Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
När jag tänker efter så är ju faktiskt min fru mina svärföräldrars dotter, och jag har både sovit över hos dom och kopulerat med deras dotter, vi har tom en nästan nyfödd son tillsammans. Hon fyller snart 34 btwFör att anspela på ditt tidigare inlägg så tycker jag du verkar vara en rätt risig person som tycker att det är ok att ge sig på småflickor om någon visar lite gästfrihet.
Mackarna finns redan och är betalda, att dra ut el till laddstolpar och laddstolpar i sig överallt är en kostnad som du och jag får betala. Dessutom drog bara bensinen in 19,4 miljarder i energiskatt och punktskatt, dvs ungefär 40% av priset vid pumpen, sen tillkommer momsen på det, så i runda slängar 30 miljarder. Sen har vi ju dieselbilarna också...Tidigare innebar det en svindyr Tesla. Obs: Som är dyr i inköp, inte nödvändigtvis milkostnad. Bästa liknelsen jag kommit på är boendekostnad på hus jämfört med lägenhet. Jag bor t.ex billigare i hus än motsvarande hyreslägenhet trots att en hyreslägenhet är gratis i inköp. Jag kör elbil billigare än motsvarande bensinbil eftersom drivmedelskostnaden är så låg.
Jag har svårt att tänka mig att staten bjussar på dels ett utbyggt elnät och dels tappade skatteintäkter, när kostnaderna för att underhålla vägnätet är minst samma. Är det kanske därför som Trafikvärket redan nu vill slippa underhållet av 2000 mil väg? Eller vänta nu, i framtiden ska ju alla bilar vara autonoma, och ingen ska äga sin egen bil, utan 20 hushåll delar på en transportresurs, då räcker det ju med 1/20 del så mycket i budget för vägunderhållet! Eller..?
En 2, 5, 10 eller 20 år gammal bil kommer ju lika långt på en tank som den gjorde när den var ny, men en 1-2 år gammal mobil har ju märkbart sämre livslängd i batteriet än när den var ny. Batterier har ju också en viss livslängd med antal laddcykler, inte ovanligt att dom håller ca 500 cykler innan dom börjar bli märkbart sämre. Hur kommer elbilarnas batteriers prestanda hålla över tid? Den där Teslan som idag klarar 50 mil, klarar den bara 30 mil om 2 år? Om jag laddar den varje dag, har jag då 1,5 års full prestanda innan det börjar dala, och sen 1,5 år till innan det är riktigt dåligt? Jag kanske tom får en mjukvaruuppgradering så att bilen plötsligt blir långsam och trött för att jag ska köpa en n, eller jag menar, för att få samma livslängd på batteriet? "Error! Du kan inte längre dra släp på grund av för dålig prestanda. Kontanta en säljare för att byta bil!"