Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
men de stör mindre än de gigantiska kryssningsfartygen som åker förbi allt som oftast.
Ah, du menar ett fartyg som spyr lika mycket svavel som hela New York och som förstör stränderna med sina svallvågor. Krokvägarna från Hedesunda via Vattholma, Skoby, Knutby, Rånäs, Rimbo ut till Furusund och pizza brukar bjuda på det skådespelet.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det är ju inte ”beslutsfattarna” som bestämmer var vindkraftverken ska stå, det är ju de enskilda bolagen/fastighetsägarna/intressenterna som avgör det. Sen är det förstås upp till tjänstemän på länstyrelser och kommuner att godkänna ansökningarna, men det är liksom inte någon hemlig konspiration mot vindkraft just runt sthlm. Då har man ju verkligen tagit på sig foliehatten och grävt ner sig i anti-MP-hålet lite väl långt…

Vi har för övrigt tre vindkraftverk inom synhåll från sommarstugan i skärgården men de stör mindre än de gigantiska kryssningsfartygen som åker förbi allt som oftast.
Det är just dem jag refererar till när jag skriver "beslutsfattare" - det trodde jag i min enfald var ganska självklart. :)

Jag skriver inget om konspirationer, och när jag läser om mitt inlägg så har jag svårt att se hur du kan tolka det så - men du kanske menade rent allmänt. Kände väl bara att jag får kommentera det när du citerar mig. Jag är inte så pigg på att få foliehattstämpel, även om det bara är på internet och det spelar noll roll. :)

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vind- eller solkraft är en del av lösningen. Men jag tror att vi alla här är ganska överens om att vi också behöver ha reglerbar kraft? Att det bara är de mest radikala och ursäkta mig men opålästa som tror att vi enbart kan ha oreglerbar elförsörjning?

Det står flockvis med vindkraftverk i Öresund mellan Malmö och Köpenhamn, inklämt där ligger Kastrup som väl är åtminstone lika stor flygplats som Arlanda, i ett område som enligt Wikipedia hade 4,1 miljoner invånare i juli -21, med all infrastruktur det innebär. Det fungerar ju, så varför inte i Stockholms skärgård? Jag tror inte riktigt på flygplats/ambulans-bortförklaringarna, vi har ju massor med annan hög infrastruktur som går utmärkt att flyga runt. Man sätter en lampa i toppen bara. :tungan

Jag är lite tillspetsad, jag vet, men ändå, det är lite märkligt att det går så snabbt för beslutsfattare och allmänhet att dra säkerhets/naturen/vyn/etc - korten när det börjar dra ihop sig.

I skärgården tror jag inte det är ett problem, mer än att det skulle vara ett rent våldsamt övergrepp på naturen. Jag menar i den mer tätbebyggda delen, alltså staden, där tror jag att det är stökigt.

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har ju miljöpartiet visserligen lämnat regeringen och högerbudgeten har gått igenom, men nästan så jag började fundera på att skaffa ett par cisterner på tomten för att säkra upp bränsle för både hojen och dieselbilen.

Testade att köra bilen på HVO100 och det var intressant. Just nu bara marginellt dyrare än vanlig diesel, men bilen har aldrig gått så snålt som nu. Uppskattar att den går 10-15% snålare än vanlig diesel. Kanske säger mer om den svenska dieseln än om HVO100 iofs, men ändå intressant. Dessutom skall HVO100 tydligen klara långtidslagring. Visserligen satt det ett klistermärke på pumpen som sade att man bara fick tanka detta bränsle med särskilt tillstånd, men den godtog mitt kort och kod vilket jag väljer att tolka som att jag beviljats detta tillstånd :hihi

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vill föra till protokollet att allt jag säger eller eventuellt lyckas skriva ner den närmaste tiden skall läsas med insikten av att jag har för avsikt att vara ganska kraftigt berusad av allt champagneskålande. Det bör alltså filtreras än hårdare än vanligt. Om möjligt.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Ogillar den här tendensen att använda hot om misstroendeförklaring när misstroendet endast gäller att den förda politiken är annorlunda än ens egen. Antar att SD har lärt sig av hur extremhögern i USAs kongress agerar, och tyckt att detta verkar vara ett bra sätt att bedriva ansvarsfullt riksdagsarbete.
Nu tänds dock min varningslampa för…tja…sättet att resonera.
Extremhöger i USA?
Har vi extremhöger i Sverige också, eller vad betyder detta förutom påklistrade epitet från vänsterliberalt håll (extremvänster?).
Om en misstroendeförklaring mot någon ansvarig minister som personligen sätter sig emot och förhalar beslut tagna av riksdagen inte är OK, då är ju både DÖ och JÖK “way off the chart” i sammanhanget.

