Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Välskriven text som belyser problemen som skapats beträffande elproduktion, brist och överföringskapacitet.

Men hela texten bygger ju på tekniskt kunnande, fakta och en massa relevanta siffror? Ska vi ta politiska beslut på det och inte rödvinsinfluerad magkänsla?
Och det samtidigt som Lorentz säger att det egentligen inte behövs en sådan diskussion då det inte finns någon problematik gällande elproduktion?

Förvirrande.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Noterar krasst att idag är Polens kol-el billigast i Europa.

Skiter väl Bolund i. Det drabbar ju inte hans kvarter i Hufvudstaden och då kommer inte MP - per definition - att sätta sig emot.

Välskriven text som belyser problemen som skapats beträffande elproduktion, brist och överföringskapacitet.

Jag har inget konto på Ansiktsboken, men denna grupp gör det ju värt att gå med...!

Postade inlägg verkar vara faktabaserade och just argumentet "lokal elproduktion är effektivare än långväga överföring" väger mycket tungt. Sedan är det ju bara att titta på kartan för att hålla med gruppens namn till 100%...

Det finns ju massor med parker och naturområden alldeles runt omkring där det dokumenterat blåser. Hela Djurgården och Gärdet. Hagaparken. Mer än hälften av Lidingö. Hela Järvafältet från Solna upp till Upplands Väsby. Alla holmarna kring Brostugan och Drottningholm. Nackareservatet hela vägen ut till Saltsjöbaden. Hela Tyresta nationalpark. Hur mycket plats som helst för tusentals vindkraftverk och relativt korta ledningar till de som anser sig behöva strömmen. Och som vi tidigare diskuterat - ljudet drunknar i stadens puls...Win-win situation för alla...!

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Oavsett vad man tycker om C eller MP så är det ju bara att lyssna på vad Norlen själv säger - C har kommunicerat sina intentioner till honom, MP har inte gjort det.
Fair enough. Sen kan ju jag personligen tycka att det C gör är att fälla regeringen för ren symbolpolitik, då Vs tillägg till budgeten inte påverkade Cs överenskommelse med S. Dvs, det enda som var viktigt för C var avsändaren och inte innehållet, och det är i min värld ett tveksamt sätt att bedriva riksdagsarbete.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Skiter väl Bolund i. Det drabbar ju inte hans kvarter i Hufvudstaden och då kommer inte MP - per definition - att sätta sig emot.

Jag har inget konto på Ansiktsboken, men denna grupp gör det ju värt att gå med...!

Postade inlägg verkar vara faktabaserade och just argumentet "lokal elproduktion är effektivare än långväga överföring" väger mycket tungt. Sedan är det ju bara att titta på kartan för att hålla med gruppens namn till 100%...

Det finns ju massor med parker och naturområden alldeles runt omkring där det dokumenterat blåser. Hela Djurgården och Gärdet. Hagaparken. Mer än hälften av Lidingö. Hela Järvafältet från Solna upp till Upplands Väsby. Alla holmarna kring Brostugan och Drottningholm. Nackareservatet hela vägen ut till Saltsjöbaden. Hela Tyresta nationalpark. Hur mycket plats som helst för tusentals vindkraftverk och relativt korta ledningar till de som anser sig behöva strömmen. Och som vi tidigare diskuterat - ljudet drunknar i stadens puls...Win-win situation för alla...!

Eller så skulle man kunna drista sig till något så heltokigt som att producera lite halvlokalt medelst ett antal kärnreaktorer utplacerade strategiskt utefter elbehovet...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Fair enough. Sen kan ju jag personligen tycka att det C gör är att fälla regeringen för ren symbolpolitik, då Vs tillägg till budgeten inte påverkade Cs överenskommelse med S. Dvs, det enda som var viktigt för C var avsändaren och inte innehållet, och det är i min värld ett tveksamt sätt att bedriva riksdagsarbete.

Jag tror inte att C är väldigt mycket bättre eller sämre kålsupare än MP vad gäller symbolpolitik.

Men jag har inte analyserat detta djupare än så. Jag är mest nöjd med att MP inte längre sitter i bestämmande ställning, att flumförslaget om ”familjevecka” inte blir verklighet, att förslaget om konstiga investeringar i skyddande av skog förpassas till papperskorgen och framförallt att höjda bränsleskatter istället blir sänkta bränsleskatter. Sådant som gör skillnad för mig, mina vänner och mina grannar.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Frågor kännetecknas av att vara uppbyggda som en mening och sedan avslutas med frågetecken (?)
Om du läser så finner du.

Jo, det har du. Läs igen.

Det blir svårt att diskutera med dig när du inte kan precisera vad det är du inte är ense med mig om, eller vad du tycker att jag ska vara på. Med det sagt, om du kan upprepa vilka frågor det gällde så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem.

Ang ditt andra påstående så kan du ju inte förvänta dig att jag ska göra din argumentation åt dig. Ge mig ett konkret citat och förtydliga vad det är du tycker är fel i det så ska jag bemöta även det.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
När både Norge och Finland gnäller på att svensk överföringskapacitet suger kan man iaf ana att den inhemska röst som påstår samma sak inte är helt ute och cyklar.
Inte så att jag inte tror det du skriver stämmer, men har du en källa för detta? Jag hade inte hört det förut och läser gärna in mig på vad som sagts och bakgrunden.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det blir svårt att diskutera med dig när du inte kan precisera vad det är du inte är ense med mig om, eller vad du tycker att jag ska vara på. Med det sagt, om du kan upprepa vilka frågor det gällde så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem.

Ang ditt andra påstående så kan du ju inte förvänta dig att jag ska göra din argumentation åt dig. Ge mig ett konkret citat och förtydliga vad det är du tycker är fel i det så ska jag bemöta även det.

Nej, det är sjukt svårt att diskutera med dig när du inte klarar av att läsa innantill. I de inlägg något bakåt i tråden där du får svar på en del av dina frågor finns också frågor riktade till dig. Hur du skall hitta det som just är frågor har du redan fått förklarat för dig.
Det handlar dessutom om samma inlägg som du responderar på men utan att beröra de faktiska frågorna.

Jag har redan citerat dig i båda fallen. Om du inte orkar läsa det eller helt enkelt inte förstår vad du själv säger får du hantera på egen hand.

Dessutom är det alltför uppenbart att du inte vill diskutera något alls utan bara vräka ur dig illa grundade pekpinnar utan egentlig mening mer än möjligen lite provokation.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nej, det är sjukt svårt att diskutera med dig när du inte klarar av att läsa innantill. I de inlägg något bakåt i tråden där du får svar på en del av dina frågor finns också frågor riktade till dig. Hur du skall hitta det som just är frågor har du redan fått förklarat för dig.
Det handlar dessutom om samma inlägg som du responderar på men utan att beröra de faktiska frågorna.

Jag har redan citerat dig i båda fallen. Om du inte orkar läsa det eller helt enkelt inte förstår vad du själv säger får du hantera på egen hand.

Dessutom är det alltför uppenbart att du inte vill diskutera något alls utan bara vräka ur dig illa grundade pekpinnar utan egentlig mening mer än möjligen lite provokation.
Genom sig själv känner man andra, men jag tror faktiskt att du missförstår Coola Ola här. Dina frågor om hans egna teorier faller platt eftersom han efterfrågar ställen där man kan lära sig mer. Hur du kan uppfatta det som att han är obstinat och försöker provocera får du nog fundera kring och kanske försöka anta att alla inte har samma bakgrundskunskap som du anser dig ha.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Genom sig själv känner man andra, men jag tror faktiskt att du missförstår Coola Ola här. Dina frågor om hans egna teorier faller platt eftersom han efterfrågar ställen där man kan lära sig mer. Hur du kan uppfatta det som att han är obstinat och försöker provocera får du nog fundera kring och kanske försöka anta att alla inte har samma bakgrundskunskap som du anser dig ha.

Eller så får den gode Ola svara för sig själv.
Nu var det ju så att det obstinata bestod i ett medvetet undvikande av att svara på frågor, samtidigt ställa nya egna frågor och inte bemöda sig om att läsa vare sig vad man själv eller någon annan sagt.
Om mina frågor faller platt för att jag inte upprepar och letar citat åt honom. Ja, då får det väl vara så.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nu börjas det: https://www.gd.se/2021-12-01/sa-slar-extrema-elpriser-mot-industri-och-privatpersoner
Vid flera tillfällen under hösten har Ovakos fabrik i Hofors stoppat en del av produktionen med anledning av de höga elpriserna. I måndags varade stoppet i tio timmar.
– Tyvärr påverkar de periodvis mycket höga elpriserna vår produktion negativt, säger Kristin Nilsson, kommunikationschef på Ovako.
Anton Holton, affärsområdeschef elhandel på Gävle Energi, berömmer Ovakos initiativ och menar att de tar ett samhällsansvar.
– Det är förstås problematiskt att det höga elpriset påverkar industrier som måste ställa om sin produktion. Men det blir allt vanligare och vi kommer att få se mer av det i framtiden hos andra storkonsumenter av el.
Anton Holton nämner flera orsaker till de höga priserna som enkelt sagt handlar om ökad efterfrågan och minskad tillgång på energi.

– Låga gaslager i Europa, ekonomin har satt igång med turbofart vilket har ökat efterfrågan på energi, folk har fler elapparater och fler elbilar. Dessutom har flera kärnkraftverk stängts ner samtidigt som vindkraften står still när det inte blåser och isbildning på älvarna gör att vattenkraftverken producerar mindre än normalt.
Ska vi konsumenter hushålla med el?
– Det är vettigt att minska sin elkonsumtion när läget i samhället är ansträngt, minskar vi efterfrågan på el kommer priset att gå ner. Höga energipriser påverkar hela samhället, inte bara den egna plånboken utan även andras och även miljön. Om alla skulle minska sin konsumtion de här dagarna så får det effekt. Som ett exempel kan man stänga av golvvärmen och handdukstorken när man är på jobbet.
Så om vi inte eldar mer fossil gas i Europa så kommer fler svenska företag få minska produktionen oftare.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
På ett sätt är det bra att vi får svindyra elpriser vintern till valåret. Förhoppningsvis kommer kärnkraftsfrågan vara högre prioriterad under valet.

Samtidigt lider jag med de som kommer få snåla med varmvattnet. Växte upp i en familj där vi flera gånger inte hade råd att fylla på oljepannan. Elda i öppna spisen hjälper lite men det var så förbannat kallt.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
På ett sätt är det bra att vi får svindyra elpriser vintern till valåret. Förhoppningsvis kommer kärnkraftsfrågan vara högre prioriterad under valet.

Det känns fortfarande som att PK-media har förtvivlat svårt att kommunicera ut de verkliga orsakerna som nedlagd kärnkraft och eftersatt nät. Just nu känns det som att man tjatar ut förra veckans uppgift om "olycklig omständighet att isläggningen på alla stora älvar inträffar samtidigt"...

Raderad medlem 51742

Guest
...och så har Oskarshamns kärnkraftverk drabbats av en bränsleskada.

Nu får man bara hoppas att de inte behöver stänga ner reaktorn, med tanke på hur det kommer slå på det redan höga elpriset, men även risken för effektobalans och att man då kan behöva koppla bort delar av elnätet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
MP verkar verkligen se sig som ett vänsterparti: https://www.dn.se/debatt/vi-kan-stoppa-sankningen-av-bensinskatten-med-c-och-l/
Med Centerpartiet och Liberalerna finns det en majoritet i riksdagen för att stoppa den planerade sänkningen i högerbudgeten av bensinskatten med 50 öre den 1 maj nästa år.
Just att dom kallar det högerbudget, och dom är emot den, hintar ju om att dom ser sig som vänster. Nog för att VPK har gått framåt i senaste opinionsundersökningen, men någon överväldigande vänstervåg drar ju inte direkt genom landet just nu. Så med lite tur spelar dom ut sig själva ur riksdagen också.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin