Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om du nu tycker det är så jävla billigt så får du gladeligen subventionera min soppa. Kan säg till nästa gång jag ska tanka så kan du ju swisha en tia litern
:7peta
Byt till en bil du har råd med då, jävla fattiglapp?

Nä skojar ju lite bara.. Men

Som jag funderar. Hur ofta kör jag grejor i bilen som är typ 3,5 meter inne i bilen.

Hur ofta drar jag släp som väger 1600+ kg.

Hur ofta sitter någon annan än Theo (vovven) i bilen förutom mej?

Behöver jag då verkligen en 5 meter 1700 kg tung kombi bil eller klarar jag mej med en smart foretwo eller en peugot 206.

Bägge går på luft o en kapsyl diesel per mil.

Men vi svenskar är med bilar som med hojar allt under 1000cc är startmotor i mc o mindre än 2000cc 180 HP går fan i te att åka i bil.

Tro mej att byta till först o främst en diesel sved som satan att sedan få ystra 95 HP 200nm, tja det tog lixom 50% av livsglädjen.

Men sambons lilla peugot 206 diesel på 70 HP är rolig som fan att köra rapp snabb i styrning o rena go arten upp till toppfart på 150 km.

Men 4,5L 100 km på opeln
O 2,4L 100km på 206,n gör ju att man står ut. Vi kör ju tillsammans 140 mil i veckan med bilarna? o 140 mil för ca 8-900 är fanimej billigt..

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Nöjd med bundet lågt elpris 10 månader till.
Tyvärr måste även fossilvolvon gå ibland, och den är törstig.
Kollade senaste snittet i bilens mätare o det var 1,2l /mil men jag tror den räknar med vådatankningen av e85 för ett tag sedan, när jag missade hur dyr den var.
Så halvelfolkvagnen är billig och volvon svindyr, så snittet är OK.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Byt till en bil du har råd med då, jävla fattiglapp?

Nä skojar ju lite bara.. Men

Som jag funderar. Hur ofta kör jag grejor i bilen som är typ 3,5 meter inne i bilen.

Hur ofta drar jag släp som väger 1600+ kg.

Hur ofta sitter någon annan än Theo (vovven) i bilen förutom mej?

Behöver jag då verkligen en 5 meter 1700 kg tung kombi bil eller klarar jag mej med en smart foretwo eller en peugot 206.

Bägge går på luft o en kapsyl diesel per mil.

Men vi svenskar är med bilar som med hojar allt under 1000cc är startmotor i mc o mindre än 2000cc 180 HP går fan i te att åka i bil.

Tro mej att byta till först o främst en diesel sved som satan att sedan få ystra 95 HP 200nm, tja det tog lixom 50% av livsglädjen.

Men sambons lilla peugot 206 diesel på 70 HP är rolig som fan att köra rapp snabb i styrning o rena go arten upp till toppfart på 150 km.

Men 4,5L 100 km på opeln
O 2,4L 100km på 206,n gör ju att man står ut. Vi kör ju tillsammans 140 mil i veckan med bilarna? o 140 mil för ca 8-900 är fanimej billigt..
Det räcker väl egentligen att det är några få gånger per år man behöver en "rejäl" bil för att det ska kännas tråkigt att inte ha det, eller rentav begränsande?
Argumentet "-Hur ofta...." bygger ju på att du kan tänka dig att avstå från dessa typer av transporter och resor, för så blir det i praktiken för dom flesta.
Jag har många i min närhet som sagt att "-När jag behöver en sån bil, snöskoter, eller "vadsomhelst"...då hyr jag väl det"
Dom kommer sig aldrig iväg på äventyren.
Det är ju så kriminellt enkelt att ställa på/av bilen idag, så därför behåller jag min Toyota Land Cruiser.
När den behövs så finns den, och det är det viktigaste, annars blir inte den resan av.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det räcker väl egentligen att det är några få gånger per år man behöver en "rejäl" bil för att det ska kännas tråkigt att inte ha det, eller rentav begränsande?
Argumentet "-Hur ofta...." bygger ju på att du kan tänka dig att avstå från dessa typer av transporter och resor, för så blir det i praktiken för dom flesta.
Jag har många i min närhet som sagt att "-När jag behöver en sån bil, snöskoter, eller "vadsomhelst"...då hyr jag väl det"
Det är ju så kriminellt enkelt att ställa på/av bilen idag, så därför behåller jag min Toyota Land Cruiser.
När den behövs så finns den, och det är det viktigaste, annars blir inte den resan av.
Bor man avsides kan det nog vara så men jag har flera bilpooler närmare mig än närmsta parkeringsplats jag kan hyra. Riktigt smidigt med till exempel M Mobility.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Säg inte sådär, nu när jag bestämt mig för att sälja min...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mja i mitt fall så är det ingen begränsning jag hyr om det behövs den dagen. Skall jag göra något så blir det av utan tvekan..