Personligen brukar jag läsa både MSM (vänsterliberal) och alternativmedia för att kunna bilda mig bästa uppfattning om saker.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Testade att köra bilen på HVO100 och det var intressant. Just nu bara marginellt dyrare än vanlig diesel, men bilen har aldrig gått så snålt som nu. Uppskattar att den går 10-15% snålare än vanlig diesel. Kanske säger mer om den svenska dieseln än om HVO100 iofs, men ändå intressant. Dessutom skall HVO100 tydligen klara långtidslagring. Visserligen satt det ett klistermärke på pumpen som sade att man bara fick tanka detta bränsle med särskilt tillstånd, men den godtog mitt kort och kod vilket jag väljer att tolka som att jag beviljats detta tillstånd :hihi
Vi valde diesel senast bland annat för att kunna köra HVO100, och efter ett par tankar tycker jag också att bilen drar mindre soppa :tummenupp Jag har för mig att jag har läst mig till att bilen skulle dra mer med HVO, men det tolkade jag mer som skrämselpropaganda.

Så nu kör jag så mycket miljöbil det går, 100% förnybar soppa, inga batteripack med farliga tungmetaller eller extra dödvikt som ska släpas runt, och inga konstiga komplexa drivlinor. Och vad är tacken för det? Just det, straffskatt, biltullar och extra dyr soppa. Tydligen ska man köpa ny bil var tredje år och skrota den gamla för att göra systemet glatt, i synnerhet MP.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
nu förbjuder dom inte et skit, äntligen försvann dom ur regeringen o förhoppningsvis ur riksdagen efter nästa val :hoppa:yoparty

Tyvärr tror jag 10 månader utanför regeringen kommer lyfta MP något enormt.

Då kan man återigen stå bredvid som förut och kräva, proklamera och agitera utan att ta ansvar för ett endaste skvatt.

Sådant går hem i stugorna, och MP kommer att ta sina nuvarande opinionssiffror och minst dubbla och kanske tredubbla dem. Så kort är folks minne.

Läskigt?

Det blir värre:

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har snart gjort sitt i Stockholms stadshus. Han kommer avgå som borgarråd i samband med valet nästa höst och istället satsa på att komma in i riksdagen, berättar han för SVT Stockholm.

– Jag ser så mycket som händer här i stan som styrs av politiken på den nationella nivån, så jag har en viktig uppgift att göra där, säger Daniel Helldén.

Vår nya Infrastrukturminster 2022?

LastNajtInSviden på Twitter.jpg

Seriestrip: LastNajtInSviden från Twitter

Denna posten levererades av Dr Sadness.
Din blöta filt på nätet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är lite rädd för det jag också.

Med det vi blir matade med kring allehanda smörja om klimatet så kommer folk känna "rädsla" nu när de som faktiskt ska rädda oss ifrån en påhittad klimatkatastrof - om 10 år, som vanligt - är borta. Klimathysterin har ett grepp om folket, barn har klimatångest och nu finns det klimatpsykologer att prata med. Visst måste det vara ett problem som behöver lösas nu! Vi måste alltså om 10 månader se till att MP klarar spärren och tar sig in i riksdagis, vi får helt enkelt offra rösten på parti X och ist lägga den på MP.

-Vi MÅSTE rädda klimatet och hur ska det gå till utan MP i riksdagen, jag kommer lägga min röst på dem.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest

Då kan man återigen stå bredvid som förut och kräva, proklamera och agitera utan att ta ansvar för ett endaste skvatt.

Sådant går hem i stugorna, och MP kommer att ta sina nuvarande opinionssiffror och minst dubbla och kanske tredubbla dem. Så kort är folks minne.

Tyvärr tror jag du kommer få rätt. MP kommer åtminstone hålla sig kvar i riksdagen. Sen är frågan om de hamnar i regeringen. Det är väl ingen direkt rörlighet mellan blocken så eventuella missnöjda väljare i S, V och MP kommer bara leda till en viss omflyttning bland dessa partier. Vi kommer därför i grunden ha kvar samma situation som nu när det gäller regeringsbildningen, om inte C ändrar sig fundamentalt, men för det krävs ett partiledarbyte. Men att MP kommer fortsätta ha stort inflytande får vi räkna med.

Raderad medlem 51742

Guest

Med det vi blir matade med kring allehanda smörja om klimatet så kommer folk känna "rädsla" nu när de som faktiskt ska rädda oss ifrån en påhittad klimatkatastrof - om 10 år, som vanligt - är borta. Klimathysterin har ett grepp om folket, barn har klimatångest och nu finns det klimatpsykologer att prata med. Visst måste det vara ett problem som behöver lösas nu! Vi måste nu om 10 månader se till att MP klarar spärren och tar sig in i riksdagis, vi får helt enkelt offra rösten på parti X och ist lägga den på MP.

-Vi MÅSTE rädda klimatet och hur ska det gå till utan MP i s´riksdagen, jag kommer lägga min röst på dem.
Kan vi gissa att public service kommer göra en extra stor satsning på klimatet med skrämselpropaganda av sällan skådat slag, lagom till valrörelsen?

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

Med det vi blir matade med kring allehanda smörja om klimatet så kommer folk känna "rädsla" nu när de som faktiskt ska rädda oss ifrån en påhittad klimatkatastrof - om 10 år, som vanligt - är borta. Klimathysterin har ett grepp om folket, barn har klimatångest och nu finns det klimatpsykologer att prata med. Visst måste det vara ett problem som behöver lösas nu! Vi måste nu om 10 månader se till att MP klarar spärren och tar sig in i riksdagis, vi får helt enkelt offra rösten på parti X och ist lägga den på MP.

-Vi MÅSTE rädda klimatet och hur ska det gå till utan MP i s´riksdagen, jag kommer lägga min röst på dem.

Japp, så blir det. Det är ju bara MP som vill rädda världen.
Mycket smart av MP att hoppa av, och dessutom har man positionerat sig som en skyddsvall mot "extremhögern". (Vanligt folk med jobb och verklighet att möta varje dag)

Rätt tradigt för Magdalena Andersson att börja med att tvingas driva minoritetsregering fram till nästa val.

Oh, förresten: Någon som noterat KDs förslag att ställa in ordinarie val efter ett extraval?

• KD:s ledning vill nu ändra valsystemet så att det blir en ny fyraårig mandatperiod för riksdagen efter extraval. I dag kan perioden bli mycket kortare.

Bra, tycker jag. Det skulle kunna bromsa mycket av tramset och schackspelandet i dagens politik.
Politikerna skulle i större utsträckning tvingas bedriva verkligt politiskt arbete till gagn för oss medborgare, istället för att i så stor utsträckning positionera sig själva för vad som skall hända om X antal månader i deras egen lilla värld.

Raderad medlem 51742

Guest
Japp, så blir det. Det är ju bara MP som vill rädda världen.
Mycket smart av MP att hoppa av, och dessutom har man positionerat sig som en skyddsvall mot "extremhögern". (Vanligt folk med jobb och verklighet att möta varje dag)

Rätt tradigt för Magdalena Andersson att börja med att tvingas driva minoritetsregering fram till nästa val.

Oh, förresten: Någon som noterat KDs förslag att ställa in ordinarie val efter ett extraval?

Bra, tycker jag. Det skulle kunna bromsa mycket av tramset och schackspelandet i dagens politik.
Politikerna skulle i större utsträckning tvingas bedriva verkligt politiskt arbete till gagn för oss medborgare, istället för att i så stor utsträckning positionera sig själva för vad som skall hända om X antal månader i deras egen lilla värld.

Problemet är bara att S aldrig kommer gå med på ett sådant förslag. Detta pga. att det skulle innebära skilda valdagar för riksdags-, kommunal- och regionval. Det minskande valdeltagandet på lokal- och regionalplanet detta skulle innebära skulle sannolikt bli särskilt tydligt bland S väljarbas.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Framförallt så skulle det innebära att partierna vill framtvinga extraval just när deras egna popularitetssiffror är som störst...

Och vips så har vi inte fyraåriga mandatperioder längre.

Sedan tycker jag att det inte alls är trams och schackspelande. Det är logiska konsekvenser av det politiska läget och helt enligt konstitutionen. Tycker man att det bara är trams och schackspelande har man nog sovit på samhällskunskapslektionerna - och historiedito, för den delen. Googla "kohandel" tex, eller studera turerna kring regeringsbildningarna på 1910/1920-talet.

Trots allt får vi nog konstatera att konstitutionen med alla sina förtjänster och brister tjänat landet väl, när ett av Europas fattigaste länder på hundra år blivit ett av världens rikaste, mätt med vilka mått som helst.

Tro inte att det är enklare att bilda regering i Tyskland, eller ens i Storbritannien.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
Kan vi gissa att public service kommer göra en extra stor satsning på klimatet med skrämselpropaganda av sällan skådat slag, lagom till valrörelsen?
Tyvärr tror jag oxå att dom klarar sej med hjälp av Svt.
så var det ju vid före valet. En jävla massa propaganda för miljömupparne. Någon som har undret över varför det går så många program om nacismen just nu, ja just det, för att skrämma folk från att rösta Sd. Svt politiskt oberoende min bara röv

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Framförallt så skulle det innebära att partierna vill framtvinga extraval just när deras egna popularitetssiffror är som störst...

Och vips så har vi inte fyraåriga mandatperioder längre.

Sedan tycker jag att det inte alls är trams och schackspelande. Det är logiska konsekvenser av det politiska läget och helt enligt konstitutionen. Tycker man att det bara är trams och schackspelande har man nog sovit på samhällskunskapslektionerna - och historiedito, för den delen. Googla "kohandel" tex, eller studera turerna kring regeringsbildningarna på 1910/1920-talet.

Trots allt får vi nog konstatera att konstitutionen med alla sina förtjänster och brister tjänat landet väl, när ett av Europas fattigaste länder på hundra år blivit ett av världens rikaste, mätt med vilka mått som helst.

Tro inte att det är enklare att bilda regering i Tyskland, eller ens i Storbritannien.
Dom tog upp lite varianter, samt för- och nack-delar, av olika parlamentariska åtgärder på Politikbyrån i går kväll på SVT.
Ganska intressant samtal med den gångna onsdagen i ryggen. :)

I Tyskland har det tagit 2 månader att få till en regering (deklarerades igår).
I Holland, som saknar undre spärr till riksdagen, har fortfarande ingen regering efter val i Mars någon gång...

Det är fn många västerländska demokratier där splittringen är stor och förmågan att skapa regering därför är svårt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dom tog upp lite varianter, samt för- och nack-delar, av olika parlamentariska åtgärder på Politikbyrån i går kväll på SVT.
Ganska intressant samtal med den gångna onsdagen i ryggen. :)

I Tyskland har det tagit 2 månader att få till en regering (deklarerades igår).
I Holland, som saknar undre spärr till riksdagen, har fortfarande ingen regering efter val i Mars någon gång...

Det är fn många västerländska demokratier där splittringen är stor och förmågan att skapa regering därför är svårt.
Ja, och alternativen avskräcker ju dessutom desto mer...

Det är det som många väljare verkar ha svårt att förstå.

Det som ytterligare ställer till det i Sverige i jämförelse med grannländerna (som också har samma problem) är att blockpolitiken låser upp inte minst väljarnas uppfattning om vad som är politiskt möjligt. Därför är Centerpartiets tydliga ställningstagande i just den frågan viktig och kanske en början till ett modernare politiskt landskap, som många andra länder redan gått in i. Logiskt eftersom Centerpartiet många gånger tidigare varit de som ställt sig utanför "blocken" och gjort långsiktiga överenskommelser över gränserna.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin