Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Sosse minister gör sig rolig över fattiga som måste ha fosil bil.


Tja, hon nämner att biltrafiken står för en tredjedel av våra koldioxidutsläpp.

Cementa på Slite lär ha stått för 2 % av utsläppen av samma växthusgas, och den har man ju lyckats tackla ner till marken...

Jag tror att vi skall lära oss ett nytt uttryck:

Territoriella utsläpp.

Ordet innefattar de utsläpp som sker på svensk mark och famnas av svensk lagstiftning. Alltså sådant vi kan lägga ner.

Motsatsen måste då bli de utsläpp som genereras på annat håll. Saker vi behöver, men som produceras utanför landets gränser. Mycket irriterande!
Vi kan inte lägga ner andras fabriker i andra länder, men något måste vi väl kunna göra för att ta ett större globalt ansvar...?

Vi kommer få höra allt mer om "territoriella utsläpp", ofta följt av en suck att det är så svårt att komma åt dom där andra utsläppen på andra sidan jordklotet - som ju igenklijen är svenska dom med...

Tagelskjortan är aldrig långt borta för den som vill vara gränslöst god.
Bäst är förstås om man kan klä någon annan i sagda plagg och själv stå i sin bekväma, mjukmedelstvättade bomullsskjorta och inhösta de likatänkandes beröm för sina kraftfulla åtgärder...



Cementbristen? Hur löser vi den?

Mitt förslag är att dra igång Stora Vika igen!


60 km från Riksdagshuset, 40 km från Södertörns Högskola - "Tjoff-tjoff-tjoff-BRÄÄÄÄÖÖÖÖLLLL" 24/7 där i idyllen.
#Rajtbackattju


Nej, så enkelt går det inte. Jag har varit där ett par gånger i år. Anläggningen är inte turn-key direkt.

Men ändå.
Teres Lindberg förordar i sitt anförande ett "kraftfullt omställningstryck". Jag tror inte hon inser att detta tryck drabbar den lilla människan, just den hon egentligen var satt - framröstad, att skydda.

Politik är att vilja, sades det.
2022 är politik att välja.
Glöm aldrig det!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kina drar ju sitt strå i stacken när det gäller globala miljömål och uppmuntrar nu landets invånare att skaffa 3 barn per familj.
För ju mer folk vi blir på jorden desto enklare blir det att lösa miljöproblemen eller hur..? :va
Tur att vi har skatt på platspåsar i alla fall....

 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Screenshot_20211129-144926.pngkläder står för 10% av utsläppen, enligt SVT. Jag kommer inte byta till elbil förens alla miljöpartister går runt helt utan kläder!.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Köp lokalt tillverkade kläder!

Skor, kängor och läderprodukter finns tex lokalt till hög kvalitet. Lite dyrare än plastskiten från Thailand eller Portugal men håller å andra sidan i decennier.

Och jag gissar - utan att veta - att såväl du och jag inte tillhör de som köper mest modekläder… :fakta

För att i någon mån försvara miljöpartisterna (några av dem iaf) så har begagnade kläder (återbruk) blivit en mycket stor verksamhet i storstäderna. Unga familjer som kör rubbet begagnat och överväger att flytta ut på landet just pga konsumtionscirkusen. Det är ju klokt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tagel och kliande ull är MP-certifierade material (kejrå, linne funkar också) så helt utan behöver de väl inte gå - tycker iaf jag som bott i fältuniform M58 en blöt vinter.

Tagel passar nog bättre i kuddar… ;)

Svårigheten är att få tag i bra ylle eller linne. Yllekläder hittar man i Norge till förvånansvärt låga priser, linne är fortfarande dyrt men Hälsingland är ju centrum för den svenska linneproduktionen sedan två hundra år iaf. Du bodde väl inte så långt bort därifrån och att köra Hedesunda-Växbo och över Arbrå-Alfta hem är ju inte alls någon dum hojtur, särskilt inte om man får med sig några sjyssta skjortor hem.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Köp lokalt tillverkade kläder!

Skor, kängor och läderprodukter finns tex lokalt till hög kvalitet. Lite dyrare än plastskiten från Thailand eller Portugal men håller å andra sidan i decennier.

Och jag gissar - utan att veta - att såväl du och jag inte tillhör de som köper mest modekläder… :fakta

För att i någon mån försvara miljöpartisterna (några av dem iaf) så har begagnade kläder (återbruk) blivit en mycket stor verksamhet i storstäderna. Unga familjer som kör rubbet begagnat och överväger att flytta ut på landet just pga konsumtionscirkusen. Det är ju klokt.
Jag vet inte vilka tillverkare du syftar på?. Men både fjällräven lundhags och andra "inhemska" klädproducenter, är made in tjajna idag. Jag köper kläder som jag kan använda varje dag så jag äger relativt lite kläder.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Med sådana kärringar sittandes i Sveriges Riksdag vete fan om MP's utträde ur regeringen spelar någon roll. Kärringen för ju deras politik ändå...

Föraktar alla som bor på landsbygden. Föraktar alla som är beroende av egen bil. Förminskar alla som inte har fungerande kollektivtrafik. Klassisk "vi i stan är minsann lite bättre" mentalitet, ändå sorgligt förprogrammerad att verkligen tro på symbolhandlingar.

Knappast grundläggande socialdemokratiska värderingar, men väl allt som MP står för...

Jag är ärligt förvånad att hennes beteende med citationstecken inte har blivit en större grej i media. Jag skiter fullständigt i en civilminister som gör en hitlerhälsning på en fyllefest i femtonårsåldern. Det säger precis ingenting om hennes värderingar. Jag är mycket mer bekymrad över denna kärrings agerande. Citationstecknet säger allt om hennes värderingar och hennes förakt för alla som inte bor i Den Stora Staden.

Dags för media att vakna och dra igång drevet mot denna kärring istället...!
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med sådana kärringar sittandes i Sveriges Riksdag vete fan om MP's utträde ur regeringen spelar någon roll. Kärringen för ju deras politik ändå...

Föraktar alla som bor på landsbygden. Föraktar alla som är beroende av egen bil. Förminskar alla som inte har fungerande kollektivtrafik. Klassisk "vi i stan är minsann lite bättre" mentalitet, ändå sorgligt förprogrammerad att verkligen tro på symbolhandlingar.

Knappast grundläggande socialdemokratiska värderingar, men väl allt som MP står för...

Jag är ärligt förvånad att hennes beteende med citationstecken inte har blivit en större grej i media. Jag skiter fullständigt i en civilminister som gör en hitlerhälsning på en fyllefest i femtonårsåldern. Det säger precis ingenting om hennes värderingar. Jag är mycket mer bekymrad över denna kärrings agerande. Citationstecknet säger allt om hennes värderingar och hennes förakt för alla som inte bor i Den Stora Staden.

Dags för media att vakna och dra igång drevet mot denna kärring istället...!


Kanske det.
Men, nu var det Morell som drog upp detta - och därmed är frågan död.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vet inte vilka tillverkare du syftar på?. Men både fjällräven lundhags och andra "inhemska" klädproducenter, är made in tjajna idag. Jag köper kläder som jag kan använda varje dag så jag äger relativt lite kläder.

Skor kan du tex köpa i Skråmträsk, Sattajärvi eller Jörn. Skor gjorda på riktigt för hand, med läderbindsulor och gjorda för att hålla.

Kläder som håller länge är Fjällrävens klassiska modeller och Klättermusen om man gillar det mer tekniska stuket. Inte sydda i Sverige tyvärr men vill man köpa kläder sällan är det bra grejor. Klättermusen Durin brallor tex.

Förvånansvärd bra gjorda vadmalskläder finns hos Engelsons.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
d3e6f24e422d7485a9e411790c90b9e1.jpg

b2729984fcb2cde61cc76478ec795312.jpg

c8cc6eaf06223b22980c15fb8b8cac3e.jpg

b2e47912cf19cbfc85bed3c935ebaceb.jpg

f0354d1a86b7de571300d6c5d97e51a2.jpg


Dagens Kuriren och bäring på tråden.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Men, nu var det Morell som drog upp detta - och därmed är frågan död.

Jag ser inte riktigt varför frågan ska betraktas som död bara för att den "dras upp" av en SD'are...?

Återigen med referens till vår heilande civilminister - bilden på henne har okänt ursprung, men "drogs upp" av en suspekt nyhetssajt ansedd som synnerligen alternativ media med tydliga kopplingar till SD.

Men traditionell och politiskt korrekt finmedia var minsann inte sena att haka på drevet. Varenda TV-kanal och varenda nyhetssändning den kvällen vek minst tio minuter åt detta enorma problem och skymningspressen med slagsida åt både höger och vänster var inte sämre med spaltmeter rena lögner om ett antal olika personers bakgrunder såväl som kopplingar till ett visst rockband.

För någonting en icke myndig person ska ha gjort på en fyllefest för tjugo år sedan, dessutom med högst oklara intentioner...

Nu har vi istället ett fall med en politiker som står mitt i vår riksdag och uppenbart ironiserar över människor som behöver bilen för att få ihop sitt livspussel och som varken har tillgång till kollektivtrafik eller laddstruktur. För mig är dessa citationstecken minst lika allvarliga som den påstådda hitlerhälsningen, eftersom det inte råder någon som helst tvekan om de bakomliggande värderingarna.

Jag är besviken om hon inte får samma behandling som civilministern, oavsett om detta "drogs upp" av SD eller någon annan.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Kanske det.
Men, nu var det Morell som drog upp detta - och därmed är frågan död.
Jag ser inte riktigt varför frågan ska betraktas som död bara för att den "dras upp" av en SD'are...?

Återigen med referens till vår heilande civilminister - bilden på henne har okänt ursprung, men "drogs upp" av en suspekt nyhetssajt ansedd som synnerligen alternativ media med tydliga kopplingar till SD.

Men traditionell och politiskt korrekt finmedia var minsann inte sena att haka på drevet. Varenda TV-kanal och varenda nyhetssändning den kvällen vek minst tio minuter åt detta enorma problem och skymningspressen med slagsida åt både höger och vänster var inte sämre med spaltmeter rena lögner om ett antal olika personers bakgrunder såväl som kopplingar till ett visst rockband.

För någonting en icke myndig person ska ha gjort på en fyllefest för tjugo år sedan, dessutom med högst oklara intentioner...

Nu har vi istället ett fall med en politiker som står mitt i vår riksdag och uppenbart ironiserar över människor som behöver bilen för att få ihop sitt livspussel och som varken har tillgång till kollektivtrafik eller laddstruktur. För mig är dessa citationstecken minst lika allvarliga som den påstådda hitlerhälsningen, eftersom det inte råder någon som helst tvekan om de bakomliggande värderingarna.

Jag är besviken om hon inte får samma behandling som civilministern, oavsett om detta "drogs upp" av SD eller någon annan.

Med tanke på sådant, för mig är det märkligt hur många människor som använder dubbla måttstockar, och enbart använder MSM’s rubriker som underlag för sin (avsaknad av) slutsats, samt skjuter budbäraren.
Det är ett omoget hyckleri.

”It’s OK when we do it”
…kan man man sammanfatta PK’ister med.

Varför är den ena mediarapporteringen suspekt, men en annan inte?
Vad är politisk extremism? Och vem bestämmer det?
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag ser inte riktigt varför frågan ska betraktas som död bara för att den "dras upp" av en SD'are...?

Återigen med referens till vår heilande civilminister - bilden på henne har okänt ursprung, men "drogs upp" av en suspekt nyhetssajt ansedd som synnerligen alternativ media med tydliga kopplingar till SD.

Men traditionell och politiskt korrekt finmedia var minsann inte sena att haka på drevet. Varenda TV-kanal och varenda nyhetssändning den kvällen vek minst tio minuter åt detta enorma problem och skymningspressen med slagsida åt både höger och vänster var inte sämre med spaltmeter rena lögner om ett antal olika personers bakgrunder såväl som kopplingar till ett visst rockband.

För någonting en icke myndig person ska ha gjort på en fyllefest för tjugo år sedan, dessutom med högst oklara intentioner...

Nu har vi istället ett fall med en politiker som står mitt i vår riksdag och uppenbart ironiserar över människor som behöver bilen för att få ihop sitt livspussel och som varken har tillgång till kollektivtrafik eller laddstruktur. För mig är dessa citationstecken minst lika allvarliga som den påstådda hitlerhälsningen, eftersom det inte råder någon som helst tvekan om de bakomliggande värderingarna.

Jag är besviken om hon inte får samma behandling som civilministern, oavsett om detta "drogs upp" av SD eller någon annan.


SD hade kunnat presentera en perpetuum mobile som lösning på energifrågan, och det hade förbigåtts med tystnad.

Let's face it: flyttkarusellen -14/-15 och de efterföljande problemen med "integration" som man vill kalla det var helt och hållet SDs fel.



...för att deras inträde i Riksdagen fick alla andra partier att skita knäck och springa runt som yra höns.
Hade inte SD kommit in, så hade andra partier bromsat inflödet mycket tidigare.
Speciellt Sossarna! Dom vet värdet av en kontrollerad invandring, believe you me.

Men med SD i Riksdagen så stod alla andra på varandras axlar för att visa hur inte-SD dom var.
Stackars Tobias Billström blev halshuggen jämns med fotknölarna och lite till när han redan i februari 2013 ville börja diskutera volymer i inflödet till Sveriges.
"Volymer? Här skall inte diskuteras några volymer. Alla skall komma. Alla får påsar."

Verkligheten hann ikapp oss ett par år senare, som vi vet.

Hade vi sluppit SD i Riksdagen så hade vi haft ett mycket bättre läge nu, där vi på ett mer humant sätt verkligen kunde gjort skillnad och hjälpt- både hemma och på plats.

Är det någon idag som diskuterar situationen i Libanons läger? Som funderar över hur mycket snö dom har fått?
Hur mycket tältdukarna buktar in och hur mycket smältvatten som rinner under tältskörten...?

Japp, Bekaadalen får snö med jämna mellanrum, och djävulska vindar.

Syrienflyktingarna är fortfarande ett jätteproblem - i sitt närområde.
Vårt fokus ligger enögt på dem som redan är här och kanske lite grann på Lukasjenkas bisarra charterresor.
Det verkliga lidandet orkar vi inte med.
Vi tycker vi har gjort vårt, bara genom att stå ut med nya dofter i trappuppgången.

Så, SD utanför riksdagen 2010 - 2018 hade lindrat världens lidande - och det inte på grund av egen råd och dådkraft, utan helt enkelt på grund av våra andra partiers oförmåga att förhålla sig till dem.

Skämmes, ta mig fan!


Slutligen: heilande (så åttiotal) vs luftciterande(så nittiotal):

Det ena är en riksdagsledamot, det andra är en minister (eg statsråd)

Se vidare: helvete, gradskillnad, krav man kan ställa
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top