Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har kört ganska mycket hybrid för att inte ha en själv. Bla 300 mil i Frankrike och min syster har sedan 2006 en Prius +.

Jag har aldrig kommit över 0,5 liter milen; undantaget då jag körde en motorvägssträcka på 20 nånting mil i +140 och då drog den 0,65 ca. Totalt på hela resan 0,49 liter/mil. Allt mätt mellan tankningar.
Syrrans familj har snart passerat 20.000 mil med snitt strax över 0,5 l/mil och då är den sjusitsig. Taxiåkarna i Sthlm menar mellan 0,5 och 0,6 beroende på omständigheter. Poängen med hybrid är att den är relativt snålare i stadstrafik.

Så snacket om 0,7 eller mer är i mina öron ren hörsägen, i syfte att framställa allt nytt som dåligt.

Elbil är ju en otroligt enkel teknik, kräver ingen speciell infrastruktur utöver ett eluttag och kan ersätta förbränningsmotorn i de flesta - men inte alla - fordon.

Och jag gissar att de som har egen erfarenhet av elbilar är mer insatta i hur de fungerar i verkligheten.

Ett första steg är att prova.


Buy quality, cry once
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Men är 0,7 liter/mil något att skryta över ? En bekant hade Prius i tjänsten men fick lägga ner det pga den dåliga stolen, fick ont i ryggen med några 1000mil om året i Prius. Han uppskattade förbrukning till 0,7 liter/mil.
Hyrde för några år sedan en Prius. Den drog på de lite över 50 mil jag körde 0,69liter/mil.
Hyrde en annan hybrid en Toyota Auris som gått 8290km när jag hämtade den 2019-01-24 (2019? modell)
Körde på ett dygn 110km, bränsle 7.90 liter 95. Dvs 0,72L/mil.

Samma erfarenhet har jag av hyr-Auris, visserligen i ett smällkallt Finnmark i Norge utan den körningen som en Prius/Auris är byggd för. Men ändå intressant att den drar ungefär lika mycket som vår betydligt större Avensis utan hybriddrivlina under liknande körförhållanden. Hybriderna är byggda för kökörning i stan är min uppfattning.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En nackdel med hybriderna borde väl vara själva hybridiseringen, den extra vikt som ska konkas runt när man har två drivlinor istf en?

Tjänstevikt golf GTE: 1615 kg.
Tjänstevikt(tyngsta bensinarn exkl. GTI/R) 1,5 TSI: 1338 kg.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
BrooklynS skriver
"Så snacket om 0,7 eller mer är i mina öron ren hörsägen, i syfte att framställa allt nytt som dåligt."

Nja för att komma fram till förbrukningar omkring 0,7 liter/mil med Toyotas Hybrider fodras
1) Man kan läsa
2) Man kan räkna
Det fina med hyrbilar
är att man får reda på exakt hur långt man kört.
Med min hyr Prius för några år sedan var det drygt 50 mil.
att man kan se på kvittot när man lämnar in bilen hur mycket man tankat.
Sedan fodras division (delning) av antalet Liter / med antalet km och multiplikation med 10 så
har man för brukningen i Liter/mil och det blev 0,69L/mil för min hyr Prius
För de som klarar 1) och 2) bifogas utdrag från ett dygn med WYL061 Toyota Auris i fotot.

Allvarligt talat (men nu kommer vi till ingenjörsnivå, BrooklynS får ursäkta)
hur ska en bensinmotor som drar en generator (verkningsgrad) som laddar ett batteri (verkningsgrad) som driver en elmotor (verkningsgrad) kunna ge lägre bränsleförbrukning än om bensinmotorn driver hjulen direkt ?
I all synnerhet eftersom bilen blir några 100 kg tyngre pga batterierna ?

Var det på det här sättet skulle ju varenda lastbil vara uppbyggd med
Dieselmotor, generator, batteri, elmotorer.
För att minska bränsleförbrukningen !
 

Bifogat

  • 110km-ToyotaAuris-7,9L.jpg
    110km-ToyotaAuris-7,9L.jpg
    76.8 KB · Visningar: 27
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BrooklynS skriver
"Så snacket om 0,7 eller mer är i mina öron ren hörsägen, i syfte att framställa allt nytt som dåligt."

Nja för att komma fram till förbrukningar omkring 0,7 liter/mil med Toyotas Hybrider fodras
1) Man kan läsa
2) Man kan räkna
Det fina med hyrbilar
är att man får reda på exakt hur långt man kört.
Med min hyr Prius för några år sedan var det drygt 50 mil.
att man kan se på kvittot när man lämnar in bilen hur mycket man tankat.
Sedan fodras division (delning) av antalet Liter / med antalet km och multiplikation med 10 så
har man för brukningen i Liter/mil och det blev 0,69L/mil för min hyr Prius
För de som klarar 1) och 2) bifogas utdrag från ett dygn med WYL061 Toyota Auris i fotot.

Allvarligt talat (men nu kommer vi till ingenjörsnivå, BrooklynS får ursäkta)
hur ska en bensinmotor som drar en generator (verkningsgrad) som laddar ett batteri (verkningsgrad) som driver en elmotor (verkningsgrad) kunna ge lägre bränsleförbrukning än om bensinmotorn driver hjulen direkt ?
I all synnerhet eftersom bilen blir några 100 kg tyngre pga batterierna ?

Var det på det här sättet skulle ju varenda lastbil vara uppbyggd med
Dieselmotor, generator, batteri, elmotorer.
För att minska bränsleförbrukningen !

Det där är utrett sedan länge och därför är hybrider ett naturligt steg mellan förbränningsmotordrivna bilar och elbilar.

De har framförallt i tät trafik VÄSENTLIGT lägre bränsleförbrukning. Inte alls nödvändigtvis i jämn landsvägsfart men genomsnittet ligger klart lägre. Pratar vi nästa steg, laddhybrid, blir skillnaden ännu större men fortfarande oförändrat i jämn landsvägsfart.

Inte Fake news men kör man en Prius på 0,7 l/mil bör man ta några körlektioner i miljökörning. :hej



Buy quality, cry once
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte Fake news men kör man en Prius på 0,7 l/mil bör man ta några körlektioner i miljökörning. :hej

Eller kanske jämföra med likvärdig diesel/bensin med samma körsätt och se vad den drar istället så vet man om det är ett bra eller dåligt värde.

Skulle det vara så illa att man behöver gå en kurs för att kunna köra hybriden snålare än en jämförbar icke-hybrid är det rätt illa och kanske ett fordon enbart för "de utvecklade"... *smug* :D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
BrooklynS skriver
"Så snacket om 0,7 eller mer är i mina öron ren hörsägen, i syfte att framställa allt nytt som dåligt."

Nja för att komma fram till förbrukningar omkring 0,7 liter/mil med Toyotas Hybrider fodras
1) Man kan läsa
2) Man kan räkna
Det fina med hyrbilar
är att man får reda på exakt hur långt man kört.
Med min hyr Prius för några år sedan var det drygt 50 mil.
att man kan se på kvittot när man lämnar in bilen hur mycket man tankat.
Sedan fodras division (delning) av antalet Liter / med antalet km och multiplikation med 10 så
har man för brukningen i Liter/mil och det blev 0,69L/mil för min hyr Prius
För de som klarar 1) och 2) bifogas utdrag från ett dygn med WYL061 Toyota Auris i fotot.

Allvarligt talat (men nu kommer vi till ingenjörsnivå, BrooklynS får ursäkta)
hur ska en bensinmotor som drar en generator (verkningsgrad) som laddar ett batteri (verkningsgrad) som driver en elmotor (verkningsgrad) kunna ge lägre bränsleförbrukning än om bensinmotorn driver hjulen direkt ?
I all synnerhet eftersom bilen blir några 100 kg tyngre pga batterierna ?

Var det på det här sättet skulle ju varenda lastbil vara uppbyggd med
Dieselmotor, generator, batteri, elmotorer.
För att minska bränsleförbrukningen !

Det där är utrett sedan länge och därför är hybrider ett naturligt steg mellan förbränningsmotordrivna bilar och elbilar.

De har framförallt i tät trafik VÄSENTLIGT lägre bränsleförbrukning. Inte alls nödvändigtvis i jämn landsvägsfart men genomsnittet ligger klart lägre. Pratar vi nästa steg, laddhybrid, blir skillnaden ännu större men fortfarande oförändrat i jämn landsvägsfart.

Inte Fake news men kör man en Prius på 0,7 l/mil bör man ta några körlektioner i miljökörning. :hej



Buy quality, cry once
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där är utrett sedan länge och därför är hybrider ett naturligt steg mellan förbränningsmotordrivna bilar och elbilar.

De har framförallt i tät trafik VÄSENTLIGT lägre bränsleförbrukning. Inte alls nödvändigtvis i jämn landsvägsfart men genomsnittet ligger klart lägre. Pratar vi nästa steg, laddhybrid, blir skillnaden ännu större men fortfarande oförändrat i jämn landsvägsfart.

Inte Fake news men kör man en Prius på 0,7 l/mil bör man ta några körlektioner i miljökörning. :hej

Buy quality, cry once

Påminner lite av vad jag fick höra av taxichaufför i Skärholmen medan vi stod i kön för att trycka gas i våra miljöbilar (VW Passat gas / bensin).
I Sthlm hade VW särskilda kurser för taxiförare i hur man kör VW Passat med DSG automatlåda. Så att DSG lådan håller lite längre än 7000mil.

Jag tycker Prius är ett lysande exempel på hur man "lurar" ett bensinförbrukningstest.
Bilen rullar in till teststationen med fulladdat batteri. Så börjar testet, bilen kör på elmotor med ström från batteriet. Så är batteriet tomt och bilen avslutar bränsletestet på bensinmotorn, resultat 0,39L/mil.
Problemet för Toyota var hur stort batteri skulle man sätta i Prius.
Litet batteri, hög bensinförbrukning. Medelstort batteri 0,39L/mil.
3ggr så stort batteri och Prius hade inte dragit någon bensin alls under testet. 0L/mil.
Men då hade ju tom motorjournalister börjat undra när de var tvungna tanka Prius.
Under tidningarnas tester.
Så man valde batteri för 0,39L/mil. Det skulle för allmänhet och motorjournalister inte vara helt omöjligt i ett test. Och att Prius drar mycket mer vid vanlig bilkörning
kan förklaras med skillnaderna mellan testet och vanlig bilkörning.
Eller är det någon här vars bil dragit mindre än "uppgiven" bränsleförbrukning i reklamen ?

Vad det gäller WYL061 hämtade jag ut den på CircleK Garnisonsgatan 2 i Helsingborg
Körde till Väla köpcenter och shoppade lite. Körde sedan i tät trafik 111an till Höganäs.
Använde sedan bilen till att åka och handla och åka till Sportcenter i Höganäs. Avslutade med att köra in till Hbg med min särbo. Sedan tillbaka till Höganäs med henne och så tillbaka till CircleK för att lämna bilen.
Tät trafik gör att det blir 100km/h på 3-filswirevägen 111an.
Torr väg, 25e var dagen innan snön kom.

Underbart / Skrämmande (välj själv) att läsa skillnaderna mellan verklig förbrukning och officiell för laddhybriderna. Tack zoda !
https://www.mestmotor.se/recharge/a...-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/
Förbrukning för laddhybrider
Bilmodell Verklig förbrukning Officiell förbrukning* Skillnad
Audi A3 e-tron 4 l/100 km 1,6 l/100 km 150%
Volvo V60 Twin Engine 4,6 l/100 km 1,8 l/100 km 156%
Volkswagen Passat GTE Sportscombi 4,5 l/100 km 1,6 l/100 km 181%
Mitsubishi Outlander PHEV 4,2 l/100 km 1,7 l/100 km 146%
BMW 330e 5,3 l/100 km 1,9 l/100 km 179%
Volkswagen Golf GTE 4 l/100 km 1,6 l/100 km 149%
Volvo XC90 T8 6,8 l/100 km 2,1 l/100 km 224%

Vilket inte hindrar att en laddhybrid är trevligt om man använder den från Höganäs till dagis, sedan till jobbet Hbg ca 2mil. laddar den hemma och på jobbet.
Dvs man slipper vanliga bränsleskatter för den mesta körningen.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man behöver helt klart anpassa körstilen med PHEV för att köra riktigt snålt.
Jag kör, och har så gjort i fyra-fem år, varje Tisdag ca 6:15 från Borlänge till Stockholm.
Jag kommer fram till Mörby mellan 8:45 och 9:30.
90% av den skillnaden utgörs av sträckan Stäket-Mörby.
DVS köra lite långsammare på motorvägen gör ingen större skillnad tidsmässigt.
Men 110 istf 120 verkar göra mycket för förbrukningen.
Det verkar som att eftersom dessa PHEV's (iaf KIA) är gjorda för att köras passivt och "långsamt" så gör annan körning att den drar oproportionerligt mycket om man kör "fel".
Jag hade gärna sett en timmes kurs i detta i samband med köp.
Nu har jag kursat mig själv under tre veckor och medelförbrukningen kryper lägre och lägre.
Blir som en tävling med sig själ.
Det räcker med stol-, och ratt-värme på morgonen, behöver ingen AC.
Gå ut och sätta i sladden när man glömde vid hemkomst även om det är kallt.

I en Porsche är det kul att köra aktivt, i en PHEV är det kul att köra snålt.
Köra aktivt i en PHEV är lika dömt att misslyckas som att köra snålt i en Porsche.
Undantaget Tesla förstås.

Ska jag köra fort/aktivt tar jag numera hojen. :)

edit: justerade lite
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det intressanta är ju inte om bränsleförbrukningen är lika låg som i reklamen utan om den är lägre än motsvarande bil med vanlig bensinmotor.... case closed.


Buy quality, cry once
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
En nackdel med hybriderna borde väl vara själva hybridiseringen, den extra vikt som ska konkas runt när man har två drivlinor istf en?

Tjänstevikt golf GTE: 1615 kg.
Tjänstevikt(tyngsta bensinarn exkl. GTI/R) 1,5 TSI: 1338 kg.

Sjukt tung Golf! Min nya V90 väger inte ens 200 kilo mer!!!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Att mäta förbrukning på en tankning är tämligen värdelöst. Det kortaste jag kommit på min tank är precis under 100 mil. Maximalt har jag kört 350 mil på ungefär samma mängd bränsle. Skillnaden är att jag på den senare kunnat ladda regelbundet eftersom jag pendlat med bilen. Snitt sen April 2017 på 7300 mil är 0,30 liter/mil.
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Oväntat. :D

En förflyttningsskatt.

Endast för elbilar?
Knappast.

Räkna med att alla fordon får en svart låda.
Undrar just vad den kan registrera mer än bara tillryggalagd sträcka...?
...och rapportera i realtid medelst telemetri.

Brave new world parad med Orwells värsta mardröm, rättfärdigat med Försäkringskassans gamla "För din eeegen skuuuull".

Det räcker nog inte att hamstra brytarhojar här.
Kanske läge att samla på sig lite 6v-veteraner....?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Oväntat. :D

En förflyttningsskatt.

Endast för elbilar?
Knappast.

Räkna med att alla fordon får en svart låda.
Undrar just vad den kan registrera mer än bara tillryggalagd sträcka...?
...och rapportera i realtid medelst telemetri.

Brave new world parad med Orwells värsta mardröm, rättfärdigat med Försäkringskassans gamla "För din eeegen skuuuull".

Det räcker nog inte att hamstra brytarhojar här.
Kanske läge att samla på sig lite 6v-veteraner....?

Eller hur... Detta var the evil plan från början med elbilarna och skattebefrielsen, istället för att fördela fordonsskatten någorlunda jämt över hmm låt oss säga.. hmm fordonen som vi gjort i alla år hittills? Är jag dum nu? :lol
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Inom tio år kommer en kilometerskatt på bilåkande att vara införd.
Det tror de experter som tillfrågats i det forskningsprojekt som IVL Svenska Miljöinstitutet gör just nu kring införandet av en sådan skatt.

– Ja, de viktigaste slutsatserna är att de flesta av dem som vi har frågat tror på ett införande av kilometerskatt för personbilar innan år 2030, säger Anders Roth, projektledare vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

Inom bara ett par år väntas elbilar och laddhybrider totalt dominera nybilsmarknaden, enligt flera bedömare. Det innebär i sin tur att de många miljarder i skatteintäkter som bensin- och dieselförsäljningen bidrar med till statskassan kommer att minska, och det är också den största anledningen till att en kilometerskatt väntas införas så pass snart som inom 5-10 år. Det menar i alla fall det 20-tal forskare, politiker och företrädare från näringsliv och organisationer som har ingått i den expertgrupp som svarat på frågor till rapporten, som finansieras av Energimyndigheten och ska presenteras i sin helhet senare i år.

Några andra av slutsatserna är att boende på landet inte bör betala lika mycket per kilometer som stadsbor, men att reseavdraget samtidigt bör slopas.

– Svaren från den här undersökningen kommer att vara ett bra inspel för oss när vi funderar över hur utformningen av ett kilometerskattsystem ska se ut, säger Anders Roth.

Men om förslagen leder till politiska beslut är en annan fråga.
Kilometerskatt för privatfordon är inget som tas upp i den partiöverenskommelse som har presenterats. Men att det nu finns en sammanställning av hur expertisen på området ser på saken har ändå betydelse, menar Anders Roth på IVL.

– Jag tror att det kan vara en indikation på att den här frågan kommer att prioriteras högre upp på den politiska dagordningen snart, i och med att det är många som ser det här behovet. Och då är det bra om man från politiskt håll har lite framförhållning så att man kan ta initiativet i frågan, säger han.


Men jag tror inte att reseavdraget slopas utan blir avståndsgrundat så att den som tar sig till jobbet billigare, och miljövänligare, tjänar på det ekonomiskt.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top