Räckvidder och laddtider på dagens elbilar är ett skämt för någon som är van vid en modern dieselbil och för mig är elbilar totalt ointressanta innan dessa kommer närmare den modern dieselbilen. Vi pratar alltså om en bil som ska klara hundra mil landsvägskörning med både kallstarter och frekvent användande av dieselvärmare på en och samma tankning och som dessutom ska kunna tankas upp på några minuter. Vi kanske kommer dit i framtiden, men vi är definitivt inte där just nu.
Snabbladdare i Talljärv, Storsien, Kärrbäck och andra skotermetropoler ser jag inte riktigt något behov av. Snabbladdaren ska ju ersätta dagens tankning, alltså något man gör på macken eller hemma på gården. Inte när man väl står parkerad ute i vildmarken. Om man tar sig hem från vildmarken avgörs således av tankens kapacitet och när den sist fylldes upp.
Återigen - jag är skeptisk till att denna form av "extrem" användning ligger i gemene elbilskunds intresse och jag tror därför att denna utveckling har låg prioritet. Även hos Audi och BMW.
Vw gruppen skall plöja med 450 miljarder på 5 år i batteri bilar o bygga om fabriker från diesel motor till el motorer batteri tillverkning.
Så nog sattsar dom stora drakarna.
Mercedes har 121 miljarder i böter från EU för att Mercedes har inga bilar som klarar EU:s miljökrav, samma gäller psa gruppen, Opel undantaget i dag ägs av Renault.
Cm gjorde en rejäl satsning i opel innan försäljningen därför klarar sig Opel bra.
Volvo klarar sig helt undan böter till EU jo med elektrifiering.
Ford la ned 20 bensin/ diesel modeller o stänger 12 fabriker skall ta fram 25 helt nya elbilar inkom 5 år.
Kina har lagt så höga straff avgifter på tillverkare som inte producerar el bilar att ett antal biltillverkare typ Fiat Chrysler Toyota och någon mer köper Kina tillverkade elbilar o byter klistermärke på dessa för att komma undan böter.
Fler o fler länder förbjuder fossila bränslen o fossila bränsle bilars försäljning till inkom bara några år detta gäller ju naturligtvis våra hojar också.
Tro inte att motorcyklar o mopeder klarar sig undan.
I dag har stiga helt elektrifierierat hela sitt trädgårds program inklusive stiga park. Batteridrift.
Volvo bestämde sig i veckan att deras små grävmaskiner blir batteridrivna Volvo slutar utveckla diesel motorer för mindre entreprenad maskiner inkom kort.
Så det blir batterier vare sig du vill eller ej.
Psa gruppen använder sig precis som Volvo voac av uttjänta batterier till el lagringssystem till sol o vindkraft där fungerar beg batterier i 20+ år som mellan lagring vid överproduktion.
Det går att fortsätta länge till..