare t.ex. i Polen? Vad får Sverige isf ut av det?
Sverige, eller snarare konsumenterna får inget ut av det, det är endast elbolagen som vinner på det.
Jag skrev om detta tidigare, svenska konsumenterna (i framför allt södra delarna med flest konsumenter, elzon 1 & 2) har tvingats betala en helt ny stamledning från norr till söder, men knappt få ta del av den än.
Vi ha betalt den genom våra sedan 15 år tillbaka förhöjda nätavgifter.
Som tack för det så vill elbolagen hellre sälja till kontinenten, och struntar i oss svenska konsumenter som de facto har betalt det till 130%(!).
Trots att stamledningen varit klar i fem år så har vi tvingats fortsätta betala de förhöjda nätavgifterna.
Ren korruption av både elbolag och politiker.

Vi har alltså betalt för en fördubbling av nätkapacitet genom landet, men knappt fått tagit någon nytta av den själva, medan elbolagen hellre säljer el till utlandet för 2-3 ggr vårt inhemska pris.
Vill vi svenska konsumenter ha el så får vi nu betala lika mycket som på kontinenten, annars slocknar ljusen i svenska hem…

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sverige, eller snarare konsumenterna får inget ut av det, det är endast elbolagen som vinner på det.
Det förklarar med vilken frenesi bl.a. Kineser investerar i "Svensk" vindkraft. Oh well, huvudsaken vi slipper klisterlappar och fanor med Nalle Puh's nuna uppsatta dvs Xi Jinping, eller...?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Och sedan ska man skilja på elhandel och elnät.
Jag jobbar själv i branschen, men med elnät, och våran uppgift att se till att energin som produceras (stora producenter i norra Sverige) kommer ut på vårat stamnät, Sveriges transmissionsnät.

Vi har ingen insyn i vem som köper den producerade elen, men ofta säljs den genom så kallade PPA (Power Purchase Agreement), som är långa avtal, ofta på 5år eller mer.
Dessa kan köpas av kunder som vill profilera sig i att man använder så kallad ”grön energi”, och kunderna kan finnas både i Sverige, men även i övriga Europa, eftersom elmarknaden hänger ihop.
Elmarknaden är väldigt knepig att förstå sig på, och jag har själv inte den totala kunskapen där kan jag villigt erkänna, men energin måste som bekant ha en förbrukare i samma ögonblick som den produceras.
Men det innebär inte att den rent fysiskt behöver transporteras till slutkunden, utan den kan balanseras upp med en produktion som finns närmare konsumenten.
Och på så vi hänger hela nordiska och europeiska elhandelsmarknaden ihop.

När kunden köper ett PPA så garanteras denne en produktion av det slag som definieras i denna PPA (det finns lite olika utformningar).
Det ska alltså finnas energi tillgänglig i den energimix som finns på den europeiska marknaden, och det är ganska troligt att det även finns ”grön el” tillgänglig närmare den utländska kunden (i till exempel Tyskland) än i norra Sverige.
Så det är alltså långt ifrån säkert att energin nödvändigtvis måste transporteras och exporteras rent fysiskt.
Men den som producerar den för närvarnde billigaste energin på den öppna spotmarknaden är ju den som får sälja, så det kan bli import i ett land fast det rent fysiskt finns ett möjligt produktionsöverskott.

Ett resultat av detta är antalet anställda både på elhandelsssidan, men även elnätssidan (för att avräkna) har ökat dramatiskt, så det skapar ju jobb.

Och det var väl så här vi ville ha det...eller... :va

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Och det var väl så här vi ville ha det...eller... :va
Det är tur att det är NÅGON som tjänar pengar på upplägget, men det är iaf inte jag. Köra hoj till Gåsholma för en fika och "beundra" väderkvarnar vars el säljs till Polen, mjä. Kan vi inte skapa filialen Don Quijote Norrland ge oss ut på ett korståg mot väderkvarnar?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Betalvägg. Vad är det som hettar till och mellan vilka?
Bara därför ser jag inte artikeln nu heller :död

"Det svenska elnätet har inte tillräcklig kapacitet för att transportera all el som behövs från norra Sverige till de södra delarna av landet. Det gör att inte heller finländarna kan exportera sin el västerut. Nu hettar bråket till.

Svenska Kraftnät har begränsat möjligheten att använda elnätet mellan norr och söder i Sverige. Det bryter mot reglerna, stamnätsbolag har inte rätt att begränsa gränsöverskridande handel för att lösa..."

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tidningscitat: "Det gör att inte heller finländarna kan exportera sin el västerut. Nu hettar bråket till."
Frågan är om det verkligen är Finländarna som gnäller eller om det är ausländiger investerare i vindkraft som gör det? Hoppas bara Neste får el nog att producera VÄLDIGT mycket förnybar bensin.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Frågan är om det verkligen är Finländarna som gnäller eller om det är ausländiger investerare i vindkraft som gör det? Hoppas bara Neste får el nog att producera VÄLDIGT mycket förnybar bensin.
Vänta bara tills Hybrit projektet drar igång i stor skala. Då suger Sverige upp all el från grannländerna ?
Då behövs inga kablar söderut.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vänta bara tills Hybrit projektet drar igång i stor skala. Då suger Sverige upp all el från grannländerna ?
Då behövs inga kablar söderut.
...och H2 Green Steel i Boden.

Nädå, elen häruppe räcker även till det. Men det blir mindre över till de södra områdena.

Dock skall vi komma ihåg att elproduktion finns på fler ställen än i norra Sverige; exempelvis i Norge och Finland.

Just nu ser vi tex att Finland importerar samtidigt som Sverige exporterar. Det är väl därför de är sura...

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...