Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Samma nyhet i öppet format:
Tack!

Då funderar man... varför byggs nästan all vindkraft i Norrland där det knappt blåser när det skulle bli enklare att sälja och exportera samt billigare att producera om de byggdes runt Stockholm, Valdemarksvik, Västervik, Öland, Gotland och Österlen dvs där det iaf blåser. Bygg Fenno-Skan 3, 4 och 5 Norrtäljetrakten-Finland (nära deras kärnkraft) och slipp gnället.

/Energiexpert Lindeman

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är inte riktigt så att all vindkraft byggs i Norrland. Det har spridits kartor som påstår det men de är definitivt felaktiga.

Däremot så ligger en av Europas största vindkraftparker mellan Piteå och Arvidsjaur och flera andra som var tidigt ute ligger också norrut. Men det är klart att de alla byggs där det blåser, annars är det ju ingen mening.

Det blåser även vintertid då det är -30, det är bara närmast marken som luften står still. Vindkraftverken står uppe på höjder och har snurrorna ytterligare 150-250 meter upp och där blåser det i stort sett alltid, det finns vindkartor att studera så ser man hur det ser ut i verkligheten. Det är dessa vindkartor som sedan blir grund för etableringsansökningar.

Det stora problemet är konflikter med andra intressen där det är mer tätbefolkat. Bostäder, flyg, rekreation osv. Men helt klart borde elproduktion förläggas närmare konsumtionen i södra Sverige också.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte riktigt så att all vindkraft byggs i Norrland. Det har spridits kartor som påstår det men de är definitivt felaktiga.

Däremot så ligger en av Europas största vindkraftparker mellan Piteå och Arvidsjaur och flera andra som var tidigt ute ligger också norrut. Men det är klart att de alla byggs där det blåser, annars är det ju ingen mening.

Det blåser även vintertid då det är -30, det är bara närmast marken som luften står still. Vindkraftverken står uppe på höjder och har snurrorna ytterligare 150-250 meter upp och där blåser det i stort sett alltid, det finns vindkartor att studera så ser man hur det ser ut i verkligheten. Det är dessa vindkartor som sedan blir grund för etableringsansökningar.

Det stora problemet är konflikter med andra intressen där det är mer tätbefolkat. Bostäder, flyg, rekreation osv. Men helt klart borde elproduktion förläggas närmare konsumtionen i södra Sverige också.

Har du någon korrekt karta att visa då?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

• Screenshot_20211124-084420.png
    Screenshot_20211124-084420.png
    343.4 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20211124-084302.png
    Screenshot_20211124-084302.png
    276.3 KB · Visningar: 12
  • Screenshot_20211124-085035.png
    Screenshot_20211124-085035.png
    580.7 KB · Visningar: 12

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

Absolut. Men att påstå att det helt enkelt inte får plats vindkraft i storstadsregioner är ren lögn. Bara på Gärdet i Sthlm får man garanterat plats med ett par.
Att man inte vill ha det just där är en helt annan sak som båtmålarpartiet isf får förklara mer om.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Angående vindsurra på Gärdet, säkerhetsavståndet brukar sättas till (D+H)*1.5 så redan där går det inte. Avstånd till bebyggelse brukar vara 2 km som norm pga buller. Verkligheten berättar dock att brustna rotorblad kan landa 8 gånger längre bort än centrumhöjden på snurran.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Försvaret vill inte ge ryssen radarskugga att flyga/köra in mot kusten bakom heller.
Så alla vindkraftparker i Östersjön kommer att möta motstånd från FM.

Men, för att koppla till både denna tråd och "vad fick dig att le idag" så åker väl MP ur regeringen idag?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ogillar den här tendensen att använda hot om misstroendeförklaring när misstroendet endast gäller att den förda politiken är annorlunda än ens egen. Antar att SD har lärt sig av hur extremhögern i USAs kongress agerar, och tyckt att detta verkar vara ett bra sätt att bedriva ansvarsfullt riksdagsarbete.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ogillar den här tendensen att använda hot om misstroendeförklaring när misstroendet endast gäller att den förda politiken är annorlunda än ens egen.

Förhoppningsvis så förlorar den sittande regeringen budgetomröstningen så det stänker om det, så att MP och särskilt smilfinken Bolund lämnar regeringen självmant, långt innan en misstroendeförklaring framförs. Annars blir ju scenariot synnerligen intressant, när Bolund ska bedriva politik för att sänka bensinskatten...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ogillar den här tendensen att använda hot om misstroendeförklaring när misstroendet endast gäller att den förda politiken är annorlunda än ens egen. Antar att SD har lärt sig av hur extremhögern i USAs kongress agerar, och tyckt att detta verkar vara ett bra sätt att bedriva ansvarsfullt riksdagsarbete.
Lyssnar man till M, KD och L handlar det väl snarare om att han inte tar ett beslut om slutförvar, som är en förutsättning att kärnkraften kan köra vidare enligt det som redan har beslutat med parlamentariskt majoritet. Stämmer det är det ju ganska anmärkningsvärt. Är det jobbigt för honom som miljöpartist att ta det beslutet kanske han är fel person på posten.

Med reservation för att jag enbart lyssnat på vad dessa partier sagt, kan säkert finnas en annan sanning också. Är ju konstigt om sossarna accepterar onödiga fördröjningar. Om dom inte skiter i framtiden och bara bryr sig om att sitta vid makten så länge det går.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Absolut. Men att påstå att det helt enkelt inte får plats vindkraft i storstadsregioner är ren lögn. Bara på Gärdet i Sthlm får man garanterat plats med ett par.
Att man inte vill ha det just där är en helt annan sak som båtmålarpartiet isf får förklara mer om.
Det är dessutom smackfullt med skog och mark utanför och runt Stockholm, det finns noll och inga ursäkter (jo det finns det ju, uppenbarligen) att inte bygga möllor där - samma gäller för i princip resten av hela Sverige - det finns utrymme att bygga mängder med vindkraftverk relativt nära där den ska konsumeras. Viljan saknas däremot! Ingen vill ha vindmöllor på bakgården, men många vill gärna bocka i rutan i elavtalet som "garanterar att du köper vindkraftsel" fastän att det är omöjligt att utlova.
Nja fast det som är exceptionellt just i detta fall är ju att Bolund har en av de viktigaste ministerposterna, men kommer från ett av de minsta partierna i Sverige - och dessutom förmodligen ska regera på en budget som är tvärt emot vad MP står för. Det är dåligt för Bolund, dåligt för MP och inte minst dåligt för väljarna, både de som håller på MP eller ej. Han kan ju näppeligen utföra det han vill kunna göra, dvs det blir varken hackat eller malet.

Det är egentligen fullständigt orimligt att han ska ha den ministerposten om regeringen ska regera på oppositionens budget.

Sen håller jag med om att den här drama-politiken är onödig - men det är nog ofrånkomligt att vi hamnar där tillslut, speciellt när vi inte längre är en enpartistat längre, och inte har varit på många årtionden. Klart att S fortfarande vill agera som när de hade 40%+ av rösterna - men den tiden är förbi, och jag tror varken S eller någon annan tror att något parti i Sverige hamnar där igen.

Ska vi ha en ordentlig effekt på klimatkrisen och kunna titta Greta eller våra barn i ögonen, så är det två saker som gäller. Minskad konsumtion och mindre population. Globalt. Det är inte svårare än så. Tror jag, men jag är ingen klimatforskare.

Men mänskligheten är så långt ifrån att leva som man (ibland i en ideal-värld) lär. Fick en San Pellegrino till middagen hos syrran häromveckan. Den kom i en 33cl aluminiumburk. Vad fanns på toppen? Drumroll.......

sanpellecspl30_1.jpg

Jajjemänsan - en bit aluminiumfolie. Ovanpå aluminiumburken. Undra hur mycket folie det är? Per dag och vecka, år ut och år in. Aluminium kan man återvinna, men det är energikrävande som fan. Det hör också till sak att de fyra burkarna kom inplastade.

Vi är fucked, så enkelt är det! :rofl

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är egentligen fullständigt orimligt att han ska ha den ministerposten om regeringen ska regera på oppositionens budget.

Det har varit fullständigt orimligt redan från dag ett eftersom karln representerar var tjugofemte svensk och dessutom är rent oönskad av de övriga tjugofyra...Men tyvärr har vi ett parlamentariskt läge som tillåter att små skitpartier kan sitta i regeringsställning och dessutom ha ministerposter genom ren gisslanpolitik...

Ett bevis så gott som något för att införa en tioprocentspärr i riksdagsvalet.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är dessutom smackfullt med skog och mark utanför och runt Stockholm, det finns noll och inga ursäkter (jo det finns det ju, uppenbarligen) att inte bygga möllor där - samma gäller för i princip resten av hela Sverige - det finns utrymme att bygga mängder med vindkraftverk relativt nära där den ska konsumeras. Viljan saknas däremot! Ingen vill ha vindmöllor på bakgården, men många vill gärna bocka i rutan i elavtalet som "garanterar att du köper vindkraftsel" fastän att det är omöjligt att utlova.

Det giltiga argumentet i en del fall av mer tätbefolkade områden är väl flyg. Dels flygplatser men jag tror t.ex. inte ambulanshelikoptrar till de större sjukhusen är värst intresserade av att kryssa mellan vindkraftverk.
Själv tror jag inte att en vindkraftsutbyggnad i stor skala är en lösning öht, men det är jag det.

Och med lite tur har Bolund och kompani idag tagit sina första steg ut ur rikspolitiken på allvar. Blir det så borde vi unisont i hela landet dricka champagne i vart fall en vecka.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det giltiga argumentet i en del fall av mer tätbefolkade områden är väl flyg. Dels flygplatser men jag tror t.ex. inte ambulanshelikoptrar till de större sjukhusen är värst intresserade av att kryssa mellan vindkraftverk.
Själv tror jag inte att en vindkraftsutbyggnad i stor skala är en lösning öht, men det är jag det.

Och med lite tur har Bolund och kompani idag tagit sina första steg ut ur rikspolitiken på allvar. Blir det så borde vi unisont i hela landet dricka champagne i vart fall en vecka.
Vind- eller solkraft är en del av lösningen. Men jag tror att vi alla här är ganska överens om att vi också behöver ha reglerbar kraft? Att det bara är de mest radikala och ursäkta mig men opålästa som tror att vi enbart kan ha oreglerbar elförsörjning?

Det står flockvis med vindkraftverk i Öresund mellan Malmö och Köpenhamn, inklämt där ligger Kastrup som väl är åtminstone lika stor flygplats som Arlanda, i ett område som enligt Wikipedia hade 4,1 miljoner invånare i juli -21, med all infrastruktur det innebär. Det fungerar ju, så varför inte i Stockholms skärgård? Jag tror inte riktigt på flygplats/ambulans-bortförklaringarna, vi har ju massor med annan hög infrastruktur som går utmärkt att flyga runt. Man sätter en lampa i toppen bara. :tungan

Jag är lite tillspetsad, jag vet, men ändå, det är lite märkligt att det går så snabbt för beslutsfattare och allmänhet att dra säkerhets/naturen/vyn/etc - korten när det börjar dra ihop sig.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vind- eller solkraft är en del av lösningen. Men jag tror att vi alla här är ganska överens om att vi också behöver ha reglerbar kraft? Att det bara är de mest radikala och ursäkta mig men opålästa som tror att vi enbart kan ha oreglerbar elförsörjning?

Det står flockvis med vindkraftverk i Öresund mellan Malmö och Köpenhamn, inklämt där ligger Kastrup som väl är åtminstone lika stor flygplats som Arlanda, i ett område som enligt Wikipedia hade 4,1 miljoner invånare i juli -21, med all infrastruktur det innebär. Det fungerar ju, så varför inte i Stockholms skärgård? Jag tror inte riktigt på flygplats/ambulans-bortförklaringarna, vi har ju massor med annan hög infrastruktur som går utmärkt att flyga runt. Man sätter en lampa i toppen bara. :tungan

Jag är lite tillspetsad, jag vet, men ändå, det är lite märkligt att det går så snabbt för beslutsfattare och allmänhet att dra säkerhets/naturen/vyn/etc - korten när det börjar dra ihop sig.

Det är ju inte ”beslutsfattarna” som bestämmer var vindkraftverken ska stå, det är ju de enskilda bolagen/fastighetsägarna/intressenterna som avgör det. Sen är det förstås upp till tjänstemän på länstyrelser och kommuner att godkänna ansökningarna, men det är liksom inte någon hemlig konspiration mot vindkraft just runt sthlm. Då har man ju verkligen tagit på sig foliehatten och grävt ner sig i anti-MP-hålet lite väl långt…

Vi har för övrigt tre vindkraftverk inom synhåll från sommarstugan i skärgården men de stör mindre än de gigantiska kryssningsfartygen som åker förbi allt som oftast.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag säger som min vän jöttebårrjaren - fy fan va gött...!

Förhoppningsvis är detta det sista vi ser av MP i regeringen och förhoppningsvis tar svenkarna sitt ansvar och skickar dem ur riksdagen framåt hösten.

Det finns hopp om överlevnad i glesbygden...!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin