Nä precis, kan nollåttorna bara börja odla soja på hustak och väggar så blir det riktigt riktigt hållbart och bja!Meh! Det behövs ju inga stora fula farliga Arlalastbilar när vi går över till sojamjölk!
Nä precis, kan nollåttorna bara börja odla soja på hustak och väggar så blir det riktigt riktigt hållbart och bja!Meh! Det behövs ju inga stora fula farliga Arlalastbilar när vi går över till sojamjölk!
Rastamänskan i MP är 38 så att kalla henne 20-åring gör henne nog bara glad. För övrigt kan det kanske vara bra med en utbildad psykolog i regeringen. Min lekmannabedömning gör gällande att några av dem skulle behöva träffa såna regelbundet.
Hybridbilar skall troligen stöttas av fluxkondensatorer efter 2030.
Det är precis därför vi inte kan bygga ut kärnkraften.. vi kan inte bara be les hommes des escargots om råd.. Areva har totalentreprenaden på nya reaktorer, och dom mjölkar varenda litet öre som går, förhalar och är sinnessjukt ineffektiva, eftersom dom har patenten på de nya reaktorgenerationerna så kan beställaren i princip inte säga ett pip. Alla uppgraderingar på våra befintliga reaktorer utförs av Areva, och dom har näsan i blöt i princip överallt i våra reaktorer iom att dom innehar kompetensen. Så jävla pinsamt.Tyvärr lär nog inte min far få uppleva 2030 men han var mäkta stolt 1966 när han installerade el-element i släktgården när kärnkraften låg i tiden. Nu när det inte finns kompetens kvar i sverige inför fjärde generationens reaktorer lär vi fråga grodätarna om råd.
Vi har redan idag ett ganska svajigt elnät, både för att underhållet är uselt och för att det inte verkar vara speciellt robust designat. Gotland blir ju tex off grid med jämna mellanrum, och det är förhållandevis ofta mindre avbrott runt om i Sverige.
2018 såldes det 2 658 939 kubikmeter bensin i Sverige. Varje kubikmeter har 8 940kWh, dvs 23 770 914 660kWh. Nu är ju verkningsgraden sådär på bensinmotorer jämfört med elmotorer, men laddningen kostar, och i en bensindriven bil kan man utnyttja överskottsvärme för uppvärmning, i en elbil är det elen i batteriet som går åt även till uppvärmning, så helt jämförbart är det inte, men säg hälften då. Klarar vårt elnät den belastningen? Vad händer 17:30 när alla kommer hem och börjar ladda bilen, drar igång tvn och börjar laga mat?
Det är inte gjort i en handvändning att bygga ut vare sig eldistribution eller elproduktion, det kräver både mycket planering och mycket arbete. Det kostar dessutom väldigt mycket, och eftersom vinsterna från elbolagens nätkostnader hamnar hos aktieägarna istället för reinvesteringar så är det du och jag som får räkningen, igen. Det är också du och jag som kommer drabbas av problemen tills det är löst. Och det är det inte 1/1 2030
Därmed inte sagt att jag är emot utveckling, miljövänliga transporter och att vi ska vara rädda om den här planeten, men man kan inte bygga sin världsbild på att man kan åka tunnelbana överallt. Ja, när man inte tar regeringsplanet då...
Vet du varför man inte använder annat än kobolt då? Är det så mycket dyrare än kobolt? För kobolt verkar vara jävligt krångligt att hålla på med, och är i princip helt i kinesisk ägo, så det känns spontant som att finns det ett lite dyrare alternativ som är mindre konfliktigt så borde tillverkarna köra på det redan?
Kobolt ger mer effektiva batterier, är tåligare mot snabbladdning och lite andra egenskaper som gör det fördelaktigt.
Jo, det behövs kobolt idag, men som exempel så åtgår det ca 5kg i det största batteriet som finns att köpa i en bil idag (Tesla 100kWh). Nissan Leaf är ett exempel på batteriteknik utan kobolt.
Kobolt finns dessutom i varenda mobiltelefon, laptop, etc. Men att kritisera Apple för att använda slavarbetande småbarn som dör i drivor kan man ju inte göra! Allt är elbilarnas fel!
Och återvinning ska man ju inte hålla på med trots att det både är hyfsat enkelt och lönsamt när du har så pass mycket koncentration. Nej alla batterier kommer ju självklart att kastas i havet!
Rickard Nordin, centerpartiets klimatpolitiske talesperson försvarar förbudet:
– Det är ett sätt att visa riktningen mot fossilfria bilar, det har ett signalvärde, säger han.
Det märkliga med den nytillträdda mosaikregeringen är att nu siktar man in sig på förbränningsmotorer.
Skall man tolka det skrivna som det är... ...skrivet, så kan vi lägga ner utbyggnaden av biogas, avbryta arbetet med svartlut och andra biobränslen som ersättning för fossilt bränsle - det är själva motorerna man vill åt.
Tror du inte 20åringen med haschflätor har koll alltså?
Gäst hos Nordegren och Epstein idag i P1.
Väääldigt obekväm och stel när frågorna drog mot det personliga...så Thomas N dundrade på med fråga efter fråga om just sådant hon ville slippa diskutera - lajvande i skogen, rastaflätor mm. "Det är privat." "Det är länge sedan".
Inte bara att ladda elbilen hur som helst.
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...alja-sin-elbil/repsag!nJ3td6J4VDpROEx9QqrEfg/
Jag såg en elbilsägare vid Telefonplan som dragit elkabel från lägenhetsfönstret genom häck och över trottoar till sin bil. Undrar hur det går för honom.
Idag då det bara är -28, var -33 i förgår så funderar jag på hur det skulle funka att åka elbil? Hur mycket kapacitet har man i batterierna då det är -30 och hur mycket energi går åt att hålla väme i kupén? Förmodligen kommer det att gå åt mer enegi att värma kupén än att driva bilen framåt. Skulle vara kul att verkligen testa en elbil i -35 speciellt om den stått ute över natten och är så där härligt seg för att se hur lång man skulle komma.
Frågan är ju hur det är med elbilarna, just nu är det ju elbilen som ska rädda planeten, för inte all för många år sen var det ju dieselbilarna som var miljövänliga och skattereducerade för att vara tvärt om idag. Skulle inte alls förvåna mig att om ca 10 år att elbilen är djävulens påfund då man ska börja ta hand om uttjänta batterier och likande och ska skattas bort från trafiken då nåt annat nytt drivmedel kommit eller rent av bensin är miljövänlig igen.
Tyvärr är det nog bara två saker som styr och det är inte alls miljön som är en av dom utan pengarna och vem som för tillfället kan snacka bäst för just sin sak.
Idag då det bara är -28, var -33 i förgår så funderar jag på hur det skulle funka att åka elbil? Hur mycket kapacitet har man i batterierna då det är -30 och hur mycket energi går åt att hålla väme i kupén? Förmodligen kommer det att gå åt mer enegi att värma kupén än att driva bilen framåt. Skulle vara kul att verkligen testa en elbil i -35 speciellt om den stått ute över natten och är så där härligt seg för att se hur lång man skulle komma.
Frågan är ju hur det är med elbilarna, just nu är det ju elbilen som ska rädda planeten, för inte all för många år sen var det ju dieselbilarna som var miljövänliga och skattereducerade för att vara tvärt om idag. Skulle inte alls förvåna mig att om ca 10 år att elbilen är djävulens påfund då man ska börja ta hand om uttjänta batterier och likande och ska skattas bort från trafiken då nåt annat nytt drivmedel kommit eller rent av bensin är miljövänlig igen.
Tyvärr är det nog bara två saker som styr och det är inte alls miljön som är en av dom utan pengarna och vem som för tillfället kan snacka bäst för just sin sak.
Jag har förståelse för beslutet hos samfälligheten. Man har rätt ansluta motorvärmare, gissar 1-fas avsäkrat med 10A. Men med 66 medlemmar i föreningen, fördelat på 3-faser till parkeringsplatserna inte har man dragit fram 3 x 66/3x10A = 3 x 220A till parkeringsplatserna. In sådan har fall räknar man med att det i genomsnitt är högst 25% som använder motorvärmare samtidigt (nån vet vilket är normal dimensionering ?) så det är framdraget 3 x 80A (eller snålare 3 x 63A eller 3 x 50A) till parkeringsplatserna.
Sedan spelar givetvis avundsjukan roll. Inte ska hen få köra billigt !
Och jag får högre bensinskatt för att kompensera för att han inte betalar bränsleskatt !
Dom jag känner som kör elbil har egen villa (laddhybrid) eller Tesla S med gratis(?) ström.
Ser ni någon Tesla S .så innehåller modellbeteckningen ett par siffror, tex 90.
En S-ägare så till mig att det betyder att maximal laddningseffekt är 90kW.
För att klara det med 230V matning till laddstationen behövs 3-fasanslutning av laddaren med 3 x 150A, ja visserligen räcker teoretiskt 3 x 130A med omvanlaren har ju några % förluster, med 1% förluster och vi är uppe i över 130A.
Var en viss del sarkasm från min sida, men förstår om det kunde misstolkas. Jag tycker självklart att det är svinigt med barnarbete. Men hur många far illa på grund av oljan? Hur många krig har startats? Hur många tiotusentals människor dör varje år p.g.a luftföroreningar som härstammar från oljan, etc osv?Mobiltillverkare har kritiserats en hel del för detta.. du framstår ju bara som en rätt risig typ själv ärligt talat om du inte tycker skälig lön och arbetsvillkor för dom här hjonen som hackar ut råvarorna till din lyxkonsumtion är nåt att prioritera. Jag tycker gott vi kan betala marknadspriser för råvarorna, inte slavpriser. Då slutar dessutom dom här patetiska vaginamobilerna framstå som ett vettigt alternativ och utvecklarna kan fokusera på vätedrift.
Idag då det bara är -28, var -33 i förgår så funderar jag på hur det skulle funka att åka elbil? Hur mycket kapacitet har man i batterierna då det är -30 och hur mycket energi går åt att hålla väme i kupén? Förmodligen kommer det att gå åt mer enegi att värma kupén än att driva bilen framåt. Skulle vara kul att verkligen testa en elbil i -35 speciellt om den stått ute över natten och är så där härligt seg för att se hur lång man skulle komma.
Frågan är ju hur det är med elbilarna, just nu är det ju elbilen som ska rädda planeten, för inte all för många år sen var det ju dieselbilarna som var miljövänliga och skattereducerade för att vara tvärt om idag. Skulle inte alls förvåna mig att om ca 10 år att elbilen är djävulens påfund då man ska börja ta hand om uttjänta batterier och likande och ska skattas bort från trafiken då nåt annat nytt drivmedel kommit eller rent av bensin är miljövänlig igen.
Tyvärr är det nog bara två saker som styr och det är inte alls miljön som är en av dom utan pengarna och vem som för tillfället kan snacka bäst för just sin sak.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |