Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Visst, men om vi har tillräcklig med produktionseffekt för att hantera vintern så har ju problemet inget med sammansättningen av kraftproduktionen i vårt land att göra utan någon annat, eller hur?

Jag är ledsen, men du är uppenbart dåligt påläst gällande elnät, produktion, Nordpool och marknadsekonomi i allmänhet. Du börjar så att säga i fel ända.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Visst, men om vi har tillräcklig med produktionseffekt för att hantera vintern så har ju problemet inget med sammansättningen av kraftproduktionen i vårt land att göra utan någon annat, eller hur?
Har och har?
Att ha 2 MW vindkraft installerat betyder inte att det finns 2 MW tillgängligt när det behövs. Det måste blåsa också.

Raderad medlem 51742

Guest
Testa att göra en känslighetsanalys med olika parametrar som påverkar elpriset (och ja, de är fler än enbart årstiden) och se vad som händer.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
det vet nog inte alla. Kan du upplysa mig om vad skitsnacket består av?

Det är åtskilliga här som försöker med just det, mig själv inräknad.
Men dessvärre tror jag inte att du alls vill förstå eller eller diskutera det utefter sakfrågan.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vill man lära sig mer om hur det svenska elsystemet funkar (och inte funkar) kan jag rekommendera att lyssna på denna intervju med Per Wikström som arbetat med drift av elnätet under många år: https://kvartal.se/artiklar/obalansen-i-elsystemet-hotar-klimatomstallningen/
Per jobbar förvisso på en organisation vars huvudsakliga syfte är ”att tillvarata medlemmarnas och energibranschens intressen genom opinionsbildning och påverkansarbete”, så kanske inte en helt neutral källa.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Ny prischock på el väntas på måndag​

Elpriset fortsätter att skjuta i höjden. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

Ekonomi (TT)

De redan höga elpriset blir nu ännu dyrare. På måndagen kommer snittpriset att vara det högsta hittills sedan Sverige delades in i fyra prisområden 2011.

Snittpriset för de två prisområdena i norra Sverige landar på 2,40 kronor per kilowattimme. I områdena i söder kommer de att hamna på 2,71 kronor per kilowattimme, enligt det digitala elbolaget Tibber.

Även det högsta timpriset hittills kommer noteras på måndagen.

I områdena i södra Sverige är det mellan klockan 17 och 18, då är priset 4,34 kronor per kilowattimme. För norra Sverige är det mellan 16 och 17. Elpriset är då 3,70 kronor per kilowattimme.

Alla priserna är angivna utan skatter och avgifter.

Det höga elpriset beror på en kombination av bland annat höga bränslepriser och minskad vattenkraftskapacitet i norra Sverige. Dessutom är produktionen av vindkraft låg.

Raderad medlem 51742

Guest
Per jobbar förvisso på en organisation vars huvudsakliga syfte är ”att tillvarata medlemmarnas och energibranschens intressen genom opinionsbildning och påverkansarbete”, så kanske inte en helt neutral källa.
Föreslå gärna en intervju med en helt neutral källa (dvs en person som saknar bias) som har motsvarande erfarenhet och kompetens men som ger en helt annan bild än den som Per Wikström ger när det gäller hur Sveriges elsystem är uppbyggt och fungerar.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Föreslå gärna en intervju med en helt neutral källa (dvs en person som saknar bias) som har motsvarande erfarenhet och kompetens men som ger en helt annan bild än den som Per Wikström ger.
Nej, det är självklart svårt att hitta de där insatta personerna som också har sina åsikter presenterade i ett tillfälligt format. Det ligger kanske något i varför just Pers intervju är tillgänglig och spridd. Därmed inte sagt att han har fel, men blir alltid tveksamt när källan är ett särintresse i min värld.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Ok, men för mig som är så dåligt påläst kanske du kan förklara vari mitt feltänk ligger?

Den första delen i ditt feltänk är att du nu är uppe i minst två konkreta frågor som du krasst skitit i att svara på. Börja där.

Feltänk två handlar om att du förnekar att du skulle förstå att det finns prismässig koppling mellan tillgång och efterfrågan. Det tror vare sig du eller jag på.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Den första delen i ditt feltänk är att du nu är uppe i minst två konkreta frågor som du krasst skitit i att svara på. Börja där.
Sorry, vilka frågor?
Feltänk två handlar om att du förnekar att du skulle förstå att det finns prismässig koppling mellan tillgång och efterfrågan. Det tror vare sig du eller jag på.
Det har jag aldrig påstått. Vänligen lägg inte ord i min mun.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Sorry, vilka frågor?

Det har jag aldrig påstått. Vänligen lägg inte ord i min mun.

Frågor kännetecknas av att vara uppbyggda som en mening och sedan avslutas med frågetecken (?)
Om du läser så finner du.

Jo, det har du. Läs igen.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Var inte en del av det höga elpriset också att de gör el via naturgas i Europa och nu när Ryssarna stängt av gasen så är elen i Europa snordyr. Och eftersom det är en fri marknad (bah) så säljer de ju till den som betalar mest och det priset spiller över till Sverige också.

Eller har jag misstolkat det jag läst?

Raderad medlem 51742

Guest
Var inte en del av det höga elpriset också att de gör el via naturgas i Europa och nu när Ryssarna stängt av gasen så är elen i Europa snordyr. Och eftersom det är en fri marknad (bah) så säljer de ju till den som betalar mest och det priset spiller över till Sverige också.

Det påverkar så klart också. Vi har idag en elmarknad som betydligt mer än tidigare gör oss beroende av elimport till södra delarna av landet under de dagarna när effektbehovet är som störst. Den importen påverkas av priserna på kol, olja och naturgas eftersom produktionen kommer därifrån. Hade vi haft egen elproduktion som i högre utsträckning kunde täcka upp effektbehovet vid dessa tillfällen hade vi inte påverkats i lika stor utsträckning av Putins manövrar med naturgasen.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Ryssland har inte stängt av gasen.
Skulle de göra det så kan du nog lägga till en nolla eller två på dagens elpris.
Däremot är ju leveranserna av gas inte så stora som de skulle kunna vara och eftersom Europa (Tyskland i första hand) dumt nog gjort sig mera beroende av ryska gas så stiger priset när det blir kallt.
Ryssland driver ju också på en utveckling där man vill återupprätta sina gamla buffertzoner mot väst och då mest i trakterna kring Ukraina just nu.
De vill helt enkelt inte att NATO får mera inflytande där och rustar upp längs gränsen för att göra något åt saken.
Agerar de så kan nog baltländerna ryka med i röran.
Och skulle de agera så är veckorna som kommer de bästa de har.
Det är kallt, det är innan jul, Europa behöver uppvärming, elen är svindyr, osv.
Det som talar emot är att oljepriset gått ned ganska kraftigt. Hade det legat högt hade det varit ännu bättre.
För om det skulle bli konflikt och någon i väst tycker det är dumt att invadera andra länder så stänger Ryssland av gaskranen och Europa stannar. Sen kan väst frysa bäst de vill tills det är över.
Väntar man till februari/mars så kan Europa härda ut. 1 eller 2 månader utan värme går att hantera. En hel vinter utan det blir jobbigt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin