Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Men det är väl inga problem, lite lastbalansering så är det löst. Bilar laddas på nätterna när alla har gått hem från jobbet, eller hur var det nu? Nog för att Ygeman vill att ungdomar ska idrotta på nätterna, men Bolund&Co tar ju flyget hem och sjunker ner i soffan på kvällen, då gör väl alla andra det också, utom dom som är oviktiga och måste ta tåget förstås.
Tja, om du räknar när vi har nått nivån 4 miljoner elbilar och ser att det handlar om 10 TWh så kan man ju räkna ut att det kommer att ta kanske 20 år innan "elbilar" ens blir en betydelsefull faktor när det gäller elförbrukningen i Sverige. Och det är väl inte helt otänkbart att vi på dessa 20 år kommer att hitta fler och bättre lösningar på att ladda bilarna, exempelvis solceller på taken till fastigheterna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja, om du räknar när vi har nått nivån 4 miljoner elbilar och ser att det handlar om 10 TWh så kan man ju räkna ut att det kommer att ta kanske 20 år innan "elbilar" ens blir en betydelsefull faktor när det gäller elförbrukningen i Sverige. Och det är väl inte helt otänkbart att vi på dessa 20 år kommer att hitta fler och bättre lösningar på att ladda bilarna, exempelvis solceller på taken till fastigheterna.
Fast grundproblemet är väl att vissa partier, och frigående tomtar, tror att vi har bytt ut fordonsflottan helt inom 8 år, och helst vill lagstifta fram det? Man kan ju tex ana det när man läser titeln till den här tråden bland annat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Fast nu var det ju vad LKAB beräknas behöva till 2030. Motsvarar var ordet. Elbilsbehovet är tillkommande till detta. 8 år, inte 20.
Bara i Gällivare behövs 10 TWh per år till 2030. Det motsvarar el till fyra miljoner elbilar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har man räknat på det samhällsekonomiska i det LKAB ska göra med all el?
Eller ska elen fram bara för att LKAB vill det?
Hur många arbetstillfällen?
Hur stor vinst?
Vart går vinsten?
Är det värt det att samhället ska bryta rygg för att få fram all denna el?

Säger inte att det inte är det utan undrar bara om det gjorts någon konsekvensanalys av totalen sas.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Preem har drygt 20 procent av den svenska bensinmarknaden och är störst på diesel, här svarar man för mer än tre av tio sålda litrar. Man är i dag ensam bland de stora bolagen i Sverige om att köpa från Ryssland. För bara några år sedan tog man det mest av sin råolja därifrån, i dag är andelen cirka sju procen"
"Varifrån tar ni oljan i stället?
– Från Nordsjön, Västafrika eller Medelhavet.
Kommer Rysslands agerande att höja bensinpriset?
– Med stor sannolikhet ja, om krisen eskalerar. Ryssland hör till de tre största råoljeproducenterna, och exporterar dessutom mycket färdig diesel till Europa. Stryps tillgången slår det mot världsmarknadspriset och i sin tur på konsumentpriset,"

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Översatt från min skolfranska till engelska - Vladimir Put In some money into Pär Bolund's account...

Kan för övrigt meddela att min jeepdunk för oljeblandad bensin till mina klassiker väckte munterhet på den lokala macken. Tydligt uppmärkt med "BF98", "3% Q8 RS" och "tillhör Märta Stenevi"...

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Översatt från min skolfranska till engelska - Vladimir Put In some money into Pär Bolund's account...

Kan för övrigt meddela att min jeepdunk för oljeblandad bensin till mina klassiker väckte munterhet på den lokala macken. Tydligt uppmärkt med "BF98", "3% Q8 RS" och "tillhör Märta Stenevi"...
Så länge vi har folk med humorn intakt så är jag inte orolig för något egentligen! :3freak:rofl

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Med lite seriösare eftertanke så är jag inte särskilt förvånad om ryssarna faktiskt har finansierat ett antal miljöorganisationer runt om i Europa. Det är ju uppenbart att de under ganska lång tid har sysslat med det man kallar för ”de-stabiliserande verksamhet”, i princip överallt där det finns något för dem själva att tjäna.

Att sponsra miljöorganisationer som dels påverkar andra länders politiker att göra sig beroende av ryska energialternativ, dels sår split och söndring bland medborgarna - ja, det ligger ju helt och hållet i linje med deras illa dolda agenda. Utfallet blir ju ungefär detsamma oavsett om man sponsrar miljöaktivister eller nationalistiska gaphalsar och ingen av dem förmår ju att tänka till en extra gång, så de kommer knappast att lista ut vad som pågår...

Nu riktas sanktioner mot ryssarna och på kortare sikt finns naturligtvis anledning till oro över bensinpris såväl som bensintillgång. På längre sikt är jag faktiskt mindre orolig för jag är ganska övertygad om att detta är början till slutet för Putin. Även Ryssland är ganska långt ifrån självförsörjande som land. När de ekonomiska sanktionerna börjar bita, deras största företag faller sönder för att ingen annan vill ha med dem att göra och brödransonering a la kommunismens glansdagar åter är ett faktum, då tror jag faktiskt att Putin blir en parentes i historien, utraderad av en kula från de egna leden. Även ryssar är ekonomiskt gnidna och revolutionsbenägna och det finns gott om opportunister i hans närhet, redo att bli hjältar när folket tycker att så är dags...

Det är naturligtvis svårt att kalla det hela en win-win situation när mängder med oskyldiga ukrainare får sätta livet till, men jag tror faktiskt att vi går mot en framtid utan Putin och med kraftigt försvagad finansiering till miljöorganisationer såväl som nationalistiska gaphalsar.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vad säger miljöpartiet och Greta om att ryssarna kör så många stora dieselfordon som troligen saknar all form av rening?
Borde inte Greta åka till Ryssland och fråga om de inte skäms?
Om hon tar med sig Stenevi och Bolund så har det varit någon nytta med eländet där borta.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Att sponsra miljöorganisationer som dels påverkar andra länders politiker att göra sig beroende av ryska energialternativ, dels sår split och söndring bland medborgarna - ja, det ligger ju helt och hållet i linje med deras illa dolda agenda. Utfallet blir ju ungefär detsamma oavsett om man sponsrar miljöaktivister eller nationalistiska gaphalsar och ingen av dem förmår ju att tänka till en extra gång, så de kommer knappast att lista ut vad som pågår...
Det är ju genialiskt att sponsra miljövänstern, ingen tycker om gaphalsar, men du kan ju inte klaga på dom som vill rädda världen! Sen att det sker genom att stänga ner kärnkraft och istället elda fossil gas och olja verkar ju obehagligt få reagera på.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Gäller även OFOG, Kvinnor för Fred och liknande organisationer… ”nätverket mot NATO” och allt vad de nu heter.

Den svenska ”fredsrörelsens” tystnad angående Rysslands anfallskrig är mycket talande.
Dom kanske har fullt upp med att snickra plogbillar för att köra ut Sovjet ur Ukraina?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Det är ju genialiskt att sponsra miljövänstern, ingen tycker om gaphalsar, men du kan ju inte klaga på dom som vill rädda världen! Sen att det sker genom att stänga ner kärnkraft och istället elda fossil gas och olja verkar ju obehagligt få reagera på.

Återigen - det är så MP fungerar och det är sådana känslor de spelar på.

Symboliska beslut som ser bra ut inför den stora blåögda massan, för ”de vill ju väl”…men tyvärr utan någon som helst teknisk kunskap eller konsekvensanalys…

96% av det svenska folket genomskådar tack och lov detta. 4% gör det inte. Tyvärr har vi ett idiotiskt parlamentariskt system där dessa 4% ändå kan ta makten med ren gisslanpolitik…

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Gäller även OFOG, Kvinnor för Fred och liknande organisationer… ”nätverket mot NATO” och allt vad de nu heter.

Den svenska ”fredsrörelsens” tystnad angående Rysslands anfallskrig är mycket talande.

På ämnet. Publicerat 25/1

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
MP är inte rädda för en invasion av Sverige,
Dom VET att Ryssen aldrig skulle få tillåtlighet enligt miljöbalken för en sådan operation.

Ukrainas problem beror bara på att dom inte kommit lika långt i sitt miljöarbete som Sverige.
Så det så!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Efter höjningen kostar dieseln 23:32 kronor litern. Bensinen är uppe på 20:39

Enligt mej fortfarande billigt som fan.

Folk köper 0,7 liter 40% sprit för 250 spänn utan att blinka och samma folk gnäller på E10 där det är 90 % som inte går att dricka och att det kostar lite över 20 spänn litern.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Glöm inte att i krig är sanningen första offret. Nu får man filtrera allt som skrivs ännu noggrannare.
Med lite seriösare eftertanke så är jag inte särskilt förvånad om ryssarna faktiskt har finansierat ett antal miljöorganisationer runt om i Europa. Det är ju uppenbart att de under ganska lång tid har sysslat med det man kallar för ”de-stabiliserande verksamhet”, i princip överallt där det finns något för dem själva att tjäna.

Nu riktas sanktioner mot ryssarna och på kortare sikt finns naturligtvis anledning till oro över bensinpris såväl som bensintillgång. På längre sikt är jag faktiskt mindre orolig för jag är ganska övertygad om att detta är början till slutet för Putin. Även Ryssland är ganska långt ifrån självförsörjande som land. När de ekonomiska sanktionerna börjar bita, deras största företag faller sönder för att ingen annan vill ha med dem att göra och brödransonering a la kommunismens glansdagar åter är ett faktum, då tror jag faktiskt att Putin blir en parentes i historien, utraderad av en kula från de egna leden. Även ryssar är ekonomiskt gnidna och revolutionsbenägna och det finns gott om opportunister i hans närhet, redo att bli hjältar när folket tycker att så är dags...

Det är naturligtvis svårt att kalla det hela en win-win situation när mängder med oskyldiga ukrainare får sätta livet till, men jag tror faktiskt att vi går mot en framtid utan Putin och med kraftigt försvagad finansiering till miljöorganisationer såväl som nationalistiska gaphalsar.
"Kriget är över när Göring passar i Goebbels byxor" hörde jag min farmor säga nån gång. :) Men jag tror inte det här blir så långvarigt.

Jag tror också detta är slutet för Putin. Ryssarna pallar inte detta igen. Det är en ny tid nu. Nu kan ryssarna inte köpa Apple-produkter längre, Iphone är ju en lika stark statusmarkör där som i Kina nästan. Nu är väl inte just Apple-produkter det viktigaste, men tiden är förbi när CCCP kunde lura sitt folk att det faktiskt var sämre i väst och alla nog har det bra här i kolgruvan. Ryssland och ryssar är ett modernt folk med samma lust på väst-livet (inte HA...) som vi. Dags för en till revolution för sjuttisjuttonde gången kanske?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Kina lade ned sin röst idag i FN när man fördömde Ryssland... inte ens Kuba eller Venezuela röstade emot. Då är det illa ställt.

Money talks, och när EU, USA, Japan och Sydkorea är eniga blir det snabbt effekt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
35 länder avstod från att rösta(varav Kina var ett land), fem länder röstade emot.
Vilka länder handlar det om?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...