Alatalo
The Build Quality Police
Hur fungerar det met flyg i Sverige? Funderar på att flytta hem, men vill undvika storstäder samtidigt som jag behöver tillgång till internationellt flyg.... Kan man bo i Dalarna tex och ändå ha bra anknytningar till tex Kastrup?
Jag "veckopendlar" från mitt hem i Norrbotten. Vissa veckor till ett kontor i hufvudstaden. Vissa veckor över hela världen. Jag flyger bl.a. till Malaga, Alicante, Barcelona, Bologna och Milano flera gånger per år. Alltid inrikes flyg från Luleå till Arlanda. Alltid utrikes flyg från Arlanda till destinationen. Oftast men inte alltid som direktflyg. Fungerar skapligt och inga som helst problem att nå alla destinationer i Europa inom sex till tio timmar från mitt hem.
Om du vill ha utrikes flyg direkt från Sverige så är det tyvärr bara Göteborg och Arlanda som erbjuder något som fungerar professionellt. Det går att flyga Ryanair från några obskyra flygplatser och det går att flyga charter från ytterligare några, men de destinationer och anknytningar som dessa erbjuder är knappast användbart inom ett professionellt yrkesliv.
Jag skulle säga så här: Om du bosätter dig inom fyrtio mil från Stockholm, Göteborg eller Köpenhamn - ta bilen till någon av dem. Om du bosätter dig längre bort - ta närmaste inrikesflyg till Arlanda.