irish
Full gas spar tid
Såklart kommer det inte att funka utan utbyggnad i varenda litet hörn. Dock finns det enkla och billiga medel i jämförelse för att lösa nästan allt. Redan idag.Njaa. Har jag ett ställverk med ett antal förbrukare med en viss total anslutningseffekt och ställverket är fullt utnyttjat iom den effekten så spelar det ju ingen roll hur effektsignaturen över en viss tid ser ut. Kablaget går från ställverk till förbrukarna och jag kan inte installera en laddstolpe mot det ställverket för det finns inte effekt ledig.
Till varje villa så kommer laddbehovet nästan garanterat understiga i dagsläget installerad effekt. Laddning av två bilar nattetid drar för mig mindre effekt än tvättmaskin+torktumlare+diskmaskin+spis samtidigt. (Har en "Sparsnäs" från Ikea som loggar min förbrukning).
I anslutning till flerfamiljshus är det inte större skillnad. Varje lägenhet är dimensionerad för ett visst behov, som inte utnyttjas på natten.
Laddstolpar som inte finns i direkt anknytning till bostäder (t.ex i ett parkeringshus) kan ha effektvakt så de tillsammans inte överstiger ett förutbestämt effekt-tak.
Bilarna kan själva innehålla logik som känner av effektbrist och ställa ner krämen automatiskt vid behov.
Problem finns absolut. Men det är i de allra flesta fall enkla problem som jag ser det.