Det går inte att räkna på energiinnehåll i bensin och jämföra, för explosionsmotorn är enormt ineffektiv och elmotorn är extremt effektiv. Bättre att räkna på genomsnittlig körsträcka och genomsnittlig elförbrukning för genomsnittlig bil.
Har en tidigare post som räknade ut att om vi ersätter _hela_ Sveriges bilflotta imorgon så kommer vi öka elkonsumtionen med mellan 10-15% av dagens produktion.
Denna kommer dessutom att i största mån utnyttjas på natten när vi har överproduktion.
Som konkret exempel ur verkligheten så kör jag 10 mil om dagen i snitt och måste ställa ner laddströmmen till lägsta möjliga (6A trefas) och sätta timer på 01:00 för att den ska bli lagom klar tills jag ska köra på morgonen (för att ha lagom värmt batteri som ger bästa möjliga prestanda).
Visst kommer vi behöva bygga ut lite smått, men nej, det kommer inte att haverera p.g.a elbilar.
Som referens så drar min villa flera gånger mer el, på dåliga tidpunkter, än min elbil. Men det är inte något ramaskri om att elnätet kommer haverera för att vi kommer att behöva bygga bostäder för att befolkningen ökar.
Vad kommer krävas vid laddstationer när 20 teslas ska snabbladdas samtidigt längs med E4:an?
Sneglar lite på Nios affärsmodell med utbytesbatterier. Om Kina väl lägger manken till så kan de lätt bygga ut den infrastruktur som krävs. I den modellen får man ett jämnare energibehov till depåerna / laddstationerna. Kanske kan bli nåt.
https://www.nio.io/