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Mja i mitt fall så är det ingen begränsning jag hyr om det behövs den dagen. Skall jag göra något så blir det av utan tvekan..
Det kanske är ännu ett bevis på hur avlångt vårat land är.
Jag får åka 3 mil för att kunna hyra.......en bil som inte fyller någon annan funktion än min tjänstebil.
Ett antal gånger per år måste jag kunna dra 1800kg, och köra 45-60 mil enkel väg, samt även kunna manövrera och backa med ekipaget även om det råkar vara 10cm snö.
Vi kanske har olika fritidsdrömmar, eller så har ni "där nere" bara större utbud av farkoster att hyra?
Jag har dock en känsla av att jag inte är ensam när det gäller bilden av en fungerande fritid.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Klart utbudet är bättre i stan, i vårat garage under huset finns alltid en hyrvolvo att köra med om man är så lagd. Det är dock mycket dyrare än taxi om man bara ska i stan, och mycket dyrare än en vanlig hyrbil om man ska längre. Kanske därför den alltid är ledig…

Vi har en lagom stor kombi, den gör allt för oss och är mycket billig i drift. Behöver jag större bil lånar jag en på jobbet.

Men 95% av min egen transport sker ju med bästa fordonet! :squid

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag får åka 3 mil för att kunna hyra.......en bil som inte fyller någon annan funktion än min tjänstebil.
Ett antal gånger per år måste jag kunna dra 1800kg, och köra 45-60 mil enkel väg, samt även kunna manövrera och backa med ekipaget även om det råkar vara 10cm snö.
Vi kanske har olika fritidsdrömmar, eller så har ni "där nere" bara större utbud av farkoster att hyra?
Jag har dock en känsla av att jag inte är ensam när det gäller bilden av en fungerande fritid.
Jag håller med, det låter så enkelt i teorin.
”Bara att hyra när man behöver”
Tja, att hyra en större bil nästan varje helg, samt under semestern (?) blir inte billigt.
Vad kostar en endags hyra för en Volvo XC60 t.ex.?
1000kr, räcker det?
Mer?
Tre dagars hyra skulle i så fall kosta 3000kr/mån, och ytterligare under semestertider.
Så EXTRA kostnad för att hyra större bil då och då blir kanske minst 3000kr/mån.
Visst ökar fordonsskatten med större bil/motor men vi pratar ändå minst 2000kr/mån i merkostnad i alternativet liten egen bil och hyra större ibland.
Det räcker för att äga en större bil året om.

Så jag och många med mig kan inte se lönsamheten i att ha en liten bil för 90% av behovet och hyra för resterande 10%.
Man sparar inget på det, men vinner däremot bekvämligheten i att ha kapaciteten tillgänglig dagligen.

Och så slipper man krångla med logistiken fram och tillbaka till hyrbilsföretaget.
Inte ens runt storstäderna har man hyrbilar på andra sidan kvarteret utan kan behöva köra någon mil först.

Om man bor i lägenhet och klarar sig med en bilpool så är det kanske en möjlighet förstås.
Men man har fortfarande inte tillgänglighet varje dag misstänker jag, och det måste bokas med framförhållning.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Tja, att hyra en större bil nästan varje helg, samt under semestern (?) blir inte billigt.
1000kr, räcker det?
Mer?
Tre dagars hyra skulle i så fall kosta 3000kr/mån, och ytterligare under semestertider.
Så EXTRA kostnad för att hyra större bil då och då blir kanske minst 3000kr/mån.
Visst ökar fordonsskatten med större bil/motor men vi pratar ändå minst 2000kr/mån i merkostnad i alternativet liten egen bil och hyra större ibland.

Så jag och många med mig kan inte se lönsamheten i att ha en liten bil för 90% av behovet och hyra för resterande 10%.
Man sparar inget på det, men vinner däremot bekvämligheten i att ha kapaciteten tillgänglig dagligen.

Och så slipper man krångla med logistiken fram och tillbaka till hyrbilsföretaget.
Inte ens runt storstäderna har man hyrbilar på andra sidan kvarteret utan kan behöva köra någon mil först.

Om man bor i lägenhet och klarar sig med en bilpool så är det kanske en möjlighet förstås.
Men man har fortfarande inte tillgänglighet varje dag misstänker jag, och det måste bokas med framförhållning.

Du träffar precis som jag tycker. Det låter smidigt i teorin men inte lika lätt i verkligheten. Jag tänker samma när jag tittar på att skaffa en elbil.
Sen blir det kanske att man helt enkelt tvingas ändra sitt liv så mycket och helt enkelt strunta i att göra saker som man behöver en stor bil till.
Man vill ju inte bli en "Ove Sundberg" bland bekanta och tjata runt om att få låna deras bil bara för att man behöver dra släpkärra

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Nyckelordet är ju Land Cruiser.

Den kan ju stå ett halvår och sen starta direkt ändå...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
1000kr, räcker det?
Mer?

Du träffar precis som jag tycker. Det låter smidigt i teorin men inte lika lätt i verkligheten. Jag tänker samma när jag tittar på att skaffa en elbil.
Sen blir det kanske att man helt enkelt tvingas ändra sitt liv så mycket och helt enkelt strunta i att göra saker som man behöver en stor bil till.
Man vill ju inte bli en "Ove Sundberg" bland bekanta och tjata runt om att få låna deras bil bara för att man behöver dra släpkärra
Här är prislista för M Mobility. Väljer man XC90 brukar det vara dyrare annars gäller ”från-priserna”. Jag har dessutom 25% rabatt via jobbet.
176BDC06-B1B5-4613-A4DB-947E06BA81C3.png0A6176A0-15D8-48CE-A4D8-22DAB2B196A7.png

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ohh du har lyxen tjänstebil? en annan får ju betala själv utan spons av företaget.
Då finns ju inget alls att gnälla över?
Jo Opel Astran får faktiskt dra 1600 kg med sina 90 HP o det går faktiskt bra att kryssa fram i 90 med 7 meters husvagn efter dock med större förbrukning.

Nå 24,77 för dieseln stog det på tappen i dag?.

Det ingen tänker på är nästa raket i den perfekta stormen som är påväg.

Implementeringen av EU lag i skogsvård lagarna att finns det 1 fågel i skogen så får man i princip inte störa denna med att hugga skog.

Av skog får vi tall olja o den blandas friskt i diesel. 70% mindre averkninga är anmälda redan pga att ingen privat markägare klarar av artskyffs utredningarna för att få hugga i skogen på ett sådant sätt att bofinken knut inte blir störd på sin favorit gren.

Huggs ingen skog blir det inget papper /kartong/sugrör/tallrikar/gipps skivor/plyfa/underkläder typ bambu som konstigt nog är gjorda av fura/virke/fönster o framför allt ingen tallolja.
Utan tallolja måste dom då blanda i mera palm olja/HVO100 o då lär priset på diesel dra 3-4 spänn direkt.

Detta scenario är inte mer än ca 2-3 månader bort så närmare 30 spänn till semestern är nog att räkna med.

Tacka dom röda och dom gröna o pluttin som e röd med.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Här är prislista för M Mobility. Väljer man XC90 brukar det vara dyrare annars gäller ”från-priserna”. Jag har dessutom 25% rabatt via jobbet.
View attachment 469435View attachment 469436
Aha, så om jag inte missförstår det hela så är förutom timpriser, och km tillägg, dygnspriserna med M Mobility något lägre än 1000kr.
Jag utgår från att moms ingår.
Trevligt med 25% rabatt, men det kan man inte ha som referens i normalfallet.
Förutsatt att man nu kan ha M Mobility, annars är man hänvisad till andra traditionella alternativ.
Då är överslagskalkylen ganska rimlig.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ohh du har lyxen tjänstebil? en annan får ju betala själv utan spons av företaget.
Då finns ju inget alls att gnälla över?
Jo Opel Astran får faktiskt dra 1600 kg med sina 90 HP o det går faktiskt bra att kryssa fram i 90 med 7 meters husvagn efter dock med större förbrukning.

Nå 24,77 för dieseln stog det på tappen i dag?.

Det ingen tänker på är nästa raket i den perfekta stormen som är påväg.

Implementeringen av EU lag i skogsvård lagarna att finns det 1 fågel i skogen så får man i princip inte störa denna med att hugga skog.

Av skog får vi tall olja o den blandas friskt i diesel. 70% mindre averkninga är anmälda redan pga att ingen privat markägare klarar av artskyffs utredningarna för att få hugga i skogen på ett sådant sätt att bofinken knut inte blir störd på sin favorit gren.

Huggs ingen skog blir det inget papper /kartong/sugrör/tallrikar/gipps skivor/plyfa/underkläder typ bambu som konstigt nog är gjorda av fura/virke/fönster o framför allt ingen tallolja.
Utan tallolja måste dom då blanda i mera palm olja/HVO100 o då lär priset på diesel dra 3-4 spänn direkt.

Detta scenario är inte mer än ca 2-3 månader bort så närmare 30 spänn till semestern är nog att räkna med.

Tacka dom röda och dom gröna o pluttin som e röd med.

Nåt är ju allvarligt sjukt då 20 kr för diesel i Finland känns ut hyfsat billigt, kanske läge att man skulle ha ett skattetak på bränslet. En fast skatt i kronor per liter oavsett oljepriset vore kanske lämpligt. Staten måste ju då få in lika mycket pengar uyan att totala pirset skenar. Men vi ska väl också klimatkompencera för Putlers fordon ?

Nu är kan vi väl enas att det råder lite speciellt läge och då vore det kanske läge att tänka lite och inte försöka få Sverige att stanna helt. Att det nu måste in skattepengar till försvaret äv väl klart och då hoppas jag verkligen att man inte ska ta in dom via bränsle.

Hörde på radion att dom skulle ge sig angående fåglarna i skogen att detta skulle ändras, hoppas det stämmer. Jag äger skog och funderar allvarlig på att hugga ner den skog som är avverkningsbar, fast jag inte egentligen vill det utan vill ha kvar och den säkert kan stå 20 år till utan att blir för gammal. Snart vågar man inte låta skogen stå kvar för mitt som det är kommer det nåt nytt tokeri och sen är det stopp, men att miljömupparnas agerande kan få precis tvärs emot effekt kan säkert ingen av dom räkna ut.

Utan att veta misstänker jag att Sveaskogs helt vansinnigt skogsbruk där nu alla kantzoner runt bäckar och myrar, avgränsningar av hyggen mm åker kan vara ett resultat av miljöarbetet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin