Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Raderad medlem 51742

Guest
Snart går det i brallan för både Bolund och Stenevi...

De bryr sig knappast om att det ligger högar med lik längs Ukrainas gator och att vi alldeles strax har en flyktingkris som får 2015 att likna en vindpust. Det är ju hit de har velat hela tiden, så de skickar gladeligen tackkort till sin sponsor Vladimir...
Ja, görs det inte åtgärder för att få ner el- och bränslepriserna kommer det gå snabbare än vi anar att förvandla Sverige till ett Amish-samhälle och hamna i en mycket djup lågkonjunktur och ekonomisk kris, är jag rädd, som om det inte blev illa nog ändå sett till Europa och världen som helhet.

Effekten på svenskars ekonomi kommer bli massiv. Bankerna har räknat på höga räntor i sina stresstester när de beviljat människor stora lån, men troligen inte i kombination med chockhöjda el-, bränsle- och matpriser, plus allt annat som kommer bli dyrare i förlängningen. Höjda räntor kommer nog vara den minsta kostnadsökningen i sammanhanget och för folk i allmänhet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Såg ni inte det här med bränslepriserna komma? Har ni rentav varit naiva? :fakta

Det har ju stått 100% klart sedan 2016 eller så att allt fossilbränsle kommer att bli bara dyrare och dyrare, både globalt och lokalt. Detta pga överenskommelser i FN och olika klimatråd. Där global höjning och lokal höjning sammanfaller blir det förstås ackumulerade höjningar. En kris på det som inbegriper en icke ringa del av Europas energiförsörjning...

Man kan naturligtvis skylla på MP eller S eller något annat svenskt parti, men vi sitter inte alls i rävsaxen på samma sätt som större delen av kontinenten och det är fortfarande högst problematiskt även om man sänker en krona här eller där. Visst, det blir dyrare för oss att köra snöskoter/MC men i ärlighetens namn så räcker det väl med en snabb titt på nyheterna för att inse att det är fjuttproblem i sammanhanget.

Min gissning är att köerna till att få leasa en rätt schysst elbil för 3000 i månaden kommer att öka, folk är sin egen plånbok närmast.

Oönskat är det förstås, men ingen kan faktiskt säga att man är överraskad över att det 2022 är dyrt med bensin eller diesel, ens utan krig i Europa.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Såg ni inte det här med bränslepriserna komma? Har ni rentav varit naiva? :fakta

Det har ju stått 100% klart sedan 2016 eller så att allt fossilbränsle kommer att bli bara dyrare och dyrare, både globalt och lokalt. Detta pga överenskommelser i FN och olika klimatråd. Där global höjning och lokal höjning sammanfaller blir det förstås ackumulerade höjningar. En kris på det som inbegriper en icke ringa del av Europas energiförsörjning...

Man kan naturligtvis skylla på MP eller S eller något annat svenskt parti, men vi sitter inte alls i rävsaxen på samma sätt som större delen av kontinenten och det är fortfarande högst problematiskt även om man sänker en krona här eller där. Visst, det blir dyrare för oss att köra snöskoter/MC men i ärlighetens namn så räcker det väl med en snabb titt på nyheterna för att inse att det är fjuttproblem i sammanhanget.

Min gissning är att köerna till att få leasa en rätt schysst elbil för 3000 i månaden kommer att öka, folk är sin egen plånbok närmast.

Oönskat är det förstås, men ingen kan faktiskt säga att man är överraskad över att det 2022 är dyrt med bensin eller diesel, ens utan krig i Europa.
Jag såg det komma? bokade en MG ZS Ev redan den 25:e november och väntar nu på leverans kvartal 2. 2985kr per månad känns nu väldigt billigt.

Stonemountain

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2019
Hoj
Honda CBR 1000 RR 2012 racehoj

Men skatten är nu ca 14-15 kr per liter vilket innebär att Staten kan gå in och ändra detta.
Säg att de tar bort 7 kr av skatten så ligger vi på ca 20 kr litern. Vad jag förstått är även skatten progressiv vilket inte högre råoljepris ännu mer skatt.
Bättre de höjer skatten på cigg, snus, socker och fet mat som folk inte är i behov av men nyttjar ändå. Många är ändå beroende av bil.
Leasa privat skulle jag aldrig göra då jag hört skrämmande summor att betala vid återlämnande då de tar kostnad precis på allt som inte är felfritt.

Raderad medlem 51742

Guest

Lägg ner den där förminskande och överlägsna attityden nu - du vinner inget på att vara otrevlig!

Klart att de flesta normalt funtade människor inser att bränslepriserna kommer bli allt dyrare och att vi är känsliga för geopolitiska händelser osv.

Vad vi nu hamnat i är en kris som kommer drabba de flesta människors privatekonomi MASSIVT, oavsett om man kör fossil- eller elbil. Det kommer bli ordentligt tufft för många ekonomiskt. Många svenskar bor inte i Norrland med låga elpriser och kan inte slanta upp de pengar som krävs för en elbil. Sedan kan man ju fråga sig vad som händer med de förmånliga leasingavtalen om räntan går upp rejält. Och alldeles oavsett drabbas man av de kostnadsökningar på andra varor och tjänster som blir följden av extremhöga energi- och drivmedelspriser samt den effekt det får på konjunkturen.

Naturligtvis är det relativt sett många gånger värre för de som nu upplever krigets fasor i Ukraina, men det ändrar inte det faktum att vi nu antagligen står för en privatekonomisk kris för många och då kan det vara användbart att ha två tankar i huvudet samtidigt. Att de har det värre i Ukraina är inget argument för att inte försöka att så gott det går parera de problem som blir följden här i Sverige.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag väntar fortfarande på svar från dig hur många ISOfix-fästen du har i din bil, och hur många bilbarnstolar du får in i mellersta raden säten? Får du in 2 vuxna, som är över medellängd, 3 bilbarnstolar, tvillingvagn med liggdelar och veckohandling eller rese/campingpackning för en vecka?

Om man bara behöver flytta sitt eget :arsele så spelar det i praktiken ingen som helst roll vad man har för bil, man klarar sig antagligen med moped och busskort, i synnerhet som man tydligen har all tid i världen. Men har man specifika transportbehov så sjunker urvalet väldigt drastiskt. Har man dessutom inte obegränsad ekonomi så ökar det inte direkt heller.

Vi skulle behöva 2 bilar, och alltid köra med båda, och då är det plötsligt betydligt mycket billigare att köra runt i vår fossila buss. Förra veckan svängde jag förbi en kund, drygt 20 mil bort, och snittade 0,47l milen, så 12kr milen. OKQ8 tar 6kr/kWh, och vinterkörning sägs ju dra en hel del mer, så säg 3kWh/mil. Hoppsan, 18kr milen. Nu är jag inte ekonom, men jag inbillar mig att 12 är mindre än 18?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är lättare att vara miljövän ju mer ekonomiskt oberoende man är. Tyvärr verkar även empatin minska i relation till inkomst.

Även om du nog har rätt i andemeningen så tycker jag det är viktigt att skilja på ekonomiskt oberoende vilka inte behöver jobba från personer som har fina bilar, hus etc men eg är livegna hos banken och väldigt beroende av sin lön.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Lägg ner den där förminskande och överlägsna attityden nu - du vinner inget på att vara otrevlig!

Klart att de flesta normalt funtade människor inser att bränslepriserna kommer bli allt dyrare och att vi är känsliga för geopolitiska händelser osv.

