Förbudet mot fossilbilar är ett förslag. Som ska utredas, och godkännas av EU-kommisionen. Alltså har vi som är motorintresserade denna mandatperioden på oss att fundera vilket parti vi ska rösta på 2022, det är risk för att det blir sista valet då vi kan påverka och reversera ett eventuellt beslut kring detta.
Jag försöker få ihop hur det ska fungera rent praktiskt, det är bara 11 år till 2030. Jag byter jobb nu i februari och beräknas köra runt 3000 mil om året i tjänsten. Min körning kommer att vara både i stan och på landet. Med de elbilar som finns idag hade jag fått problem att utföra mitt jobb tack vare både räckvidden och framförallt min stora stötesten med elbilar - laddningstiden. Jag är för elbilar som bruksfordon, men det måste gå lika fort att ladda som det gör att tanka vanligt drivmedel. Hur ska detta lösas på 11 år? Elbilar är i sin linda (höhö) och är än så länge ett särintresse.
Finns det tillräckligt med elbilar, och går de att leverera fort nog? Jag beställde en Volkswagen som tjänstebil, det tar tre månader att få den, vilket är smärtgränsen. Hade jag inte valt en spec som jag ville ha hade jag kunnat få den på en månad. Volkswagen Passat GTE är det typ ett års leveranstid på. Det såldes 2% elbilar per år av den totala bilförsäljningen i Sverige 2018.
Det har snackats om bättre och snabbare batterier så länge jag levt. Förlåt att jag är skeptisk, men varför skulle det bli så mycket bättre nu helt plötsligt? Hur ska svenska företag, folk på landsbygden, osv klara den omställningen? Jag bor i lägenhet - nyproduktion. Det finns för det första inte garageplatser till alla hushåll, jag har dock en. Finns det laddare för elbil? Nej. Går det att ordna? Det vet jag inte, jag vet dock vem som får betala... Var ska mina grannar som inte har garageplats ladda? Alla andra står på vanlig gatumark. Osv osv...
Det är så otroligt mycket som blir påverkat av ett sådant beslut, inte bara min önskan att få köra en bil och motorcykel som inte är beroende av el och internet. En jättestor suck är allt jag känner just nu.
Ja precis. Det är ju helt orimligt att ersätta x med y om y i praktisk mening för användarna inte ersätter x.
Blir ju isf mlm ett "tvång" att fortsätta köra sin befintliga bensin/diesel och köpa begagnat(bensin/diesel) när det vankas nytt.