Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Elnätet behöver inte byggas ut för elbilarnas skull. Det går att ladda dem med tidsinställning så att de inte sammanfaller med matlagning och så finns det fina burkar som väljer fas om någon för stunden är mer belastad än de andra.
När jag besiktade elledningar (på 1900-talet om nån minns att det funnits) kollade vi så att det inte kunde falla träd på trådarna i händelse av dåligt väder. Den verksamheten borde kunna göras idag också.

Jag tror det blir svårt att ersätta alla transporter med elfordon, men det är få som provat en modern elbil ett tag som känner att det aldrig skulle funka för dem.
Som hobbyfordon tror jag nog att jag håller mig med bensinare ett tag till.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rastamänskan i MP är 38 så att kalla henne 20-åring gör henne nog bara glad. För övrigt kan det kanske vara bra med en utbildad psykolog i regeringen. Min lekmannabedömning gör gällande att några av dem skulle behöva träffa såna regelbundet.

Gäst hos Nordegren och Epstein idag i P1.

Väääldigt obekväm och stel när frågorna drog mot det personliga.

...så Thomas N dundrade på med fråga efter fråga om just sådant hon ville slippa diskutera - lajvande i skogen, rastaflätor mm.
"Det är privat." "Det är länge sedan"

Stor humor! Louise Epstein försökte koppla elefanten, men han tog en vända till i butiken och lyfte på nya grejer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hybridbilar skall troligen stöttas av fluxkondensatorer efter 2030.

Tyvärr lär nog inte min far få uppleva 2030 men han var mäkta stolt 1966 när han installerade el-element i släktgården när kärnkraften låg i tiden. Nu när det inte finns kompetens kvar i sverige inför fjärde generationens reaktorer lär vi fråga grodätarna om råd.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Tyvärr lär nog inte min far få uppleva 2030 men han var mäkta stolt 1966 när han installerade el-element i släktgården när kärnkraften låg i tiden. Nu när det inte finns kompetens kvar i sverige inför fjärde generationens reaktorer lär vi fråga grodätarna om råd.
Det är precis därför vi inte kan bygga ut kärnkraften.. vi kan inte bara be les hommes des escargots om råd.. Areva har totalentreprenaden på nya reaktorer, och dom mjölkar varenda litet öre som går, förhalar och är sinnessjukt ineffektiva, eftersom dom har patenten på de nya reaktorgenerationerna så kan beställaren i princip inte säga ett pip. Alla uppgraderingar på våra befintliga reaktorer utförs av Areva, och dom har näsan i blöt i princip överallt i våra reaktorer iom att dom innehar kompetensen. Så jävla pinsamt.
K-svets uppförde stålstrukturerna och monterade reaktortankar, inneslutningar och samtliga rörjobb runt våra ASEA och Westinghouse reaktorer på fem år.. skulle vilja se dom lata jävla grodätarna göra det ens på dubbla den tiden.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vi har redan idag ett ganska svajigt elnät, både för att underhållet är uselt och för att det inte verkar vara speciellt robust designat. Gotland blir ju tex off grid med jämna mellanrum, och det är förhållandevis ofta mindre avbrott runt om i Sverige.

2018 såldes det 2 658 939 kubikmeter bensin i Sverige. Varje kubikmeter har 8 940kWh, dvs 23 770 914 660kWh. Nu är ju verkningsgraden sådär på bensinmotorer jämfört med elmotorer, men laddningen kostar, och i en bensindriven bil kan man utnyttja överskottsvärme för uppvärmning, i en elbil är det elen i batteriet som går åt även till uppvärmning, så helt jämförbart är det inte, men säg hälften då. Klarar vårt elnät den belastningen? Vad händer 17:30 när alla kommer hem och börjar ladda bilen, drar igång tvn och börjar laga mat?

Det är inte gjort i en handvändning att bygga ut vare sig eldistribution eller elproduktion, det kräver både mycket planering och mycket arbete. Det kostar dessutom väldigt mycket, och eftersom vinsterna från elbolagens nätkostnader hamnar hos aktieägarna istället för reinvesteringar så är det du och jag som får räkningen, igen. Det är också du och jag som kommer drabbas av problemen tills det är löst. Och det är det inte 1/1 2030 :fakta

Därmed inte sagt att jag är emot utveckling, miljövänliga transporter och att vi ska vara rädda om den här planeten, men man kan inte bygga sin världsbild på att man kan åka tunnelbana överallt. Ja, när man inte tar regeringsplanet då...

Det går inte att räkna på energiinnehåll i bensin och jämföra, för explosionsmotorn är enormt ineffektiv och elmotorn är extremt effektiv. Bättre att räkna på genomsnittlig körsträcka och genomsnittlig elförbrukning för genomsnittlig bil.

Har en tidigare post som räknade ut att om vi ersätter _hela_ Sveriges bilflotta imorgon så kommer vi öka elkonsumtionen med mellan 10-15% av dagens produktion.
Denna kommer dessutom att i största mån utnyttjas på natten när vi har överproduktion.
Som konkret exempel ur verkligheten så kör jag 10 mil om dagen i snitt och måste ställa ner laddströmmen till lägsta möjliga (6A trefas) och sätta timer på 01:00 för att den ska bli lagom klar tills jag ska köra på morgonen (för att ha lagom värmt batteri som ger bästa möjliga prestanda).

Visst kommer vi behöva bygga ut lite smått, men nej, det kommer inte att haverera p.g.a elbilar.
Som referens så drar min villa flera gånger mer el, på dåliga tidpunkter, än min elbil. Men det är inte något ramaskri om att elnätet kommer haverera för att vi kommer att behöva bygga bostäder för att befolkningen ökar. :glömdet
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Vet du varför man inte använder annat än kobolt då? Är det så mycket dyrare än kobolt? För kobolt verkar vara jävligt krångligt att hålla på med, och är i princip helt i kinesisk ägo, så det känns spontant som att finns det ett lite dyrare alternativ som är mindre konfliktigt så borde tillverkarna köra på det redan?

Kobolt ger mer effektiva batterier, är tåligare mot snabbladdning och lite andra egenskaper som gör det fördelaktigt.

Jo, det behövs kobolt idag, men som exempel så åtgår det ca 5kg i det största batteriet som finns att köpa i en bil idag (Tesla 100kWh). Nissan Leaf är ett exempel på batteriteknik utan kobolt.

Kobolt finns dessutom i varenda mobiltelefon, laptop, etc. Men att kritisera Apple för att använda slavarbetande småbarn som dör i drivor kan man ju inte göra! Allt är elbilarnas fel!

Och återvinning ska man ju inte hålla på med trots att det både är hyfsat enkelt och lönsamt när du har så pass mycket koncentration. Nej alla batterier kommer ju självklart att kastas i havet!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Kobolt ger mer effektiva batterier, är tåligare mot snabbladdning och lite andra egenskaper som gör det fördelaktigt.

Jo, det behövs kobolt idag, men som exempel så åtgår det ca 5kg i det största batteriet som finns att köpa i en bil idag (Tesla 100kWh). Nissan Leaf är ett exempel på batteriteknik utan kobolt.

Kobolt finns dessutom i varenda mobiltelefon, laptop, etc. Men att kritisera Apple för att använda slavarbetande småbarn som dör i drivor kan man ju inte göra! Allt är elbilarnas fel!

Och återvinning ska man ju inte hålla på med trots att det både är hyfsat enkelt och lönsamt när du har så pass mycket koncentration. Nej alla batterier kommer ju självklart att kastas i havet!

Mobiltillverkare har kritiserats en hel del för detta.. du framstår ju bara som en rätt risig typ själv ärligt talat om du inte tycker skälig lön och arbetsvillkor för dom här hjonen som hackar ut råvarorna till din lyxkonsumtion är nåt att prioritera. Jag tycker gott vi kan betala marknadspriser för råvarorna, inte slavpriser. Då slutar dessutom dom här patetiska vaginamobilerna framstå som ett vettigt alternativ och utvecklarna kan fokusera på vätedrift.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Rickard Nordin, centerpartiets klimatpolitiske talesperson försvarar förbudet:
– Det är ett sätt att visa riktningen mot fossilfria bilar, det har ett signalvärde, säger han.

Det märkliga med den nytillträdda mosaikregeringen är att nu siktar man in sig på förbränningsmotorer.
Skall man tolka det skrivna som det är... ...skrivet, så kan vi lägga ner utbyggnaden av biogas, avbryta arbetet med svartlut och andra biobränslen som ersättning för fossilt bränsle - det är själva motorerna man vill åt.

Som sagt, orden "killgissa" och "tjejtycka" har ju diskuterats tidigare i denna tråd och detta är väl sannerligen ett klassiskt fall av det senare, kanske till och med omformulerat som "politikertycka"...?

* Politikerns egna, obildade och högst amatörmässiga åsikterna värderas högre än världens samlade vetenskap.

* Ordet "signalvärde" värderas högre än faktisk nytta och verkan.

* Och det är helt plötsligt själva "förbränningsmotorn" som är ond. Inte dess restprodukter eller dess miljöpåverkan jämfört med andra alternativ...

Ibland blir man ganska trött på denna PK-streamade dynga som inte verkar ha någon förankring i verkligheten. Men vad fan - mer än hälften av landets befolkning står ju bakom detta trams så jag antar att idioter får vad idioter förtjänar...?

Och vad fan igen - hjälper inget annat så har jag ju betydligt lättare än hälften av landets befolkning att "make America great again"...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tror du inte 20åringen med haschflätor har koll alltså?

Gäst hos Nordegren och Epstein idag i P1.

Väääldigt obekväm och stel när frågorna drog mot det personliga...så Thomas N dundrade på med fråga efter fråga om just sådant hon ville slippa diskutera - lajvande i skogen, rastaflätor mm. "Det är privat." "Det är länge sedan".

Hon verkar tyvärr ha någon slags avlägsen koppling till mitt län. Eftersom vi (tack och lov...) blivit av med två andra oduglingar till ministrar var lokalpressen naturligtvis tvungen att göra en intervju med vår "senaste" minister. Döm om min förvåning när hon helt öppet erkänner att hon faktiskt provat marijuana både en och flera gånger.

Jag förutspår en mycket kort karriär som minister och jag hoppas också att vi får gå till valurnorna igen inom mycket kort.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Idag då det bara är -28, var -33 i förgår så funderar jag på hur det skulle funka att åka elbil? Hur mycket kapacitet har man i batterierna då det är -30 och hur mycket energi går åt att hålla väme i kupén? Förmodligen kommer det att gå åt mer enegi att värma kupén än att driva bilen framåt. Skulle vara kul att verkligen testa en elbil i -35 speciellt om den stått ute över natten och är så där härligt seg för att se hur lång man skulle komma.

Frågan är ju hur det är med elbilarna, just nu är det ju elbilen som ska rädda planeten, för inte all för många år sen var det ju dieselbilarna som var miljövänliga och skattereducerade för att vara tvärt om idag. Skulle inte alls förvåna mig att om ca 10 år att elbilen är djävulens påfund då man ska börja ta hand om uttjänta batterier och likande och ska skattas bort från trafiken då nåt annat nytt drivmedel kommit eller rent av bensin är miljövänlig igen.

Tyvärr är det nog bara två saker som styr och det är inte alls miljön som är en av dom utan pengarna och vem som för tillfället kan snacka bäst för just sin sak.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inte bara att ladda elbilen hur som helst.
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...alja-sin-elbil/repsag!nJ3td6J4VDpROEx9QqrEfg/

Jag såg en elbilsägare vid Telefonplan som dragit elkabel från lägenhetsfönstret genom häck och över trottoar till sin bil. Undrar hur det går för honom.

Jag har förståelse för beslutet hos samfälligheten. Man har rätt ansluta motorvärmare, gissar 1-fas avsäkrat med 10A. Men med 66 medlemmar i föreningen, fördelat på 3-faser till parkeringsplatserna inte har man dragit fram 3 x 66/3x10A = 3 x 220A till parkeringsplatserna. In sådan har fall räknar man med att det i genomsnitt är högst 25% som använder motorvärmare samtidigt (nån vet vilket är normal dimensionering ?) så det är framdraget 3 x 80A (eller snålare 3 x 63A eller 3 x 50A) till parkeringsplatserna.

Sedan spelar givetvis avundsjukan roll. Inte ska hen få köra billigt !
Och jag får högre bensinskatt för att kompensera för att han inte betalar bränsleskatt !
Dom jag känner som kör elbil har egen villa (laddhybrid) eller Tesla S med gratis(?) ström.
Ser ni någon Tesla S .så innehåller modellbeteckningen ett par siffror, tex 90.
En S-ägare så till mig att det betyder att maximal laddningseffekt är 90kW.
För att klara det med 230V matning till laddstationen behövs 3-fasanslutning av laddaren med 3 x 150A, ja visserligen räcker teoretiskt 3 x 130A med omvanlaren har ju några % förluster, med 1% förluster och vi är uppe i över 130A.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Idag då det bara är -28, var -33 i förgår så funderar jag på hur det skulle funka att åka elbil? Hur mycket kapacitet har man i batterierna då det är -30 och hur mycket energi går åt att hålla väme i kupén? Förmodligen kommer det att gå åt mer enegi att värma kupén än att driva bilen framåt. Skulle vara kul att verkligen testa en elbil i -35 speciellt om den stått ute över natten och är så där härligt seg för att se hur lång man skulle komma.

Frågan är ju hur det är med elbilarna, just nu är det ju elbilen som ska rädda planeten, för inte all för många år sen var det ju dieselbilarna som var miljövänliga och skattereducerade för att vara tvärt om idag. Skulle inte alls förvåna mig att om ca 10 år att elbilen är djävulens påfund då man ska börja ta hand om uttjänta batterier och likande och ska skattas bort från trafiken då nåt annat nytt drivmedel kommit eller rent av bensin är miljövänlig igen.

Tyvärr är det nog bara två saker som styr och det är inte alls miljön som är en av dom utan pengarna och vem som för tillfället kan snacka bäst för just sin sak.

Säg att du behöver momentant 3kW för att snabbt värma upp kupén och sedan 7-800W för att hålla den varm. Enligt de som kör elbil vintertid i Norge (tex min syster) så är det inte ett problem. Däremot blir räckvidden kortare än vanligt.

Elbil är effektivt och bra, däremot finns det mycket kvar vad gäller batteriteknologi.

I Arvidsjaur ser man varje dag stora Mercedes GL, Audi A6 och BMW X5 elbilar som går i testtrafik... Inom något år är de på marknaden och de batterierna ger räckvidder på uppåt 50 mil och laddas på någon halvtimme förutsatt FET laddare.

Utvecklingen har bara börjat och jag är faktiskt inte orolig. De kommer att konkurrera ut bensin- och dieselbilar på egna meriter nu när de stora drakarna är inne i ringen.

Vi pratar om 2030. Kolla Kalifornien...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Idag då det bara är -28, var -33 i förgår så funderar jag på hur det skulle funka att åka elbil? Hur mycket kapacitet har man i batterierna då det är -30 och hur mycket energi går åt att hålla väme i kupén? Förmodligen kommer det att gå åt mer enegi att värma kupén än att driva bilen framåt. Skulle vara kul att verkligen testa en elbil i -35 speciellt om den stått ute över natten och är så där härligt seg för att se hur lång man skulle komma.

Frågan är ju hur det är med elbilarna, just nu är det ju elbilen som ska rädda planeten, för inte all för många år sen var det ju dieselbilarna som var miljövänliga och skattereducerade för att vara tvärt om idag. Skulle inte alls förvåna mig att om ca 10 år att elbilen är djävulens påfund då man ska börja ta hand om uttjänta batterier och likande och ska skattas bort från trafiken då nåt annat nytt drivmedel kommit eller rent av bensin är miljövänlig igen.

Tyvärr är det nog bara två saker som styr och det är inte alls miljön som är en av dom utan pengarna och vem som för tillfället kan snacka bäst för just sin sak.

Dom här kan man leka med:

https://toddmotto.com/angular-tesla-range-calculator/
https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/rackvidd.html
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har förståelse för beslutet hos samfälligheten. Man har rätt ansluta motorvärmare, gissar 1-fas avsäkrat med 10A. Men med 66 medlemmar i föreningen, fördelat på 3-faser till parkeringsplatserna inte har man dragit fram 3 x 66/3x10A = 3 x 220A till parkeringsplatserna. In sådan har fall räknar man med att det i genomsnitt är högst 25% som använder motorvärmare samtidigt (nån vet vilket är normal dimensionering ?) så det är framdraget 3 x 80A (eller snålare 3 x 63A eller 3 x 50A) till parkeringsplatserna.

Sedan spelar givetvis avundsjukan roll. Inte ska hen få köra billigt !
Och jag får högre bensinskatt för att kompensera för att han inte betalar bränsleskatt !
Dom jag känner som kör elbil har egen villa (laddhybrid) eller Tesla S med gratis(?) ström.
Ser ni någon Tesla S .så innehåller modellbeteckningen ett par siffror, tex 90.
En S-ägare så till mig att det betyder att maximal laddningseffekt är 90kW.
För att klara det med 230V matning till laddstationen behövs 3-fasanslutning av laddaren med 3 x 150A, ja visserligen räcker teoretiskt 3 x 130A med omvanlaren har ju några % förluster, med 1% förluster och vi är uppe i över 130A.

På Teslorna står den siffran för ungefär hur stort batteriet är. Så en S90 har ca 90kWh batteri. Beroende på modell så toppar laddningen på 120kW för att sjunka ju närmare full laddning du kommer. Men detta är på snabbladdare som dunkar in likström med 800V spänning. På vanliga parkeringsplatser/hemma med 220V(enfas) eller 400V(trefas) växelspänning så laddar du med allt ifrån 1-32kW beroende på hur många ampere man använder. Eftersom det allra vanligaste är att ladda medans man är på jobbet eller sover har du ju typ 8+ timmars laddning, då behöver du inte i närheten av samma effekt som om du sträckkör från ena änden landet till den andra och behöver "tanka" på vägen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Mobiltillverkare har kritiserats en hel del för detta.. du framstår ju bara som en rätt risig typ själv ärligt talat om du inte tycker skälig lön och arbetsvillkor för dom här hjonen som hackar ut råvarorna till din lyxkonsumtion är nåt att prioritera. Jag tycker gott vi kan betala marknadspriser för råvarorna, inte slavpriser. Då slutar dessutom dom här patetiska vaginamobilerna framstå som ett vettigt alternativ och utvecklarna kan fokusera på vätedrift.
Var en viss del sarkasm från min sida, men förstår om det kunde misstolkas. Jag tycker självklart att det är svinigt med barnarbete. Men hur många far illa på grund av oljan? Hur många krig har startats? Hur många tiotusentals människor dör varje år p.g.a luftföroreningar som härstammar från oljan, etc osv?
Att klanka ner på elbilar p.g.a urusla arbetsförhållanden i ett par gruvor är i min mening att sila myggor och svälja solsystem. Men det är bara min åsikt. Samtidigt blir inte två fel ett rätt.. Min poäng är att felet alltså inte är att elbilar är ondska utan att det finns gruvdrift som är vidrig.

Sen att du väljer att kalla det lyxkonsumtion får stå för dig. Jag har under den senaste 3-årsperioden sen jag skaffade elbil inte eldat upp mellan 4-8 kubikmeter bensin, och inte finansierat varken skurkstater eller redan svinrika länder med tiotusentals av mina skattade pengar. Som jag ser det är det ett bidrag till teknikframsteg som i min mening är värt mina surt och hederligt förvärvade slantar. Trots att det kostar mig mer i månaden än min gamla SAAB.

Jag behöver bilen för att ta mig till och från jobb, och klara vardagen på ett drägligt sätt. Elbilen har nästan varit den bästa investeringen jag någonsin gjort för både hälsa, själ och miljö.
På glädjekontot rivaliserar den med hojen. Den går fortfarande på gamla dinosaurier, men det börjar koka fint på elfronten där med :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Idag då det bara är -28, var -33 i förgår så funderar jag på hur det skulle funka att åka elbil? Hur mycket kapacitet har man i batterierna då det är -30 och hur mycket energi går åt att hålla väme i kupén? Förmodligen kommer det att gå åt mer enegi att värma kupén än att driva bilen framåt. Skulle vara kul att verkligen testa en elbil i -35 speciellt om den stått ute över natten och är så där härligt seg för att se hur lång man skulle komma.

Frågan är ju hur det är med elbilarna, just nu är det ju elbilen som ska rädda planeten, för inte all för många år sen var det ju dieselbilarna som var miljövänliga och skattereducerade för att vara tvärt om idag. Skulle inte alls förvåna mig att om ca 10 år att elbilen är djävulens påfund då man ska börja ta hand om uttjänta batterier och likande och ska skattas bort från trafiken då nåt annat nytt drivmedel kommit eller rent av bensin är miljövänlig igen.

Tyvärr är det nog bara två saker som styr och det är inte alls miljön som är en av dom utan pengarna och vem som för tillfället kan snacka bäst för just sin sak.

Här är en (välkänd) galen Norrman som åkte upp i fjällen, parkerade i ett köldhål över natten, sov i bilen och körde iväg på morgonen:
https://youtu.be/capOgUHPz9Q

Här är en (propaganda?)film som visar lite var batteri-tekniken är just nu. Speciellt intressant för den här diskussionen är vad man gör med gamla batterier. Varför kobolt-problemet är på väg bort. Hur man redan nu jämnar ut effektunderskott/överskott m.h.a batteri-parker och sparar grova pengar i processen.
https://youtu.be/dOn-L6nUS54
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top