Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För att anspela på ditt tidigare inlägg så tycker jag du verkar vara en rätt risig person som tycker att det är ok att ge sig på småflickor om någon visar lite gästfrihet.
När jag tänker efter så är ju faktiskt min fru mina svärföräldrars dotter, och jag har både sovit över hos dom och kopulerat med deras dotter, vi har tom en nästan nyfödd son tillsammans. Hon fyller snart 34 btw :tungan

Tidigare innebar det en svindyr Tesla. Obs: Som är dyr i inköp, inte nödvändigtvis milkostnad. Bästa liknelsen jag kommit på är boendekostnad på hus jämfört med lägenhet. Jag bor t.ex billigare i hus än motsvarande hyreslägenhet trots att en hyreslägenhet är gratis i inköp. Jag kör elbil billigare än motsvarande bensinbil eftersom drivmedelskostnaden är så låg.
Mackarna finns redan och är betalda, att dra ut el till laddstolpar och laddstolpar i sig överallt är en kostnad som du och jag får betala. Dessutom drog bara bensinen in 19,4 miljarder i energiskatt och punktskatt, dvs ungefär 40% av priset vid pumpen, sen tillkommer momsen på det, så i runda slängar 30 miljarder. Sen har vi ju dieselbilarna också...

Jag har svårt att tänka mig att staten bjussar på dels ett utbyggt elnät och dels tappade skatteintäkter, när kostnaderna för att underhålla vägnätet är minst samma. Är det kanske därför som Trafikvärket redan nu vill slippa underhållet av 2000 mil väg? Eller vänta nu, i framtiden ska ju alla bilar vara autonoma, och ingen ska äga sin egen bil, utan 20 hushåll delar på en transportresurs, då räcker det ju med 1/20 del så mycket i budget för vägunderhållet! :tummenupp Eller..? :va

En 2, 5, 10 eller 20 år gammal bil kommer ju lika långt på en tank som den gjorde när den var ny, men en 1-2 år gammal mobil har ju märkbart sämre livslängd i batteriet än när den var ny. Batterier har ju också en viss livslängd med antal laddcykler, inte ovanligt att dom håller ca 500 cykler innan dom börjar bli märkbart sämre. Hur kommer elbilarnas batteriers prestanda hålla över tid? Den där Teslan som idag klarar 50 mil, klarar den bara 30 mil om 2 år? Om jag laddar den varje dag, har jag då 1,5 års full prestanda innan det börjar dala, och sen 1,5 år till innan det är riktigt dåligt? Jag kanske tom får en mjukvaruuppgradering så att bilen plötsligt blir långsam och trött för att jag ska köpa en n, eller jag menar, för att få samma livslängd på batteriet? "Error! Du kan inte längre dra släp på grund av för dålig prestanda. Kontanta en säljare för att byta bil!" :rolleyes:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det finns 12 år gamla Toyota Prius i daglig taxitrafik (+60.000 mil) och de har enligt uppgift från åkarna som jag brukar prata med ungefär samma prestanda som när de var nya. Nu är det hybrider, men bränsleförbrukningen är stabil över tid vilket tyder på att systemet funkar som tänkt.

Batteriteknologi utvecklas även den och en hel del av "batteriförsämringen" vad gäller mobiler är ju inprogrammerade försämringar som skall få användaren att byta mobil ofta.

Jag tror faktiskt inte att man behöver oroa sig alltför mycket för den saken. Finns efterfrågan på långräckviddiga batterisystem kommer också utbudet. Det kommer också nya lösningar och teknologi som flyttar gränserna för vad vi igår/idag trodde var möjligt.

Se bara för 15 år sedan - då hade elbilar inte längre räckvidd än 5-10 mil och dömdes ut som framtidslösning av den anledningen. Nu ökar räckvidden - med befintlig batterivolym - med ungefär 20% varje år.

2019 års elbilar har väl mellan 20 och 45 mils räckvidd, om vi pratar bilar under halvmiljonen. Tesla visade att det var möjligt och nu kommer de andra efter för att få sin del av kakan. 2020 kommer 60 mils räckvidd att vara allmän. 2025 kanske 80 mil och fulladdat på 30 min. Infrastrukturen kommer att följa med eftersom det är i sammanhanget billigt att sätta upp laddstationer.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Denna ide som presenterades som ett aprilskämt för en massa år sen bör ju kunna färdigutvecklas på 10 års sikt :banana
kube6.jpg
:D
Bättre med en reaktor i hallen än ett hack i ballen..........
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Denna ide som presenterades som ett aprilskämt för en massa år sen bör ju kunna färdigutvecklas på 10 års sikt :banana
View attachment 447488
:D
Bättre med en reaktor i hallen än ett hack i ballen..........

http://www.world-nuclear.org/inform...ications/transport/nuclear-powered-ships.aspx

Det är gammal teknik... det är snarare tillgången till och hanteringen av kärnbränslet som förhindrar större spridning.

I Sverige har vi säker och tillförlitlig kärnkraft - eller snarare, vi hade haft det om vi tillåtits att utveckla den efter 1980.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag är med dig i ditt räkneexempel, jag kom fram till samma sak. Men en bil som kostar 370k (Kia e-niro som är tveksamt liten jämfört med Avensis) kostar ju fortfarande 200k mer än vår Avensis, vilket innebär att mer pengar ska ut. Det är möjligt att just den hade kunnat gå ungefär för samma totalkostnad som Toyotan, men som sagt, den är också dubbelt så dyr i inköp.

Men framförallt har vi ingenstans att ladda den hemma. Det är för mig den stora stötestenen med dagens elbilar. Den dagen det går att ladda en elbil på samma tid som jag tankar en full tank, då ska jag börja fundera på det. Men så länge fordonet kräver laddning hemma, nej tack.

Frun har inte möjlighet för personalbil/förmånsbil på sitt jobb. Jag har precis beställt tjänstebil/förmånsbil via mitt nya jobb. Kommer att köra runt 3000 mil per år med den i tjänsten, och runt 1500 mil privat, och hade 7,5 pbb att röra mig med - alltså blev det en dieselbil från sexiga VW. :)

Jag vill också tillägga att jag inte på något sätt tycker det är dumt eller knasigt att köpa exempelvis en Tesla om man tycker om en sådan, har intresset, kör många mil osv. Jag är motorintresserad, och har hobbybil som jag nöjeskör med, plus mc igen snart efter några års uppehåll.

När det gäller transporten till och från jobbet och på semestern åker jag gärna bekvämt, men har inget behov eller önskan efter något extraordinärt (isåfall tar jag en tur till jobbet på hoj eller i Mercedesen med go V8 i). Det ska vara hyfsat billigt, enkelt och utan krångel. Vår förra Avensis som vi hade i typ åtta år och drygt 10000 mil var ett under av billighet och pålitlighet, service en gång om året och sen körde vi vidare. Hade den inte blivit påkörd och inlöst så hade vi kört vidare med den som andrabil.

Horses for courses und so weiter... :krama
Smaken är som sagt som baken.
Tycker det är hedervärt att du räknat på en Kia. Valet att inte skaffa en sån är ju helt plötsligt ett aktivt val. För du hade lika gärna kunnat ta en Kia eller hur.

Att du har som krav att inte kunna ladda hemma är precis motsatsen till mitt krav. Jag kräver att jag kan ladda hemma.
För när jag stiger upp på morgonen så är min bil klar och färdig, bara att tuta och köra.
Jag behöver inte börja eller avsluta dagen med att köra in nånstans jag inte har ärende till, varför skulle jag göra det? Är jag på väg till jobbet så vill jag köra till jobbet. Är jag på väg hem så vill jag köra hem.
Betala stora summor pengar som till stor del sponsrar redan svinrika länder och/eller vidriga diktaturer istället för att betala pengar till mig själv, varför skulle jag vilja göra det?
Bidra till att mina medmänniskors miljö och hälsa far illa, varför skulle jag vilja göra det?
Allt detta bara för att kunna köra min bil en liten bit till? Varför skulle jag vilja göra det?
Tvingas ha en billig bruksbil som är svintråkig att köra bara för att komma lite billigare undan på stora mängden milkostnad och en dyr som kostar massa pengar att köra men är kul. Varför skulle jag vilja det? Är det inte bättre att ha en svinkul bil som jag kör alla sträckor med billigt och har kul varje kilometer? Men smaken är som baken.

Med 3000 tjänstemil och 1500 privata mil per år hade jag ansett det ekonomiskt vansinne att inte skaffa en Tesla privat, plocka ut 18,50 kr milen skattefritt för tjänsteresorna och betalat av i stort sett hela bilen med pengar som annars skulle gått till diesel/bensin. Alltså ge mina pengar till mig själv istället för oljebolagen. Återigen är smaken är som baken.

Så tänker jag. Rätt eller fel, korkat eller smart, fanatiskt eller pragmatiskt. Bestäm själva.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Bil - BatteriKap - Räckvidd - LaddTidMin - LaddTid220 - Pris från

LEAF e+ 3.ZERO - 62kWh - 385km - ca3h(?) - 32h - 422'
BMW i3 - 42,2kWh - 310km - 12h - 2,5h - 419'
KIA e-Niro - 64kWh - 455km - ca1,5 - ca36h - 370'
Model3 - 62kWh - 544km - ca1,5 - ca32h - 590' (värstingen)

Laddtiderna är inte exakta eftersom tillverkarna inte verkar vilja visa siffrorna än.

Om räckvidden bara(?) förbättras 50% på 5 år blir det från 577,5 - 816 km för bilarna ovan.
Gissar att de flesta tar minst 1 timmes paus efter 55-80 mils körning.
Jag gissar också att det, om 5 år, inte kommer ta längre än 1h att "tanka" upp bilarna ovan.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Smaken är som sagt som baken.
Tycker det är hedervärt att du räknat på en Kia. Valet att inte skaffa en sån är ju helt plötsligt ett aktivt val. För du hade lika gärna kunnat ta en Kia eller hur.

Att du har som krav att inte kunna ladda hemma är precis motsatsen till mitt krav. Jag kräver att jag kan ladda hemma.
För när jag stiger upp på morgonen så är min bil klar och färdig, bara att tuta och köra.
Jag behöver inte börja eller avsluta dagen med att köra in nånstans jag inte har ärende till, varför skulle jag göra det? Är jag på väg till jobbet så vill jag köra till jobbet. Är jag på väg hem så vill jag köra hem.
Betala stora summor pengar som till stor del sponsrar redan svinrika länder och/eller vidriga diktaturer istället för att betala pengar till mig själv, varför skulle jag vilja göra det?
Bidra till att mina medmänniskors miljö och hälsa far illa, varför skulle jag vilja göra det?
Allt detta bara för att kunna köra min bil en liten bit till? Varför skulle jag vilja göra det?
Tvingas ha en billig bruksbil som är svintråkig att köra bara för att komma lite billigare undan på stora mängden milkostnad och en dyr som kostar massa pengar att köra men är kul. Varför skulle jag vilja det? Är det inte bättre att ha en svinkul bil som jag kör alla sträckor med billigt och har kul varje kilometer? Men smaken är som baken.

Med 3000 tjänstemil och 1500 privata mil per år hade jag ansett det ekonomiskt vansinne att inte skaffa en Tesla privat, plocka ut 18,50 kr milen skattefritt för tjänsteresorna och betalat av i stort sett hela bilen med pengar som annars skulle gått till diesel/bensin. Alltså ge mina pengar till mig själv istället för oljebolagen. Återigen är smaken är som baken.

Så tänker jag. Rätt eller fel, korkat eller smart, fanatiskt eller pragmatiskt. Bestäm själva.

Jag KAN inte ladda hemma. Bor i lägenhet, i garaget under huset finns inte en tillstymmelse till ens ett vanligt 230-uttag. Det är det största hindret. Vi har två bilar, så en måste stå på gatan. Där finns det verkligen ingen möjlighet för laddning.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag KAN inte ladda hemma. Bor i lägenhet, i garaget under huset finns inte en tillstymmelse till ens ett vanligt 230-uttag. Det är det största hindret. Vi har två bilar, så en måste stå på gatan. Där finns det verkligen ingen möjlighet för laddning.
Ber om ursäkt för min framtoning, menar inte att vara dryg egentligen men har svårt att formulera det skriftligt.

Om du hade haft ett uttag på din parkeringsplats, hade du tänkt annorlunda då?

För just nu verkar det som om det enda som hindrar dig i realiteten är att det inte finns ett eluttag vid din parkeringsplats. Så då är det problemet som behöver lösas isåfall.
För att sätta upp ett eluttag är ju ingen jättestor teknisk arbetsbörda. Man tar dit en elektriker, el finns eftersom där finns belysning. Denne drar lite kabel och skruvar upp ett uttag, man betalar elektriken. Klart. Det är praktiskt skitenkelt.

Däremot har historien visat att det är en gigantisk social arbetsbörda. Bostadsrättsföreningar slår bakut och hyresföreningar vägrar p.g.a det ena svepskälet efter det andra: Hur ska debiteringen se ut!? Ska alla komma in och ladda med flera megawatt per bil!? Jantelag, etc, osv.

Nej om regeringen med MP i framkant ville göra _verklig_ skillnad för fossilfri omställning, istället för gigantiska slag i luften ala elcykel-premier, så hade de lagstadgat att hyres/bostadsrättsföreningar inte får neka en boende möjlighet till att få laddplats inkopplad såvida inte synnerliga skäl finns.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ber om ursäkt för min framtoning, menar inte att vara dryg egentligen men har svårt att formulera det skriftligt.

Om du hade haft ett uttag på din parkeringsplats, hade du tänkt annorlunda då?

För just nu verkar det som om det enda som hindrar dig i realiteten är att det inte finns ett eluttag vid din parkeringsplats. Så då är det problemet som behöver lösas isåfall.
För att sätta upp ett eluttag är ju ingen jättestor teknisk arbetsbörda. Man tar dit en elektriker, el finns eftersom där finns belysning. Denne drar lite kabel och skruvar upp ett uttag, man betalar elektriken. Klart. Det är praktiskt skitenkelt.

Däremot har historien visat att det är en gigantisk social arbetsbörda. Bostadsrättsföreningar slår bakut och hyresföreningar vägrar p.g.a det ena svepskälet efter det andra: Hur ska debiteringen se ut!? Ska alla komma in och ladda med flera megawatt per bil!? Jantelag, etc, osv.

Nej om regeringen med MP i framkant ville göra _verklig_ skillnad för fossilfri omställning, istället för gigantiska slag i luften ala elcykel-premier, så hade de lagstadgat att hyres/bostadsrättsföreningar inte får neka en boende möjlighet till att få laddplats inkopplad såvida inte synnerliga skäl finns.

Jag har inte tagit illa upp, vi är på internet. :krama

Jo hade det gått att lösa en laddare så hade jag lätt funderat en gång till. Men det är som du skriver, i dagsläget stört omöjligt att få ett uttag. I vår förra lägenhet bönade grannen om att få ett 230-uttag till sin plats, så han kunde ladda sin PHEV. Tro fan att det tog hus i helvete när han fick (trots att han betalade elförbrukningen själv) bland grannarna. Då skulle plötsligt alla ha, även de utan bil som går att ladda. Slutade med att uttaget blev bortkopplat...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag vet inte riktigt hur det blir med "klimatklivet" i nya regeringen.
Det är iaf för tillfället stopp iom den M, KD, SD budget som röstats igenom.
Men i denna artikel berättar man att det blev billigare att installera laddboxar+eluttag jämfört med vanliga motorvärmaruttag.
http://teslaclubsweden.se/billigare-an-motorvarmare/

Väldigt förutseende av Samfällighet Småbjörken att installera laddboxar innan ens medlemmarna har sådana bilar.
Blir ett helt annat val om infrastrukturen (iaf hemma) redan finns på plats när man väljer bil.
Sedan väljer säkert flera fossil-bilar iaf pga av alla argument ovan men ändå.

Som Irish skriver: upp till regeringen ta steg i rätt riktning.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag tror faktiskt inte att man behöver oroa sig alltför mycket för den saken. Finns efterfrågan på långräckviddiga batterisystem kommer också utbudet. Det kommer också nya lösningar och teknologi som flyttar gränserna för vad vi igår/idag trodde var möjligt.

Se bara för 15 år sedan - då hade elbilar inte längre räckvidd än 5-10 mil och dömdes ut som framtidslösning av den anledningen. Nu ökar räckvidden - med befintlig batterivolym - med ungefär 20% varje år.

2019 års elbilar har väl mellan 20 och 45 mils räckvidd, om vi pratar bilar under halvmiljonen. Tesla visade att det var möjligt och nu kommer de andra efter för att få sin del av kakan. 2020 kommer 60 mils räckvidd att vara allmän. 2025 kanske 80 mil och fulladdat på 30 min. Infrastrukturen kommer att följa med eftersom det är i sammanhanget billigt att sätta upp laddstationer.

Hur stora(i kWh) var batterierna för 15 år sedan då? För egentligen är väl räckvidden inget problem om man inte tar så stor hänsyn till vikten - använd ett större batteri, problem löst - förenklat. Förbrukningsmässigt händer väl inte så mycket? 1-2 kWh/mil och sjunkande iom viktminskningen när man förbättrar energidensiteten dvs krämar ur mer kWh per kg batteri.

Här ses en bild över hur kapaciteten i Wh/kg ändrat sig över tid med vissa modeller:
https://medier.talentum.com/ponIltI...EE_640/Elbilar-batterier-grafik-ny-teknik.jpg
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag har inte tagit illa upp, vi är på internet. :krama

Jo hade det gått att lösa en laddare så hade jag lätt funderat en gång till. Men det är som du skriver, i dagsläget stört omöjligt att få ett uttag. I vår förra lägenhet bönade grannen om att få ett 230-uttag till sin plats, så han kunde ladda sin PHEV. Tro fan att det tog hus i helvete när han fick (trots att han betalade elförbrukningen själv) bland grannarna. Då skulle plötsligt alla ha, även de utan bil som går att ladda. Slutade med att uttaget blev bortkopplat...
Sån småaktighet och ill-vilja blir jag lätt förbannad på.. Vad är det som gör att folk får för sig att hindra någon att göra sitt liv och närområdet lite enklare och bättre?

Finns en hel del tips på hur man stävjar sånt beteende, men enklast hade ju varit en snabb lagändring som gör att grundläggande infrastruktur inte får motarbetas p.g.a ren och skär jävelskap.
Klockrent exempel på detta är ju slopat krav på bygglov för solceller. Helt plötsligt är det ju mycket enklare att få till.

Förresten, har du frågat om det finns planer på utbyggnad av laddplats? Kan ju vara en idé att vara lite pro-aktiv inför nästa bilbyte.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bil - BatteriKap - Räckvidd - LaddTidMin - LaddTid220 - Pris från

LEAF e+ 3.ZERO - 62kWh - 385km - ca3h(?) - 32h - 422'
BMW i3 - 42,2kWh - 310km - 12h - 2,5h - 419'
KIA e-Niro - 64kWh - 455km - ca1,5 - ca36h - 370'
Model3 - 62kWh - 544km - ca1,5 - ca32h - 590' (värstingen)

Laddtiderna är inte exakta eftersom tillverkarna inte verkar vilja visa siffrorna än.

Om räckvidden bara(?) förbättras 50% på 5 år blir det från 577,5 - 816 km för bilarna ovan.
Gissar att de flesta tar minst 1 timmes paus efter 55-80 mils körning.
Jag gissar också att det, om 5 år, inte kommer ta längre än 1h att "tanka" upp bilarna ovan.
En viktig del att påpeka här är att med elbil så beter man sig inte på samma sätt som när man tankar soppa, dvs köra tills tanken är tom och sedan fylla på till bredden. Man fyller bara på så mycket man behöver för att ta sig sträckan man behöver.

Min Leaf har gått 5000 mil och jag har snabbladdat gissningsvis 20 ggr. Och i snitt har jag stått max 10 min per gång, i de flesta fall tiden det tog för att gå in på macken och köpa en korv. För det var det jag behövde fylla på, för att med säkerhet komma till målet med resan, där den laddar fullt medans den ändå är parkerad.

Sett till ovan så har jag spenderat mycket mindre tid totalt sett vid "pumpen", och kommit mycket längre per "tankning" än valfri vanlig dieselbil med största tank som går att köpa. Den har alltså gått i snitt 250 mil per "tankning". För att den tankar sig själv när den står parkerad här hemma.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
När jag tänker efter så är ju faktiskt min fru mina svärföräldrars dotter, och jag har både sovit över hos dom och kopulerat med deras dotter, vi har tom en nästan nyfödd son tillsammans. Hon fyller snart 34 btw :tungan


Mackarna finns redan och är betalda, att dra ut el till laddstolpar och laddstolpar i sig överallt är en kostnad som du och jag får betala. Dessutom drog bara bensinen in 19,4 miljarder i energiskatt och punktskatt, dvs ungefär 40% av priset vid pumpen, sen tillkommer momsen på det, så i runda slängar 30 miljarder. Sen har vi ju dieselbilarna också...

Jag har svårt att tänka mig att staten bjussar på dels ett utbyggt elnät och dels tappade skatteintäkter, när kostnaderna för att underhålla vägnätet är minst samma. Är det kanske därför som Trafikvärket redan nu vill slippa underhållet av 2000 mil väg? Eller vänta nu, i framtiden ska ju alla bilar vara autonoma, och ingen ska äga sin egen bil, utan 20 hushåll delar på en transportresurs, då räcker det ju med 1/20 del så mycket i budget för vägunderhållet! :tummenupp Eller..? :va

En 2, 5, 10 eller 20 år gammal bil kommer ju lika långt på en tank som den gjorde när den var ny, men en 1-2 år gammal mobil har ju märkbart sämre livslängd i batteriet än när den var ny. Batterier har ju också en viss livslängd med antal laddcykler, inte ovanligt att dom håller ca 500 cykler innan dom börjar bli märkbart sämre. Hur kommer elbilarnas batteriers prestanda hålla över tid? Den där Teslan som idag klarar 50 mil, klarar den bara 30 mil om 2 år? Om jag laddar den varje dag, har jag då 1,5 års full prestanda innan det börjar dala, och sen 1,5 år till innan det är riktigt dåligt? Jag kanske tom får en mjukvaruuppgradering så att bilen plötsligt blir långsam och trött för att jag ska köpa en n, eller jag menar, för att få samma livslängd på batteriet? "Error! Du kan inte längre dra släp på grund av för dålig prestanda. Kontanta en säljare för att byta bil!" :rolleyes:

Mackarna som finns idag är betalda, med avskrivningar på investeringen. För det kostar massor med pengar att bygga en sån. Sen kostar det massor med pengar att hålla dem rullade. Bensinen uppstår inte ur tomma intet utan måste transporteras med tankbil från närmaste raffinaderi. Investerarna vill ha tillbaka pengarna som de lagt ut.

Vägnätet körs sönder av tung transport, inte personbilar (en tung lastbil sliter som 10.000 bilar). Men å andra sidan så behöver alla i landet transport av varor, så där bör väl hela befolkningen vara med och betala, eftersom hela befolkningen kräver dessa transporter?

Att hålla kvar vid skatteintäkter som är skadliga för människor och miljö ser jag som att vi bör kräva att alla börjar kedjerökande, för där är ju hög skatt på det också? Bättre vore att lägga pengarna på lite god kvalitetsrom/whiskey isåfall. Då har man iaf kul för skattepengar att :yoparty

Om den där teslan som gick 50 mil när den var ny tappar ner under 40 mil inom 8år och obegränsad körsträcka så får man ett nytt batteri. Gratis.

Efter den garanti-tiden tiden så blir det som med motorer idag, man rekonditionerar och säljer bättre begagnade, eller byter mot helt nya. För då har både batteri-tekniken blivit bättre och kostnaden sjunkit. Dessutom har du redan betalt av typ hela bilen med bränslebesparingar så du har råd att byta ut möget. Och sälja av det gamla batteriet, som inte funkar räckviddsmässigt i en bil, till att agera batteribackup eller liknande så du bara behöver betala mellanskillnaden.

Anledningen till att vi skrotar fullt funktionsdugliga bilar idag är ju för att det kostar för mycket att laga en skuren motor, medans det är fortsatt hög milkostnad. Det är inte lönt. Men med ett nytt batteri blir ju bilen "som ny" igen eller bättre (större kapacitet på batteriet) med fortsatt låg milkostnad. Den som idag byter topplockspackning kommer imorgon istället byta ut batterimoduler typ.

Men allt detta garanterar ju såklart inte att alla tillverkare gör så eller för den delen bygger bilar som gör det enkelt. VW-koncernen med flera har ju redan visat att man gärna fuskar och kör med fulspel. PSA-gruppen konstruerar bilar så man måste demontera hela framvagnen för att byta en glödlampa osv. Men tekniken öppnar upp för möjligheten.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror som du. Jag bodde en dryg vecka i Överkalix i somras för ett jobb i vindkraftsparken utanför Aapua. Vägarna var mycket sorgliga. I och runt Överkalix kryllar det inte av folk direkt, så att bolagen ska se vinst där för att sätta upp laddstolpar så att det räcker till alla i byn, ja kanske i Överkalix, men vad med Svartbyn och Jockfall tex? Det är samhällen, men ännu mindre. Jockfall är en turistplats, med vattenfall och laxfiske. Hur drabbas turismen där? Skulle tippa på att turismen i Jockfall genererar helt ok pengar för de som bor där.

Detta är en så lätt bortglömd del av Sverige, där folk bor och jobbar. Folk som nog jävligt lätt glöms bort av de som bestämmer.

Helt rätt, vi på landsbygden glöms lätt bort eller jag skulle vilja säga rent medvetet väljs bort efter som vi inte påverkar valresultatet för att komma åt makten som ju för en politiker är det viktigaste av allt. Vi ser väl nu ett tydligt expempel på detta för som jag ser det sitter tre svikare med ett fjärde fjuttparti vid makten.

Vad som irriterar är att det ofta snackas om att hela Sverige ska leva och liknande saker men hur är egentligen verkligheten, man ser till att ta bort tex telefonen, internet som fungerar och inget underhåll på vägar? Var då ärliga och säg som det är att vi skiter i er, vi vill bara åt det ni har i form av bla naturtillgångar och om ni vill bo kvar där ni bor får ni fixa allt själva för vi skiter i er för ni är så få men se för fan till att betata skatt ändå för den service ni har tillgång till de gånger ni åker söderut.

Vem får dra värsta lasset för miljöpolitiken, landsbyggden som redan är hårt utsatt i form av att man inte har några alternativ som bara får bita ihop och betala vare sig vi vill eller inte. Skulle jag åka buss till jobbet skulle jag komma 45 min försent på morgonen och få sluta 2 tim tidigare för att hinna med bussen hem igen och då kan jag bara åka buss då det är skolterminer. Vad är alternativen till bil i detta fall då man har 1.5 mil till jobbet? Vi ska kanske gå tillbaka till 40-talet och åka skidor och cykla till jobbet?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag tror som du. Jag bodde en dryg vecka i Överkalix i somras för ett jobb i vindkraftsparken utanför Aapua. Vägarna var mycket sorgliga. I och runt Överkalix kryllar det inte av folk direkt, så att bolagen ska se vinst där för att sätta upp laddstolpar så att det räcker till alla i byn, ja kanske i Överkalix, men vad med Svartbyn och Jockfall tex? Det är samhällen, men ännu mindre. Jockfall är en turistplats, med vattenfall och laxfiske. Hur drabbas turismen där? Skulle tippa på att turismen i Jockfall genererar helt ok pengar för de som bor där.

Detta är en så lätt bortglömd del av Sverige, där folk bor och jobbar. Folk som nog jävligt lätt glöms bort av de som bestämmer.

Jag tror precis tvärtom. Elbilarna är en sak som kommer rädda landsbygden.
För att jag ska kunna streckköra till Svartbyn från Skåne krävs en snabbladdare i t.ex Skellefteå. Och en såkallad destinationsladdare på t.ex "Landins Restaurang och Camping". Som de kan få gratis av Tesla, eller köpa av en annan tillverkare, sätta upp själva för någon tusenlapp, för att locka kunder. Så undertiden jag ändå sitter och käkar tankas bilen för några tior. Eller medans jag övernattar på campingen. Win-win.

Varför ska någon sätta upp laddstolpar så det räcker till hela byn? Är du hemma laddar du hemma, antingen ur ett vanligt uttag, eller om du behöver i en laddbox, som du sitter på garageväggen. Typ där du redan idag har ett uttag för motorvärmare. Laddstolpar behövs bara för de som kommer på besök utifrån och de som varken kan ladda hemma eller på jobbet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns 12 år gamla Toyota Prius i daglig taxitrafik (+60.000 mil) och de har enligt uppgift från åkarna som jag brukar prata med ungefär samma prestanda som när de var nya. Nu är det hybrider, men bränsleförbrukningen är stabil över tid vilket tyder på att systemet funkar som tänkt.

Batteriteknologi utvecklas även den och en hel del av "batteriförsämringen" vad gäller mobiler är ju inprogrammerade försämringar som skall få användaren att byta mobil ofta.

Jag tror faktiskt inte att man behöver oroa sig alltför mycket för den saken. Finns efterfrågan på långräckviddiga batterisystem kommer också utbudet. Det kommer också nya lösningar och teknologi som flyttar gränserna för vad vi igår/idag trodde var möjligt.

Se bara för 15 år sedan - då hade elbilar inte längre räckvidd än 5-10 mil och dömdes ut som framtidslösning av den anledningen. Nu ökar räckvidden - med befintlig batterivolym - med ungefär 20% varje år.

2019 års elbilar har väl mellan 20 och 45 mils räckvidd, om vi pratar bilar under halvmiljonen. Tesla visade att det var möjligt och nu kommer de andra efter för att få sin del av kakan. 2020 kommer 60 mils räckvidd att vara allmän. 2025 kanske 80 mil och fulladdat på 30 min. Infrastrukturen kommer att följa med eftersom det är i sammanhanget billigt att sätta upp laddstationer.

Men är 0,7 liter/mil något att skryta över ? En bekant hade Prius i tjänsten men fick lägga ner det pga den dåliga stolen, fick ont i ryggen med några 1000mil om året i Prius. Han uppskattade förbrukning till 0,7 liter/mil.
Hyrde för några år sedan en Prius. Den drog på de lite över 50 mil jag körde 0,69liter/mil.
Hyrde en annan hybrid en Toyota Auris som gått 8290km när jag hämtade den 2019-01-24 (2019? modell)
Körde på ett dygn 110km, bränsle 7.90 liter 95. Dvs 0,72L/mil.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad som irriterar är att det ofta snackas om att hela Sverige ska leva och liknande saker men hur är egentligen verkligheten, man ser till att ta bort tex telefonen, internet som fungerar och inget underhåll på vägar? Var då ärliga och säg som det är att vi skiter i er, vi vill bara åt det ni har i form av bla naturtillgångar och om ni vill bo kvar där ni bor får ni fixa allt själva för vi skiter i er för ni är så få men se för fan till att betata skatt ändå för den service ni har tillgång till de gånger ni åker söderut.

Som vanligt ett klarsynt inlägg av Bosse...!:tummenupp

Men är 0,7 liter/mil något att skryta över ? En bekant hade Prius i tjänsten men fick lägga ner det pga den dåliga stolen, fick ont i ryggen med några 1000mil om året i Prius. Han uppskattade förbrukning till 0,7 liter/mil.
Hyrde för några år sedan en Prius. Den drog på de lite över 50 mil jag körde 0,69liter/mil.
Hyrde en annan hybrid en Toyota Auris som gått 8290km när jag hämtade den 2019-01-24 (2019? modell)
Körde på ett dygn 110km, bränsle 7.90 liter 95. Dvs 0,72L/mil.

Ditt inlägg påminner mig om min hittills enda upplevelse av en hybrid, förra året i form av hyrbil från Paris till Le Mans, sedan några dagar runt Le Mans och sedan tillbaka...

Eftersom Charles de Gaulle är världens överlägset sämst organiserade flygplats så strulade naturligtvis hyrbilsbokningen. Den stora tyska kombi vi skulle ha (fyra personer med rejält bagage) var inte klar när vi landade och ville vi absolut ha den så förklarade en arrogant fralla att vi skulle få vänta två timmar. Eftersom ingen var sugen på att spendera längre tid än nödvändigt på Charles de Gaulle så bad vi om andra alternativ. De kunde bara erbjuda en Peugeot och en Toyota, kan ha varit en Avensis. Eftersom ingen var det minsta sugen på att spendera veckan i en fransk skitbil så fick det bli Toyotan, trots allt en japansk kvalitetsbil.

Döm om vår förvåning när Toyotan visade sig vara en hybrid, dessutom med tydliga instruktioner om att bara hyras ut till folk som skulle åka i Paris och närområdet...GPS'en var till och med blockerad från rutter som involverade motorväg...Eftersom vi varit i detta skitland många gånger förr så hittar vi till Le Mans med ögonbindel och utan GPS, så en lömsk plan om att utsätta denna stackars bil för ett litet test formulerades snabbt...

Sagt och gjort, tjugofem mil till och från Le Mans i hundratrettio plus moms (kanske till och med värnskatt såväl som flygskatt på vägen tillbaka), hela Mulsannerakan till och från banan sex dagar på raken samt några restaurangbesök i närområdet. Jag tror att den totala gångtiden på elmotor blev runt en minut och när vi summerade bensinkvittona så landade förbrukningen väldigt nära två liter milen...

Den enda rimliga slutsatsen är att en hybrid inte är särskilt ekonomisk...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top