Dom här två nyheterna borde skakat om mycket mer än dom gjort:
https://www.chalmers.se/sv/institutioner/see/nyheter/Sidor/Ekologisk-mat-samre-for-klimatet.aspx
Det är typ 2 av de viktigaste pelarna i vår miljö- och energipolitik som faller.
SÅ DET DÅNAR!
Eller, borde dåna.
Politiken på detta område har i decennier tillåtits vila på känslor och antaganden.
Vi har styrt om skutan åtskilliga gånger. Från Brasiliansk fuletanol till ändå fulare palmolja. Vem betalar? Vi konsumenter, så klart.
Vilken nytta har det fört med sig? Ja, säg det.
Pumplagen utarmade landsbygden, och nu säger facit att hela projektet var till nackdel för miljön. Varför ställs ingen till svars?
Vansinnet tillåts fortsätta med Reduktionslagen - som nu visar sig vara helt kontraproduktiv.
https://www.regeringen.se/rattsliga...-av-biodrivmedel-i-bensin-och-dieselbranslen/
"Politikergissning", är det något att styra ett land med?
Varför ställs ingen till ansvar?
När det gäller ekologiskt odlade livsmedel är det ändå mer känslor inblandade, med söta Jerseykossor på bild som kesar ihop med storögda sälar på samma evigt gröna äng. Typ.
Varför ställs ingen till svar?!
Låt mig visa ett par bilder jag tog i somras, och som säger så mycket om vad som är fel i landet idag:
En trailer från PostNord, avställd på en rastplats över helgen.
Ett tränat öga ser att det är en trailer utrustad med "Walking Floor" - alltså en självavlastande trailer som liksom tippar av lasten utan att behöva höja korgen.
Varför kör Posten en sådan trailer?
Ja, det kan man fråga sig. Den går inte med paket, kan jag försäkra.
Den drar sopor. Japp. PostNord kör avfall från utlandet, för att eldas upp i svenska sopugnar.
Varför? För att det är bra business, så klart! Hämta sopor runt om i Europa och kör upp dem till Sverige för att elda upp dem här. Bra pengar för speditören, bra pengar för den kommun som tar emot dem.
Bra för miljön...?
Det säger somliga, andra säger tvärt om. Det bärande argumentet synes vara att vi i Sverige är så sanslöst duktiga på att "utvinna energi" ur andra länders sopor.
Slaggen, flygaskan och dioxinet ur skorstenen hamnar dock här och i Östersjön och gör fisken ändå mer oätlig.
En humanitär sopmakt, kanske?
Varför är trailern så smutsig?
Tja, det
är söligt att lasta blöt, osorterad gegga med skopa. Hur man skall få fyr på och "utvinna energi" ur den såsen är svårt att förstå.
Vad är det som läcker ur trailern och ner på marken?
Liksaft! Så luktar det i vart fall. Trailern är fullastad med sopor, och står avställd över helgen på en av Trafikverkets rastplatser. Gissa hur många andra som kunde nyttja rastplatsen den helgen...?
Var är dragbilen och chauffören?
Ha ha - han står 100 meter därifrån, i lovart.
Han låtsas inte ha kännedom om trailern, han kan heller inte med stanken.
Dom som försöker konfrontera honom får vända tillbaka utan resultat.
Han är Makedonier, talar lite Bulgariska, lite ryska men mest det som en gång hette Serbokroatiska.
Just det! Vad gör han ens i Sverige? Varför drar en makedonier (utanför EU) utklädd till bulgar en svensk trailer med bulgarisk dragbil i skytteltrafik mellan Sverige och Norge månader i sträck?
Det finns inget som helst lagligt stöd för sådan trafik. Ändå rullar det på, vecka efter vecka, månad efter månad.
Ni har sett dekalerna bak på en del lastbilar: "Föraren av denna bil betalar skatt i Sverige"
Är det så illa? Behöver sådant påpekas?
Japp.
I själva verket är det värre än så.
Många - skrämmande många av de lastbilar vi ser på våra vägar bemannas av personer som inte skattar någonstans, och som ingen skattar för. Ingen betalar något som liknar arbetsgivaravgifter, ingen gör några pensionsavsättningar.
Ingen.
Gör.
Något.
Förmedlarens/bemanningsbolagets/ligans totala lönekostnad är det som föraren får i handen.
500 € för somliga, 300 € för andra. Per resa?
Nix, per månad.
Mer är det inte. Himla enkelt att driva åkeri på sådana villkor.
Inte undra på att sanktionsavgifter om SEK 40,000.- och mer kommer in på rätt konto utan minsta tjafs inom en timme om någon Polis till äventyrs skulle stoppa ett sådant ekipage, och förstå vilka frågor han eller hon skall ställa... Det är angeläget att få ut bilen i trafik så snabbt som möjligt - det dröjer ju ändå åratal innan man blir stoppad igen.
Ja, sådana ekipage är baserade i Sverige, kör svensk inrikestrafik månader åt gången och ja, även för PostNord.
Dessa är dock duktiga på att hantera undantagen i cabotagelagstiftningen, där passage över gräns ger ett antal nya fria inrikeskörningar, lagligt.
Därför kör PostNord sopor.
För att kunna skicka fler bulgariska chaufförer över gränsen till Norge, så att dom kan göra fler inrikesresor i Sverige.
Var det så våra politiker hade tänkt? Att Kungliga Postverket skulle bli ett sopåkeri?
Eller tänkte man inte?
Varför tvingas ingen ta ansvar?
Det som en gång var Postverket, kungligt i begynnelsen, statligt fram till för 20 år sedan, hade faktisk integritet i kraft av att vara ett statligt verk med anor tillbaka till tidigt 1600-tal, men är idag sämsta sortens cabotageryttare som inte klarar av att göra någonting rätt.
Det är lätt att peka på den nu redan 10 år gamla, och redan då helt vansinniga sammanslagningen av det nästan helt friska Posten AB med den dödssjuka patienten Post Danmark, men grundskottet sattes redan 15 år innan dess - när brevmonopolet upphörde. Plötsligt konkurrensutsattes det statliga Postverket, och det av nischaktörer som tilläts plocka russinen ur kakan och bara köra det man kunde tjäna pengar på.
Hos Posten blev bara det omöjliga kvar, tillsammans med det explicita kravet att all A-post skulle befordras över natt, överallt.
Varför tvingas ingen svara för felen som begåtts?
Oh, ja just det - när brevmonopolet upphör kan vi ju inte låta en av dessa konkurrende aktörer hålla på med kassaärendena.
Enter Svensk Kassaservice. Som ett dotterbolag skulle Svensk Kassaservice sköta sådant som postkontoren gjort tidigare.
Ungefär 5 år höll experimentet på, sedan tog man ner skylten. Kommer ni ens ihåg, trots att det bara är 10 år sedan?
Hur många miljarder gick upp i rök där?
Varför får ingen betala för dessa vansinniga felgrepp?
Lite färre än 100 av dessa kontor togs över av Nordea.
Nordea, som uppstod ut Nordbanken, som bildades ur PK-banken - det statliga alternativet.
Ni tror jag skämtar? Nej, DDR-Sverige hade en statlig bank som efter en rad fusioner hette Post- och Kreditbanken.
PK-banken låter idag som ett hysteriskt skämt, men nej.
Av de 65 MILJARDER av skattepengar som gick in i "bankakuten" gick 63 MILJARDER åt till att återkapitalisera Nordbanken, alltså dagens Nordea.
...dagens Nordea alltså, som tilläts tacka för sig och flytta till Finland
med dessa svenska 63 skattemiljarder förra året, utan krav på återbetalning.
Ställs någon mot väggen?
En annan aktör som inte kunde reda ut sin situation var Götabanken. Gota Bank på nyspråk.
Hur kunde det gå så illa?
Ja, hur kunde det...
Detta är INTE Galenskaparna/After shave eller någon annan humorgrupp som gör en svidande satir - detta är banken själv som marknadsför sig. (internt, vill jag minnas - någon kick-off eller så, "för att motivera och inspiriera".
Tvingades någon ta ansvar?
Vi glömmer, vi glömmer, vi glömmer.
Det är politikernas smala lycka, och troligen vår eget enda sätt att behålla förnuftet själva: att glömma, aktivt förtränga vansinnigheterna vi utsätts för.
Men det är fel!
Vi borde ifrågasätta mer, tvinga våra politiker till svar - och ansvar.
Vi kan bara bli bättre om vi drar lärdom av misstagen vi gör.
Tillåts vi glömma dem, tillåter vi andra att komma undan, då inrättar vi bara ett misstagens perpetuum mobile.
Låt oss titta på något som pågår just nu; "enkla jobb".
Det råder en skriande brist på "enkla jobb" i landet.
Ingen har visserligen lyckats exemplifiera "enkla jobb" i just Sverige, men det är närmast symptomatiskt för den svenska debatten...
Märkligt...
Sedan jag gick i grundskolan, och det är snart 50 år sedan, så har mantrat gått: "vi måste utbilda oss".
Det har varit nationens enda chans till överlevnad. Andra kan göra de billiga, enkla arbetena.
Vi måste satsa på att klättra på förädlingsstegen. Av produkter, tjänster och - oss själva.
Vi kan bara överleva om vi ligger steget före. Vi är små, vi har ett högt kostnadsläge - vi måste vara bäst på det vi gör.
Det var "harder better faster stronger" långt innan Daft Punk fick sitt första färgpiano.
Staten, genom samtliga regeringar, har sedan början av 70-talet fört en politik som leder till att "enkla jobb" drivs ut ur landet.
Detta har inte bara varit en bieffekt till andra mål, utan faktiskt i stora stycken varit själva avsikten - att "förädla" den svenska industrin och näringslivet - för att stå rustad för framtiden.
Vi har
aktivt bedrivit en arbetsmarknadspolitik, en skattepolitik, en miljöpolitik och en utbildningspolitik som under nästan ett halvt sekel syftat till att driva bort "enkla jobb" ur landet.
Minns gymnasiereformen som skulle ge ALLA, även elever på yrkesprogrammen högskolebehörighet, vare sig man ville eller kunde, medans yrkesprogrammen sattes på undantag.
Nu är det "enkla jobb" vi behöver...
Jag säger inte att det är fel med enkla jobb, men i så fall har alla andra politiker haft helvittes fel i 50 år, och kanske rent av styrt landet i fördärvet genom att ensidigt satsa mot stjärnorna...?
Varför ställs ingen till svars för det?
Ja, vad fan...
Vi är långt från hojar nu.
...och samtidigt inte. Precis samma flathet som gör att vi accepterar att bli upplurade på läktaren av våra politiker gång på gång är också det som gör att motorcyklismen befinner sig i en så undanträngd position.
Vi sväljer för mycket skit, vi litar på att andra vet vad dom talar om och fattar beslut ikring, vi tar för mycket för givet.
Fick jag önska något för 2019 och framtiden så är det att vi slutar vara så flata, att vi inte godmodigt låter oss shaftas gång på gång och att vi kräver svar och
ansvar av politiker, folkvalda och tjänstemän.
Det taskspeleri vi sett under hösten och fram tills nu - som kallas regeringsbildning, kan
bara initieras av politiker som är trygga med att väljarkåren glömmer fortare än en guldfisk.
Jag önskar så att det inte vore så. Att det sker en vändning. Att vi alla kommer ihåg det som hände, alla turer, löften, försäkringar, utfästelser och falskhet.
Kom ihåg! Ända in i det jävla kaklet!!!