Kan du klippa ut texten för oss som vägrar föda slaskpressen?
https://unv.is/aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xR6AdX/snorojningen-ar-ett-komplett-vansinne
Är väl typ första gången denna pk kappvändare inte är helt ute och cyklar.
Kärringen anser således att det är mera synd och problematiskt för en medelålders kvinna med käpp än en medelålders man med käpp.
E hon rashatare? Eller är det ett angrepp mot en minoritets grupp.. säkert åtalbart i vilket fall som helst..
Å nä - hon har en punkt där:
Kvinnor drabbas tidigare och i högre utsträckning än män av osteoporos; benskörhet.
För att anspela på ditt tidigare inlägg så tycker jag du verkar vara en rätt risig person som tycker att det är ok att ge sig på småflickor om någon visar lite gästfrihet.Och under tiden man väntar kan man sova med dottern i huset.
Och pappa bjuder nog på bacon och ägg från den egna gården på morgonen när laddningen är klar.
För att anspela på ditt tidigare inlägg så tycker jag du verkar vara en rätt risig person som tycker att det är ok att ge sig på småflickor om någon visar lite gästfrihet.
Personligen hade jag istället gett husägaren i fråga en 500-lapp extra utöver elkostnaden. Så hade jag ändå gått plus-minus-noll på drivmedel jämfört med en diesel-knackare. Alla inblandade nöjda och glada
Om vi säger som såhär: Det är 30-40 mil enkel resa. Och när jag kommer fram är batteriet helt slut, och jag har det största batteriet som går att köpa. För att ha en fulladdad bil krävs följande:
* Om jag bara vill köra skoter i 30 minuter och sen köra hem direkt krävs en rejäl snabbladdare. Väldigt osannolikt. Både själva konceptet (vem kör så långt med bil ut i vildmarken för att köra så kort tid). Ingen sätter upp en snabbladdare utanför huset. Slutsats det går inte.
* Om jag vill köra skoter en heldag och köra hem direkt efter detta så krävs det ett vanligt trefasuttag eller laddbox. Då är bilen klar efter 8-9h. Mer sannolikt. Både resan i sig och möjlighet att sådant uttag finns. Slutsats det går.
* Om jag vill köra skoter en helg så krävs ett vanligt hål i väggen så inte är fulkopplat med pianotråd. Högst sannolikt. Såna uttag finns överallt, och hade jag kört så långt för att hitta en bra plats så hade jag stannat ett par dagar. Slutsats det går.
Sen behöver man inte klampa in och kräva en säng i huset.
I höstas körde jag 110mil upp i Norska fjällen med hojen på släp, fällde baksätet när jag kom fram och sov i bilen över natten. Med värmen på, så det räckte med ett tunt täcke. Medans mina kamrater som körde diesel-knackare frös i sina tält. Resan tog något längre tid än deras, mest för att de hade sina hojar på pickis och jag drog släp.
Hade planerat en tredagars tur så ett vanligt uttag räcker gott och länge.
Som jag brukar säga till mina barn: Vill man inte så går det inte.
Du har såklart flera poänger men förenklar som jag ser det en hel del.
Vart vill jag parkera/vart parkerar jag idag och hur långt är det till närmsta laddstolpe? Kan jag inte ställa bilen som jag brukar vid sjön 15 mil hemifrån och fiska en hel dag så är det en försämring i mina ögon sett.
Får jag ens låna laddstolpen, hur gör mina fem andra vänner som också är med? Ska inte laddstolpsägaren ladda själv?
Allt beror ju såklart på. Med en Nissan Leaf 24kWh kommer du inte kunna ta den fisketuren på 15 mil enkel väg utan att ladda på vägen. Med valfri långdistanselbil är det inga problem alls att köra både fram och tillbaka utan laddstopp.
Tidigare innebar det en svindyr Tesla. Obs: Som är dyr i inköp, inte nödvändigtvis milkostnad. Bästa liknelsen jag kommit på är boendekostnad på hus jämfört med lägenhet. Jag bor t.ex billigare i hus än motsvarande hyreslägenhet trots att en hyreslägenhet är gratis i inköp. Jag kör elbil billigare än motsvarande bensinbil eftersom drivmedelskostnaden är så låg.
I år kommer det ett gäng (i förhållande) billigare elbilar som klarar din fiskeresa tur och retur utan problem.
Väntar du ett år till blir det ännu fler att välja på, till ännu bättre priser.
Om husägaren i exemplet 30-40 mil ut i vildmarken också har elbil har denne högst troligt också en laddbox, och har laddat sin bil fullt under natten.
Kommer ni 5 pers i vars en bil och där bara finns ett uttag precis där ni vill stanna så går det såklart inte. Idag. För just detta specifika fall. Som är ganska extremt i mitt tycke.
Vill man kunna göra just det just idag och ändå dra fördelarna av att ha elbil så hade jag nog skaffat en gammal Volvo som inte kostar mer än en spottstyver och kört just den resan med. Och använt bruks-elbilen till den stora mängden mil som avverkas per år.
Fast är det verkligen billigare med en Tesla än en vanlig bil? Vi köpte nyss en ett år gammal Toyota Avensis. En helt vanlig familjebil. Den kostade 177.500 kr. Vi kör cirka 1500 mil per år. En ett år gammal Tesla kostar drygt 800.000 kr. Skillnaden är över 600.000 kr! Det får jag mycket bensin för.
Visst, gör du jämförelsen mot en prestandabil, så blir saken annan. Men de flesta av oss har inte råd med två miljonbilar som bruksbil. Och då är varken jag eller frun låginkomsttagare, snarare tvärt om. Hur ska någon med 350.000 i årsinkomst (som nog är medelinkomst i Sverige idag) ha råd?
Drivmedelsmässigt är det billigare med en elbil sen beror det ju på hur du vill jämföra .
Har man tänkt köpa bil för max 150000 kr tex så kan man ju börja titta på vad man får för typ av fossilbil/elbil för den summan och hur då egenskaperna skiljer sig. Annars kan man ju jämföra enligt nedan.
Fossilbil/elbil med samma ålder.
Fossilbil/elbil med samma mätarställning.
Fossilbil/elbil med samma utrustning.
Osv.
Klurigt och inte en helt lätt kalkyl att få ihop med antal mil man kör, försäkringar, servicekostnader mm.
Feminist rasar!
...mot den feministiska snöröjningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/xR6AdX/snorojningen-ar-ett-komplett-vansinne
*fniss*
Nej en Tesla blir i de flesta fall inte billigare än en enkel fossilbil. Men en Tesla model X för mig är billigare än en Volvo XC90. Jag har ingen fantasi-lön. Något över snittet, men egen firma, så jag kan ta ut den som personalbil och sänka min lön därefter, samt att jag kör längre per år än snittet.Fast är det verkligen billigare med en Tesla än en vanlig bil? Vi köpte nyss en ett år gammal Toyota Avensis. En helt vanlig familjebil. Den kostade 177.500 kr. Vi kör cirka 1500 mil per år. En ett år gammal Tesla kostar drygt 800.000 kr. Skillnaden är över 600.000 kr! Det får jag mycket bensin för.
Visst, gör du jämförelsen mot en prestandabil, så blir saken annan. Men de flesta av oss har inte råd med två miljonbilar som bruksbil. Och då är varken jag eller frun låginkomsttagare, snarare tvärt om. Hur ska någon med 350.000 i årsinkomst (som nog är medelinkomst i Sverige idag) ha råd?
Nej en Tesla blir i de flesta fall inte billigare än en enkel fossilbil. Men en Tesla model X för mig är billigare än en Volvo XC90. Jag har ingen fantasi-lön. Något över snittet, men egen firma, så jag kan ta ut den som personalbil och sänka min lön därefter, samt att jag kör längre per år än snittet.
Vi har inte två miljonbilar, för det har vi inget behov av. Den andra är en Nissan Leaf som jag körde som personalbil på företaget i två år, och sen köpte ut för 200k kontant (Tekna 30kWh). Har haft den i snart ett år sedan dess och hade kunnat sälja den för i stort sett samma pengar med nästan 1500 mil mer på mätaren. För i vårt fall behöver vi bara en långdistans-bil, så Leafen räcker för frugans pendling och så byter vi bil de få gånger om året hon behöver köra 30 mil utan möjlighet till att stanna och ladda. Kör vi på semester gör vi det tillsammans, så vi behöver alltså aldrig köra långt båda två samtidigt.
Lite räkne-exempel på ditt fall.
Efter tre år med din Avensis så har du förlorat 50-70k i värde. Och lagt 4500*0,7*15=47.250 på soppa så mellan 100-120k totalt.
Kör du elbil så blir du istället av med ca 4500*2=9000 i el. Alltså kan du ta en värdeminskning på 90-110k istället och ändå gå +-0.
Som konkret exempel ligger den nya Kia e-niro på 430k listpris, innan eventuell rabatt. Efter bonus på 60k är den nere på 370k. Då ska du alltså sälja den efter tre år för 260-280k för att uppnå samma totalkostnad som din Avensis. Med tanke på hur elbilar står sig i värde långt bättre än fossilbilar tror jag det utan tvekan går att sälja den för minst detta. Anledningen till att jag är så säker är att efterfrågan är och kommer inom överskådlig framtid överstiga utbudet. Biltillverkarna har inte börjat bygga fabriker som kan leverera bilar om tre år för att möta efterfrågan.
Detta var bara en snabb räknesnurra. Behöver såklart räkna in service, ränta osv, men hoppas du hänger med på konceptet.
Har du dessutom möjlighet att ta den som personalbil via er arbetsplats blir siffrorna ännu bättre!
För att anspela på ditt tidigare inlägg så tycker jag du verkar vara en rätt risig person som tycker att det är ok att ge sig på småflickor om någon visar lite gästfrihet.
Personligen hade jag istället gett husägaren i fråga en 500-lapp extra utöver elkostnaden. Så hade jag ändå gått plus-minus-noll på drivmedel jämfört med en diesel-knackare. Alla inblandade nöjda och glada
Om vi säger som såhär: Det är 30-40 mil enkel resa. Och när jag kommer fram är batteriet helt slut, och jag har det största batteriet som går att köpa. För att ha en fulladdad bil krävs följande:
* Om jag bara vill köra skoter i 30 minuter och sen köra hem direkt krävs en rejäl snabbladdare. Väldigt osannolikt. Både själva konceptet (vem kör så långt med bil ut i vildmarken för att köra så kort tid). Ingen sätter upp en snabbladdare utanför huset. Slutsats det går inte.
* Om jag vill köra skoter en heldag och köra hem direkt efter detta så krävs det ett vanligt trefasuttag eller laddbox. Då är bilen klar efter 8-9h. Mer sannolikt. Både resan i sig och möjlighet att sådant uttag finns. Slutsats det går.
* Om jag vill köra skoter en helg så krävs ett vanligt hål i väggen så inte är fulkopplat med pianotråd. Högst sannolikt. Såna uttag finns överallt, och hade jag kört så långt för att hitta en bra plats så hade jag stannat ett par dagar. Slutsats det går.
Sen behöver man inte klampa in och kräva en säng i huset.
I höstas körde jag 110mil upp i Norska fjällen med hojen på släp, fällde baksätet när jag kom fram och sov i bilen över natten. Med värmen på, så det räckte med ett tunt täcke. Medans mina kamrater som körde diesel-knackare frös i sina tält. Resan tog något längre tid än deras, mest för att de hade sina hojar på pickis och jag drog släp.
Hade planerat en tredagars tur så ett vanligt uttag räcker gott och länge.
Som jag brukar säga till mina barn: Vill man inte så går det inte.
Då det kommer till infrastruktur och elnätet så har jag inga större förhoppningar då det gäller Norrbottens inland trort att en stor del av elen produceras här.
Vi kan dra parallellen till vägarna, vi hade vägar som i alla fall var hyfsade men hur är det nu. Hade staten lagt en krona per kubikmeter av den virkesmäng som avverkats på Domänverket, Sveaskods mark som rullat förbi mitt hus hade det förmodligen varit dubbelfilig motorväg med avåkningszoer i klass med en roadracingbana förbi här jag bor men nu är det totalt sönderkörd väg med nån form av beläggning som består av sprickor, lagningar och hål.
Samma sak, vi hade telefonnät men nu är det upp till mig själv att lösa problemet efter att kopparnätet försvann. Är ju lite små irriterande att man måste hålla koll på väderleksprognosen i slutet av månaden då man ska betala räkningarna för att veta att internet fungerar nog stabilt.
Att det då kommer att satsas på elnäten i småställen trots att kanske en huvudledning går genom byn tror jag inte på det kostar för mycket för att ge aktierägarna för lite vinst. I vårt fall med telefonen skulle man för en i sammanhanget spottstyver kunna fixa täckningen i byn genom att sätta upp en mast vid en gammal telestation där det redan finns fiber men det kostar för mycket
I fjol(2017) demonstrerade företaget att man med deras litiumjonbaserade batteriteknik kunde ladda ett elbilsbatteri på fem minuter. Batteriet ska, förutom att det är stabilt vid de höga temperaturer som utvecklas vid laddningen, ge en elbil mer än 48 mils räckvidd på en laddning.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |