Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Njaa. Har jag ett ställverk med ett antal förbrukare med en viss total anslutningseffekt och ställverket är fullt utnyttjat iom den effekten så spelar det ju ingen roll hur effektsignaturen över en viss tid ser ut. Kablaget går från ställverk till förbrukarna och jag kan inte installera en laddstolpe mot det ställverket för det finns inte effekt ledig.
Såklart kommer det inte att funka utan utbyggnad i varenda litet hörn. Dock finns det enkla och billiga medel i jämförelse för att lösa nästan allt. Redan idag.

Till varje villa så kommer laddbehovet nästan garanterat understiga i dagsläget installerad effekt. Laddning av två bilar nattetid drar för mig mindre effekt än tvättmaskin+torktumlare+diskmaskin+spis samtidigt. (Har en "Sparsnäs" från Ikea som loggar min förbrukning).
I anslutning till flerfamiljshus är det inte större skillnad. Varje lägenhet är dimensionerad för ett visst behov, som inte utnyttjas på natten.
Laddstolpar som inte finns i direkt anknytning till bostäder (t.ex i ett parkeringshus) kan ha effektvakt så de tillsammans inte överstiger ett förutbestämt effekt-tak.
Bilarna kan själva innehålla logik som känner av effektbrist och ställa ner krämen automatiskt vid behov.

Problem finns absolut. Men det är i de allra flesta fall enkla problem som jag ser det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Den nuvarande tekniken är väl inte riktigt där ännu och kollektivtrafiken i en av era hemkommuner är ett bra exempel. LLT köpte ju nyligen in ett antal eldrivna bussar, men det projektet har ju mest kantats av driftstörningar.

Så sent som denna vecka fick man ju ställa undan elbussarna. Förarnas fackförening gick visst inte med på att det var trettio grader kallt även inuti bussen...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kylan-satter-stopp-for-luleas-elbussar

Jag gissar att bussarna köpts in färdiga från leverantör för att prova ut själva tekniken, inte anpassade för slutanvändning i -30 grader. Ungefär som tågen på vissa ställen. Men det finns varma tåg.


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag gissar att bussarna köpts in färdiga från leverantör för att prova ut själva tekniken, inte anpassade för slutanvändning i -30 grader. Ungefär som tågen på vissa ställen. Men det finns varma tåg.


Buy quality, cry once
Intressant rubriksättning. Det verkar ju som om leverantören inte gjort några vintertester alls, men efter lite mjukvaru-uppdatering fixat det..
https://i.imgur.com/y7Hm9.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är lättare att skapa el var som helst än att koka bensin. På landsbygden har många mackar lagt ner, men de som bor där har elen kvar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Folk har missbedömt framtiden ända sedan Facits tid minst.
-iPhone blev hånad av branschfolk vid lanseringen
-Mediabranschen missade digitaldistributionen totalt
-We didn’t do anything wrong bit somehow we lost (mr Elop, nokia)
-Rökförbud kommer leda till krogarnas undergång.

Klart som fan elfordon kommer slå.
Klart som fan norra sverige kommer få laddstationer, hela sveriges elektriska pulsåder startar ju för tusan vid vattenkraftverken.

Folk har alltid misbedömt framtiden men det gäller inte dig och miljöpartiet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det är lättare att skapa el var som helst än att koka bensin. På landsbygden har många mackar lagt ner, men de som bor där har elen kvar.

Än så länge.
När nu fungerande telefon och ADSL snart försvinner står väl elen på tur.
Fabriken, järnvägen, skolan, macken, mataffären, bankkontoret och postkontoret har redan försvunnit.
Mobiltäckningen har aldrig varit bra.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns en miljon sätt att enkelt göra elektricitet. Inte ett problem.


Buy quality, cry once
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Folk har alltid misbedömt framtiden men det gäller inte dig och miljöpartiet.

Skulle inte jag missbedömt framtiden? Det har hänt massor av gånger.
Miljöpartiets spådomar har jag ingen koll på men jag kan personligen inte se något som talar till elbilars nackdel på sikt. Ett tjugotal rörliga delar jämfört med tusentals bl.a.
Vrid som en oxe.

Elhojar är en annan pilsner kanske med sin platsbrist och viktkänslighet.
Kanske Boss Hoss lyckas, vad vet jag.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Klart som fan norra sverige kommer få laddstationer

Vänligen definiera "norra Sverige",

Menar du centrala Gävle...? Eller centrala Luleå...? Kanske centrala Kalix, där jag tankar bilar och hojar...? Eller lite utanför Kalix där jag bor och oftast tankar mina viktigaste fordon skotrarna (SNÖskotrarna för stockholmers)...? Eller Töre, där jag ibland tankar bilen på väg till flyget...?

Eller Talljärv - en trehusby mitt i ingenstans där min bil ibland står parkerad en hel dag för att jag släpat dit skotern på grund av fantastisk lössnöåkning...? Eller Hemavan, av precis samma anledning och precis som Talljärv en by jag definitivt inte kan nå tur och retur hemifrån på en laddning Tesla försedd med fullastat skotersläp...?

Jag är lika skeptisk varje gång någon - oavsett om de är politiker, försäljare eller privatpersoner - svänger sig med uttryck som "klart det kommer att fungera i norra Sverige". Jag lever mitt i det och jag kan intyga att det är inte många av våra telefonbolags täckningskartor som är riktiga och när Post Och Telestyrelsen helt plötsligt - utan föregående varning eller ens debatt - ändrar sina regler för hur många människor som måste bo längs en väg för att få posten utkörd så börjar man ju undra...

Jag gissar att bussarna köpts in färdiga från leverantör för att prova ut själva tekniken, inte anpassade för slutanvändning i -30 grader. Ungefär som tågen på vissa ställen. Men det finns varma tåg.

Min åsikt är att det i dagsläget inte finns något "elektrifierat fordon" som är utvecklat för att fungera fullt ut i den miljö där du, jag och Bosse bor. Jag är inte heller överdrivet optimistisk inför framtiden, inte ens när riktiga biltillverkare som Audi och BMW ger sig in i matchen. Precis som med telefonbolag och Post Och Telestyrelsen är vi och vår miljö ointressanta. Vi är för få och vi inbringar för lite inkomster.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vänligen definiera "norra Sverige",

Menar du centrala Gävle...? Eller centrala Luleå...? Kanske centrala Kalix, där jag tankar bilar och hojar...? Eller lite utanför Kalix där jag bor och oftast tankar mina viktigaste fordon skotrarna (SNÖskotrarna för stockholmers)...? Eller Töre, där jag ibland tankar bilen på väg till flyget...?

Eller Talljärv - en trehusby mitt i ingenstans där min bil ibland står parkerad en hel dag för att jag släpat dit skotern på grund av fantastisk lössnöåkning...? Eller Hemavan, av precis samma anledning och precis som Talljärv en by jag definitivt inte kan nå tur och retur hemifrån på en laddning Tesla försedd med fullastat skotersläp...?

Jag är lika skeptisk varje gång någon - oavsett om de är politiker, försäljare eller privatpersoner - svänger sig med uttryck som "klart det kommer att fungera i norra Sverige". Jag lever mitt i det och jag kan intyga att det är inte många av våra telefonbolags täckningskartor som är riktiga och när Post Och Telestyrelsen helt plötsligt - utan föregående varning eller ens debatt - ändrar sina regler för hur många människor som måste bo längs en väg för att få posten utkörd så börjar man ju undra...



Min åsikt är att det i dagsläget inte finns något "elektrifierat fordon" som är utvecklat för att fungera fullt ut i den miljö där du, jag och Bosse bor. Jag är inte heller överdrivet optimistisk inför framtiden, inte ens när riktiga biltillverkare som Audi och BMW ger sig in i matchen. Precis som med telefonbolag och Post Och Telestyrelsen är vi och vår miljö ointressanta. Vi är för få och vi inbringar för lite inkomster.

Hur fungerar det met flyg i Sverige? Funderar på att flytta hem, men vill undvika storstäder samtidigt som jag behöver tillgång till internationellt flyg.... Kan man bo i Dalarna tex och ändå ha bra anknytningar till tex Kastrup?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Hur fungerar det met flyg i Sverige? Funderar på att flytta hem, men vill undvika storstäder samtidigt som jag behöver tillgång till internationellt flyg.... Kan man bo i Dalarna tex och ändå ha bra anknytningar till tex Kastrup?

Vänligen notera att frågan är inte ställd i något illasinnat syfte men har du fått hjärnblödning?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vänligen notera att frågan är inte ställd i något illasinnat syfte men har du fått hjärnblödning?



Tror inte det :)

Sverige är fint, men när man nu valt att förstöra storstäderna med hipsters, nya kulturer, och vansinnigt låga räntor... ja, då lockar landsbygden mer.

Finns det någonstans med hyfsade anknytningar till Arlanda / Kastrup?

Eller ska man bosätta sig i Danmark?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Luleå är ju typ 90 min från Arlanda
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle inte jag missbedömt framtiden? Det har hänt massor av gånger.
Miljöpartiets spådomar har jag ingen koll på men jag kan personligen inte se något som talar till elbilars nackdel på sikt. Ett tjugotal rörliga delar jämfört med tusentals bl.a.
Vrid som en oxe.

Elhojar är en annan pilsner kanske med sin platsbrist och viktkänslighet.
Kanske Boss Hoss lyckas, vad vet jag.

Antalet rörliga delar är inte den enda variabeln i den här ekvationen.

Jag tror inte man ska ha så bråttom att räkna ut förbränningsmotorn och framför allt är jag starkt negativ till att de branscher som lobbar bäst lyckas få statliga bidrag till sina produkter, vare sig det är etanolbilar, miljödieslar, elbilar eller nästa trend som politikerna faller för.

Skrotpremier på bilar utan katalysator skulle gett bättre miljöpåverkan än bidrag till elbilar. Och för all del stegvis höjda skrotpremier desto sämre euro-klassning bilen ifråga har.
Kan även tänka mig högre priser på drivmedel som är icke önskvärda så kommer marknaden själv hitta nya vägar. Men just subventioner blir alltid fel, vilket visar sig genom hur snabbt politikerna byter fot för nya bidrag. Och sedan styvmoderlig behandling av de som senast ansågs vara bäst.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vänligen definiera "norra Sverige",

Menar du centrala Gävle...? Eller centrala Luleå...? Kanske centrala Kalix, där jag tankar bilar och hojar...? Eller lite utanför Kalix där jag bor och oftast tankar mina viktigaste fordon skotrarna (SNÖskotrarna för stockholmers)...? Eller Töre, där jag ibland tankar bilen på väg till flyget...?

Eller Talljärv - en trehusby mitt i ingenstans där min bil ibland står parkerad en hel dag för att jag släpat dit skotern på grund av fantastisk lössnöåkning...? Eller Hemavan, av precis samma anledning och precis som Talljärv en by jag definitivt inte kan nå tur och retur hemifrån på en laddning Tesla försedd med fullastat skotersläp...?

Jag är lika skeptisk varje gång någon - oavsett om de är politiker, försäljare eller privatpersoner - svänger sig med uttryck som "klart det kommer att fungera i norra Sverige". Jag lever mitt i det och jag kan intyga att det är inte många av våra telefonbolags täckningskartor som är riktiga och när Post Och Telestyrelsen helt plötsligt - utan föregående varning eller ens debatt - ändrar sina regler för hur många människor som måste bo längs en väg för att få posten utkörd så börjar man ju undra...



Min åsikt är att det i dagsläget inte finns något "elektrifierat fordon" som är utvecklat för att fungera fullt ut i den miljö där du, jag och Bosse bor. Jag är inte heller överdrivet optimistisk inför framtiden, inte ens när riktiga biltillverkare som Audi och BMW ger sig in i matchen. Precis som med telefonbolag och Post Och Telestyrelsen är vi och vår miljö ointressanta. Vi är för få och vi inbringar för lite inkomster.

Räckvidden är avgörande oavsett om man bor i stan eller på landsbygden. När Tesla och övriga tillverkare kom med räckvidder på 40-50 mil slog elbilen igenom på riktigt. Som med allt är det en kostnadsfråga i början och ny teknik utvecklas hela tiden.

De stora drakarna satsar på el och rejäla räckvidder men framförallt lösningar för att ladda snabbt. Infrastruktur för detta är faktiskt enklare att ordna i norra Sverige med tanke på belastning på nätet. Där det finns el kan man fixa snabbladdare. Även i Talljärv och Hemavan... Jag får i dagarna bredbandsfiber till stugan 8km utanför Hemavan nästan uppe på fjället. Det hade ingen trott för 15 år sedan...

El är en enkel infrastruktur. Finns efterfrågan finns lösningen.


Buy quality, cry once
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top