Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag är inte ekonom men hur svårt kan det vara?
Eftersom bränslepriset har höjts ordentligt så lär skatteintäkterna i kronor räknat också ha ökat ordentligt. Det borde alltså finnas bra utrymme för att sänka skatten på bränsle utan att staten går back och på så sätt kompensera för en del av höjningen.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är inte ekonom men hur svårt kan det vara?
Eftersom bränslepriset har höjts ordentligt så lär skatteintäkterna i kronor räknat också ha ökat ordentligt. Det borde alltså finnas bra utrymme för att sänka skatten på bränsle utan att staten går back och på så sätt kompensera för en del av höjningen.
Ja.

Sen finns det förstås byråkratiska teknikaliteter man behöver lösa för att få till det som kan vara mer eller mindre bökiga att få till i det korta perspektivet, men jag är övertygad om att finns den politiska viljan så går det. Snacket om alla hinder tror jag snarare handlar om att man från politiskt håll vill undvika lösningar som skulle kunna bli permanenta.

Men argumentet som kom upp tidigare om att sänkt skatt istället skulle leda till högre världsmarknadspriser är inte rimligt. Man behöver naturligtvis hitta en lösning som gör att en sänkt skatt inte istället tas ut som ökade marginaler i de mer lokala distributions- och detaljistleden, men världsmarknadspriset på råolja lär knappast öka av att Sverige normaliserar sin skattenivå (och reduktionsplikt) med andra europeiska länder som idag har flera kronor lägre pris per liter än Sverige, trots krisen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Förstår inte riktigt vem du argumenterar med när du skriver ”men hur kan det komma sig att ingen verkligen såg DET komma?”
Bråka inte med Brooklyn, han har fullt upp med att hitta några bilbarnstolar som är små nog att få in i hans Tesla, ISOfix-fästen och en amerikansk linjal som kan bevisa att den är större inuti än utanpå :7peta

Raderad medlem 51742

Guest
Bråka inte med Brooklyn, han har fullt upp med att hitta några bilbarnstolar som är små nog att få in i hans Tesla, ISOfix-fästen och en amerikansk linjal som kan bevisa att den är större inuti än utanpå :7peta
Är väl bara att skicka en Tweet till Elon Musk, så löser han det tills imorgon? :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Man ska undvika vägar stora nog för bussar.
Tyvärr är det så att utanför tullarna är även större vägar ibland inte belagda med asfalt (längre) och skulle de vara asfalterade saknar de flesta VITA mittlinjer.

T.ex. Annefors-Åmot var en typisk bra asfalterad mc-väg utan mittlinje, så icke numera. 42 km grusväg.

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Tyvärr är det så att utanför tullarna är även större vägar ibland inte belagda med asfalt (längre) och skulle de vara asfalterade saknar de flesta VITA mittlinjer.

T.ex. Annefors-Åmot var en typisk bra asfalterad mc-väg utan mittlinje, så icke numera. 42 km grusväg.
Javisst. Annefors-vägen är numer grusväg. MEN en bra sådan. Har åk den ett antal ggr. med sk. sport-hoj. Inga problem.

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Då har du inte åkt den efter det precis regnat. 42 km vattenpölar är mindre roligt.
Ok. Det är Inte optimalt i eller strax efter regn. Har även provat... Men det är enklare att köra över vägen med en Väg-skarpa mär den blitt dålig. Taskig asfalt är svårare och tar längre (år) att fixa.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

a2b06ac03d7835e62198155ca9a4402f.jpg

Samtidigt, i oljelandet Norge.

Måste ju vara miljöpartiets fel… eller såssarna. Eller… ja, NÅN!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Har du tänkt på att materialkostnaden för ett elbilsbatteri har uppskattningsvis ökat med 100% sedan 24 februari? I den mån det ens går att få tag på material.

Mätt i USD, för oss svenskar tillkommer ju att kronan fallit ca 10% mot dollarn sedan 24 februari.

Såg du verkligen inte det komma?

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Mja regeringens fel är det ju det är våra valda som beslutat om en % skatt o inte en fast skatt per liter. Är ju samma med energin, i mitt fall är ju iallafall el gratis året om så jag kan inte klaga.

Möjligen över att dom meddelade att bil leveransen bli skuven till oktober, så nu får jag väll kolla på en tesla dom verkar ju gå att få iallafall.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Från TT/DN..
"Bränslepriserna rusar – regeringen förbereder stödpaket
Nu på morgonen steg priset på diesel med 1:25 kronor per liter till 28:22 kronor. Samtidigt stiger bensinpriset med 35 öre till 23:34 kronor. Priserna som är rekommenderade riktpriser för privatpersoner på bemannade stationer är nu de högsta någonsin i Sverige.

– Vi har en exceptionell situation tack vare kriget i Ukraina där Rysslands agerande har drivit upp priserna framför allt på drivmedel, men också på energi i södra Sverige. Det börjar nå en smärtgräns för människor. Både människor och företag drabbas hårt av detta och då tycker jag att det är politikernas ansvar att agera, säger finansminister Mikael Damberg i samband med ett besök i Göteborg.

Regeringen kommer att lägga fram ett krispaket med stödåtgärder inom kort, berättar han. Redan inom någon vecka kan ett förslag presenteras.
Vad kommer paketet innehålla?
– Jag utesluter inga åtgärder i det här läget. Vi tittar på flera olika delar: finns det direktstöd att ge? Finns det skattejusteringar som kan göras? Vad är de framkomliga vägarna för att åstadkomma förändring i verkligheten? Då måste den förändringen träffa de grupper som är mest berörda naturligtvis, säger Damberg."

Blir det som elstödet som fortfarande inte dykt upp från Eon...??

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Men skatten är nu ca 14-15 kr per liter vilket innebär att Staten kan gå in och ändra detta.
Säg att de tar bort 7 kr av skatten så ligger vi på ca 20 kr litern. Vad jag förstått är även skatten progressiv vilket inte högre råoljepris ännu mer skatt.
Bättre de höjer skatten på cigg, snus, socker och fet mat som folk inte är i behov av men nyttjar ändå. Många är ändå beroende av bil.
Leasa privat skulle jag aldrig göra då jag hört skrämmande summor att betala vid återlämnande då de tar kostnad precis på allt som inte är fe

Mja regeringens fel är det ju det är våra valda som beslutat om en % skatt o inte en fast skatt per liter. Är ju samma med energin, i mitt fall är ju iallafall el gratis året om så jag kan inte klaga.

Möjligen över att dom meddelade att bil leveransen bli skuven till oktober, så nu får jag väll kolla på en tesla dom verkar ju gå att få iallafall.
Energiskatten och koldioxidskatten är inte i procent, utan en fast summa per liter och ökar inte när priset på bensin stiger! https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtionsskatter-pa-bensin/

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I vanlig ordning kommer man hitta på något onödigt invecklat med riktade åtgärder

Man ju börja med att ta bort momsen på bensinen vilket är en skatt på skatten. Från och med nu till ett par månader framåt för vidare utvärdering hur läget utvecklats.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati