Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xR6AdX/snorojningen-ar-ett-komplett-vansinne

Är väl typ första gången denna pk kappvändare inte är helt ute och cyklar.

Stockholms ”feministiska” snöröjning är vansinnig

Source: http://aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xR6AdX/snorojningen-ar-ett-komplett-vansinne

? KOLUMNISTER[1]27 januari 2019 06:02

”Tanter med käpp bör tydligen hålla sig hemma under vintern”, skriver Lena Mellin

Foto: JERKER IVARSSON

Aftonbladets Lena Mellin vid sin busshållplats.

Jag bor i Stockholm[2]. Jag cyklar inte till jobbet. Jag går, åker buss och tunnelbana.

Under en längre tid har jag förundrat mig över ett, som jag trodde, misstag. Ett förbiseende som lätt skulle kunna rättas till.

Sällan har jag haft mer fel.

Mellan vägbanan och busskuren på min hållplats finns en gångbana. Den är ungefär 1,5 meter bred.

Där är det plogat ibland. Men betydligt oftare är det både svårt och farligt att ta sig fram längs trottoarkanten.



Det beror på att snön först trampas till en snöig massa av otaliga bussåkarfötter och därefter fryser på, ja ni känner igen förloppet. Till slut har gångbanan förvandlats till ett långsmalt fält av isknölar, ibland täckt av förrädisk nysnö, som kan fälla vem som helst.

Särskilt dem som har bråttom till bussen, går illa eller som har en unge i barnvagnen och en i handen.

På andra sidan busskuren ser verkligheten annorlunda ut. Där finns inte en snöflinga. Inte en isig knöl. Där ligger asfalten lika svart, och ofta lika torr, som under högsommaren. Där är det cykelbana.

Efter att inte bara ha observerat, utan även upplevt, skillnaden mellan den del av banan som är avsedd för cyklar och den som är avsedd för gångtrafikanter bestämde jag mig för att diskrepansen berodde på ett missförstånd.



Jag kontaktade Stockholm stads avdelning för klagomål. Efter kort tid kom svaret. Det inleddes så här:

”Både cykelbanor och gångbanor skall snöröjas. Att cykelstråken skall sopsaltas är ett politiskt beslut som trafikkontoret utför”. Handläggaren på Stockholms stads synpunktsportal sände också sina bästa hälsningar.

Det är alltså avsikten att det ska vara enklare att cykla än att gå i staden enligt demokratiskt fattade beslut. Smaka på det; det ska vara lättare att cykla än att promenera i Sveriges huvudstad, särskilt på vintern. Det är meningen och målet.

Det är självklart komplett vansinne. Fler går än cyklar alla dagar på året. Antalet fotgängare utklassar cyklisterna under vintern.



I Stockholm är snöröjningen feministisk, ett beslut som såvitt jag kunnat utrönt inte ändrats trots maktskifte i Stadshuset. Men tanter med käpp bör tydligen hålla sig hemma under vinterhalvåret, bara de färglada lycramännen på sina tävlingscyklar kan susa fram på banor helt befriade från alla hinder. Hur feministiskt, eller jämlikt, är det?

Stockholms kommuns beslut är galet. Det ställer också stora pedagogiska krav på beslutsfattarna. Förklara varför det ska vara enklare att cykla än att gå mitt i vintern, den som kan.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Kärringen anser således att det är mera synd och problematiskt för en medelålders kvinna med käpp än en medelålders man med käpp.

E hon rashatare? Eller är det ett angrepp mot en minoritets grupp.. säkert åtalbart i vilket fall som helst..
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kärringen anser således att det är mera synd och problematiskt för en medelålders kvinna med käpp än en medelålders man med käpp.

E hon rashatare? Eller är det ett angrepp mot en minoritets grupp.. säkert åtalbart i vilket fall som helst..

Å nä - hon har en punkt där:
Kvinnor drabbas tidigare och i högre utsträckning än män av osteoporos; benskörhet.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Och under tiden man väntar kan man sova med dottern i huset. :tummenupp
Och pappa bjuder nog på bacon och ägg från den egna gården på morgonen när laddningen är klar.
För att anspela på ditt tidigare inlägg så tycker jag du verkar vara en rätt risig person som tycker att det är ok att ge sig på småflickor om någon visar lite gästfrihet.

Personligen hade jag istället gett husägaren i fråga en 500-lapp extra utöver elkostnaden. Så hade jag ändå gått plus-minus-noll på drivmedel jämfört med en diesel-knackare. Alla inblandade nöjda och glada

Om vi säger som såhär: Det är 30-40 mil enkel resa. Och när jag kommer fram är batteriet helt slut, och jag har det största batteriet som går att köpa. För att ha en fulladdad bil krävs följande:

* Om jag bara vill köra skoter i 30 minuter och sen köra hem direkt krävs en rejäl snabbladdare. Väldigt osannolikt. Både själva konceptet (vem kör så långt med bil ut i vildmarken för att köra så kort tid). Ingen sätter upp en snabbladdare utanför huset. Slutsats det går inte.
* Om jag vill köra skoter en heldag och köra hem direkt efter detta så krävs det ett vanligt trefasuttag eller laddbox. Då är bilen klar efter 8-9h. Mer sannolikt. Både resan i sig och möjlighet att sådant uttag finns. Slutsats det går.
* Om jag vill köra skoter en helg så krävs ett vanligt hål i väggen så inte är fulkopplat med pianotråd. Högst sannolikt. Såna uttag finns överallt, och hade jag kört så långt för att hitta en bra plats så hade jag stannat ett par dagar. Slutsats det går.

Sen behöver man inte klampa in och kräva en säng i huset.
I höstas körde jag 110mil upp i Norska fjällen med hojen på släp, fällde baksätet när jag kom fram och sov i bilen över natten. Med värmen på, så det räckte med ett tunt täcke. Medans mina kamrater som körde diesel-knackare frös i sina tält. Resan tog något längre tid än deras, mest för att de hade sina hojar på pickis och jag drog släp.
Hade planerat en tredagars tur så ett vanligt uttag räcker gott och länge.

Som jag brukar säga till mina barn: Vill man inte så går det inte.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
För att anspela på ditt tidigare inlägg så tycker jag du verkar vara en rätt risig person som tycker att det är ok att ge sig på småflickor om någon visar lite gästfrihet.

Personligen hade jag istället gett husägaren i fråga en 500-lapp extra utöver elkostnaden. Så hade jag ändå gått plus-minus-noll på drivmedel jämfört med en diesel-knackare. Alla inblandade nöjda och glada

Om vi säger som såhär: Det är 30-40 mil enkel resa. Och när jag kommer fram är batteriet helt slut, och jag har det största batteriet som går att köpa. För att ha en fulladdad bil krävs följande:

* Om jag bara vill köra skoter i 30 minuter och sen köra hem direkt krävs en rejäl snabbladdare. Väldigt osannolikt. Både själva konceptet (vem kör så långt med bil ut i vildmarken för att köra så kort tid). Ingen sätter upp en snabbladdare utanför huset. Slutsats det går inte.
* Om jag vill köra skoter en heldag och köra hem direkt efter detta så krävs det ett vanligt trefasuttag eller laddbox. Då är bilen klar efter 8-9h. Mer sannolikt. Både resan i sig och möjlighet att sådant uttag finns. Slutsats det går.
* Om jag vill köra skoter en helg så krävs ett vanligt hål i väggen så inte är fulkopplat med pianotråd. Högst sannolikt. Såna uttag finns överallt, och hade jag kört så långt för att hitta en bra plats så hade jag stannat ett par dagar. Slutsats det går.

Sen behöver man inte klampa in och kräva en säng i huset.
I höstas körde jag 110mil upp i Norska fjällen med hojen på släp, fällde baksätet när jag kom fram och sov i bilen över natten. Med värmen på, så det räckte med ett tunt täcke. Medans mina kamrater som körde diesel-knackare frös i sina tält. Resan tog något längre tid än deras, mest för att de hade sina hojar på pickis och jag drog släp.
Hade planerat en tredagars tur så ett vanligt uttag räcker gott och länge.

Som jag brukar säga till mina barn: Vill man inte så går det inte.

Du har såklart flera poänger men förenklar som jag ser det en hel del.

Vart vill jag parkera/vart parkerar jag idag och hur långt är det till närmsta laddstolpe? Kan jag inte ställa bilen som jag brukar vid sjön 15 mil hemifrån och fiska en hel dag så är det en försämring i mina ögon sett.
Får jag ens låna laddstolpen, hur gör mina fem andra vänner som också är med? Ska inte laddstolpsägaren ladda själv?
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Du har såklart flera poänger men förenklar som jag ser det en hel del.

Vart vill jag parkera/vart parkerar jag idag och hur långt är det till närmsta laddstolpe? Kan jag inte ställa bilen som jag brukar vid sjön 15 mil hemifrån och fiska en hel dag så är det en försämring i mina ögon sett.
Får jag ens låna laddstolpen, hur gör mina fem andra vänner som också är med? Ska inte laddstolpsägaren ladda själv?

Allt beror ju såklart på. Med en Nissan Leaf 24kWh kommer du inte kunna ta den fisketuren på 15 mil enkel väg utan att ladda på vägen. Med valfri långdistanselbil är det inga problem alls att köra både fram och tillbaka utan laddstopp.
Tidigare innebar det en svindyr Tesla. Obs: Som är dyr i inköp, inte nödvändigtvis milkostnad. Bästa liknelsen jag kommit på är boendekostnad på hus jämfört med lägenhet. Jag bor t.ex billigare i hus än motsvarande hyreslägenhet trots att en hyreslägenhet är gratis i inköp. Jag kör elbil billigare än motsvarande bensinbil eftersom drivmedelskostnaden är så låg.

I år kommer det ett gäng (i förhållande) billigare elbilar som klarar din fiskeresa tur och retur utan problem.
Väntar du ett år till blir det ännu fler att välja på, till ännu bättre priser.

Om husägaren i exemplet 30-40 mil ut i vildmarken också har elbil har denne högst troligt också en laddbox, och har laddat sin bil fullt under natten.

Kommer ni 5 pers i vars en bil och där bara finns ett uttag precis där ni vill stanna så går det såklart inte. Idag. För just detta specifika fall. Som är ganska extremt i mitt tycke.
Vill man kunna göra just det just idag och ändå dra fördelarna av att ha elbil så hade jag nog skaffat en gammal Volvo som inte kostar mer än en spottstyver och kört just den resan med. Och använt bruks-elbilen till den stora mängden mil som avverkas per år.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Allt beror ju såklart på. Med en Nissan Leaf 24kWh kommer du inte kunna ta den fisketuren på 15 mil enkel väg utan att ladda på vägen. Med valfri långdistanselbil är det inga problem alls att köra både fram och tillbaka utan laddstopp.
Tidigare innebar det en svindyr Tesla. Obs: Som är dyr i inköp, inte nödvändigtvis milkostnad. Bästa liknelsen jag kommit på är boendekostnad på hus jämfört med lägenhet. Jag bor t.ex billigare i hus än motsvarande hyreslägenhet trots att en hyreslägenhet är gratis i inköp. Jag kör elbil billigare än motsvarande bensinbil eftersom drivmedelskostnaden är så låg.

I år kommer det ett gäng (i förhållande) billigare elbilar som klarar din fiskeresa tur och retur utan problem.
Väntar du ett år till blir det ännu fler att välja på, till ännu bättre priser.

Om husägaren i exemplet 30-40 mil ut i vildmarken också har elbil har denne högst troligt också en laddbox, och har laddat sin bil fullt under natten.

Kommer ni 5 pers i vars en bil och där bara finns ett uttag precis där ni vill stanna så går det såklart inte. Idag. För just detta specifika fall. Som är ganska extremt i mitt tycke.
Vill man kunna göra just det just idag och ändå dra fördelarna av att ha elbil så hade jag nog skaffat en gammal Volvo som inte kostar mer än en spottstyver och kört just den resan med. Och använt bruks-elbilen till den stora mängden mil som avverkas per år.

Fast är det verkligen billigare med en Tesla än en vanlig bil? Vi köpte nyss en ett år gammal Toyota Avensis. En helt vanlig familjebil. Den kostade 177.500 kr. Vi kör cirka 1500 mil per år. En ett år gammal Tesla kostar drygt 800.000 kr. Skillnaden är över 600.000 kr! Det får jag mycket bensin för.

Visst, gör du jämförelsen mot en prestandabil, så blir saken annan. Men de flesta av oss har inte råd med två miljonbilar som bruksbil. Och då är varken jag eller frun låginkomsttagare, snarare tvärt om. Hur ska någon med 350.000 i årsinkomst (som nog är medelinkomst i Sverige idag) ha råd?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Fast är det verkligen billigare med en Tesla än en vanlig bil? Vi köpte nyss en ett år gammal Toyota Avensis. En helt vanlig familjebil. Den kostade 177.500 kr. Vi kör cirka 1500 mil per år. En ett år gammal Tesla kostar drygt 800.000 kr. Skillnaden är över 600.000 kr! Det får jag mycket bensin för.

Visst, gör du jämförelsen mot en prestandabil, så blir saken annan. Men de flesta av oss har inte råd med två miljonbilar som bruksbil. Och då är varken jag eller frun låginkomsttagare, snarare tvärt om. Hur ska någon med 350.000 i årsinkomst (som nog är medelinkomst i Sverige idag) ha råd?

Drivmedelsmässigt är det billigare med en elbil sen beror det ju på hur du vill jämföra .

Har man tänkt köpa bil för max 150000 kr tex så kan man ju börja titta på vad man får för typ av fossilbil/elbil för den summan och hur då egenskaperna skiljer sig. Annars kan man ju jämföra enligt nedan.
Fossilbil/elbil med samma ålder.
Fossilbil/elbil med samma mätarställning.
Fossilbil/elbil med samma utrustning.
Osv.

Klurigt och inte en helt lätt kalkyl att få ihop med antal mil man kör, försäkringar, servicekostnader mm.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Drivmedelsmässigt är det billigare med en elbil sen beror det ju på hur du vill jämföra .

Har man tänkt köpa bil för max 150000 kr tex så kan man ju börja titta på vad man får för typ av fossilbil/elbil för den summan och hur då egenskaperna skiljer sig. Annars kan man ju jämföra enligt nedan.
Fossilbil/elbil med samma ålder.
Fossilbil/elbil med samma mätarställning.
Fossilbil/elbil med samma utrustning.
Osv.

Klurigt och inte en helt lätt kalkyl att få ihop med antal mil man kör, försäkringar, servicekostnader mm.

Nör det gäller fruns bil som används enligt ovan så är pris och säkerhet en avgörande faktor. Den går de flesta milen på inre ringvägen i Malmö. Hon har noll nytta av kraften i en Tesla, eller en C63 AMG för den delen. Avensisen är sjukt billig att köpa och äga. Den var som sagt ett år gammal med 2500 mil på mätaren när vi köpte den. Låg skatt (998 kr per år), låg försäkring. Den är inte jättesnål, 2 liters bensinare, drar väl runt 0,7 i snitt. Men med de relativt få milen är det ok. Andrahandsvärdet är bra, när vi byter den om tre år har vi väl tappat 50-70k.

Hur jag än räknar på vår körning med den bilen så blir det inte mycket billigare för en mellanstor nästan ny kombi. Och en elbil är mycket dyrare då det bara finns Tesla i den storleken. Plus att vi då hade fått laddproblemet på köpet.

Till sist - jag räknar på helheten, totalkostnaden. Om drivmedlet är billigt eller gratis men bilen dyr eller tvärtom är ju skitsamma för plånboken. Jag vill betala rimligt för en people carrier.
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast är det verkligen billigare med en Tesla än en vanlig bil? Vi köpte nyss en ett år gammal Toyota Avensis. En helt vanlig familjebil. Den kostade 177.500 kr. Vi kör cirka 1500 mil per år. En ett år gammal Tesla kostar drygt 800.000 kr. Skillnaden är över 600.000 kr! Det får jag mycket bensin för.

Visst, gör du jämförelsen mot en prestandabil, så blir saken annan. Men de flesta av oss har inte råd med två miljonbilar som bruksbil. Och då är varken jag eller frun låginkomsttagare, snarare tvärt om. Hur ska någon med 350.000 i årsinkomst (som nog är medelinkomst i Sverige idag) ha råd?
Nej en Tesla blir i de flesta fall inte billigare än en enkel fossilbil. Men en Tesla model X för mig är billigare än en Volvo XC90. Jag har ingen fantasi-lön. Något över snittet, men egen firma, så jag kan ta ut den som personalbil och sänka min lön därefter, samt att jag kör längre per år än snittet.

Vi har inte två miljonbilar, för det har vi inget behov av. Den andra är en Nissan Leaf som jag körde som personalbil på företaget i två år, och sen köpte ut för 200k kontant (Tekna 30kWh). Har haft den i snart ett år sedan dess och hade kunnat sälja den för i stort sett samma pengar med nästan 1500 mil mer på mätaren. För i vårt fall behöver vi bara en långdistans-bil, så Leafen räcker för frugans pendling och så byter vi bil de få gånger om året hon behöver köra 30 mil utan möjlighet till att stanna och ladda. Kör vi på semester gör vi det tillsammans, så vi behöver alltså aldrig köra långt båda två samtidigt.

Lite räkne-exempel på ditt fall.
Efter tre år med din Avensis så har du förlorat 50-70k i värde. Och lagt 4500*0,7*15=47.250 på soppa så mellan 100-120k totalt.
Kör du elbil så blir du istället av med ca 4500*2=9000 i el. Alltså kan du ta en värdeminskning på 90-110k istället och ändå gå +-0.

Som konkret exempel ligger den nya Kia e-niro på 430k listpris, innan eventuell rabatt. Efter bonus på 60k är den nere på 370k. Då ska du alltså sälja den efter tre år för 260-280k för att uppnå samma totalkostnad som din Avensis. Med tanke på hur elbilar står sig i värde långt bättre än fossilbilar tror jag det utan tvekan går att sälja den för minst detta. Anledningen till att jag är så säker är att efterfrågan är och kommer inom överskådlig framtid överstiga utbudet. Biltillverkarna har inte börjat bygga fabriker som kan leverera bilar om tre år för att möta efterfrågan.

Detta var bara en snabb räknesnurra. Behöver såklart räkna in service, ränta osv, men hoppas du hänger med på konceptet.

Har du dessutom möjlighet att ta den som personalbil via er arbetsplats blir siffrorna ännu bättre!
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Nej en Tesla blir i de flesta fall inte billigare än en enkel fossilbil. Men en Tesla model X för mig är billigare än en Volvo XC90. Jag har ingen fantasi-lön. Något över snittet, men egen firma, så jag kan ta ut den som personalbil och sänka min lön därefter, samt att jag kör längre per år än snittet.

Vi har inte två miljonbilar, för det har vi inget behov av. Den andra är en Nissan Leaf som jag körde som personalbil på företaget i två år, och sen köpte ut för 200k kontant (Tekna 30kWh). Har haft den i snart ett år sedan dess och hade kunnat sälja den för i stort sett samma pengar med nästan 1500 mil mer på mätaren. För i vårt fall behöver vi bara en långdistans-bil, så Leafen räcker för frugans pendling och så byter vi bil de få gånger om året hon behöver köra 30 mil utan möjlighet till att stanna och ladda. Kör vi på semester gör vi det tillsammans, så vi behöver alltså aldrig köra långt båda två samtidigt.

Lite räkne-exempel på ditt fall.
Efter tre år med din Avensis så har du förlorat 50-70k i värde. Och lagt 4500*0,7*15=47.250 på soppa så mellan 100-120k totalt.
Kör du elbil så blir du istället av med ca 4500*2=9000 i el. Alltså kan du ta en värdeminskning på 90-110k istället och ändå gå +-0.

Som konkret exempel ligger den nya Kia e-niro på 430k listpris, innan eventuell rabatt. Efter bonus på 60k är den nere på 370k. Då ska du alltså sälja den efter tre år för 260-280k för att uppnå samma totalkostnad som din Avensis. Med tanke på hur elbilar står sig i värde långt bättre än fossilbilar tror jag det utan tvekan går att sälja den för minst detta. Anledningen till att jag är så säker är att efterfrågan är och kommer inom överskådlig framtid överstiga utbudet. Biltillverkarna har inte börjat bygga fabriker som kan leverera bilar om tre år för att möta efterfrågan.

Detta var bara en snabb räknesnurra. Behöver såklart räkna in service, ränta osv, men hoppas du hänger med på konceptet.

Har du dessutom möjlighet att ta den som personalbil via er arbetsplats blir siffrorna ännu bättre!

Jag är med dig i ditt räkneexempel, jag kom fram till samma sak. Men en bil som kostar 370k (Kia e-niro som är tveksamt liten jämfört med Avensis) kostar ju fortfarande 200k mer än vår Avensis, vilket innebär att mer pengar ska ut. Det är möjligt att just den hade kunnat gå ungefär för samma totalkostnad som Toyotan, men som sagt, den är också dubbelt så dyr i inköp.

Men framförallt har vi ingenstans att ladda den hemma. Det är för mig den stora stötestenen med dagens elbilar. Den dagen det går att ladda en elbil på samma tid som jag tankar en full tank, då ska jag börja fundera på det. Men så länge fordonet kräver laddning hemma, nej tack.

Frun har inte möjlighet för personalbil/förmånsbil på sitt jobb. Jag har precis beställt tjänstebil/förmånsbil via mitt nya jobb. Kommer att köra runt 3000 mil per år med den i tjänsten, och runt 1500 mil privat, och hade 7,5 pbb att röra mig med - alltså blev det en dieselbil från sexiga VW. :)

Jag vill också tillägga att jag inte på något sätt tycker det är dumt eller knasigt att köpa exempelvis en Tesla om man tycker om en sådan, har intresset, kör många mil osv. Jag är motorintresserad, och har hobbybil som jag nöjeskör med, plus mc igen snart efter några års uppehåll.

När det gäller transporten till och från jobbet och på semestern åker jag gärna bekvämt, men har inget behov eller önskan efter något extraordinärt (isåfall tar jag en tur till jobbet på hoj eller i Mercedesen med go V8 i). Det ska vara hyfsat billigt, enkelt och utan krångel. Vår förra Avensis som vi hade i typ åtta år och drygt 10000 mil var ett under av billighet och pålitlighet, service en gång om året och sen körde vi vidare. Hade den inte blivit påkörd och inlöst så hade vi kört vidare med den som andrabil.

Horses for courses und so weiter... :krama
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nu har jag inte läst hela tråden men...

Avser inte förslaget att förbjuda bilmotorer som enbart är typade för bensin eller diesel?
D.v.s. att alla Otto och Diesel måste kunna köras på förnyelsebara bränslen, typ metanol, etanol, butanol för Otto och vegetabilisk olja eller HVO för Diesel.
Isåfall är förslaget mycket bra, och borde införts för länge sedan.
För tillverkarna krävs bara mindre modifikationer av existerande modeller.

Sedan kan man med olika ekonomiska styrmedel långsamt göra de förnybara bränslena mer attraktiva än de fossila.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det kommer till infrastruktur och elnätet så har jag inga större förhoppningar då det gäller Norrbottens inland trort att en stor del av elen produceras här.

Vi kan dra parallellen till vägarna, vi hade vägar som i alla fall var hyfsade men hur är det nu. Hade staten lagt en krona per kubikmeter av den virkesmäng som avverkats på Domänverket, Sveaskods mark som rullat förbi mitt hus hade det förmodligen varit dubbelfilig motorväg med avåkningszoer i klass med en roadracingbana förbi här jag bor men nu är det totalt sönderkörd väg med nån form av beläggning som består av sprickor, lagningar och hål.

Samma sak, vi hade telefonnät men nu är det upp till mig själv att lösa problemet efter att kopparnätet försvann. Är ju lite små irriterande att man måste hålla koll på väderleksprognosen i slutet av månaden då man ska betala räkningarna för att veta att internet fungerar nog stabilt.

Att det då kommer att satsas på elnäten i småställen trots att kanske en huvudledning går genom byn tror jag inte på det kostar för mycket för att ge aktierägarna för lite vinst. I vårt fall med telefonen skulle man för en i sammanhanget spottstyver kunna fixa täckningen i byn genom att sätta upp en mast vid en gammal telestation där det redan finns fiber men det kostar för mycket:mad:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att anspela på ditt tidigare inlägg så tycker jag du verkar vara en rätt risig person som tycker att det är ok att ge sig på småflickor om någon visar lite gästfrihet.

Personligen hade jag istället gett husägaren i fråga en 500-lapp extra utöver elkostnaden. Så hade jag ändå gått plus-minus-noll på drivmedel jämfört med en diesel-knackare. Alla inblandade nöjda och glada

Om vi säger som såhär: Det är 30-40 mil enkel resa. Och när jag kommer fram är batteriet helt slut, och jag har det största batteriet som går att köpa. För att ha en fulladdad bil krävs följande:

* Om jag bara vill köra skoter i 30 minuter och sen köra hem direkt krävs en rejäl snabbladdare. Väldigt osannolikt. Både själva konceptet (vem kör så långt med bil ut i vildmarken för att köra så kort tid). Ingen sätter upp en snabbladdare utanför huset. Slutsats det går inte.
* Om jag vill köra skoter en heldag och köra hem direkt efter detta så krävs det ett vanligt trefasuttag eller laddbox. Då är bilen klar efter 8-9h. Mer sannolikt. Både resan i sig och möjlighet att sådant uttag finns. Slutsats det går.
* Om jag vill köra skoter en helg så krävs ett vanligt hål i väggen så inte är fulkopplat med pianotråd. Högst sannolikt. Såna uttag finns överallt, och hade jag kört så långt för att hitta en bra plats så hade jag stannat ett par dagar. Slutsats det går.

Sen behöver man inte klampa in och kräva en säng i huset.
I höstas körde jag 110mil upp i Norska fjällen med hojen på släp, fällde baksätet när jag kom fram och sov i bilen över natten. Med värmen på, så det räckte med ett tunt täcke. Medans mina kamrater som körde diesel-knackare frös i sina tält. Resan tog något längre tid än deras, mest för att de hade sina hojar på pickis och jag drog släp.
Hade planerat en tredagars tur så ett vanligt uttag räcker gott och länge.

Som jag brukar säga till mina barn: Vill man inte så går det inte.

För egen del tycker jag det är risigt att övernattning och tanka behöver nämnas i samma sammanhang.

För övrigt har du en lite märklig syn när du förknippar ligga med att ge sig på. Att du betalar en femhundring gör inte saken bättre, det är rent av kriminellt i Sverige.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Då det kommer till infrastruktur och elnätet så har jag inga större förhoppningar då det gäller Norrbottens inland trort att en stor del av elen produceras här.

Vi kan dra parallellen till vägarna, vi hade vägar som i alla fall var hyfsade men hur är det nu. Hade staten lagt en krona per kubikmeter av den virkesmäng som avverkats på Domänverket, Sveaskods mark som rullat förbi mitt hus hade det förmodligen varit dubbelfilig motorväg med avåkningszoer i klass med en roadracingbana förbi här jag bor men nu är det totalt sönderkörd väg med nån form av beläggning som består av sprickor, lagningar och hål.

Samma sak, vi hade telefonnät men nu är det upp till mig själv att lösa problemet efter att kopparnätet försvann. Är ju lite små irriterande att man måste hålla koll på väderleksprognosen i slutet av månaden då man ska betala räkningarna för att veta att internet fungerar nog stabilt.

Att det då kommer att satsas på elnäten i småställen trots att kanske en huvudledning går genom byn tror jag inte på det kostar för mycket för att ge aktierägarna för lite vinst. I vårt fall med telefonen skulle man för en i sammanhanget spottstyver kunna fixa täckningen i byn genom att sätta upp en mast vid en gammal telestation där det redan finns fiber men det kostar för mycket:mad:

Jag tror som du. Jag bodde en dryg vecka i Överkalix i somras för ett jobb i vindkraftsparken utanför Aapua. Vägarna var mycket sorgliga. I och runt Överkalix kryllar det inte av folk direkt, så att bolagen ska se vinst där för att sätta upp laddstolpar så att det räcker till alla i byn, ja kanske i Överkalix, men vad med Svartbyn och Jockfall tex? Det är samhällen, men ännu mindre. Jockfall är en turistplats, med vattenfall och laxfiske. Hur drabbas turismen där? Skulle tippa på att turismen i Jockfall genererar helt ok pengar för de som bor där.

Detta är en så lätt bortglömd del av Sverige, där folk bor och jobbar. Folk som nog jävligt lätt glöms bort av de som bestämmer.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
BP ger sig in i marknaden tillsammans med Storedot.
https://www.nyteknik.se/fordon/oljejattens-satsning-ultra-snabbladdning-6916236

I fjol(2017) demonstrerade företaget att man med deras litiumjonbaserade batteriteknik kunde ladda ett elbilsbatteri på fem minuter. Batteriet ska, förutom att det är stabilt vid de höga temperaturer som utvecklas vid laddningen, ge en elbil mer än 48 mils räckvidd på en laddning.

Mer om Storedot här.

Det här ämnet är ju spännande. :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top