Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Att med "jisses" argumentera emot någon som påpekar en disclaimer, ur vilken du själv dessutom klippte bort de allra viktigaste delarna.

It is no longer being updated och outdated information tolkar i alla fall jag som att det finns nyare information.
Så ordet "jisses" är ett argument? För/emot vadå?

Diclaimern står ju i texten jag länkade till, det kan alla läsa, disclaimern finns med i det JAG postade. Jag har inte argumenterat för/emot det som står i disclaimern öht. Informationen var riktig då den postades enligt NASA själva.
Vad var Anders poäng undrar jag? Vad var hans "jisses" ett argument för/emot?

Ja sidan may(kanske) innehåller föråldrat information. Det står i länken jag postade.

notrightrider

Only dimly aware of a certain unease in the air
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Om klimatföränding = kallare för vår del blir jag garanterat klimatflykting.

Jag har varit inne på det tidigare:

"Hållbar tillväxt" finns inte.
Det är ett tramsuttryck som bara skymmer sikten från det som egentligen måste göras.

Vi måste bli färre på jorden.

Vilka skall bort?

Ja, det är här det börjar bli nasty.

Mitt förslag är att de som valt att bosätta sig så långt norrut att deras hus måste matas med tillskottsvärme typ halva året rimligen bör fås att flytta.

Flytta, eller åtminstone förvägras elström från det allmänna nätet.
Den strömmen behövs till produktion någon annanstans.

Vidare är det resursineffektivt att försöka hålla samhällsservice i den glesbygd hela Sverige är.

Vettigast vore att koncentrera befolkningen till ett klimat där man inte behöver värma byggnader på vintern, och man kan överleva somrarna utan aircondition, där det går att odla föda med en rimlig avkastning och man kan leva ett drägligt liv.

Min pendel pekar på delar av medelhavsregionen, och andra platser med liknade förutsättningar.

Där, i den typen av klimat borde vi bo, allihop. Resurssnålt, levandes på räntan av vad jorden ger oss - inte karva på kapitalet.

Men, där bor det ju folk redan...?

Just det.

Skall dom flytta på sig?
Skall vi upphöra att existera?

Det lutar nog åt det senare, tyvärr.
Det är ett hån mot jordens övriga befolkning att vi kan vrida upp termostaten när det kyler på ute, och därmed sätta oss på resurser och energi som borde komma alla till godo över tid, istället för att eldas upp, konsumeras och förstöras här och nu.

Det är vi som behöver stämpla ut - vi här uppe i det omöjliga subarktiska klimatet.
Vi tar upp resurser som kunde komma andra tillgodo, över längre tid än i det tempo vi förstör jorden.

Där är den barska sanningen, som ligger på andra sidan rökridån "hållbar tillväxt."

Är det någon som är förvånad att ingen vill ha se sanningen i vitögat?

Raderad medlem 51742

Guest

Det är ett tramsuttryck som bara skymmer sikten från det som egentligen måste göras.

Vilka skall bort?

Mitt förslag är att de som valt att bosätta sig så långt norrut att deras hus måste matas med tillskottsvärme typ halva året rimligen bör fås att flytta.

Vidare är det resursineffektivt att försöka hålla samhällsservice i den glesbygd hela Sverige är.

Vettigast vore att koncentrera befolkningen till ett klimat där man inte behöver värma byggnader på vintern, och man kan överleva somrarna utan aircondition, där det går att odla föda med en rimlig avkastning och man kan leva ett drägligt liv.

Min pendel pekar på delar av medelhavsregionen, och andra platser med liknade förutsättningar.

Där, i den typen av klimat borde vi bo, allihop. Resurssnålt, levandes på räntan av vad jorden ger oss - inte karva på kapitalet.

Just det.

Skall dom flytta på sig?

Det är ett hån mot jordens övriga befolkning att vi kan vrida upp termostaten när det kyler på ute, och därmed sätta oss på resurser och energi som borde komma alla till godo över tid, istället för att eldas upp, konsumeras och förstöras här och nu.

Det är vi som behöver stämpla ut - vi här uppe i det omöjliga subarktiska klimatet.
Vi tar upp resurser som kunde komma andra tillgodo, över längre tid än i det tempo vi förstör jorden.

Där är den barska sanningen, som ligger på andra sidan rökridån "hållbar tillväxt."

Hmm, nu låter du allt lite pessimistisk - inte var det väl Miljöpartiets dolda agenda du precis citerade? ;)

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z

Vilka skall bort?

Just det.

Skall dom flytta på sig?

Du har glömt en sak. Matbrist och överbefolkning löses enklast genom att vi blir kannibaler!

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1

Vilka skall bort?

Just det.

Skall dom flytta på sig?

Ja, precis som i alla andra frågor där man vill eller känner att man bör driva en förändringsfråga. Du får helt enkelt gå till val på det där.
Kan möjligen vara lite motstånd initialt.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det där blir ju inte ett lite intressant scenario...Skandinavien blir för kallt. Sydeuropa blir för varmt. Nederländerna och Danmark drunknar i havsvattnet. Centraleuropa drunknar i översvämmade floder.

Var ska alla klimatflyktingar söka asyl...?

Nya Zeeland verkar harmoniskt och skulle nog passa mig om de inte hamnar under frysgränsen de med. Var resten tar vägen återstår att se.
Ni kan kanske få tillökning av skoterintresserade afrikaner i nordändan?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Hmm, nu låter du allt lite pessimistisk - inte var det väl Miljöpartiets dolda agenda du precis citerade? ;)

Somliga säger att avvecklingen av Sverige redan pågår.
Kanske är det så, men på fel grundval och av fel skäl i så fall.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det där blir ju inte ett lite intressant scenario...Skandinavien blir för kallt. Sydeuropa blir för varmt. Nederländerna och Danmark drunknar i havsvattnet. Centraleuropa drunknar i översvämmade floder.

Var ska alla klimatflyktingar söka asyl...?
Jag såg någon ganska pessimistisk bild på det (hittar inte nu förstås).
Var i princip två band som var 80-100 mil breda på var sida om ekvatorn.
Det norra gick någonstans i mellan-europa och det södra bandet lika långt ner på den sidan.
Med berg, kustområden och låga områden borträknade blev det inte mycket plats kvar...

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Ja, precis som i alla andra frågor där man vill eller känner att man bör driva en förändringsfråga. Du får helt enkelt gå till val på det där.
Kan möjligen vara lite motstånd initialt.

U think...? :rofl

Vem som helst kan räkna ut med röven att det är så det är - men budskapet är så beskt att hjärnvågorna kröker sig sig och tankebanorna sladdar in i återvändsgränder som "hållbar tillväxt" eller "ny teknologi" .

Men det är bra.

Varje gång jag hör någon ta spyan "hållbar tillväxt" i sin mun så vet jag att här står en:

1. Naiv stackare som kan fås att tro på nästan vad som helst, och gladeligen säljer budskapet vidare.
Sist in i MLM-scammen, men ändå glad och tacksam över att ha fått vara med "och gjort skillnad" typ.

eller

2. En genuint ond människa som vet vad hon säger, men köper sig själv lite extra tid - trygg i förvissningenatt ingen kommer att syna korten.

Ingen av dem som är att lita på för en enda sekund.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
U think...? :rofl

Vem som helst kan räkna ut med röven att det är så det är - men budskapet är så beskt att hjärnvågorna kröker sig sig och tankebanorna sladdar in i återvändsgränder som "hållbar tillväxt" eller "ny teknologi" .

Men det är bra.

Varje gång jag hör någon ta spyan "hållbar tillväxt" i sin mun så vet jag att här står en:

1. Naiv stackare som kan fås att tro på nästan vad som helst, och gladeligen säljer budskapet vidare.
Sist in i MLM-scammen, men ändå glad och tacksam över att ha fått vara med "och gjort skillnad" typ.

eller

2. En genuint ond människa som vet vad hon säger, men köper sig själv lite extra tid - trygg i förvissningenatt ingen kommer att syna korten.

Ingen av dem som är att lita på för en enda sekund.

Ja, det är enklare att att ha framgång i proklamerandet av budskapet att allt blir bra bara du betalar mer för plastpåsarna.
I jämförelse med det om ofrånkomlig undergång och att det bäst lämpade personliga bidraget är att upphöra som existens, då tror jag till och med att det är mycket enkelt.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag vill anmäla en avvikande uppfattning.

Nog för att begreppet "hållbar tillväxt" är problematisk, i synnerhet när det leder till en massa verkningslösa symbolhandlingar, men jag köper inte riktigt vad som tycks vara premisserna för hela resonemanget, att tillväxt skulle vara negativt och stå i någon sorts motsatsförhållande till hållbarhet.

Tillväxt handlar i grund och botten om att kunna göra mer med mindre och därmed skapa nya resurser som annars inte funnits. Visst finns det en massa ändliga resurser som det inte är särskilt hållbart att förbruka i för stor mängd, men allt går inte ut på det. Utan tillväxt kan vi inte utbilda människor eller på andra sätt skapa förutsättningar för att lösa alla de utmaningar mänskligheten ställs för, inte minst att minska beroendet av ändliga resurser.

Det leder oss inte bara tillbaka till att bli grottmänniskor - hela resonemanget kring att vi behöver bli färre människor är också antihumanistiskt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Betyder det att man ska se "The Expanse" som en dokumentär? :va

Det är faktiskt rätt kul att han menar allvar och att alla hans verksamheter på något sätt passar in i planen.

Förutom de små delmålen att förändra energisystemet i världen och att ge alla i världen oavsett geografisk belägenhet tillgång till internet.

Kul att sådana som han finns ändå.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Skyll inte på mig, jag har gjort mitt, dvs inte ynglat av mig. Det fick brorsan göra. Det betyder att jag får fripass till Noaks Ark som tack för uppoffringen?
Det är alltid lika kul att påpeka för folk som tycker att motorfordon förstör miljön att man valt att inte föröka sig och att de själva bör räkna på det igen.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Det är alltid lika kul att påpeka för folk som tycker att motorfordon förstör miljön att man valt att inte föröka sig och att de själva bör räkna på det igen.
Precis, vi kan karva hur mycket som helst på detaljerna och argumentera för 5-10% minskad miljöpåverkan per person, om vi samtidigt tillåter jordens befolkning att öka 15-20%.
Att trenden för med sig allt mer frekventa inlägg om att vi skall äta enbart vegetariskt för klimatets skull, eller att vi måste gå över till att äta insekter, samtidigt som vi tömmer andra resurser som fiskarna i hav och sjöar etc - det är ju solklara symptom på att befolkningen på jorden nått sin gräns.
Att fortsätta blunda för det faktumet sätter oss bara i en allt svårare situation, och det blir allt svårare att lösa problemet på ett fredligt sätt.
Hunger Games för våra barn och barnbarn…någon?

En sak som brukar glömmas i sammanhang är att det inte bara handlar om arealer för resurser till mat.
Allt annat som hör till behovet för en människa, som resurser för boende, transport, eller varför inte tvål (palmolja, hugg ner regnskogarna och odla oljepalmer), tillverkning av möbler, kräver kanske multipla arealer i naturen.
Se förresten på Indien, jmf med 100 år sedan så har man huggit ner >90% av den ursprungliga skogen(!).
Det är förvisso fortfarande väldigt grönt och frodigt, men mesta av ytan upptas av odlingar, och en hel del är avsatta för kryddväxter som peppar (alltså ingen mat i sig).

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Goda nyheter…!

MP’s och L’s nedgång bekräftas av ytterligare en opinionsundersökning:

Och som vit blekfet medelålders man på landsbygden finns tydligen bara ett alternativ:

95ac767f4ba999cf0b52dee1a7e1fac4.jpg

lenlil

Medlem
Gick med
23 Dec 2016
Hoj
Triumph Bonneville
Goda nyheter…!

Och som vit blekfet medelålders man på landsbygden finns tydligen bara ett alternativ:

synd att kd är över 4% spärren.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Goda nyheter…!

Det var som fn...
Jönköping måste alltså räknas som landet om man tittar på KD's position. ;)
Att V+MP är lååååångt från SD är ju svårt att missa.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln