Coola Ola
Progressiv klassicist
Om du släpper floskel och fjantförklaringarna som precis alla vet är skitsnack, inklusive du själv.
det vet nog inte alla. Kan du upplysa mig om vad skitsnacket består av?
Om du släpper floskel och fjantförklaringarna som precis alla vet är skitsnack, inklusive du själv.
Visst, men om vi har tillräcklig med produktionseffekt för att hantera vintern så har ju problemet inget med sammansättningen av kraftproduktionen i vårt land att göra utan någon annat, eller hur?
Har och har?Visst, men om vi har tillräcklig med produktionseffekt för att hantera vintern så har ju problemet inget med sammansättningen av kraftproduktionen i vårt land att göra utan någon annat, eller hur?
Testa att göra en känslighetsanalys med olika parametrar som påverkar elpriset (och ja, de är fler än enbart årstiden) och se vad som händer.Visst, men om vi har tillräcklig med produktionseffekt för att hantera vintern så har ju problemet inget med sammansättningen av kraftproduktionen i vårt land att göra utan någon annat, eller hur?
det vet nog inte alla. Kan du upplysa mig om vad skitsnacket består av?
Per jobbar förvisso på en organisation vars huvudsakliga syfte är ”att tillvarata medlemmarnas och energibranschens intressen genom opinionsbildning och påverkansarbete”, så kanske inte en helt neutral källa.Vill man lära sig mer om hur det svenska elsystemet funkar (och inte funkar) kan jag rekommendera att lyssna på denna intervju med Per Wikström som arbetat med drift av elnätet under många år: https://kvartal.se/artiklar/obalansen-i-elsystemet-hotar-klimatomstallningen/
Per jobbar förvisso på en organisation vars huvudsakliga syfte är ”att tillvarata medlemmarnas och energibranschens intressen genom opinionsbildning och påverkansarbete”, så kanske inte en helt neutral källa.
När både Norge och Finland gnäller på att svensk överföringskapacitet suger kan man iaf ana att den inhemska röst som påstår samma sak inte är helt ute och cyklar.så kanske inte en helt neutral källa.
Ok, men för mig som är så dåligt påläst kanske du kan förklara vari mitt feltänk ligger?Jag är ledsen, men du är uppenbart dåligt påläst gällande elnät, produktion, Nordpool och marknadsekonomi i allmänhet. Du börjar så att säga i fel ända.
Absolut, håller med om detta. vad tänkte du att ditt inlägg svarade på?Har och har?
Att ha 2 MW vindkraft installerat betyder inte att det finns 2 MW tillgängligt när det behövs. Det måste blåsa också.
Föreslå gärna en intervju med en helt neutral källa (dvs en person som saknar bias) som har motsvarande erfarenhet och kompetens men som ger en helt annan bild än den som Per Wikström ger när det gäller hur Sveriges elsystem är uppbyggt och fungerar.Per jobbar förvisso på en organisation vars huvudsakliga syfte är ”att tillvarata medlemmarnas och energibranschens intressen genom opinionsbildning och påverkansarbete”, så kanske inte en helt neutral källa.
Nej, det är självklart svårt att hitta de där insatta personerna som också har sina åsikter presenterade i ett tillfälligt format. Det ligger kanske något i varför just Pers intervju är tillgänglig och spridd. Därmed inte sagt att han har fel, men blir alltid tveksamt när källan är ett särintresse i min värld.Föreslå gärna en intervju med en helt neutral källa (dvs en person som saknar bias) som har motsvarande erfarenhet och kompetens men som ger en helt annan bild än den som Per Wikström ger.
Ok, men för mig som är så dåligt påläst kanske du kan förklara vari mitt feltänk ligger?
Sorry, vilka frågor?Den första delen i ditt feltänk är att du nu är uppe i minst två konkreta frågor som du krasst skitit i att svara på. Börja där.
Det har jag aldrig påstått. Vänligen lägg inte ord i min mun.Feltänk två handlar om att du förnekar att du skulle förstå att det finns prismässig koppling mellan tillgång och efterfrågan. Det tror vare sig du eller jag på.
Sorry, vilka frågor?
Det har jag aldrig påstått. Vänligen lägg inte ord i min mun.
Det påverkar så klart också. Vi har idag en elmarknad som betydligt mer än tidigare gör oss beroende av elimport till södra delarna av landet under de dagarna när effektbehovet är som störst. Den importen påverkas av priserna på kol, olja och naturgas eftersom produktionen kommer därifrån. Hade vi haft egen elproduktion som i högre utsträckning kunde täcka upp effektbehovet vid dessa tillfällen hade vi inte påverkats i lika stor utsträckning av Putins manövrar med naturgasen.Var inte en del av det höga elpriset också att de gör el via naturgas i Europa och nu när Ryssarna stängt av gasen så är elen i Europa snordyr. Och eftersom det är en fri marknad (bah) så säljer de ju till den som betalar mest och det priset spiller över till Sverige också.
Eller har jag misstolkat det jag läst?
Noterar krasst att idag är Polens kol-el billigast i Europa.påverkas av priserna på kol
Ryssland har inte stängt av gasen.Var inte en del av det höga elpriset också att de gör el via naturgas i Europa och nu när Ryssarna stängt av gasen så är elen i Europa snordyr. Och eftersom det är en fri marknad (bah) så säljer de ju till den som betalar mest och det priset spiller över till Sverige också.
Eller har jag misstolkat det jag läst?
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |