Med lite seriösare eftertanke så är jag inte särskilt förvånad om ryssarna faktiskt har finansierat ett antal miljöorganisationer runt om i Europa. Det är ju uppenbart att de under ganska lång tid har sysslat med det man kallar för ”de-stabiliserande verksamhet”, i princip överallt där det finns något för dem själva att tjäna.
Att sponsra miljöorganisationer som dels påverkar andra länders politiker att göra sig beroende av ryska energialternativ, dels sår split och söndring bland medborgarna - ja, det ligger ju helt och hållet i linje med deras illa dolda agenda. Utfallet blir ju ungefär detsamma oavsett om man sponsrar miljöaktivister eller nationalistiska gaphalsar och ingen av dem förmår ju att tänka till en extra gång, så de kommer knappast att lista ut vad som pågår...
Nu riktas sanktioner mot ryssarna och på kortare sikt finns naturligtvis anledning till oro över bensinpris såväl som bensintillgång. På längre sikt är jag faktiskt mindre orolig för jag är ganska övertygad om att detta är början till slutet för Putin. Även Ryssland är ganska långt ifrån självförsörjande som land. När de ekonomiska sanktionerna börjar bita, deras största företag faller sönder för att ingen annan vill ha med dem att göra och brödransonering a la kommunismens glansdagar åter är ett faktum, då tror jag faktiskt att Putin blir en parentes i historien, utraderad av en kula från de egna leden. Även ryssar är ekonomiskt gnidna och revolutionsbenägna och det finns gott om opportunister i hans närhet, redo att bli hjältar när folket tycker att så är dags...
Det är naturligtvis svårt att kalla det hela en win-win situation när mängder med oskyldiga ukrainare får sätta livet till, men jag tror faktiskt att vi går mot en framtid utan Putin och med kraftigt försvagad finansiering till miljöorganisationer såväl som nationalistiska gaphalsar.