Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Förklara för en som aldrig har brytt sig om elpriset, hur påverkar det tex mig som har bundet elavtal?
Just nu, inte alls, men när avtalet går ut lär det bli betydligt dyrare att binda om, ifall inte förutsättningarna förändras.

Men indirekt påverkas du ändå genom att varor och tjänster som behöver el för att produceras kommer bli dyrare.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är skönt att ha bundet 1 år till.
Sen blir det bensin och diesel hela tiden bara för att jävas.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det bästa just nu är att alla ni har väl märkt hur priset på diesel och bensin fallit kraftigt senaste veckan......
Eller hur.....?
Ok...
Ni har inte märkt av det....
Men det har fallit i alla fall.
Vi är nu nere på augustipriserna.
Oljepris.jpg

Sen är det ju underligt att alla är snabba på att höja priset, men att sänka det tar gärna en vecka eller två och det sällan motsvarar hur priset minskat på inköpen. Det brukar ta månader att slå igenom.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Just nu, inte alls, men när avtalet går ut lär det bli betydligt dyrare att binda om, ifall inte förutsättningarna förändras.

Men indirekt påverkas du ändå genom att varor och tjänster som behöver el för att produceras kommer bli dyrare.
Rackarns då, nåja mitt avtal löper ut 1 november 2024 ?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
"Precis. Vi tycker olika. Det är inte "onekligen" så att SD har "en mycket oroande syn på exempelvis rättssamhälle, utbildning och media..." Du nekade precis till det tex..."

.. gjorde jag? Hehe.. det märkte jag inte ens. Jag är väl en omedveten SD:are? Fast egentligen tycker jag dom är lite för snälla ändå, hade landet (Sverige) varit ett företag, och styrelsen/regeringen hade misskött sig till den grad som vi märker idag, så hade jag gärna sett att man haft personligen ansvariga ministrar som tvingades förklara, utan att skylla på varandra, hur det kunnat hända. Ungefär som en förening under en årlig redovisning inför medlemmarna.

Problemet är att länder är för stora dessa dagar, det skulle bli för stor administration om det sköttes som en förening. Även om det hade kunnat göras rent praktiskt, fast det finns väl för många dolda agendor med, därför går det alltid åt helvete vem man än väljer.

Vem tycker ni man ska rösta på då? Har vi typ .. "Bensinpartiet" eller nåt?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Vad är det som gör att el blir så mycket dyrare i framtiden? Eller menar du att möjligheten till bundet elavtal försvinner?Jag har iaf missat något låter det som.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Vad är det som gör att el blir så mycket dyrare i framtiden? Eller menar du att möjligheten till bundet elavtal försvinner?Jag har iaf missat något låter det som.

Har du missat den där lilla detaljen med avvecklande av kärnkraften? Den har vart på tapeten ett tag den frågan.
Oavsett, resultatet: dyrare el.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Inte konventionellt, men ändå rakryggat och statsmannamässigt gjort av Norlen. Flummet behöver få en uppsträckning när flummet bryter mot det som anses vara praxis.
Märkligt bara att flummarna i C inte fick någon känga, trots att de med kort varsel valde att avstå från att rösta för den budget de förhandlat fram med S+MP.

Raderad medlem 51742

Guest
Vi har ju sett en prisutveckling senaste månaderna som saknat motstycke och detta påverkar så klart även de som vill binda avtalen. Binder man elpriset idag är det dyrare än för ett år sedan osv.

Anledningarna till dyrare elpriser har vi diskuterat en hel del i den här tråden - nedläggning av kärnkraften, brist på överföringskapacitet, brist på effekt, brist på planerbar energi, omställning till el osv. osv.. Har själv svårt att se hur det skulle förändras på något fundamentalt sätt till det bättre närmaste tiden.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Har du missat den där lilla detaljen med avvecklande av kärnkraften? Den har vart på tapeten ett tag den frågan.
Oavsett, resultatet, dyrare el.
Haha, Sverige har sex kärnreaktorer som kommer driftas till minst 2040. Utöver Barsebäck så har annars fyra reaktorer beslutats avvecklas av såvitt jag vet 100% företagsekonomiska anledningar.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Vi har ju sett en prisutveckling senaste månaderna som saknat motstycke och detta påverkar så klart även de som vill binda avtalen. Binder man elpriset idag är det dyrare än för ett år sedan osv.

Anledningarna till dyrare elpriser har vi diskuterat en hel del i den här tråden - nedläggning av kärnkraften, brist på överföringskapacitet, brist på effekt, brist på planerbar energi, omställning till el osv. osv.. Har själv svårt att se hur det skulle förändras på något fundamentalt sätt till det bättre närmaste tiden.

Har vi verkligen effektbrist i Sverige?
Såvitt jag vet har det inte skett någon systemisk förändring av svensk kraftproduktion de senaste månaderna, så det kanske finnas andra anledningar till att priset ökat under den perioden?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Haha, Sverige har sex kärnreaktorer som kommer driftas till minst 2040. Utöver Barsebäck så har annars fyra reaktorer beslutats avvecklas av såvitt jag vet 100% företagsekonomiska anledningar.

Japp, företagsägaren har fixat förutsättningarna medelst subventioner och straffskatter om vartannat och sedan i sina ledningsgrupper räknat som de blinda slåss och kommit fram till det.
Om du släpper floskel och fjantförklaringarna som precis alla vet är skitsnack, inklusive du själv. Förklara då följande: Om nu inte kärnkraften bidrar till ett lägre elpris utan enligt dig tvärtom, varför stiger då priset med minskad produktion från just kärnkraft?

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Såvitt jag vet har det inte skett någon systemisk förändring av svensk kraftproduktion de senaste månaderna, så det kanske finnas andra anledningar till att priset ökat under den perioden?
De senaste veckorna har landet drabbats av en mycket svårförutsägbar förutsättning. Den kallas för vinter.
Den har egenheten att påverka elkonsumtionen radikalt. Och därmed priset då tillgången i effektform är klart begränsad.

Raderad medlem 51742

Guest
Lyckligtvis och än så länge inte effektbrist i dess bokstavliga bemärkelse att man behövt stänga av delar av elnätet, men marginalerna har minskat rejält de senaste åren, vilket gör att ett sådant scenario har blivit en mer påtaglig risk. Faktorer som bidragit till detta är bl.a. att det inte finns tillräcklig planerbar elproduktion i och överföringskapacitet till de delar av Sverige där den största förbrukningen finns, vilket gör elnätet känsligare och svårare att reglera.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Märkligt bara att flummarna i C inte fick någon känga, trots att de med kort varsel valde att avstå från att rösta för den budget de förhandlat fram med S+MP.

Oavsett vad man tycker om C eller MP så är det ju bara att lyssna på vad Norlen själv säger - C har kommunicerat sina intentioner till honom, MP har inte gjort det.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Konsekvensen av X är vad den är oavsett varför X sker.
Så konsekvensen av att tex lägga ner kärnkraftsproduktion blir vad den blir oavsett varför kärnkraftsproduktionen lades ner.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Konsekvensen av X är vad den är oavsett varför X sker.
Så konsekvensen av att tex lägga ner kärnkraftsproduktion blir vad den blir oavsett varför kärnkraftsproduktionen lades ner.

Post hoc, ergo propter hoc.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
De senaste veckorna har landet drabbats av en mycket svårförutsägbar förutsättning. Den kallas för vinter.
Den har egenheten att påverka elkonsumtionen radikalt. Och därmed priset då tillgången i effektform är klart begränsad.
Visst, men om vi har tillräcklig med produktionseffekt för att hantera vintern så har ju problemet inget med sammansättningen av kraftproduktionen i vårt land att göra utan någon annat, eller hur?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hur ser korrelationen ut över tid på x-axeln med kaoset i elsystemet, andelen kärnkraft av totalproduktion och andelen intermittent kraft av totalproduktion?
Ju mer intermittent kraft och ju mindre stabil kraft så mår elsystemet bättre eller sämre rent empiriskt?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin