Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu skall vi väl åtminstone akta oss för att dra andra slutsatser än att 80% röstar på andra partier än SD. Sålunda är de inte "folket" mer än andra partier. Sedan har de onekligen en mycket oroande syn på exempelvis rättssamhälle, utbildning och media - helt i linje med exempelvis Polen och Ungern som snart avskaffat grunderna för att få kalla sig "demokratier".
Onekligen? Mycket oroande?
Vad har lett dig till den uppfattningen?

Alla saker nedan är unika för SD och "mycket oroande"? Det går inte att neka till?
1637868693482.png

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Precis, Alatalo. Man skulle avse ett reservat åt MP där dom får frodas och leva enligt sina ideal, så får det gå som det går. Det blir ett socialt / biologiskt experiment för att se om deras politik funkar i praktiken. Så kan man ta inträde för att gå besöka dom i reservatet, .. men "inte mata djuren".

Där kan dom få cykla mellan grannarna och odla vetekli och groddar tillsammans, typ som Amish i USA. För dom verkar det ju funka. Sen blir alla glada.

Dom där SD-punkterna tyckte jag verkar ganska sunda. Jag vill att polisen ska få bättre betalt, och att man ska utvisa terrorister.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dom där SD-punkterna tyckte jag verkar ganska sunda. Jag vill att polisen ska få bättre betalt, och att man ska utvisa terrorister.
Precis. Vi tycker olika. Det är inte "onekligen" så att SD har "en mycket oroande syn på exempelvis rättssamhälle, utbildning och media..." Du nekade precis till det tex...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
SD har ungefär samma mossiga familjepolitik som stollarna i KD. Det är idéer som kanske passar i Jönköping eller i Georgia/Texas, men inte i ett samhälle där individer ska kunna leva som de vill. Det gnälls om hederskultur bland invandrare och sen ska de själva ha tillbaka enfald från förra århundradet.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Som var sagt tidigare i tråden; hade inte S & Co tappat bort verklighetsförankringen så hade SD inte funnits.
Hade de andra partierna respekterat att 1/6 del av det svenska folket gillade delar av SD:s politik och inte försökte frysa ut dem så hade de inte blivit så stora som de är nu. Det var idiotiskt att försöka negligera dem.
SD är dock ett typsikt missnöjes/popularitetsparti, då kan man kolla vad "folk" vill ha för stunden och lova detsamma, och då får man många röster. Åkesson sa ju själv för några år sen att SD skulle fortsätta vara ett oppositionsparti, vilket är typsikt för ett missnöjesparti. Precis som för MP som så fort de hamnade i regeringen inte längre kunde leverera det som de lovade och då tappade popularitet. Vilket gör att de här att de hoppade av inte alls var bra. Nu kommer de att stiga i graderna igen och i nästa val så är de med i matchen igen...smart!

Både SD och MP har dock gjort bra saker också;

MP har fört in miljön på bordet. Före deras intåg i regeringen så pratade man inte så mycket miljö, nu har alla partier en tydlig miljöpolitik och MP behövs inte längre...vilket de vet om och därför då måste bli ännu mer radikala för att synas i mediabruset...

SD har fört in invandringen på bordet. Före SD:s inbrakande var det svårt icke PK att prata om invandringen men SD har tvingat de andra att skaffa sig en invandrarpolitik som "folket" vill ha. Det är numera legitimt att prata invandring (på ett nyktert sätt) utan att bli kallad rasist, vilket är positivt. Vi måste kunna prata om allt som vi anser vara ett problem, annars kan vi heller aldrig göra något bra av det.

Orson Welles sa en gång att "Om vi inte kan skratta åt något så kan vi heller inte ta det på allvar..."

Han hade en poäng... :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jajjemänsan - en bit aluminiumfolie. Ovanpå aluminiumburken. Undra hur mycket folie det är? Per dag och vecka, år ut och år in. Aluminium kan man återvinna, men det är energikrävande som fan. Det hör också till sak att de fyra burkarna kom inplastade.

Vi är fucked, så enkelt är det! :rofl
Nu är det ju visserligen i MPs agenda att driva symbolpolitik som i bästa fall inte spelar någon roll, i normalfallet ställer till mer skada än nytta. Men istället för att förbjuda tops och majsplastpåsar, varför förbjuder man inte glasflaskor till läsk och öl, dvs sånt som inte ska lagras? Miljömupparna skriker sig säkert hesa över att det blir CO2 om man bränner plast, men den går att återvinna, och dom kan ju räkna lite på energimängderna det krävs för att framställa och återvinna glas, och all vikt man kör runt helt i onödan, där tror jag att det finns stora mängder att spara in. Och allt glaskross på gång och cykelbanor man slipper är ju bara det värt mycket, fråga alla hundägare tex.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nu är det ju visserligen i MPs agenda att driva symbolpolitik som i bästa fall inte spelar någon roll, i normalfallet ställer till mer skada än nytta. Men istället för att förbjuda tops och majsplastpåsar, varför förbjuder man inte glasflaskor till läsk och öl, dvs sånt som inte ska lagras? Miljömupparna skriker sig säkert hesa över att det blir CO2 om man bränner plast, men den går att återvinna, och dom kan ju räkna lite på energimängderna det krävs för att framställa och återvinna glas, och all vikt man kör runt helt i onödan, där tror jag att det finns stora mängder att spara in. Och allt glaskross på gång och cykelbanor man slipper är ju bara det värt mycket, fråga alla hundägare tex.
Tyvärr är ju hela plaståtervinningen inte alls det många tror, ca 9% av all plast är återvunnen, det blir så klart mer, men mycket eldas upp eller hamnar i deponi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_recycling#Production_and_recycling_rates

Har för mig jag postat videon nedan innan, sorry isåfall. Men det är både roligt och informativt!:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tyvärr är ju hela plaståtervinningen inte alls det många tror, ca 9% av all plast är återvunnen, det blir så klart mer, men mycket eldas upp eller hamnar i deponi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_recycling#Production_and_recycling_rates
Javisst är det så, och mycket glas hamnar på deponi för att stolpskott slänger i keramik, färgat i fel behållare osv. Men det borde trots det gå åt betydligt mycket mindre energi till att både framställa, transportera och återvinna plast. Plast går ju dessutom att göra av ickeändliga resurser, och även om det finns gott om sten att göra glas av, så är det en ändlig resurs, och det går åt massor med energi.

Raderad medlem 51742

Guest
Noterar att elpriset imorgon eftermiddag kommer gå över 5 kr/kWh för första gången. Det här blir en intressant vinter. Funderar på att inspireras av Gudrun Schyman och åka till bankomaten och ta ut kontanter att elda med i braskaminen. Kommer bli billigare än att ha luftvärmepumpen igång.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Noterar att elpriset imorgon eftermiddag kommer gå över 5 kr/kWh för första gången. Det här blir en intressant vinter. Funderar på att inspireras av Gudrun Schyman och åka till bankomaten och ta ut kontanter att elda med i braskaminen. Kommer bli billigare än att ha luftvärmepumpen igång.
Vart ser du det?

Raderad medlem 51742

Guest
Vart ser du det?
Jag har timdebitering via Tibber så då ser jag det i deras app, men man kan även se det på elbörsen Nordpools hemsida. Priserna för kommande dag brukar fastställas omkring kl. 13 dagen före. Observera att Nordpools priser är exklusive moms och elleverantörernas påslag. Har man inte timdebitering utan enbart "vanligt" rörligt elavtal är det medelpriset plus moms och påslag som man betalar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har timdebitering via Tibber så då ser jag det i deras app, men man kan även se det på elbörsen Nordpools hemsida. Priserna för kommande dag brukar fastställas omkring kl. 13 dagen före. Observera att Nordpools priser är exklusive moms och elleverantörernas påslag. Har man inte timdebitering utan enbart "vanligt" rörligt elavtal är det medelpriset plus moms och påslag som man betalar.

Det var den jag kollade på och såg 4,21 som högst.
Högt i vilket fall som helst.
Blir säkert lägre när Ryssland initierar en statskupp i Ukraina den 3 december och sen stryper gasen ifall någon har åsikter om det.
Eller kanske så blir det lite lätt högre pris... ?

Raderad medlem 51742

Guest
Det var den jag kollade på och såg 4,21 som högst.
Högt i vilket fall som helst.
Blir säkert lägre när Ryssland initierar en statskupp i Ukraina den 3 december och sen stryper gasen ifall någon har åsikter om det.
Eller kanske så blir det lite lätt högre pris... ?
Precis, det var priset ut till kund jag menade. Det kommer gå över fem kr även om man har el till inköpspris.

Ja, med så här högt pris under stabila förhållanden (förutom att vattenkraften kör på reducerad kapacitet pga. isläggning) vågar jag inte ens tänka på vad priset kommer bli med diverse störningar av den typen. Det skall bli kallare senare i veckan, så prisrekordet kommer nog slås fler gånger den här veckan.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Precis, det var priset ut till kund jag menade. Det kommer gå över fem kr även om man har el till inköpspris.

Ja, med så här högt pris under stabila förhållanden (förutom att vattenkraften kör på reducerad kapacitet pga. isläggning) vågar jag inte ens tänka på vad priset kommer bli med diverse störningar av den typen. Det skall bli kallare senare i veckan, så prisrekordet kommer nog slås fler gånger den här veckan.
Galet. Med 5kr/kwh blir bränslekostnad elbil/ice nästa samma. Taskiga incitament, igen.

Raderad medlem 51742

Guest
Galet. Med 5kr/kwh blir bränslekostnad elbil/ice nästa samma. Taskiga incitament, igen.
Ja, så som utvecklingen ser ut inom dessa och fler områden börjar det snart skapas incitament för att sluta existera som människa.

Eller som Tibber-appen så filosofiskt uttrycker det: "Imorgon mellan 17-18 är elpriset ovanligt högt (544,9 öre). Försök att undvika dom timmarna om du kan".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Javisst är det så, och mycket glas hamnar på deponi för att stolpskott slänger i keramik, färgat i fel behållare osv. Men det borde trots det gå åt betydligt mycket mindre energi till att både framställa, transportera och återvinna plast. Plast går ju dessutom att göra av ickeändliga resurser, och även om det finns gott om sten att göra glas av, så är det en ändlig resurs, och det går åt massor med energi.

Finns väl ingen dedikerad låda för deponering av porslin så det är ju inte direkt förvånande att porslin hamnar utanför lådan(som så mycket annat) eller i fel låda.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Finns väl ingen dedikerad låda för deponering av porslin så det är ju inte direkt förvånande att porslin hamnar utanför lådan(som så mycket annat) eller i fel låda.
Porslin går i samma som kakel på återvinningscentralen. Har inte sett nån sådan på återvinningsstationer.

På den stationen för plast och papper i vårt kvarter hamnar färgburkar, kakel, kylskåp, toalettstolar, parkettgolv, kompost mm.
Folk är ju dum i huvudet nå djävulskt! ?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Allting brinner bra i brännugnen (med undantag för bentonit/kattsand)
Så brännbart är rätt ställe för porslin.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Förklara för en som aldrig har brytt sig om elpriset, hur påverkar det tex mig som har bundet elavtal?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin