Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag vidhåller mina åsikter om tioprocentspärr. Trots att det handlar om en politik som någon kallar demokrati så ska särintressen inte kunna ta regeringsplatser och ministerposter genom att utnyttja en splittrad mandatfördelning och ren gisslanpolitik.

Representerar man inte fler än var tjugofemte svensk så är man rimligtvis ett särintresse. Representerar man var tionde svensk så är det i alla fall lite mindre extremt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Karin Olsson skrev en tweet igår som jag tyckte var bra, men hon har raderat den.
Den utgick från att det var många som har "stått upp" för sin sak, men att det kanske var dags att "sitta ner" och reda ut röran.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vidhåller mina åsikter om tioprocentspärr. Trots att det handlar om en politik som någon kallar demokrati så ska särintressen inte kunna ta regeringsplatser och ministerposter genom att utnyttja en splittrad mandatfördelning och ren gisslanpolitik.

Representerar man inte fler än var tjugofemte svensk så är man rimligtvis ett särintresse. Representerar man var tionde svensk så är det i alla fall lite mindre extremt.
Problemet är gränsdragningen men många länder har valt en nivå kring 4-5%.

Men du tycker alltså att TURKIET är en demokratisk föregångare? ;) (Guilt by association)

Skämt åsido, vi tenderar till mans att tycka att det är för tjorvigt med småpartier, men det betyder ju också att fler kan göra sin röst hörd. Vill man som väljare göra det enkelt att styra landet är det ju bara att alla röstar på Det Största Partiet men det kanske inte heller är så lyckat alla gånger...

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tror att det räcker med fakta faktiskt...
Ja, det räcker med vilket urval man gör. Hur mycket tid och utrymme man ägnar åt olika frågor har stor betydelse. Lyfter man upp en viss fråga extra mycket kommer det gynna partier som har detta som en kärnfråga.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det räcker med vilket urval man gör. Hur mycket tid och utrymme man ägnar åt olika frågor har stor betydelse. Lyfter man upp en viss fråga extra mycket kommer det gynna partier som har detta som en kärnfråga.
Så är det, precis som med exempelvis brottsligheten.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Men du tycker alltså att TURKIET är en demokratisk föregångare?

En väl fungerande diktatur skall inte underskattas...

Skämt åsido, jag har svårt att se det svenska systemet som det perfekta exemplet på en perfekt fungerande demokrati där alla kan göra sin röst hörd. Systemet är snarare uppbyggt för att bjuda in till kohandel och rackarspel, för att någon av de stora ska kunna hålla andra stora men oönskade åsikter borta från makten.

Hur har vi annars hamnat i ett scenario där MP sitter i BESTÄMMANDE STÄLLNING, trots att

4.5 ggr fler röstade på M
4.0 ggr fler röstade på SD
2.0 ggr fler röstade på C
1.8 ggr fler röstade på V
1.4 ggr fler röstade på KD
1.2 ggr fler röstade på L (tro det eller ej...)

och dessa nu inte har något annat att säga till om än mjölk eller ej till kaffet...?

Är detta dekokrati...?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En väl fungerande diktatur skall inte underskattas...

Skämt åsido, jag har svårt att se det svenska systemet som det perfekta exemplet på en perfekt fungerande demokrati där alla kan göra sin röst hörd. Systemet är snarare uppbyggt för att bjuda in till kohandel och rackarspel, för att någon av de stora ska kunna hålla andra stora men oönskade åsikter borta från makten.

Hur har vi annars hamnat i ett scenario där MP sitter i BESTÄMMANDE STÄLLNING, trots att

och dessa nu inte har något annat att säga till om än mjölk eller ej till kaffet...?

Är detta dekokrati...?
Ja, det är just det som är demokrati så länge ingen får egen majoritet.
Jag förväntar mig att M-KD-SD-blocket kommer vinna nästa val.
Jag förväntar mig då att V och MP kommer få noll inflytande.
Jag förväntar mig också att väääldigt få kommer se det som dålig demokrati. :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det är just det som är demokrati så länge ingen får egen majoritet.
Jag förväntar mig att M-KD-SD-blocket kommer vinna nästa val.
Jag förväntar mig då att V och MP kommer få noll inflytande.
Jag förväntar mig också att väääldigt få kommer se det som dålig demokrati. :)
Det finns ju de som ser maktskiften som en "statskupp"... (Ulvskog)

Eller politiska förhandlingar som "trixande med demokratin" (Kristersson, Busch etc)

Det är snarare att undergräva demokratin och det skämmer verkligen dess företrädare.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...

Är detta dekokrati...?
Definitionen på demokrati är att ingen har rätt... :)

Vilket är orsaken till att det är så svårt och tar sån tid att införa demokrati, när det finns makthungriga människor som vill sko sig och vara chefer och motsätta sig detta... (Putin, Trump, Lukasjenko...med fler)

Se på Egypten när de slängde ut Mubarak. Då ville västvärlden snabbspola egypten och införa demokrati. Det gick ju åt h-vete såklart och det berodde bland annat på ekonomi. En amerikansk nationalekonom har räknat ut att det krävs en inkomst per capita på x dollar per vecka för att kunna uppnå demokrati. (Tror han sa 234 dollar men jag kan ha fel)
Har man mindre inkomst än så så ser man bara till sig själv och sina närmaste. Han jämförde just med Sverige där det tog 800 år att införa en riktig demokrati...

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det finns ju de som ser maktskiften som en "statskupp"... (Ulvskog)

På den planhalvan så är det nog fler än bara Ulvskog som ser saken på det sättet...

För dig, mig och Niklas räcker det ju med att läsa ledarsidan i länets största dagstidning för att inse att trogna gråsossar ser allt annat än S vid makten som en statskupp och just ett hot mot vår demokrati...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
På den planhalvan så är det nog fler än bara Ulvskog som ser saken på det sättet...

För dig, mig och Niklas räcker det ju med att läsa ledarsidan i länets största dagstidning för att inse att trogna gråsossar ser allt annat än S vid makten som en statskupp och just ett hot mot vår demokrati...
Jodå, den här landsändan är hyfsat röd. Men å andra sidan nästan kemiskt fri från mp.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Har en känsla av det börjar luckras upp, tyvärr så blir den röda färgen brun istället...

Jag tror att det är fel att använda epitetet "brun" på SD.

Jag förstår varför, jag förstår vad man vill belysa med "brun" och "blåbrun".

Men funkar det?

...eller tvättar man bara begreppet nazist?

Jag menar, både Johansson på hörnet och Lundström är ju oblyga med att visa vem dom röstar på.
Är dom bruna?
Är dom nazister...?

Ja, isf är det kanske inte så illa med nazism?
Både Johansson och Lundström kan ju uppföra sig på kvartersfesten, och inte luktar det väl något speciellt underligt ur skorstenen när dom eldar nere i gillestugan...?

Jag tror att tåget har gått för att brunsmeta SD.
Det kunde man gjort innan partiet röstades in i Sveriges Riksdag.

Kallar man Jimmy och gänget för "bruna" idag och ställer det i relation till the actual nazis och deras härjningar så skräller budskapet illa.

Ja, man kan vara nazist utan att verkligen begå ett folkmord i veckan, men ändå.

Så vad är dom?
Fascister? Knappast, väl...?

Så vad är SD, igenklijen?

Jag skulle vilja säga att SD är ett resultat av en tondöv politik som förts under alldeles för lång tid.
Inriktningen har legat alldeles för långt från folkviljan och den allmänna uppfattningen under så lång tid att det faktiskt fanns fanns utrymme för ett parti som tyckte annorlunda.
Ergo=SD in i Riksdagen.

Skall folket bestämma politiken...?

Tja, det är väl det det hela går ut på?

Om politikerna i Stockholm tycker annorlunda än resten av landet så får man väl förklara varför vi skall ställa upp på den förda politiken?

Varför vi skall sälja ut företag och verksamheter, varför vi skall lägga ner tillverkningsindustrin och varför vi skall ge bort strömmen till serverhallar som styrs och ägs utländskt kapital?

Berätta vad som är bra med den förda politiken, berätta vad den långsiktiga planen är och utbilda oss till en slags samsyn så vi förstår vart vi är på väg!

För, att bara rycka åt sig stafettpinnen och dra iväg ut ur arenan kommer otvetydigt att innebära att publiken reser sig och lämnar.
Den som inte förmår övertyga med sin politik bäddar för nya partier - svårare än så är det inte.

SD kommer aldrig att kunna föra den politik dom går till val på om dom verkligen ges makt, verklig makt.

Istället för att ge SD en massa epitet, fula namn och försöka brunsmeta dem så borde var och en politiker fråga sig själv:
Vad var det som ledde fram till detta?

SDs partifärg är för övrigt gul, för den som inte visste det.

Det går alldeles utmärkt att försöka göra sig lustig över att den gula färgen traditionellt är feghetens, förräderiets, avundsjukans och det ondas färg - om man orkar.

Att bara sletrianmässigt brunsmeta SD är dock en väg som inte kommer att ge något annat än ytterligare mer låsta positioner.

SD finns. Om man tycker att anledningen till det är att folk helt enkelt är idioter så bäddar man bara för fortsatt stigande opinionssiffror för dem.

Alla vet vad politikerförakt är.
Få reflekterar över det väljarförakt som uppvisats under de senaste decenniet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bra nivå.
Det spelar på folks känslor, folk ska känna skam och skuld.
Vi har sett allt fler röstandes på SD de senaste valen, det har känts rätt för dem helt enkelt. Sedan kommer den här kognitiva dissonansen när det sedan brunsmetas.
-Jag, nazist? Nej det är jag ju inte, jag kan inte rösta på SD. Hur fan kan/kunde jag känna så i magen att det är rätt parti att ge min röst till. Fan vilken genomusel människosyn jag måste ha.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu skall vi väl åtminstone akta oss för att dra andra slutsatser än att 80% röstar på andra partier än SD. Sålunda är de inte "folket" mer än andra partier. Sedan har de onekligen en mycket oroande syn på exempelvis rättssamhälle, utbildning och media - helt i linje med exempelvis Polen och Ungern som snart avskaffat grunderna för att få kalla sig "demokratier".

I övrigt håller jag med, men det är anmärkningsvärt att de inte gör upp med sina rötter på ett tydligare sätt.

Men det viktigaste av allt är att VÄLJARNA knappast är nazister. Snarare vad man förr kallade gammelsossar; som undrar vad fan som hänt med det gamla Sverige...

Nå, för att i någon mån återgå till trådens ämne så har det troligen ljusnat lite på bränsleprisfronten nu när mp inte är en del av regeringen längre och budgeten har flyttat ett stycke längre högerut.

Och den annars så förbindlige talmannen Norlén kunde INTE låta bli att ge miljöpartiet en rejäl knäpp på näsan för att de ställt till med denna oreda helt i onödan. Nästan så att journalisterna i salen hickade till - men jag tror att alla förstod. :)

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
AKB sa det bra igår
Har en känsla av det börjar luckras upp, tyvärr så blir den röda färgen brun istället...
Och det är ju inte så himla konstigt med den av S förda politiken.

Jag tycker väl att man kan kalla det ett enormt misslyckande när väljarna går till andra partier, inte för att de andra partierna lockar, utan för att det befintliga partiet omöjliggör sig.

Politiken ska inte forma väljarna - utan tvärtom. Missbrukar man det för många gånger kommer folket att gå någon annanstans. Det är liksom inte svårare än så.
Jag tror att det är fel att använda epitetet "brun" på SD.

Jag förstår varför, jag förstår vad man vill belysa med "brun" och "blåbrun".

Men funkar det?

...eller tvättar man bara begreppet nazist?

Jag menar, både Johansson på hörnet och Lundström är ju oblyga med att visa vem dom röstar på.
Är dom bruna?
Är dom nazister...?

Ja, isf är det kanske inte så illa med nazism?
Både Johansson och Lundström kan ju uppföra sig på kvartersfesten, och inte luktar det väl något speciellt underligt ur skorstenen när dom eldar nere i gillestugan...?

Jag tror att tåget har gått för att brunsmeta SD.
Det kunde man gjort innan partiet röstades in i Sveriges Riksdag.

Kallar man Jimmy och gänget för "bruna" idag och ställer det i relation till the actual nazis och deras härjningar så skräller budskapet illa.

Ja, man kan vara nazist utan att verkligen begå ett folkmord i veckan, men ändå.

Så vad är dom?
Fascister? Knappast, väl...?

Så vad är SD, igenklijen?

Jag skulle vilja säga att SD är ett resultat av en tondöv politik som förts under alldeles för lång tid.
Inriktningen har legat alldeles för långt från folkviljan och den allmänna uppfattningen under så lång tid att det faktiskt fanns fanns utrymme för ett parti som tyckte annorlunda.
Ergo=SD in i Riksdagen.

Skall folket bestämma politiken...?

Tja, det är väl det det hela går ut på?

Om politikerna i Stockholm tycker annorlunda än resten av landet så får man väl förklara varför vi skall ställa upp på den förda politiken?

Varför vi skall sälja ut företag och verksamheter, varför vi skall lägga ner tillverkningsindustrin och varför vi skall ge bort strömmen till serverhallar som styrs och ägs utländskt kapital?

Berätta vad som är bra med den förda politiken, berätta vad den långsiktiga planen är och utbilda oss till en slags samsyn så vi förstår vart vi är på väg!

För, att bara rycka åt sig stafettpinnen och dra iväg ut ur arenan kommer otvetydigt att innebära att publiken reser sig och lämnar.
Den som inte förmår övertyga med sin politik bäddar för nya partier - svårare än så är det inte.

SD kommer aldrig att kunna föra den politik dom går till val på om dom verkligen ges makt, verklig makt.

Istället för att ge SD en massa epitet, fula namn och försöka brunsmeta dem så borde var och en politiker fråga sig själv:
Vad var det som ledde fram till detta?

SDs partifärg är för övrigt gul, för den som inte visste det.

Det går alldeles utmärkt att försöka göra sig lustig över att den gula färgen traditionellt är feghetens, förräderiets, avundsjukans och det ondas färg - om man orkar.

Att bara sletrianmässigt brunsmeta SD är dock en väg som inte kommer att ge något annat än ytterligare mer låsta positioner.

SD finns. Om man tycker att anledningen till det är att folk helt enkelt är idioter så bäddar man bara för fortsatt stigande opinionssiffror för dem.

Alla vet vad politikerförakt är.
Få reflekterar över det väljarförakt som uppvisats under de senaste decenniet.
Tack för att du orkar!

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tänkte bara uppdatera mig lite på läget i sverige. Tråden säger "Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030" - men .. i vilket land då? Är partiet överhuvudtaget något att räkna med idag, med tanke på hur det nyligen gått. Kollar på deras hemsida >här< , och:

"MP kommer inte regera på SD-politik. Miljöpartiet kommer inte ingå i en ny regering. Vi kan inte sitta i en regering som styrs av en SD-budget, ..." osv.

Så, är det SDs förtjänst att MP flytt slagfältet? Jag känner lycka, en slags lättnad. Är det sant, eller drömmer jag?

Haha.. hahaha... HAHAHAHA!!

gas.jpg

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Och den annars så förbindlige talmannen Norlén kunde INTE låta bli att ge miljöpartiet en rejäl knäpp på näsan för att de ställt till med denna oreda helt i onödan.

Inte konventionellt, men ändå rakryggat och statsmannamässigt gjort av Norlen. Flummet behöver få en uppsträckning när flummet bryter mot det som anses vara praxis.

"MP kommer inte regera på SD-politik. Miljöpartiet kommer inte ingå i en ny regering. Vi kan inte sitta i en regering som styrs av en SD-budget, ..." osv.

Så, är det SDs förtjänst att MP flytt slagfältet? Jag känner lycka, en slags lättnad. Är det sant, eller drömmer jag?

Förutom att SD är det enda partiet som har en realistisk migrationspolitik så har det partiet aldrig varit ett alternativ för mig. De har ju bara spretigt trams som svar på allt som inte är migrationspolitik och 98% av deras politiker verkar ju vara genuina idioter...

Men om de anses vara den verkliga orsaken till MP's utträde, då är de tamejfan värda både en och flera röster. För mig och för många andra i glesbygden så är MP en mycket större fara än SD.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin