Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dom vet ju inte att jag har den, det är ju det fina i kråksången.
Bygglov hos kommunen? Nu har man lättat på reglerna där men jag antar att det var efter du satte upp dina
Nätägaren lär väl också ha koll, det krävs ju för/färdiganmälan till dem.

Annars är det nog lätt ordnat att reglera att alla som har en anläggning ska anmäla den till någon myndighet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tja...så skulle man ju också kunna göra...

"Alla norska hushåll kommer att omfattas i en fyra månader lång satsning mot den senaste tidens skyhöga elräkningar, meddelade Norges statsminister Jonas Gahr Støre på lördagen. Staten kommer att täcka hälften av alla strömkostnader över ett spotpris på 70 öre.
Den preliminära notan för denna åtgärd uppskattas till 5 miljarder kronor.

Från och med nästa elräkning i mitten av januari ska hushållen få ett avdrag och det kommer att framgå i elbolagens fakturor, säger Arbeiderpartiets Jonas Gahr Støre.
Staten kommer att betala hälften av alla kostnader som överstiger 70 norska ören per kilowattimme, enligt statsministern. Han beskriver beslutet som kraftfullt, men motiverar det med att det är ”verkligen extraordinära tider”.

Som exempel tar regeringen att ett hushåll i fristående hus med 3 280 kilowattimmars förbrukning i december kan få 1 025 kronor i stöd om styckkostnaden är 120 öre. Ett lägenhetshushåll med en förbrukning på 1 336 kilowattimmar skulle få 418 kronors avdrag."

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det finns bara en Mathias i Norrbotten som stavar sitt namn som journalisten och här har du hans egen bilpark. :rofl

Du har sannerligen gjort en imponerande bakgrundskoll av journalisten...

Men jag är böjd att hålla med. Kör man själv en tjugo år gammal S60, en Jeep, en tvåtakts snöskoter och en traktorreggad fyrhjuling så är man väl inte riktigt i en position att kritisera andra människor för att de inte känner klimatskam eller har klimatångest...?

Det blir lite "kasta igelkottar i kondomfabriken" över det hela...

Ja, om han bara skulle ha kollat miljöpartisterna för deras bilar men varför jagar han övriga politiker? Dom är väl mest bara kidnappade av MP pga sin vägran att samarbeta med SD?

I just det här fallet utmärker sig Miljöpartisterna varken åt det ena eller det andra hållet. Det som däremot är lite småroligt är ju att den enda Sverigedemokraten han kollat upp faktisk kör Tesla Model 3, och dessutom var en av de allra första norrbottningar som skaffade elbil...

Var det inte MP som lämnade regeringen för att man inte kunde regera med "en klimatfientlig, blåbrun budget"...?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är ni helt säkra på att journalistens uppdrag verkligen var att utgå från den egna åsikten?

Jag vill öppna för möjligheten att det var som i de flesta andra fall: Journalisten fick ett uppdrag att undersöka något som redaktionen bedömde skulle vara av intresse för läsarna.

Metoden "Skjut budbäraren" är en dålig idé.
Att inte skilja på yrkesutövning och privatliv är också en dålig idé.
Att kartlägga en journalists privatliv genom att lägga ut vederbörandes fordonsinnehav på publika forum för att denne skrivit en artikel är inte olagligt, men håll med om att det faktiskt är ganska osmakligt.

Bättre kan vi.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Inte för att jag riktigt tycker det är så stor skillnad ifall man kontrollerar fordonen hos andra andra regionmakten eller tredje regionmakten men okej, vi ska alltså granska fordonsinnehavet hos Norrmedia och ansvariga där.

Ser inte direkt miljövänligt ut.

Bifogat

• Norrmedia.png
    Norrmedia.png
    136.7 KB · Visningar: 30
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har tidningen någon politisk koppling?

NSD, Norrländska SocialDemokraten

Ansvarig utgivare saknar fordon men det är väl en rimlig gissning att något av Norrmedias fordon är hans tjänstebil. Det är ju ganska osannolikt att någon boende i Luleå med så pass hög lön skulle sakna bil.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Är det inte lite feltänkt att utgå från att det är media som bär själva narrativet? De allra flesta seriösa medier låter inte sitt redaktionella innehåll - eller journalistiken - styras av ägarnas eventuella politiska åsikter.

Att en tidning vill undersöka hur det ser ut med elbilsanvändandet hos politiker i Norrbotten är väl inte särskilt konstigt givet utvecklingen de sista åren. Jag blev tex positivt överraskad över att NÅGON politiker alls körde elbil. Snarare speglar det väl allmänheten rätt bra och dessutom var det ju en spridning både politiskt och geografiskt.

Däremot håller jag med om att anslaget i artikeln med den underförstådda ”klimatskammen” (som man då borde ha för att man kör en äldre bil) är missriktad. Skall man springa och köpa en ny bil bara för att man blir invald?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har tidningen någon politisk koppling?

Norrmedia äger både NSD (Norrländska Socialdemokraten, dvs socialdemokratisk ledare) och Norrbottens-Kuriren (moderat ledare).

Det är precis samma nyheter i bägge tidningarna, skillnaden är ledarredaktionen och den har inte med resten av tidningen att göra.

På precis samma sätt som det redaktionella materialet i MC-Folket inte har ett skit med föreningsinformationen eller ordförandespalten att göra… :)

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Att kartlägga en journalists privatliv genom att lägga ut vederbörandes fordonsinnehav på publika forum för att denne skrivit en artikel är inte olagligt, men håll med om att det faktiskt är ganska osmakligt.

Nu tänker jag inte försvara Tvåtaktsmannen, men att en journalist publicerar i princip samma information om ett antal politikers privata ägande, i en morgontidning...är inte det minst lika osmakligt...?

Jag blev tex positivt överraskad över att NÅGON politiker alls körde elbil.

Det är onekligen en skräll att SD är det ledande elbilspartiet på våra breddgrader. Med miljöpartiets logik - är man i så fall "brun" ifall man köper elbil...?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu tänker jag inte försvara Tvåtaktsmannen, men att en journalist publicerar i princip samma information om ett antal politikers privata ägande, i en morgontidning...är inte det minst lika osmakligt...?

Det är onekligen en skräll att SD är det ledande elbilspartiet på våra breddgrader. Med miljöpartiets logik - är man i så fall "brun" ifall man köper elbil...?

Håller delvis med. Men. Den stora skillnaden är att journalisternas roll är att granska makten/politiken osv. Inte att vara politiker.

En skräll, särskilt som miljöpartisten kör likadan bil… ”vad skall jag köra nu då”.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är elen dyr, eldar man annat....
Mera miljövänligt hade varit att elen inte var dyr...
Men man kan ju inte få allt, men vi har i alla fall skatt på platspåsar och papperspåsar går ju att elda...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Bygglov hos kommunen? Nu har man lättat på reglerna där men jag antar att det var efter du satte upp dina
Nätägaren lär väl också ha koll, det krävs ju för/färdiganmälan till dem.

Annars är det nog lätt ordnat att reglera att alla som har en anläggning ska anmäla den till någon myndighet.
Vad negativ du är. Jag gillar att vara fri som fågeln. Den där svenska stasi mentaliteten att varenda lite sak måste anmälas till 19 myndigheter i 17 bilagor med 13 olika dokument som i sin tur skall vara i 7 kopior som lagras i 5 arkiv o hållsreda på i 3 register ordnat under dom lokala socialdemokraterna.

Nä det klarar jag mig bra utan?
Offgrid system?

Last edited:

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vad negativ du är. Jag gillar att vara fri som fågeln. Den där svenska stasi mentaliteten att varenda lite sak måste anmälas till 19 myndigheter i 17 bilagor med 13 olika dokument som i sin tur skall vara i 7 kopior som lagras i 5 arkiv o hållsreda på i 3 register ordnat under dom lokala socialdemokraterna.

Nä det klarar jag mig bra utan?
Offgrid system?
Det är ett jäkla gnäll på vårt samhälle hos många här, förvånandsvärt många som inte skriver ett ord i de mc-relaterade trådarna.
Visst, det är långt ifrån perfekt men flytta till Tyskland till exempel, eller Spanien eller Frankrike , jag har gjort det, visserligen bara lite fusk i Frankrike men ändå.
Jag garanterar att ni kommer att uppskatta Sverige när ni flyttat hem. Oavsett regering. Och innan jag får en partistämpel på mig så kan jag säga att ni gissar fel.
Att tex ägna en heldag i Tyskland åt att ställa av bilen eller minst en dag får att komma till en sållande läkare som skickar dig vidare direkt.
För att inte tala om avgifter, skatter och försäkringar. Samt förbud att klippa gräs på söndagar, inte tvätta bilen hemma, inte ens blaska av lite damm och mc får heller inte tvättas på biltvättar.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det är ett jäkla gnäll på vårt samhälle hos många här, förvånandsvärt många som inte skriver ett ord i de mc-relaterade trådarna.
Visst, det är långt ifrån perfekt men flytta till Tyskland till exempel, eller Spanien eller Frankrike , jag har gjort det, visserligen bara lite fusk i Frankrike men ändå.
Jag garanterar att ni kommer att uppskatta Sverige när ni flyttat hem. Oavsett regering. Och innan jag får en partistämpel på mig så kan jag säga att ni gissar fel.
Att tex ägna en heldag i Tyskland åt att ställa av bilen eller minst en dag får att komma till en sållande läkare som skickar dig vidare direkt.
För att inte tala om avgifter, skatter och försäkringar. Samt förbud att klippa gräs på söndagar, inte tvätta bilen hemma, inte ens blaska av lite damm och mc får heller inte tvättas på biltvättar.
Du pratar ju om Sverige precis efter du nämner att bo i Frankrike eller Tyskland.

Vad är skillnaden nu då?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...