Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min morgontidning överraskar med intressanta och träffsäkra artiklar...

Idag har man gått igenom vilken typ av bil som Norrbottens 66 ledande politiker äger. Det visar sig att bara sex av 66 politiker äger en elbil. Av 21 sossar så har bara en elbil och av 10 miljöpartister så har bara fyra elbil...

Nej. Det här med att förespråka en miljövänlig livsstil är sannerligen något som gäller andra, men inte nödvändigtvis en själv...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Min morgontidning överraskar med intressanta och träffsäkra artiklar...

Idag har man gått igenom vilken typ av bil som Norrbottens 66 ledande politiker äger. Det visar sig att bara sex av 66 politiker äger en elbil. Av 21 sossar så har bara en elbil och av 10 miljöpartister så har bara fyra elbil...

Nej. Det här med att förespråka en miljövänlig livsstil är sannerligen något som gäller andra, men inte nödvändigtvis en själv...
De kanske jobbar med väldigt väldigt tunga stenar.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
De kanske jobbar med väldigt väldigt tunga stenar.
Om jag minns rätt så var det Peter Eriksson (miljöpartist från Kalix) som hade en dieselpickis från 80-talet och en nöjesmaskin i form av snöskoter, vilket inte alls är anmärkningsvärt i Norrbotten. Han var en av de flitigaste förespråkarna för trängselskatter i storstäder. För miljöns skull.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Idag fortsätter min morgontidning att trakassera de norrbottniska politikerna…Gårdagens nyhetsbomb om färre än tio procent elbilar följs idag upp med intervjuer av de som - enligt bilregistret - har högst utsläpp och längst körsträcka…

Det finns några som bor väldigt långt utanför staden, några som har hästgård eller skogsfastighet och några som har högst normala bilval med stora, fyrhjulsdrivna pick-up’er eller SUVar. Alltså helt ”on par” med stora delar av Norrbottens befolkning.

Den intervjuande journalisten - sannolikt ackrediterad efter sex veckor på mindre nogräknad folkhögskola - verkar mest förfasas över att ingen av dessa politiker uppvisar vare sig klimatskam eller klimatångest…
 

Raderad medlem 51742

Guest
Idag fortsätter min morgontidning att trakassera de norrbottniska politikerna…Gårdagens nyhetsbomb om färre än tio procent elbilar följs idag upp med intervjuer av de som - enligt bilregistret - har högst utsläpp och längst körsträcka…

Det finns några som bor väldigt långt utanför staden, några som har hästgård eller skogsfastighet och några som har högst normala bilval med stora, fyrhjulsdrivna pick-up’er eller SUVar. Alltså helt ”on par” med stora delar av Norrbottens befolkning.

Den intervjuande journalisten - sannolikt ackrediterad efter sex veckor på mindre nogräknad folkhögskola - verkar mest förfasas över att ingen av dessa politiker uppvisar vare sig klimatskam eller klimatångest…
Det skall vara don efter person. Jag förstår journalistens chock. Denne föreställde sig antagligen att för att hamna på en klimatskam i nivå med den högra svansföringen borde dessa politiker köra runt bland sina hästgårdar och skogsfastigheter med någon av följande elbilar:

rt1-Flickr-SeattleMunicipal.jpg


Citicar-EV.jpg


Sparrow-C.jpg


Xebra-e1602434075182.jpg
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är det någon som provat att gå till en klimatpsykolog?
Hur var de? Är ni nöjda?

Ps. Frågar åt en vän.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Idag fortsätter min morgontidning att trakassera de norrbottniska politikerna…Gårdagens nyhetsbomb om färre än tio procent elbilar följs idag upp med intervjuer av de som - enligt bilregistret - har högst utsläpp och längst körsträcka…

Det finns några som bor väldigt långt utanför staden, några som har hästgård eller skogsfastighet och några som har högst normala bilval med stora, fyrhjulsdrivna pick-up’er eller SUVar. Alltså helt ”on par” med stora delar av Norrbottens befolkning.

Den intervjuande journalisten - sannolikt ackrediterad efter sex veckor på mindre nogräknad folkhögskola - verkar mest förfasas över att ingen av dessa politiker uppvisar vare sig klimatskam eller klimatångest…
Jag har full förståelse att en journalist förfasas över att politikerna inte har klimatskam. Det är som jobbigast just när man upptäcker att man blivit grundlurad! ?
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Själv är jag en stor vän av tankegången att folk får göra, välja och tänka som de vill med minimala restriktioner från t.ex. staten.
Kanske juste därför jag har extra svårt för retoriken från MP med hårt och omfattande inskränkande av individens val.
Fast då med undantag att just min båt kan värmas med olja och målas med gift.
Eller min resa måste ske med flyg för min kalender är hårt ansträngd.
Eller jag måste åka väldigt mycket taxi på skattepengar för jag hinner inte åka tunnelbana.
Eller jag har faktiskt inget alternativ, jag måste flypendla mellan Stockholm och Helsingfors.

Plus ett otal andra graverande exempel som gör trovärdigheten obefintlig.
Klart oroande är dock t.ex. MPs broilers i vardande i Grön ungdom med paroller som "Förbjud allt dåligt".
Konsekvenserna för demokratin av de tankesätten är svåra att överblicka.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är väl ytterst få som gör någonting som medför ökade kostnader.
Cash is king - ganska tydligt hur vi människor fungerar.
Det gäller ju både företag och privatpersoner, ytterst få gör någonting om det kostar mer än det alternativ som man redan har.
Visst kan jag plocka eko-juicen från hyllan, men ska jag begränsa mig i att inte få konsumera som förr, resa som förr, och förbruka energi som förr.....då blir det svårt.
Så jag tror att vi måste styras hårdare, och styrmedlet är pengar, samtidigt som vi måste inse att det inte är självklart att fortsätta med utlandsresor, husrenoveringar, bilbyten, motorcyklar....ehhh, nej där går ju gränsen.
Fan....jag målade in mig i ett hörn och måste utgå ut debatten...
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Det är väl ytterst få som gör någonting som medför ökade kostnader.
Cash is king - ganska tydligt hur vi människor fungerar.
Det gäller ju både företag och privatpersoner, ytterst få gör någonting om det kostar mer än det alternativ som man redan har.
Visst kan jag plocka eko-juicen från hyllan, men ska jag begränsa mig i att inte få konsumera som förr, resa som förr, och förbruka energi som förr.....då blir det svårt.
Så jag tror att vi måste styras hårdare, och styrmedlet är pengar, samtidigt som vi måste inse att det inte är självklart att fortsätta med utlandsresor, husrenoveringar, bilbyten, motorcyklar....ehhh, nej där går ju gränsen.
Fan....jag målade in mig i ett hörn och måste utgå ut debatten...

Tror inte det är en nödvändighet med försämringar eller begränsningar. Ja, med MP-tänk är det precis så.
Men med en miljöpolitik som bygger på teknikutveckling, investeringar och förändring globalt medger en helt annan utveckling. En där ett land med hög teknisk kompetens, förmåga och tradition skulle vara en självklar vinnare dessutom.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är väl ytterst få som gör någonting som medför ökade kostnader.
Cash is king - ganska tydligt hur vi människor fungerar.
Det gäller ju både företag och privatpersoner, ytterst få gör någonting om det kostar mer än det alternativ som man redan har.
Visst kan jag plocka eko-juicen från hyllan, men ska jag begränsa mig i att inte få konsumera som förr, resa som förr, och förbruka energi som förr.....då blir det svårt.
Så jag tror att vi måste styras hårdare, och styrmedlet är pengar, samtidigt som vi måste inse att det inte är självklart att fortsätta med utlandsresor, husrenoveringar, bilbyten, motorcyklar....ehhh, nej där går ju gränsen.
Fan....jag målade in mig i ett hörn och måste utgå ut debatten...
Mitt stryr nedel är ju pengar, jag investerade ett gäng stålar kontant inga lån eller fjolliga krediter.

Detta gör att trots elen var rekord dyr så kom den sk el räkningen intrillandes med orden 0 kronor makulerad.

Om folk slutar gny så iniförbaskat o tar sig själva i kragen och inser att inte en jäkla politiker eller tjänsteman kommer att göra ett skit för er. Utan man får förändra saker själva.

Inga utland resor utan kontanta sol celler, egen batteri lagring. Energi minskning i bostaden osv då när allt sådant är gjort blir det helt plötsligt mängder med stålar över till leksaker o resor.

Men generellt verkar halva svenska vuxna befolkningen lida av grov Adhd, alla intryck måste omsättas till livs avgörande behov. Typ grannen har 70" tv, fan vad orättvist att vi har bara 65" Måste omedelbart köpa ny tv.

Lyssnar på jobbet när alla sitter oo dividerar om vem som gjort vad o hur på fejan. Folk vaknar på morgonen odet först som sker är att ögna igenom fejan för att se vad folk gjorde igår kväll.

Fan lägg den energin på att ändra förutsättningarna i livet framåt istället för att inbilla er att bara man gnäller satan så kommer någon att tycka synd om dig.

Nä svenskar är fittor som gnyr men inget ändrar för det skal vara som det alltid har varit..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Idag fortsätter min morgontidning att trakassera de norrbottniska politikerna…Gårdagens nyhetsbomb om färre än tio procent elbilar följs idag upp med intervjuer av de som - enligt bilregistret - har högst utsläpp och längst körsträcka…

Det finns några som bor väldigt långt utanför staden, några som har hästgård eller skogsfastighet och några som har högst normala bilval med stora, fyrhjulsdrivna pick-up’er eller SUVar. Alltså helt ”on par” med stora delar av Norrbottens befolkning.

Den intervjuande journalisten - sannolikt ackrediterad efter sex veckor på mindre nogräknad folkhögskola - verkar mest förfasas över att ingen av dessa politiker uppvisar vare sig klimatskam eller klimatångest…

Det finns bara en Mathias i Norrbotten som stavar sitt namn som journalisten och här har du hans egen bilpark. :rofl

Ingen av de politiker han hugger på är miljöpartist så jag förstår inte varför de ska skämmas? Hycklaren Mathias själv däremot har tydligen varken klimatskam eller någon som helst skam i kroppen.
Skoter med en tvåtakts trippel på 700cc må vara kul men förstör ju miljön mer på en kvart än vad någon av politikerna gör med sina avgasrenade bilar på ett helt år.


Han borde som 39-åring inte vara helt nyutexaminerad men hans tidigare adress är på Södermalm vilket väl kanske räcker som förklaring.

Han verkar ha flyttat till Luleå 2017 och hans facebook tyder på att han tycker lönen är för låg i Norrbotten men han verkar ha fått barn och som journalist i Stockholm har han väl sett för mycket av stadens baksida för att vilja bo kvar där med småbarn.
 

Bifogat

  • Mathias.png
    Mathias.png
    27 KB · Visningar: 40
Last edited:

lenlil

Medlem
Gick med
23 Dec 2016
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph Bonneville
Mitt stryr nedel är ju pengar, jag investerade ett gäng stålar kontant inga lån eller fjolliga krediter.

Detta gör att trots elen var rekord dyr så kom den sk el räkningen intrillandes med orden 0 kronor makulerad.

Om folk slutar gny så iniförbaskat o tar sig själva i kragen och inser att inte en jäkla politiker eller tjänsteman kommer att göra ett skit för er. Utan man får förändra saker själva.

Inga utland resor utan kontanta sol celler, egen batteri lagring. Energi minskning i bostaden osv då när allt sådant är gjort blir det helt plötsligt mängder med stålar över till leksaker o resor.

Men generellt verkar halva svenska vuxna befolkningen lida av grov Adhd, alla intryck måste omsättas till livs avgörande behov. Typ grannen har 70" tv, fan vad orättvist att vi har bara 65" Måste omedelbart köpa ny tv.

Lyssnar på jobbet när alla sitter oo dividerar om vem som gjort vad o hur på fejan. Folk vaknar på morgonen odet först som sker är att ögna igenom fejan för att se vad folk gjorde igår kväll.

Fan lägg den energin på att ändra förutsättningarna i livet framåt istället för att inbilla er att bara man gnäller satan så kommer någon att tycka synd om dig.

Nä svenskar är fittor som gnyr men inget ändrar för det skal vara som det alltid har varit..
o f-n jag har bara en 45"
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det finns bara en Mathias i Norrbotten som stavar sitt namn som journalisten och här har du hans egen bilpark. :rofl

Ingen av de politiker han hugger på är miljöpartist så jag förstår inte varför de ska skämmas? Hycklaren Mathias själv däremot har tydligen varken klimatskam eller någon som helst skam i kroppen.
Skoter med en tvåtakts trippel på 700cc må vara kul men förstör ju miljön mer på en kvart än vad någon av politikerna gör med sina avgasrenade bilar.


Han borde som 39-åring inte vara helt nyutexaminerad men hans tidigare adress är på Södermalm vilket väl kanske räcker som förklaring.

Han verkar ha flyttat till Luleå 2017 och hans facebook tyder på att han tycker lönen är för låg i Norrbotten men han verkar ha fått barn och som journalist i Stockholm har han väl sett för mycket av stadens baksida för att vilja bo kvar där med småbarn.
Fast att hacka på en journalist som faktiskt ställer lite kritiska frågor angående politikers egna val, blir inte det lite självmål? . Politiker som faktiskt har slagit fast att konsensus är att folk som har bil ska skattasbort. Men det är ändå roligt att dessa "journalister" svalt klimtkrisenpillret utan att fundera på det. Vad det verkar iaf.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast att hacka på en journalist som faktiskt ställer lite kritiska frågor angående politikers egna val, blir inte det lite självmål? . Politiker som faktiskt har slagit fast att konsensus är att folk som har bil ska skattasbort. Men det är ändå roligt att dessa "journalister" svalt klimtkrisenpillret utan att fundera på det. Vad det verkar iaf.

Ja, om han bara skulle ha kollat miljöpartisterna för deras bilar men varför jagar han övriga politiker? Dom är väl mest bara kidnappade av MP pga sin vägran att samarbeta med SD?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ja, om han bara skulle ha kollat miljöpartisterna för deras bilar men varför jagar han övriga politiker? Dom är väl mest bara kidnappade av MP pga sin vägran att samarbeta med SD?
Fast om man skriver under att man stödjer en ideologi, så borde man ju rimligen stå för det oavsett omständigheter?. Nu vet jag inte exakt vilka politiker han har skrivit om, men det politiska konsensus idag som nästan alla politiska partier driver. Är ju att lösningen på allt världens elände är just att ställa om till elbilar med väderkvarns el. Så jag är beredd att gå lite längre och säga att det borde vara lika självklart att en politiker åker elbil, som att vi skattebetalare ska vaccinera oss.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast om man skriver under att man stödjer en ideologi, så borde man ju rimligen stå för det oavsett omständigheter?. Nu vet jag inte exakt vilka politiker han har skrivit om, men det politiska konsensus idag som nästan alla politiska partier driver. Är ju att lösningen på allt världens elände är just att ställa om till elbilar med väderkvarns el. Så jag är beredd att gå lite längre och säga att det borde vara lika självklart att en politiker åker elbil, som att vi skattebetalare ska vaccinera oss.

Han har en lista med vilka bilar alla lokala politiker kör, vilket i sig nog är en osäker lista då politiker precis som andra rimligen äger fler än en bil, särskilt per hushåll.

Sen skriver han lite extra om de värsta politiska miljöbovarna som ingen av dem är miljöpartist. Jag skulle ju gärna sett en mer djupdykande studie av just miljöpartisternas körda mil.

Eftersom jag inte ser det som självklart att alla ska vaccinera sig så blir ju min tolkning av din sista mening kanske inte som du menar.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det där om vaccinering var inte riktat mot nån annan än våra politiker. Det är samma sak som med miljökaoset. Om man tycker att vaccinera sig borde vara fritt val eller om man tycker att miljökrisen är något man lika gärna kan ignorera, ja då är man ett hot mot demokratin.

Obs det ovanstående är inte min personliga uppfattning.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Mitt stryr nedel är ju pengar, jag investerade ett gäng stålar kontant inga lån eller fjolliga krediter.

Detta gör att trots elen var rekord dyr så kom den sk el räkningen intrillandes med orden 0 kronor makulerad.

Om folk slutar gny så iniförbaskat o tar sig själva i kragen och inser att inte en jäkla politiker eller tjänsteman kommer att göra ett skit för er. Utan man får förändra saker själva.

Inga utland resor utan kontanta sol celler, egen batteri lagring. Energi minskning i bostaden osv då när allt sådant är gjort blir det helt plötsligt mängder med stålar över till leksaker o resor.

Men generellt verkar halva svenska vuxna befolkningen lida av grov Adhd, alla intryck måste omsättas till livs avgörande behov. Typ grannen har 70" tv, fan vad orättvist att vi har bara 65" Måste omedelbart köpa ny tv.

Lyssnar på jobbet när alla sitter oo dividerar om vem som gjort vad o hur på fejan. Folk vaknar på morgonen odet först som sker är att ögna igenom fejan för att se vad folk gjorde igår kväll.

Fan lägg den energin på att ändra förutsättningarna i livet framåt istället för att inbilla er att bara man gnäller satan så kommer någon att tycka synd om dig.

Nä svenskar är fittor som gnyr men inget ändrar för det skal vara som det alltid har varit..
Vänta bara, staten kommer att beskatta din egenproducerade el så att dom inte går back.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top