Vad vi nu hamnat i är en kris som kommer drabba de flesta människors privatekonomi MASSIVT, oavsett om man kör fossil- eller elbil. Det kommer bli ordentligt tufft för många ekonomiskt. Många svenskar bor inte i Norrland med låga elpriser och kan inte slanta upp de pengar som krävs för en elbil. Sedan kan man ju fråga sig vad som händer med de förmånliga leasingavtalen om räntan går upp rejält. Och alldeles oavsett drabbas man av de kostnadsökningar på andra varor och tjänster som blir följden av extremhöga energi- och drivmedelspriser samt den effekt det får på konjunkturen.

Naturligtvis är det relativt sett många gånger värre för de som nu upplever krigets fasor i Ukraina, men det ändrar inte det faktum att vi nu antagligen står för en privatekonomisk kris för många och då kan det vara användbart att ha två tankar i huvudet samtidigt. Att de har det värre i Ukraina är inget argument för att inte försöka att så gott det går parera de problem som blir följden här i Sverige.
Det är absolut så, min poäng var snarare att många verkar så överraskade trots precis alla tecken inklusive faktiska beslut i hela världen.

Läs mitt inlägg igen och bete dig inte så kränkt. :) Jag menade inget illa utan bara peka på det faktum att bränslepriset har varit för högt under många år, men vi verkar ju som samhälle inte förstå varför och tro att det bara hips vips med politiska beslut kommer att bli BILLIGARE bränslepriser... Även om man sänker skatten i Sverige med någon krona så kommer ju efterfrågan på energi att trycka upp priset ändå, då den ingalunda är ransonerad till svenska privatpersoner och åkerier.

Det är ju åtgärderna som inte vidtagits trots att man sett det komma som är problemet. Hur blir vi kvitt dieselberoendet? Osv.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Jag skulle nog passa mig för att kasta igelkottar i kondomfabriken om jag var du...Eller tror du på allvar att det bara är diesel som blir dyrare...?

Vänta tills Putin stryper gaskranen - då faller dina välpolerade utsagor om hur billigt det är att ladda Teslan som ett korthus...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle nog passa mig för att kasta igelkottar i kondomfabriken om jag var du...Eller tror du på allvar att det bara är diesel som blir dyrare...?

Vänta tills Putin stryper gaskranen - då faller dina välpolerade utsagor om hur billigt det är att ladda Teslan som ett korthus...

Energi blir dyrare. Det såg vi alla komma, eller hur?

Poängen är att många verkar ha blundat helt.

Elbil eller inte elbil, det kommer att bli dyrare, frågan är bara hur mycket dyrare respektive energislag blir och jag tror att vi alla ser även det komma.

Eller?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Energi blir dyrare. Det såg vi alla komma, eller hur?

Poängen är att många verkar ha blundat helt.

Elbil eller inte elbil, det kommer att bli dyrare, frågan är bara hur mycket dyrare respektive energislag blir och jag tror att vi alla ser även det komma.

Eller?

Så du visste för en månad sedan att i mars kommer bränslepriset gå upp med 5 kronor?

Att oljan kommer ta slut har väl varit allmän kunskap sedan oljekriserna på 70-talet men jag tror de flesta av oss andra förutom dig förväntar sig en ganska förutsägbar tillvaro med begränsade prishöjningar från år till år.

Elbil kommer också bli ordentligt mycket dyrare att äga i takt med att räntor och inflation ökar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut är det så, det blir dyrare för alla. Men så blir det oavsett regering och jag tror tyvärr att vi bara sett början än vad gäller bränslepriser.

Men det finns ju en snabbfix: sänk hastigheten med 10 km/h så sparar man ganska mycket soppa per mil. Alla gånger någon eller ett par kronor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Absolut är det så, det blir dyrare för alla. Men så blir det oavsett regering och jag tror tyvärr att vi bara sett början än vad gäller bränslepriser.

Men det finns ju en snabbfix: sänk hastigheten med 10 km/h så sparar man ganska mycket soppa per mil. Alla gånger någon eller ett par kronor.

Det beror ju på hur högt man värdesätter sin tid också.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA