Absolut. Men att påstå att det helt enkelt inte får plats vindkraft i storstadsregioner är ren lögn. Bara på Gärdet i Sthlm får man garanterat plats med ett par.
Att man inte vill ha det just där är en helt annan sak som båtmålarpartiet isf får förklara mer om.
Det är dessutom smackfullt med skog och mark utanför och runt Stockholm, det finns noll och inga ursäkter (jo det finns det ju, uppenbarligen) att inte bygga möllor där - samma gäller för i princip resten av hela Sverige - det finns utrymme att bygga mängder med vindkraftverk relativt nära där den ska konsumeras. Viljan saknas däremot! Ingen vill ha vindmöllor på bakgården, men många vill gärna bocka i rutan i elavtalet som "garanterar att du köper vindkraftsel" fastän att det är omöjligt att utlova.
Ogillar den här tendensen att använda hot om misstroendeförklaring när misstroendet endast gäller att den förda politiken är annorlunda än ens egen. Antar att SD har lärt sig av hur extremhögern i USAs kongress agerar, och tyckt att detta verkar vara ett bra sätt att bedriva ansvarsfullt riksdagsarbete.
Nja fast det som är exceptionellt just i detta fall är ju att Bolund har en av de viktigaste ministerposterna, men kommer från ett av de minsta partierna i Sverige - och dessutom förmodligen ska regera på en budget som är tvärt emot vad MP står för. Det är dåligt för Bolund, dåligt för MP och inte minst dåligt för väljarna, både de som håller på MP eller ej. Han kan ju näppeligen utföra det han vill kunna göra, dvs det blir varken hackat eller malet.
Det är egentligen fullständigt orimligt att han ska ha den ministerposten om regeringen ska regera på oppositionens budget.
Sen håller jag med om att den här drama-politiken är onödig - men det är nog ofrånkomligt att vi hamnar där tillslut, speciellt när vi inte längre är en enpartistat längre, och inte har varit på många årtionden. Klart att S fortfarande vill agera som när de hade 40%+ av rösterna - men den tiden är förbi, och jag tror varken S eller någon annan tror att något parti i Sverige hamnar där igen.
Ska vi ha en ordentlig effekt på klimatkrisen och kunna titta Greta eller våra barn i ögonen, så är det två saker som gäller. Minskad konsumtion och mindre population. Globalt. Det är inte svårare än så. Tror jag, men jag är ingen klimatforskare.
Men mänskligheten är så långt ifrån att leva som man (ibland i en ideal-värld) lär. Fick en San Pellegrino till middagen hos syrran häromveckan. Den kom i en 33cl aluminiumburk. Vad fanns på toppen? Drumroll.......
Jajjemänsan - en bit aluminiumfolie. Ovanpå aluminiumburken. Undra hur mycket folie det är? Per dag och vecka, år ut och år in. Aluminium kan man återvinna, men det är energikrävande som fan. Det hör också till sak att de fyra burkarna kom inplastade.
Vi är fucked, så enkelt är det!